Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:05

Maar ik vind beton niet mooi ;( Daarom wil ik zo graag van die tegels haha, kun je nog zand overheen gooien of gras in laten groeien <3

Ohhh da's jammer... maar wandelen in zo'n mooi bos is ook heerlijk <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:27

We hebben nu alleen nog betonplaten onder de luifel en op het pad naar de wei. Ik heb ze nu overal lopen, zodat ze zelf een droge plek kunnen zoeken. De betonplaten lagen eerst aan de voorkant van de paddock, waar dan de hooibakken op stonden. Ik was daar niet tevreden over. Ze liepen er veel zand op, waardoor ze alsnog in de modder stonden. Met hooi erdoor. Vieze zooi. En als ze met een noodgang door de paddock vlogen, gleden ze sneller uit op het beton. Enkel en alleen verharding in een paddock vind ik niet fijn, omdat ze dan niet lekker kunnen rennen of rollen. Daarnaast wil ik niet alles dichtgooien, want dan kan het water helemaal nergens meer heen. Vandaar mijn interesse in paddockroosters.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:41

Robijntjah schreef:
Ik hoorde van onze aanstaande klanten over zeer betaalbare betonplaten dus die gaan wij na de regen laten komen.

Schaatsen kan ik niet meer helaas dus dat ontwijk ik gewoon maar lekker het bos in wanneer alles stijf bevroren of besneeuwd is <3 heerlijk!

als je stelconplaten wil leggen, neem dan wel stevig gebruikte, anders zijn die superglad

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:01

Ik ben een paard verloren door zo'n stuk verharding. Kort nadat ik hem gekocht had en hij net op de pensionstalling stond haalden 'fijne' stalgenoten alle paarden behalve hem uit de wei waarop hij in paniek rond is gaan galopperen en knetterhard onderuit is gegaan op de verharde plaat. Nog drie jaar aan alle kanten geprobeerd te revalideren met chiropracters en dierenartsen etc. Na drie jaar toch in moeten laten slapen omdat hij door de val zware artrose had ontwikkeld in zijn SI en woekeringen aan zijn lendenwervels.

Ik ben dus altijd erg huiverig voor dat soort verhardingen, hoewel het in gebruik natuurlijk wel heel praktisch is.

Ik wil hier op termijn ook delen met paddockroosters (met name rond de voerplekken). Ik denk dat ik dan voor een van de duurdere opties ga waarvoor je niet de hele ondergrond eerst hoeft te bewerken/geschikt te maken. Denk dat het effectief dan niet echt duurder uitpakt en je kan nog eens eventueel weer aanpassingen maken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:45

Oei, dat klinkt niet lekker Marlies :oo Heb Jay ook al een keer zien glijden op z'n tegels... toen hield ik ook mijn hart vast. Hij lijkt nu te snappen dat ie iets eerder moet afremmen, als ie teruggerend komt.. maar ga er nu wel anders naar kijken :7

Lorette, wij hebben dus een stuk betegeld in een paddock. Maar die maak ik zeker 1x in de week schoon met een sneeuwschuiver, om de modder en hooiresten eraf te schrapen. Dan blijft het netjes schoon! Zeker als er daarna nog een regenbuitje overheen gaat, waar we de laatste tijd geen gebrek aan hebben ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:46

Een sneeuwschuiver, wat een goed idee. Hier onder de overkapping hebben we al een klein stukje betegeld en binnenkort komt er een stukje met grint bij, de carpoort.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:53

Ja! Ergens een keer gezien/gehoord en bij de Van Cranenbroek mooi meegenomen :D Werkt echt perfect! Alleen het geluid is echt k*t voor mijn tere oortjes _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:54

van Cranenbroek <3

Mooi een reden om weer eens die kant op te komen _O-

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:01

Ik heb dat vanaf het begin geprobeerd bij te houden met een sneeuwschuiver, maar ik deed er eeuwen over om het schoon te schuiven en het was zwaar werk. Zeker met nat zand. Enkele jaren geleden heb ik mijn rug gebroken en dergelijke werkzaamheden zijn voor mij funest. Heb ik nog tijden 'plezier' van. :\ Alleen machinaal schoon schuiven zou nog een idee zijn, maar dan nog is het beton voor mij niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-12-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:06

Haha jaaa Jolijn :):) :D

Ohh dan is het misschien geen goed idee nee :\
Merk bij ons dat het alleen echt heel zwaar wordt als ik het te lang niet doe. Wat wel lastig is, is dat wij tegels van 40x60 hebben ofzo en dat die niet overal even hoog liggen. Bijna ligt het perfect, maar een enkele ligt toch net iets hoger/lager. Dus dan ben je lekker aan het schuiven, met kracht, en dan klap je tegen zo'n randje van een tegel op...... |( Da's echt te pijnlijk :=

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:08

Dat herken ik maar al te goed, dat heb ik bij de randen van de betonplaten. Boor ik die sneeuwschuiver vol in mijn maag. :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:17

Jaaaa au.... ooit als kind met een winkelwagentje gehad. Wilde rennend naar m'n moeder, met m'n veroverde winkelwagentje... zag even een stoepje over het hoofd |( Nog steeds een trauma van _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:26

Ik ooit met een fietszadel (vraag maar niks _O- ).

