Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:06

Dank jullie wel.... tis idd heftig.....

Hier ook enorme regen en wind, net nu ik de ochtend vrij ben en strak van plan was te gaan rijden.... gelukkig gisteren wel ff rondje om geweest. Als het bij ons waait ( westen) dan zorg ik idd dat alles wat los kan, vastgezet wordt.

Door die natte bende kun je nauwelijks je erf netjes houden, vegen is er zowat niet bij.
Vanmiddag heb ik een grondwerkles gepland staan.... hmmm weet niet of die door kan gaan.
Ik heb nu net mijn huis schoon, ga zo naar buiten om poep te scheppen. Ik had gehoopt dat hèt dan al wat minder zou zijn geworden, helaas.
Hang-on zou ik zo zeggen... het zal vast wel weer eens beter weer worden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:08

Oh monmaster Y;( dat is echt verschrikkelijk.

Lynn hoop voor jullie dat het door kan gaan +:)+

Dat die pin er zit vind ik niet zo'n ramp, hij beperkt alleen in de beweeglijkheid waardoor ik dus niet op het paard kom .
Dat hij er weer uit moet vind ik veel naarder blegh.
Hoop onder volledige narcose.

Selka, 't is hier hartstikke bewolkt hoor en keiharde wind maar het is wel droog gelukkig.

Kitty, ik heb van de week een paar zware bakstenen in de hooibak gedaan. Amel ging met dat ding aan de wandel namelijk >;)
Ga er van uit dat hij nu wel blijft staan.
Heb afgelopen zaterdag een ibc tank doormidden gezaagd, voor nu even een Aanhanger net er overheen gespannen.
Stop er een hele baal hooi in en ze kunnen zeker tot 16u eten.
Dan nog een half baaltje eind van de dag. Ideaal.
Binnenkort even een frame maken en een fatsoenlijk net kopen om het vullen nog iets makkelijker te maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:37

MM dat is een hoop verwerken in korte tijd, heel veel sterkte :(:)
Leuke foto's van je paardjes!

claudia pen ziet er niet erg prettig uit en nog minder dat je nu niet kan rijden :(:)

lynn duim duim~~~~~~~~~~

hier waait het enorm
verder gister bar weinig zon gezien en veel regen, laat de lente nu maar komen

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:49

Oef, die pin ziet er heftig uit Claudia! En balen dat je daardoor niet kunt rijden nu!

Heftig Monmaster, veel sterkte gewenst.
Grappig trouwens, volgens mij hebben we dezelfde jas ;)
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:59

Wat een toestanden overal. Die pin lijkt me ook beroerd. Zal toch wel onder volledige natcose eruit gehaald worden? Kun je ook niet opstappen met een opstappodium ofzo? Gebruiken wij voor gehandicapte ruiters.

MM, dat is wel erg veel in korte tijd! Y;(

Lynn Nikita, ik duim voor je.

Hier wel droog, maar errug veel wind. Alleen het noodzakelijke maar en morgen weer een dag.

Whassupp

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:09

Oeh BernetteO; dat wil je niet bij je drachtige merrie. Hoe ver is ze? Heb totaal geen ervaring met al het fokkerij gebeuren, dus jij weet alles ongetwijfeld veel beter.... Naar wat ik weet, kunnen sommige merries die 9 maanden een zorgeloze dracht hebben gehad, het plots in de laatste 2 maanden flink zwaar krijgen en dan rap invallen. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Succes Lynn_Nikita, hier wordt ook meegeduimd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:11

Mag ik hier even storen met een vraag? Zijn er ook mensen die een stal aan huis verhuren, en die mij wat op weg kunnen helpen met alles wat daarbij komt kijken? Bedankt alvast!

[TAO] Privestal verhuren, waar op letten?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:45

Pfff.... jaloers op de droge rijbakken hoor!!! Ik kun je er met een boot wel doorheen. Heb gelukkig sinds 3 weken een nieuw paard en die vind door de plassen spetteren best leuk, maar ik ben er helemaal klaar mee. Wij hebben destijds te bak af laten graven en geel zand wat uit het weiland kwam waar ze aan het spitten waren voor de stal. Heb nu echt spijt dat we destijds geen drainage erin hebben laten leggen. Bak wordt niet zwaar en je gaat er ook niet met de enkels door de drek, maar het is gewoon nat!!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:49

Fabster ik krijg m'n linkerbeen niet zo wijd en aangezien ik 2 brede paarden heb hou ik het misschien 5 min vol en dan kan ik niet meer.
Dus moet nog maar even geduld hebben.

