Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:53

Toen ik nog geen meetapparaatje had. Pakte ik een lange grasspriet en dan daarmee checken. Dat deed veeeeel minder pijn dan zo vastpakken.
Wil je zo vast pakken, dan niet voorzichtig. Beste hard knijpen. Dan krijg je de minst harde pats.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:56

Anke schreef:
Toen ik nog geen meetapparaatje had. Pakte ik een lange grasspriet en dan daarmee checken. Dat deed veeeeel minder pijn dan zo vastpakken.
Wil je zo vast pakken, dan niet voorzichtig. Beste hard knijpen. Dan krijg je de minst harde pats.

Haha wij doen het met een stokje. Voel je toch nog wel hard, maar we hebben er ook een hele grote klap stroom op staan voor mijn houdini-paard :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:59

Bij een gewoon apparaat op batterij valt het wel mee.
Dan voldoet een DROGE grasspriet. Schokje is dan matig.
Met flink stroom erop kan ik me goed voorstellen dat je een stok pakt!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:05

Anke schreef:

Nooit knijpen! En ook nooit met de binnenkant van je hand voelen. Door de stroom sluit je hand vaak automatisch en blijf je er dus aan 'hangen'. Altijd met de achterkant van je hand voelen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:21

Ik voel gewoon helemaal niet.. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:26

Ik probeer dat ook te vermijden, dan loop ik liever even naar binnen en pak de stroomtester :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:40

Wat wel een optie is, is een handvat bevestigen aan een stuk stroomdraad. En daarmee rond gaan.
Als je handvat aan de draad hangt en het overige stuk stroomdraad raakt de grond, dan zou het als er goede stroom op staat heel duidelijk moeten 'tikken'.
Zo kan je ook testen of er stroom op staat zonder zelf de moeten voelen :D

Weet alleen niet of het ook met een batterij werkt.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:48

Haha ik durf niet vrijwillig mijn hand op het stroom te leggen hoor! Ik heb zo'n stroommeter. Deze geeft gewoon aan hoeveel erop staat en doet ook geen pijn.

Met zijn allen op de wei lotte? Heb je ze niet meer apart staan dan? Of hebben ze zichzelf weer een handje geholpen haha^^

Afbeelding
zoals je hier kunt zien helpt malibu zichzelf ook een handje. Dit was gistermiddag toen mijn bijrijdster ging rijden op jack. Malibu wilde ook mee en stapte zo met z'n benen erop.. vastgemaakt en vanmorgen lag het weer op de grond.. Nu aangesloten op het stroom. Dat zal hem leren :p

De deken is inderdaad wel te ruim maar ik heb ze liever aan de ruime kant dan te krap.

Een ingegraven mestcontainer is wel praktisch denk ik. Als je daar de ruimte voor hebt.

Dat is wel een lieve foto met die poes:)

De schuilstal die ik wil maken zal sowieso voor drie paarden van 150-165 moeten zijn. De wanden wil ik misschien ook wel met van dat windgaas maken ipv hout. Het stuk wat wij gebruiken is huur dus ik ben niet van plan het ontzettend duur te maken. Houten palen, platen op het dak en windgaas eromheen zat ik zo te denken. Zo'n huur schuilstal is ook nog niet zo'n gek idee! En de website is ook handig om stap voor stap te lezen hoe zij een schuilstal hebben gebouwd.

Ik ben ook nieuwsgierig of jullie een BE-rijbewijs hebben of zo met trailer rijden of zo'n b vrachtwagen. Ik wil graag een tweepaards trailer/vrachtwagen maar wel of geen e rijbewijs enzo? Hoe doen jullie dat?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:53

Windbreekgaas kan heel goed :j Mijn ideale schuilstal (ooit...) heeft panelen van windbreekgaas die eruit kunnen in de zomer (doortochten) en luiken die dicht kunnen als de wind er vol op staat en het inregent.

Ik heb m'n BE rijbewijs. Ook gereden met een trailer toen ik nog geen E had; eerlijk gezegd leer je tijdens je E mooie manoeuvres en hoe je moet kijken, maar niet hoe je een paard vervoert.
Let bij een vrachtwagentje goed op of je wel voldoende gewicht mag laden; meestal mag je 1000kg laden ongeveer. Twee kwpners kan dan al niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:55

Ik heb be Mijn man ook. Hij heeft het het via vakanties gewonnen vrij goedkoop"Gewonnen" ik heb wel gewoon lessen genomen en examen. Bij vrachtwagen met B rijbewijs mag je vaak maar beperkt gewicht laden. Goed nakijken

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:55

Ik vind die deken prima! Ik heb fjorden en die hebben ook vaak jurken aan anders past het aan de voorkant niet, nooit problemen mee.

