Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:05

danzzz schreef:
Ik kan je vertellen dat de merries die altijd hele dagen buiten staan enorm pleased waren toen ik ze net na een half uurtje binnen haalde ondanks dat ik net hooi bij ze neergelegd had en ze een regendeken ophaddden. Vonden het helemaal niks in de wind met de regen. Was gewoon rennen naar stal.

Vreselijk, ze zijn er maar een half uurtje uitgeweest! En het ziet er niet naar uit dat ze er vandaag nog een keer uitkomen als ik buienradar zo bekijk.

Of vind men dat ik ze naar buiten had moeten laten staan?

Ik niet.

Zie het nut er niet van in om hem dele dag in de regen te zetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:08

danzzz schreef:
Gini schreef:
Precies, er is geen lijstje dat je kan afchecken om te weten of je een gelukkig paard hebt. Ik vind het in welzijnsdiscussies dus ook altijd zo een gek argument. Geen slecht of nutteloos argument, maar wel gek. Want natuurlijk is iedereen het er mee eens dat wanneer het paard gelukkig is dat dat alles is wat telt. Maar wie kan dat objectief beoordelen, wat is gelukkig? We vinden onszelf allemaal het perfecte baasje voor ons paard.
Ik denk dat in de paardenliefhebberij niemand zijn paard bewust ongelukkig wil zien. Maar we willen ook graag een binnenbak, een reistijd van een halfuur of minder, het bos dichtbij,....wikken en wegen dus. En dan zijn er gelukkig de natuurlijke behoeften (met die welzijnsvoorschriften als afgeleide) waarop je je kan baseren. En uiteraard zal er altijd een compromis zijn. Paarden kunnen niet kiezen, dan doen wij voor ze.

Een paard binnen houden omdat het dier bij een vorige eigenaar niet geleerd heeft wat het is om paard te zijn en omdat al je pogingen om het dier buiten te houden op niets uitdraaiden, dat is schrijnend, maar begrijpelijk.
Een paard binnen houden omdat je geen vuile benen wilt, is enkel schrijnend.

O meid, wat ben ik het met je eens! Wel met de kanttekening dat een paard niet schrijnend is als deze simpelweg niet te lang buiten wil zijn, wat de reden ook mag zijn daarvan. Als het paard binnen gelukkiger is, is dat helemaal niet schrijnend lijkt me, toch?

Schrijnend is het nu inderdaad misschien niet meer te noemen, maar wel jammer dat de situatie zo geworden moet zijn. Maar de huidige eigenaar treft dan geen schuld, die heeft alles geprobeerd.
Beter dan een paard kopen, op een luxe pensionstal met amper een uur paddock zetten en dan zogezegd een paard hebben dat liever binnen staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:28

Gini schreef:
Het ding is ook dat we alleen "luisteren" naar het paard wanneer die klaarblijkelijk binnen wilt en aan de poort staat te zeuren. Wat als het paard een uur later het wel gezien heeft op stal en vraagt om naar buiten te gaan? Weinig mensen die constant binnen en buiten zetten op vraag van het paard. Ik ook niet btw.

Inderdaad.
Als het hooi op is en de deur zou weer open staan tuffen die paarden ook weer naar buiten hoor.
Alleen die kans word ze niet gegeven.

Ik heb ze dan in de nacht op stal, zouden die van mij ook doen hoor, maar ben daar dan eerlijk in dat te beseffen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:36

Gini schreef:
Het ding is ook dat we alleen "luisteren" naar het paard wanneer die klaarblijkelijk binnen wilt en aan de poort staat te zeuren. Wat als het paard een uur later het wel gezien heeft op stal en vraagt om naar buiten te gaan? Weinig mensen die constant binnen en buiten zetten op vraag van het paard. Ik ook niet btw.

ja de stalshet (die altijd gewoon los op het terrein loopt) die kan heel demanding eisen dat je zijn deurtje open maakt zodat hij zijn "hok" uit kan. Die wordt echt met zijn 30plus jaar heel vervelend als je hem niet vrijlaat.

Die heeft er overigens ook voor gekozen om vandaag maar binnen te blijven, nou moet ik wel zeggen dat hij vanochtend (toen het weer nog goed was) echt heeft lopen donderjagen met de wedstrijdpaarden die vandaag een dagje vrij kregen, was een vrolijke bende. Maar toen de neerslag begon wilde hij ook echt niet meer buiten zijn. Hij loopt dan los op stal, alleen snachts gaat hij zijn stalletje in.

Ga nou niet in de ochtend eerst andere dingen doen, dan dat dier loslaten want hij laat het echt heel duidelijk merken dat hij eruit wil.

De "oude" merrie die geblesseerd is en alleen aan de hand mag stappen kan het ook vragen. Eigenlijk moeten we twee keer per dag 20 minuten stappen, maar we doen het pakkumbeet tussen de 4 en de 6 keer, en die kan ook echt haar box uit willen.

