Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:10

In verhouding staan daar evenveel bomen denk ik als in de rest van de paddock... Alleen er stonden eerst struiken die in het andere deel weer minder stonden dus dat zou er nog wel eens mee te maken kunnen hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:25

hebben jullie iets van zand oid rond de bestrating liggen, of blijven ze de ganse winter gewoon op het zand en neem je die paar modder erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:26

Hier 3 verschillende types grond in mijn pp, zandpaddock, klein weitje en een stuk bos dus.
Eerste jaar hier dus we gaan het zien, hoop dat het bos behoorlijk droog blijft maar dat vermoed ik na deze week wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:29

scheelt wel als je al iets van zand hebt.
Bedoeling is hier om aan de stal en afdak zand met paddockpanelen te leggen, zodat ik toch 70m² droge paddock heb (hoop ik). Als er extra zand kan dan maak ik daar een longeerstukje van waar ze ook kunnen in scharrelen, en dan afhankelijk van de droogte kunnen de weitjes open of dicht, maar zo hebben ze altijd een verharding waar ze droog op staan en een stuk zand die relatief droog is om in te liggen.
Dat is toch het plan :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:44

Dat van die struiken zou het wel kunnen verklaren inderdaad Jolijn, wortels houden de boel bij elkaar wat zorgt voor minder modder is mijn ervaring?

Klinkt als een mooi plan Duhelo.

Ervaren jullie trouwens ook dat je veel meer geniet van je dieren sinds je zelf de zorg in handen hebt?
Ik vind het heerlijk kneuterig om alles zelf te kunnen doen en als ik ze 's avonds weer op de paddock heb staan en naar huis ga geeft dat zo'n fantastisch voldaan geluks- <3 gevoel in vergelijking met je paard op een pensionstal achterlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:46

Jazeker, ik vind het heerlijk dat ik hun onderlinge gewoontes nu te zien krijg, bijna direct op hun behoeftes in kan springen en gewoon lekker even tussendoor kan knuffelen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:47

Gewoon een stukje modder naast de bestrating.Ik veeg het wel elke ochtend weg van de bestrating anders wordt het spekglad op de stenen.Ik leun vaak over het hek als ik ze hooi heb gegeven om naar ze te kijken.De kauw geluiden en gezucht van de heren is rustgevend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:03

Ik heb "modder" waar ze van de schuilstal uit de weide op lopen, het eerste natte stuk zeg maar. Ook omdat ze niets leuker vinden dan op exact die plek te mesten :roll: Om je een beeld te kunnen vormen: die doorgang is zowat 6m breed. En het ligt echt van de ene zijwand tot de andere en dan over een diepte van 2m. Steeds ook heel gezellig dus als je de schuilstal in wil om het hooinet te vullen. Moet je met rubber laarzen doorheen en niet met je nette schoenen.

Dan nog een modderplek telkens waar de poorten zitten, omdat daar tegelijk ook een "zink" in de bodem is. Zijn tevens de plekken waar bij regen als eerste een plas water staat. Ik kan alleen de poorten (voorlopig) niet verplaatsen. De ene is de enige toegangsplek naar de straat. De andere poort zou op termijn wel kunnen, maar dan moet ik de volledige omheining daar wel op gaan aanpassen. Da's ten vroegste voor volgend jaar in de zomer en heeft evenmin prioriteit.

Dat geluksgevoel heb ik altijd wel, ook als ze op pension gaan. Ik ben volledig vrij in doen en laten op pension en sta doe het zelf. Scheelt dus wel een hoop tov volpension waar je niks te makken hebt.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:54

Hier gisteren nog bijna staan janken. Ik heb mijn pony 3 jaar en ik heb hem nog nooit zo energiek en gelukkig gezien als nu. Soms in men nadeel als hij op buitenrit de 4 jarige uithangt maar het maakte al het modderploeteren het toch wel waard. <3

Hij gaat bijna op winterstalling en in het voorjaar wou ik heel graag een shet adopteren, zodat ik niet meer afhankelijk ben van iemand. Zie ik nu verdorie geen super leuk exemplaar ter adoptie. Toch wat informatie gevraagd.. dan zou ik een 4 maanden moeten kunnen overbruggen en een plekje vinden voor de shet.