Die van mij staan en komen niet op ijzers dus maak me al wat minder druk over gladheid. Hooi voeren wij op dat stuk uit een zelfgemaakte ruif dus geen verlies. Komt goed dus.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:28

Lynn_Nikita schreef:
Voor een marter zijn ze wel erg groot, die hebben maar mini pootjes.

Marter heeft een spoormaat van 3,5 cm en het lijkt er erg op als ik het in mijn diersporengids opzoek.
En ze kunnen veel lawaai maken s'nachts onder het dak en staan hun mannetje dus paard kan er respect voor hebben.

Kruip weer onder mijn meeleessteen

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:29

Wat ook goed werkt om zand te verschuiven is een ouderwetse kantenhark/grashark! Wij schuiven daarmee onze schuilstal leeg.

Deze dus: https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werk ... n-_1086415

OP ZIJN KOP dus wel te verstaan! Met de platte kant onder. En op de normale manier - dus met de puntjes naar beneden, zoals het eigenlijk hoort - haalt hij eerst ook nog heel mooi gemorst hooi uit je zand. Echt ideaal ding, wordt hier voor zo'n beetje alles gebruikt. Paddock glad maken (op zn kop), aarde los maken in de tuin (op normale manier), blad uit het grind harken, enz enz.
Laatst bijgewerkt door Morpheus81 op 17-12-19 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 16:29

Wat gaan jullie hard, niet bij te benen.

Ik wil ook graag een stuk verharding. Gewoon voor die dagen als het enkel regent. Met veengrond kom je daar in de winter evt niet onderuit. En of het dan tegels worden of paddockroosters maakt me niet uit. Iig tegels op de plek waar ik gooi voer.

Roosters heb ik al liggen gewoon een laag zand gestort en wat vlak getrokken, daar de roosters in en weer zand overheen. Werkt hier goed genoeg. Niet droog maar wel stevige ondergrond

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:30

marga1 schreef:
Marter heeft een spoormaat van 3,5 cm en het lijkt er erg op als ik het in mijn diersporengids opzoek.
En ze kunnen veel lawaai maken s'nachts onder het dak en staan hun mannetje dus paard kan er respect voor hebben.

Thanks voor deze info. Ik vraag me dan alleen af, wij slapen heel dichtbij de paddock, zouden we ze dan niet moeten horen 's nachts? Aangezien ik van ieder geluidje wakker word? Of opereren ze soms ook zonder lawaai?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:32

Robijntjah schreef:

:')

Maartje_M

Ik schep modder er altijd met de mestschep af en als het niet nat is veeg ik gewoon :+

xXutopiaXx

Robijntjah schreef:

:')

Morpheus81 schreef:
Wat ook goed werkt om zand te verschuiven is een ouderwetse kantenhark/grashark! Wij schuiven daarmee onze schuilstal leeg.

OP ZIJN KOP dus wel te verstaan! Met de platte kant onder. En op de normale manier - dus met de puntjes naar beneden, zoals het eigenlijk hoort - haalt hij eerst ook nog heel mooi gemorst hooi uit je zand. Echt ideaal ding, wordt hier voor zo'n beetje alles gebruikt. Paddock glad maken (op zn kop), aarde los maken in de tuin (op normale manier), blad uit het grind harken, enz enz.

Oh! Deze ziet er ook heel handig uit! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:37

Iets met fietsen met skates aan leek echt een heel goed idee maar dat bleek het toch niet te zijn :+

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:41

Morpheus81 schreef:
marga1 schreef:

Thanks voor deze info. Ik vraag me dan alleen af, wij slapen heel dichtbij de paddock, zouden we ze dan niet moeten horen 's nachts? Aangezien ik van ieder geluidje wakker word? Of opereren ze soms ook zonder lawaai?

Het lawaai is als ze over de zolder lopen dit maakt veel meer herrie dan een rat of muis.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:48

Robijntjah schreef:
Iets met fietsen met skates aan leek echt een heel goed idee maar dat bleek het toch niet te zijn :+

Hahaha _O- Tja... inzichten van een kind.... laten soms wat te wensen over :')

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:02

marga1 schreef:
Het lawaai is als ze over de zolder lopen dit maakt veel meer herrie dan een rat of muis.

Oooohw, nou dat hoor ik echt nooit! En wij liggen op de zolder nota bene. We hebben het huis helemaal gestript en opnieuw geïsoleerd enzo, toen ook niks van ongedierte of sporen daarvan gevonden. Op een hommelnest en verlaten wespennest na.

Maar het kan dus zijn dat ze ook buiten lopen en de paarden ze zien en daar bang van zijn?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:09

Morpheus81 schreef:

Dit doe ik ook!