Shanna geen ervaring mee dus kan je niet helpen.

Bernette, heb ook niet echt ervaring met drachtige merries.
Hoe oud is ze en hoe ver in de dracht.
Is het niet zo dat het veulen begint te zakken dat ze daarom wat ingevallen lijkt?
Mijn vroegere fries viel ook veel in als ze op het laatst liep, die was niet dik te krijgen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:51

Gingerale schreef:
Oeh BernetteO; dat wil je niet bij je drachtige merrie. Hoe ver is ze? Heb totaal geen ervaring met al het fokkerij gebeuren, dus jij weet alles ongetwijfeld veel beter.... Naar wat ik weet, kunnen sommige merries die 9 maanden een zorgeloze dracht hebben gehad, het plots in de laatste 2 maanden flink zwaar krijgen en dan rap invallen. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Succes Lynn_Nikita, hier wordt ook meegeduimd!

Ze is inderdaad net de negen maanden voorbij, dus dat zou inderdaad wel zo kunnen zijn ja. Hopelijk krijgen we haar snel weer voller!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:41

Spannend. Die bezichtigingen. Hopelijk zit er een koper bij.

Waait echt flink. Beetje regen steeds erdoor.

De vraag over onze opvangbak en de verbinding. Hierbij de foto's. Het water is alweer iets gezakt.
We hadden eerst 3 grote goten. Die dichtgemaakt en de middeltste een kleine doorgang gemaakt. Werkt prima.

Afbeelding
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:11

Ik baal :\

Blue hoeste zo dus overgegaan op voordroog.
Via een vriendin bij een boer een mooi pak voordroog kunnen halen .
Aangezien dat zo'n mooi spul was en hij nog meer had staan volgens hem van dezelfde parij(speciaal om gevraagd!), nog 10 pakken laten brengen.
Nu blijkt echter dat de 2 pakken die nu open gegaan zijn, totaal niet lijken op het eerste pak, niet in de verste verte :(
Allereerste pak was echt voordroog, mooie lange stengel, egaal van grassoort en net ietsje vochtig.

Eerste pak van de 10 die hij bracht was heel fijn kruidig hooi.
Rook heerlijk maar veel minder kwa voedingswaarde en omdat het zo fijn hard stengelig was heb ik 2 weken kunnen weken met water.
Nu het volgende pak open gemaakt en het lijkt eerlijk gezegd wel hooi van het jaar daar voor.
Behoorlijk wat onkruid er tussen wat dus vergruist en weer stof op levert en lijkt ook totaal niet op het allereerste pak wat echt van een mooie bemeste koeienwei af kwam.
Dit spul komt uit een nat natuurgebied ofzo.

Geen idee wat er in de overige 8 pakken zit, zo het nadeel van ingepakt spul, boos!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:16

Balen spatter, hier komt de boer per baal het hooi brengen. Is ook een beetje russische roulette wat hij toevallig vooraan had liggen toen hij kwam.

Diva poepte net bijna op mijn arm, beest heeft door wanneer ik aan het mesten ben en komt het "brengen". Hardstikke grappig maar vandaag ging ze er wel erg ver mee :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:28

Ja echt he
Je ziet niet wat er onder die plastic zit.
Zo vervelend als de partij afwijkt vt proefpak

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:30

Hier ook verschil per pak. Soms zelfs per snee. Het was ook erg Nat deze zomer waardoor er enkele natte plekken in het land waren en afwachten is Hoe het eruit ziet als de plastic eraf gaat.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:43

Ik heb echt fantastisch mooi hooi. Heb eerlijk gezegd geen flauw idee of het voordroog is of hoe dat allemaal heet. Hooi is hooi :+
Tis mooi groen, lange stengels, helemaal niks van stof of andere plantjes erin. Prachtig spul. En de paarden eten het graag. Ze hebben hier echt alles op als ik laat ben met bijvoeren. Geknoei op de grond wordt gewoon opgegeten.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:45

Lynn, succes met het huis!!