Ik had altijd een combi auto en trailer dat ik zonder B mocht rijden en toen gingen we hier wonen, kwam er een paard bij, kregen we een zwaardere auto en wilde ik een tweepaardstrailer dus toen m'n E gehaald en ik ben er zo blij mee! Ga echt vaak met 2 paarden naar het bos of andere leuke dingen doen. Was de investering wel waard!

Een vriendin van me woont in de stad en heeft een klein vrachtwagentje gestald op haar stal en die vindt dat heel handig. Alleen met 2 paarden (pony's) zit je wel krap/net over wat kan en mag. Zij rijdt standaard alleen met haar eigen pony, nooit met 2. Ze zou ook wel liever een trailer willen maar omdat ze dan ook een andere auto moet en in de binnenstad woont en werkt heeft ze hiervoor gekozen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:59

Ooh wat slim van die panelen zeg! Dat is inderdaad wel iets om over te denken want je kunt de zijkanten ipv direct op de palen te bevestigen ook eerst op een frame doen die vast kan worden gezet met haken. Ideaal!

Oja dan kan ik mijn paarden ook niet samen vervoeren. Zij wegen rond de 600 kg beide..
Wat voor trailer hebben jullie en wat voor auto ervoor?

Oh dat is wel een idee om via vakantieveilingen dat te doen. Zo'n dagcursus kost al gauw 400 euro

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:03

Kirrr schreef:
Wat wel een optie is, is een handvat bevestigen aan een stuk stroomdraad. En daarmee rond gaan.
Als je handvat aan de draad hangt en het overige stuk stroomdraad raakt de grond, dan zou het als er goede stroom op staat heel duidelijk moeten 'tikken'.
Zo kan je ook testen of er stroom op staat zonder zelf de moeten voelen :D

Weet alleen niet of het ook met een batterij werkt.

Ohh, wat een goeie! ik kan mijn meetapparaatje nergens vinden :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:05

PaulineH schreef:
Ik ben ook nieuwsgierig of jullie een BE-rijbewijs hebben of zo met trailer rijden of zo'n b vrachtwagen. Ik wil graag een tweepaards trailer/vrachtwagen maar wel of geen e rijbewijs enzo? Hoe doen jullie dat?

Ik heb een vrachtwagentje gehad. Zonder E. Ik vervoerde daar 1050 kilo mee, 2 koudbloeden.
Ik vond t doodeng, en heb hem verkocht. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:07

Ik heb een tweepaards Sluis uit 1997; leeg gewicht 620 kg.
Ik heb er drie verschillende auto's voor, maar net afhankelijk van wie ik moet vervoeren. Geen van de auto's is trouwens van mij, haha.
Audi A3 S-line (van mijn vader); vervoert Quarter of Shet + Welsh.
Mitsubishi Outlander (niet de PHEV versie maar die daarvoor); vervoert Quarter + Welsh of kwpn + Shet.
Renault Master (van de vader van sakvis); mag de kwpn + Quarter vervoeren, maar dat hebben we nog niet gedaan (de bus heeft pas net z'n trekhaak, dus het is er nog niet van gekomen). Volgende week gaan we die combi uitproberen, naar de zadelmaker.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:27

Ik heb ook BE. Staat een Landrover Discovery of Defender voor. Die trekt alles.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:56

Ik ook BE rijbewijs.
Heb nu een X-trail voor de trailer, maar ben er niet heel tevreden over. Hij hangt dan ook niet vaak meer voor de trailer. Nog een paar maanden en ik wissel hem in voor een Amerikaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:00

Ik heb alleen 1,5 paards trailer die trek ik met 2 ltr station focus.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:38

Ik heb een Buckman tweepaards, en eenmercedebus voor
Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:51

Fabster schreef:
Ik heb ook BE. Staat een Landrover Discovery of Defender voor. Die trekt alles.

Oh die auto's zijn mooi! :j

Wij hebben een Volvo V70 ervoor, net een slagje kleiner dan de Cross Country variant. Lekker een automaat. En we hebben een Peugeot 205 uit het jaar nul maar die is superzuinig en komt steeds door de APK.. er kan amper wat kapot omdat ie zo 'spartaans' is maar ik hou van dat dopje! <3 Volgende auto wordt weer een Volvo denk ik, Cross Country of meer zo'n XC90 type.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:08

Mag ik hier mee komen kletsen? Ik wil ook graag een paard aan huis en ben me aan het oriënteren over hoe ik ze wil stallen. Ik wil hier ideetjes opdoen en meekijken hoe jullie bepaalde dingen hebben gedaan en hoe en waarom.

Ik wil graag een inloopstal waar ze overdag altijd in kunnen. Hier wil ik een verharding voor die het liefste overdekt is. Die verharding wil ik omheinen met houten palen/hekdelen die ik kan sluiten als ik mijn paard 's nachts op stal wil zetten. Zo kan mijn paard vanuit zijn stal 's nachts ook op de (overdekte) verharde uitloop.