Ook de wedstrijdpaarden geven het heel goed aan wanneer ze toe zijn aan een dagje niks moeten en alles mogen en daar is dan ook altijd ruimte voor.

joyce B

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:42

Mijn oudje wil soms ook zijn stal niet uit. De deur staat in de nacht open maar overdag sluit ik doe zodat mijn merrie hem niet klem kan zetten als ze overdag samen lopen. Sluit je hem op vind hij het een ander verhaal. Hij wil dus gewoon lekker zelf kiezen. Mijn merrie vast ook maar die heeft pech ;) haar box regent in als de deur open staat en dan moet ik nog een extra draadje spannen in de paddock.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:44

Wij hebben een periode een mager (jong) paard 's avonds in overleg met de eigenaresse bijgevoerd en daarom binnen gezet, maar die moest daarna weer naar buiten. Als we bij dat dier wel eens de staldeur dicht waren vergeten te doen (op slot, wel dichte deur) dan stond hij echt nog gewoon binnen hoor als we 2 uur later terugkwamen. En meer dan eens wilde hij eigenlijk niet terug buitengezet worden (we moesten hem bij voorkeur met twee man buiten zetten zodat iemand aan de achterkant kon drijven).
Terwijl toen hij een jaar eerder 20/7 op stal stond hij absoluut de staldeuren openmaakte als deze niet zorgvuldig dicht zaten. Hij stond sneller buiten dan dat jij het gangetje uitgelopen was (3 boxen lang), het is dus niet zo dat hij daar een onoverwinnelijke drempel in zag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:53

Ik heb mijn shetlanders bijna 8jr 24/7 buiten gehad en toen waren ze echt wel blij hoor maar als het echt vies en nat was stonden ze alleen maar te sippen onder het afdak.

Inmiddels staan ze alweer 2jr in pension. In de zomer 24/7 buiten en in de winter afhankelijk van het weer tussen de 4-10u per dag buiten en dan willen ze echt wel heel graag naar binnen als het vies weer is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:37

Toch ben ik oprecht benieuwd hoeveel paarden nog steeds bij het hek staan te drammen als ze een inloopstal zouden hebben en hoeveel uur ze daar achtereengesloten in zouden staan. Gegeven dat zowel binnen als buiten voldoende ruwvoer beschikbaar is.

Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:39

Eliine schreef:
Toch ben ik oprecht benieuwd hoeveel paarden nog steeds bij het hek staan te drammen als ze een inloopstal zouden hebben en hoeveel uur ze daar achtereengesloten in zouden staan. Gegeven dat zowel binnen als buiten voldoende ruwvoer beschikbaar is.

Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven

Die van mij stonden op de dagen dat ik ze kon observeren bij slecht weer de hele dag onder het afdak.
Als ik 'smorgens de hekken open deed was er vaak 1 mafkees die een rondje door de wei ging rennen om daarna heel snel weer droog te gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:41

Eliine schreef:

Mijn merrie heeft dat gehad, en stond 's nacht het merendeel van de tijd altijd op stal. Het hooi lag buiten onder het afdakje en ze ging er alleen uit om te eten, en dan weer naar binnen. Overdag stond ze er in de regen niet eens in, maar 's nachts ging ze zelf naar binnen...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:44

Eliine schreef:

Ik heb niet alles gelezen. Maar mijn vorige merrie heeft dit 5 jaar lang gehad. Ik heb haar nooit, maar dan ook nooit met een natte rug gezien of zelfs maar een spatje water op haar lijf :') Die was echt bang dat ze oploste in water denk ik.. Die stond gewoon gelijk binnen bij maar iets slecht of koud weer.

Haar dochter hetzelfde. Toen die de keuze had stond ze ook droog ipv buiten. Als het de hele dag zeikregende en ik kwam in de ochtend en avond daar, waren ze beide keren echt kurkdroog :')

Nu staat dochter ook altijd aan het hek na een uur of 3a4, die wil gewoon naar binnen.. Ook als ze even in de paddock staat, met uitmesten, staat ze hele tijd te kijken of ze weer naar binnen mag. Eten geven helpt 10 min, daarna is het op en denkt ze ook weer, zet mij maar binnen :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:47

Ik heb er zelf 4 momenteel.
Heb er ook in pension gehad.
Niet 1 ging hier de hele dag in de schuilstal staan voor regen.
Wel voor dazen.
Maar voor regen moet ik de eerste nog treffen.

Twee weken terug met die horizontale sneeuw waren er twee die hooi gingen eten op stal.
Of dat nu van de kou was of omdat hooi makkelijker eet dan gras onder sneeuw zoeken weet ik niet.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:49

En als het wel gewoon weer is en het niet uren achter elkaar regent? Staan ze dan ook dagenlang vrijwillig binnen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:50

nee maar dan staan ze hier ook niet op stal overdag maar gewoon buiten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:53

Eliine schreef:

Dit vind ik dan weer zo jammer, dus als je een paard hebt die graag binnen staat dan geloof je ergens in ofzo?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:54

Die van mij staat denk ik nu ook binnen :+.
Dan kijkt ze heel zielig naar buiten omdat het regent/sneeuwt.
Ze hebben binnen hooi, maar kunnen gewoon naar buiten/binnen wanneer ze willen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:56

gelukkig geloven ze daar bij ons op stal wel in

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:59

danzzz schreef:
Eliine schreef:

Dit vind ik dan weer zo jammer, dus als je een paard hebt die graag binnen staat dan geloof je ergens in ofzo?