Las over vijvers. Wij gaan 1 laten graven, kwam er achten dat er via google veel over te vinden is als je zoekt op poel.

Met loonwerker over de aanleg van een bak gehad. Ik heb veenhoudende zandgrond. Ligt laag. Idee van loonwerker was er gewoon 30 cm zand opgooien. Zonder iets er tussen. Ik ben bang dat dit mul/zwaar wordt. Wat vinden jullie? Bak keren mag niet ivm archeologische waarde vd grond.

Sterkte voor claudia en monmaster. Naar die pin!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:30

Hooi is echt geen hooi, zit heel erg veel verschil in, je hebt hooi, geseald hooi en voordroog, en dan eerste en 2e snee enz. ook natuurhooi wat ik dan weer liever niet heb ivm gevaar van onkruid erin, na een vergiftiging met jkk ben ik echt voorzichtig. Vriendin die ook mega oplet en ook niet weinig betaald had er laats herfststijlloos inzitten. Ook paarden met afwijkend bloedresultaat dus zat al eerder iets inw at niet goed was voor het ontdekt werd

Aan de buurtgenoten, iemand interesse in wilgentakken? ik ga zaterdag een deel ophalen en er is nog veel meer
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 02-03-17 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:31

Lynn_Nikita schreef:
Hooi is echt geenhooi, zit heel erg veel verscil in, je hebt hooi, geseald hooi en voordroog, en dan eerste en 2e snee enz. ook natuurhooi wat ik dan wer liever niet heb ivm gevaar van onkuid erin, na een vergisftiging met jkk ben ik echt voorzichtig

Aan de buurtgenoten, iemand interesse in wilgentakken? ik ga zaterdag een deel ophalen en er is nog veel meer

Ik ben al even op zoek naar wilgentakken maar volgens mij zit jij nog best een stukje bij mij vandaan of niet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:35

tussen Koningsbosch en Roermond in, Posterholt. Ik heb wel veel zeker 2 aanhangers nu en over maand of zo nog eens zoveel

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:36

Het zit verpakt Lynn, verder kom ik echt niet :+

Stef krijgt nu al twee weken dagelijks twee emmers bietenpulp (een emmer is een geweekte schep korrels) met een schep suikerarme muesli bijgevoerd. Heb niet het idee dat hij dikker wordt. Nog meer ideeën?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:49

2 weken is ook erg kort hoor, afvallen zie je snel gebeuren, bijkomen duurt langer. Zeker als ze straks op gras staan gaat het vlug hoor.
tanden zijn pas geleden gedaan toch? En ontwormd?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:58

Tandarts en ontworming zijn eind van de zomer geweest. Wordt idd tijd voor een wormkuurtje.

Of hij dadelijk ook weer op de wei kan is nog maar de vraag. De wei die ik in bruikleen had kan ik niet meer gebruiken en ik heb nog geen nieuwe wei gevonden. Het kaal stuk achter het huis, ongeveer 3000m2, zal niet zo snel bijgroeien denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:10

Veel sterkte Monmaster en Claudia (naamgenoot).

@Abby; hier gingen bij te magere paarden wel tot aan 6 scheppen seniores priores per dag er in. Dan heb ik het alleen over het droge voer, dus niet over de x 3 liter water wat er per schep bij moest. En dan duurde het nog minimaal 6 weken voordat het paard in kwestie weer op gewicht was/kwam.

Als je dan al zo een gebouw hebt en ik weet niet wat voor inhoud je emmers hebben tenslotte, zou het zomaar wel eens te weinig kunnen zijn.

Ik geef graag seniores priores, omdat het laag in zetmeel en suikers is en wel de perfecte dikmaker in mijn ogen. Maar dat kost je dan wel wat, door de grote hoeveelheden die je kan/moet voeren.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:17

Jeetje, 6 scheppen :oo Was dit naast onbeperkt hooi?
Lol. Lynn zei eens beginnen met een schep en dan twee, vandaar. Zijn wel van die grote gele voerscheppen en de emmers zijn de oude 5L mineralenemmers van de schapen. Dus geen kleine emmertjes.
Ik moet toch nieuwe brok gaan halen, dus ik denk dat ik die seniores priores eens ga proberen, hoor daar veel goeds over.