Investeringen in het stukje vooraan zal toch moeten gebeuren, want hier wil ik toch echt blijven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:05

Shetje er toch bijhalen en niet op pension?
Als je een schuilstal hebt met een stuk verharding en je kan daar een paddockje in zand aan maken ben je al gered.
Stukje weide open als het enigszins droog is (of je offert een stukje op dat kapot mag) ze hebben dan een stal en droge ligplaats,is toch prima?
Staat hij nu alleen?

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:56

Duhelo schreef:
Shetje er toch bijhalen en niet op pension?
Als je een schuilstal hebt met een stuk verharding en je kan daar een paddockje in zand aan maken ben je al gered.
Stukje weide open als het enigszins droog is (of je offert een stukje op dat kapot mag) ze hebben dan een stal en droge ligplaats,is toch prima?
Staat hij nu alleen?

Ja, het is een beetje een moeilijke situatie. Dit ligt al maanden vast en ik had een voorschot betaald, het zijn ook mensen die ik goed ken. Zij hebben de stal maanden voor mij vastgehouden omdat mijn toenmalige weidegenoot zeker wegging in de winter en hij anders alleen zou staan. Maar in de zomer heeft ze beslist om te vertrekken en vind ik persoonlijk dat ik het niet kan maken tov die mensen die zolang een stal hebben vrijgehouden om niet te komen.

Nee hoor, hij staat nu met een shetje die ik in bruikleen heb!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:18

Ohja, dat maakt de zaak wel anders.
Shetje bij het bruikleenshetje en pony op pension (ev afspreken dat als ze iemand anders vinden je terug weggaat en anders de afgesproken tijd blijft?)
Of nieuw shetje mee naar pension.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:32

Ik krijg een 2e ibc tank,de 1e zit nu redelijk vol maar er loopt aan de andere kant van de dakgoot veel water weg.Ik mag niet zwaar sjouwen dus ik kan geen water kannen mee van huis nemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:07

Extra ibc vat is wel fijn. Je kan nooit voorraad genoeg hebben lijkt me!
Hier is het een modderpoel... de kleinste heeft een stuk droge weide en hooi id droge stal ,maar staat liever enkeldiep id modder...
De oude merrie komt niet meer van de verharding af,die wil haar pootjes niet natmaken...
Afbeelding

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:28

Ik heb geleerd dat je qua ibc moet tellen: 1 vat per paard, dan heb je jaar rond genoeg (ook met droge zomer)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:28

Hier viel het tot nu toe erg mee qua regen maar nu is het toch flink gaan plensen. Vanmorgen nog droog kunnen uitmesten en voeren. De paddock is behoorlijk nat op wat droge plekken na, de wei ligt wat hoger en is met uitzondering van de ingang redelijk droog en ook voor de stal is het nog droog.
Binnen het hooinet goed gevuld en een flinke strook gras gegeven. Vanavond nog even terug om de netten en het water bij te vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:55

Ik heb vrij weinig weide dus ik durf ze nu niet op het gras te laten. Als ze gaan rennen ploegen ze alles om.
Ik hoop op nog een weekje of 2 droog, dan kunnen ze het gras nog eens opeten voor het winter wordt.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:59

Duhelo schreef:
Ik heb vrij weinig weide dus ik durf ze nu niet op het gras te laten. Als ze gaan rennen ploegen ze alles om.
Ik hoop op nog een weekje of 2 droog, dan kunnen ze het gras nog eens opeten voor het winter wordt.

Rennen daar beginnen die van ons niet aan, hooguit een drafje of een töltje om naar het vers gezette strookje gras te gaan. :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:06

Ik heb gelukkig mijn stallen direct aan de gedraineerde bak/paddock dus geen blubber dat was wel mijn beste investering ooit, maar er staan nu wel wat plassen, drainage doet hard zijn werk want zie het stromen uit de eindbuis, maar met zo vreselijk veel regen krijgt die dat niet eens snel voor elkaar.