Ik twijfel enorm tussen een stal naar mijn zin bouwen of een huidige oude schapenstal ombouwen. Nadeel is dat we een vergunning aan moeten vragen, de kosten en de plek waar we de stal gaan zetten. De stal zal dan i.v.m. ruimtegebrek deels in de wei, deels in onze tuin komen.

De andere optie is de huidige schapenstal/inloopstal ombouwen. Nadeel is dat deze oud is en de voorkant waar de staldeuren in zouden komen erg laag is. Naar schatting is de muur van de voorkant slechts 1.70m hoog. Het dak loopt naar voren af. Dit gebouw staan tegen een bedrijfsgebouw aan dus dit is de enige zijde waar de staldeuren in zouden kunnen. Nu zit de smalle ingang aan de zijkant, maar daar heb ik geen enkele speling om het toegangspad (nu 1 meter breed) te verbreden.
Het gebouw is naar schatting 9 x 2.80m.
De bedoeling zou dan zijn de toegang zo om te leggen dat ze niet aan de zijkant, maar aan de voorkant van de stal uitkomen.
De stal zelf zou ik op willen splitsen met een verschuifbare halflage wand. Er zouden dus 2 staldeuren in komen aan de voorkant.
Voor de staldeuren zou ik een verharding aan willen brengen die ik ook opsplits en afzet met houten balken/hekken om zo een stal met ieder een uitloopje te maken. De ruimte hiervoor is beperkt omdat ik dan zit met mijn tuinhuisje, afdak, schutting en tuin.
Maar ik denk dat ik per stal een uitloopje zou kunnen realiseren van ongeveer 4,5 m breed en 2,5m diep. Echter moet ik dit allemaal uitmeten dus het zijn geschatte maten.
Ik wil het ook zo indelen dat ik er vrij simpel ook 1 stal met 1 uitloop van kan maken en dat ze vrij in en uit kunnen lopen, dus ook 24/7 de wei/track op kunnen.

Momenteel lopen hier twee shetlanders die nu gebruik maken van de huidige inloopstal. Echter zit de toegang naar de stal dus aan de zijkant via een zeer smal padje dat nu blubber is. Met houtsnippers houd ik het nu begaanbaar. De draai naar om de stal in te gaan is ook zeer smal. Voor shetlanders goed te doen, maar voor een E pony of klein paard veel te smal en te kort qua draai.

Zij kunnen nu 24/7 buiten. Ik heb een ruim pad om de 3 weitjes liggen waar ze helemaal rond kunnen. Op diverse plekken voer ik hooi uit hooinetten. Naar zandgrond op het pad heb ik een stukje van 10x15m waarvan we de grond hebben laten keren. Dit is nu dus geel zand. In totaal is de oppervlakte ongeveer 0,5 ha schat ik.

Dan heb ik verder nog een klein weitje waarin we d.m.v. grond keren en wat extra zand erop een simpele bak in hebben gemaakt van 30x17m.

Vrij ingewikkeld om mijn plannen duidelijk uit te leggen :+ Ik heb er natuurlijk beeld bij. Ik zal het eens uit proberen te tekenen en uit te meten en foto's te maken van de situatie.

Zijn er hier mensen die zelf een stal gebouwd hebben en foto's hiervan in het topic (of eerdere topic) hebben staan? Bij voorkeur mensen die ook met beperkte ruimte zaten. Het zijn veel blz om zo door te spitten, maar als ik weet op wie ik moet zoeken is het makkelijker om van 1 bokker de berichten in dit topic door te spitten :D .

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:36

We hebben alles nog eens helemaal na gezocht en uiteindelijk de lek gevonden.
Er zat een klein stukje ijzer tegen het draad aan en daar lekte hij.
Nu werkt het weer!
We gaan wel een extra aardpen bijslaan en een sterker gallagher stroomapparaat aanschaffen.
Alles maakt verder nog wel goed contact geen roest of breuken gelukkig.
Het is ook wat he... Vaak merk je pas dat er iets niet goed zit als je paard ineens langs de wei staat. Een blijft er altijd in maar onze tinker (hengst ook nog niet handig) loopt gewoon door...

We hebben gelukkig ook zo een (simpel) metertje, beter dan vastpakken haha! Zo een waarbij je gericht de storing kan vinden lijkt me ook wel ideaal!

Gister zijn trouwens ze weides bemest (geïnjecteerd).
Zetten jullie ze paarden er gelijk weer op of even laten? Het heeft al goed geregend en de zon laat zich nog wel ff op zich wachten helaas! Het stukje waar ze nu op staan heb ik geen schuilstal of stroom (hekwerk en gaas) dus s'machte gewoon op stal (normaal altijd buiten).

Thnx voor de tips!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:38

Na bemesten laat 'k ze er zeker twee tot drie weken vanaf.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:42

Om welke rede solleke?

Voorheen toen ze pension stonden gingen ze er gelijk op...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:47

Ik hou minimaal drie weken rust aan na het mesten.

Fijn dat het 'lek' gevonden is!