Extreem weer daargelaten ben ik zeer benieuwd hoelang die graag binnenpaarden daadwerkelijk aaneengesloten op stal staan als ze de keuze hebben ja.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:00

Mijn merrie draaft letterlijk de schuilstal in van zodra het begint te regenen. Dat paarden beschutting zoeken is natuurlijk niet zo heel gek.
Deze ochtend renden toch alle paarden vrolijk naar hun wei, ook al was het aan het motregenen. Geen enkel paard bleef in de stal staan.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:01

Als het niet uren achter elkaar regent stonden ze wel buiten in die droge tijd, maar die van mij stonden echt opvallend veel in hun schuilstal. Geen idee wat de reden daarvan was. Gewoon lekker beschut denk ik. Stond best een vieze wind op het stuk waar ze stonden..

Ik denk ook dat het scheelt of ze gras hebben of hooi, onbeperkt of porties. Denk dat je alles mee zou moeten nemen zou je dit ooit willen uitzoeken. Maar ik denk ook echt dat het toch ook gewoonte dieren zijn geworden/gemaakt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:04

Eliine schreef:
danzzz schreef:

Extreem weer daargelaten ben ik zeer benieuwd hoelang die graag binnenpaarden daadwerkelijk aaneengesloten op stal staan als ze de keuze hebben ja.

de ene het liefst niet, de andere het liefst altijd en de rest zit daar tussen in, zoals gewoon is als je het paard als een individueel denkend, voelend en levend wezen ziet.

Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat ik niet ergens in hoef te geloven om paarden binnen te houden. Ik kijk gewoon naar de behoefte van het paard, en dat is het enige waar in ik hoef te geloven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:20

Gini schreef:
Mijn merrie draaft letterlijk de schuilstal in van zodra het begint te regenen. Dat paarden beschutting zoeken is natuurlijk niet zo heel gek.
Deze ochtend renden toch alle paarden vrolijk naar hun wei, ook al was het aan het motregenen. Geen enkel paard bleef in de stal staan.

De 6 van mij hier renden anders vol gas mee naar binnen vanmiddag :D
de merries stonden te rillen.
Met dit pokke weer, koude, wind en regen wil ik ze niet buiten hebben.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:30

Ik had het natuurlijk ook niet tegen jou persoonlijk danzz al mag je je prima aangesproken voelen.

Als jouw paarden letterlijk elke dag de behoefte hebben om 30-60 minuten buiten te staan als ze die vrije keuze hebben en de rest van de tijd vrijwillig met een open staldeur binnen blijven staan dan hoor je mij verder niet meer.

En verder hoop ik maar dat al die andere graag binnen paarden met hun individuele gevoelens inderdaad graag vrijwillig 15-23 uur achtereen met een open staldeur binnen staan. Ook als het droog is en ook als ze eerst staan te trappelen om naar binnen te gaan. Maar dat vraag ik ne dus oprecht af

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:33

Eliine schreef:
Ik had het natuurlijk ook niet tegen jou persoonlijk danzz al mag je je prima aangesproken voelen.

Als jouw paarden letterlijk elke dag de behoefte hebben om 30-60 minuten buiten te staan als ze die vrije keuze hebben en de rest van de tijd vrijwillig met een open staldeur binnen blijven staan dan hoor je mij verder niet meer.

En verder hoop ik maar dat al die andere graag binnen paarden met hun individuele gevoelens inderdaad graag vrijwillig 15-23 uur achtereen met een open staldeur binnen staan. Ook als het droog is en ook als ze eerst staan te trappelen om naar binnen te gaan. Maar dat vraag ik ne dus oprecht af

Het enige wat ik eigenlijk wil weten is waarin ik dan geloof als ik zie dat paarden graag naar binnen gaan, want dat is wat je zegt. Je zegt dat mensen die hun paarden naar binnen halen ergens in geloven, en ik probeer daar meer duidelijkheid in te krijgen, ik wil graag weten wat je bedoeld met geloven. Geloven waarin?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:35

Eline.
Als mensen eerlijk zijn weten ze dat antwoord.
Geen 1 paard staat 15 uur binnen als buiten de voorwaarden goed zijn.
Maar vaak zijn buiten de voorwaarden ronduit slecht. Zoals een kleine paddock vol in de wind zonder maatjes.
En dan vol lof zeggen: Kijk die van mij staat graag binnen. Ipv kijk ik heb mijn voorwaarden niet op orde.
Maar zo eerlijk zijn veel mensen niet.