Wel een ander probleem, ik sta met een warmbloed, haflinger die HB is en een shetlander die HB gevoelig is. Die laatste kan niet bij het hooi als die groten erbij staan, dus die krijgt apart in zijn stal, waar we bij de deur een balk hebben gemonteerd zodat alleen hij erin en eruit kan, mijn warmbloed mag wel onbeperkt hooi, maar de haflinger mag maar 7,5 kilo per dag. Dus echt heel lastig. Eerst kon mijn warmbloed gewoon op de wei eten en de haf stond op de paddock maar de weide is te nat. Het is nu zo'n beetje een dagtaak geworden met hooi voeren en de haflinger (die de baas is en erge honger heeft en dus veel sloopt) weg te houden bij het voer van de warmbloed. Baal erg goed van, want de haf is niet van mij, maar mijn mede huurder (man van 73 die niets met zijn beesten doet) die er pas over ruim 2 jaar mee stopt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:09

Hier is het al weken drijfnat op de wei. Is pure klei.
Soms is het net een beetje droog, zonder plassen en dan begint het het weer te regenen.
Eigenlijk wou ik komende week de slootkanten gaan uithalen vanwege de schouw.
Want de hele maand september hadden mijn man en kinderen in de weekenden obastacleruns, dus er geen tijd voor gehad. Dus ik ga maar de boer vragen waar ik sta, of hij bij het doen van zijn stukken land, ook mijn stuk wil meenemen.
Paarden staan sinds afgelopen dagen 's nachts ook op stal. De schuilstal van vorig jaar moest gedeeltelijk afgebroken worden, en de kon nog steeds niet opnieuw gebouwd worden.
Ik hoop dat volgend weekend verder af te kunnen maken.
Gelukkig kunnen mijn paarden wel buiten staan in een zandpaddock en een stuk verhard pad en beschut door bomen, een koeienstal en de gieropslag.
Dus vanaf half 8 tot 's avonds tien uur staan ze buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:41

Moet je voor drainage een vergunning aanvragen? Of om iets op te laten hogen met zand? Twijfel hierover voor de ingang, doorgang van de weide en ingang van de schuilstal. En dan afvoeren naar een ondergrondse regenput. Extra wateropvang en kan dan van daaruit ook opgepompt worden in de zomer.

Balen van je hooiprobleem Ikkeniet. Geen optie om ze 's nachts of dagdeel op stal te zetten waar de haf beperkt hooi krijgt en de warmbloed onbeperkt? Ik zat/zit met hetzelfde probleem. In de winter blijft de tinker nu op de weide met.hooi in een slowfeeder. Volgende zomer krijgt hij 24/7 een graasmasker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:33

Haf en shet samen geen optie? (Of haf apart en shet toegang tot zowel haf als warmbloed,kan die lekker de restjes gaan stofzuigen...

Ik heb mijn anda en de oude merrie samen gelaten vandaag. De anda staat zo zielig nr de grote te kijken en mag er niet bij. Dus ik denk:kan ze lekker even met droge voeten eten bij de merrie.
Resultaat: de anda ging aan de andere kant in de modder gaan staan eten ipv op de verharding en de oude merrie is aan de andere kant vd weide gaan lopen...
Rare beesten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 21:03

Mer1980 is oud hooi voeren geen optie? Dan zit je niet te klooien met uit elkaar zetten. En dan je warmbloed extra bijvoeren met iets anders als die dat nodig heeft?

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:16

Drainage moet je normaal niet aanvragen. Wel zou ik daar over zwijgen want hoe het juist zit met de afvoer van dat water weet ik niet, t moet of in een beek of... je mag het waarschijnlijk niet zomaar op de afvoer aansluiten.
De grond wijzigen moet je wel vergunnen ... dus verhogen, verlagen, andere soort zand, verharden, klinkeren....want je doet dan aan reliëfwijziging.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:17

Dan zou ik eerder kiezen voor arm hooi ipv oud hooi. Of je hooi weken om suikers te verminderen.