Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:12

Hier 10 kuub 120,-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:23

Iemand hier ervaring met de slowfeedernetten van equiculinair.nl ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-24 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:19

ik ben niet zo gekend met zandsoorten maar volgens mij is onze top bodem ook M3C zand en is hij veeeeeeel te zwaar.. zelf nu met al die regen is het niet verstandig om erin te rijden al is hij wel goed droog maar er ligt gewoon teveel in. de vorige eigenaren hadden deze bak al maar hoe hun ooit gereden hebben is mij een raadsel. we hebben met grondboor gekeken wat eronder lag en daar komt geel zand en dan zwart. dus ik heb goeie hoop dat als we een beetje van de toplaag af halen en de boel flink opschudden het wel goed te doen is..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:46

Stallen weer schoon en rijbak gesleept, hopelijk zakken de plassen nu ietsje sneller weg en anders ga ik ook eens met een grondboor aan de gang.
Vanmorgen hadden we hier een lekker zonnetje, wel waterkoud, vanmiddag regen en nu grijs.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:23

Oh mvermeulen1 dat zand dat je eraf haald mag je dan hier wel neer leggen _/-\o_ _O-

Maar bij jou ligt dus te veel. Wat lijkt je een redelijke laag voor? Ik las al 10cm maar dat licht toch zo aan de kant. Of is die laag zo mooi vast dat dat niet gebeurd. Tips tips tips graag hahaha

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:27

@kvulden: wij kunnen in de bak met 10 cm toe, juist omdat het op een harde ondergrond (de duomix) ligt met daarin verdiept de drainagesleuven. Daardoor is er geen dikke laag zand nodig als waterberging.
Het M3E zand kostte trouwens 11,95 per m3 ex bezorgen, maar de transportkosten hakken erin: 225,- voor een wagen. Daarom meteen maar een volle wagen van 20 m3 besteld. Zand kun je altijd gebruiken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:46

Als ik zie wat voor gaten er hier soms in het zand gedraaid worden bij een dolle bui, dan is 10 cm echt niet genoeg :D

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:21

Bij ons lopen ze er ook altijd in. En uiteraard worden er sprintjes getrokken en dansjes gedaan. Ik sleep de bak wel heel regelmatig, maar het (natte) zand ligt gewoon erg stabiel. Als ze door de zandlaag heen trappen bij een noodstop of 'handstandje uit galop' is er nog niets aan de hand. De onderlaag blijft gewoon op z'n plaats en is zelfs iets vervormbaar. Deze bak is versie 2.0 en hebben we nu ongeveer 4 jaar in gebruik. De vorige uitvoering had wel een duomix onderlaag, maar zonder drainage. Daar hadden we een (veel) dikkere laag zand op liggen en daarin trapten ze dus ook veel diepere gaten.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:42

kvulden schreef:
Oh mvermeulen1 dat zand dat je eraf haald mag je dan hier wel neer leggen _/-\o_ _O-

Maar bij jou ligt dus te veel. Wat lijkt je een redelijke laag voor? Ik las al 10cm maar dat licht toch zo aan de kant. Of is die laag zo mooi vast dat dat niet gebeurd. Tips tips tips graag hahaha

nou er moet hier een behoorlijke laag af! mijn bak is 30/60 en er ligt zeker een centimeter of 40 zand op voordat we het gele zand bereiken. ik wil er een deel in mijn paddock kwijt en je mag best wat halen hoor hahaha maar ik woon denk niet echt in de buurt :o

ik wil denk toch zo 10 cm af hebben en dan de boel door elkaar husselen. goh als ik het zo schrijft klinkt het appeltje eitje :D :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:12

Ik ben bezig om de pony's op 24/7 ruwvoer te zetten. Ging om 4 uur bij ze weg. Toen stond karev aan een net met 2 plakken hooi. Om half 7 was ze bijna klaar :D...
Ik hoop dat ze snel Door hebben dat ze niet hoeft te bunkeren maar dat er altijd was is ...hou mijn hart vast hihi.

Kijk het een maand aan. Als ze dan nog non-stop eet geef ik het op.
Dan weer terug naar porties. Maar dit is makkelijker voor me.

Er hangt ook een net stro maar die zal wel onaangeroerd blijven :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:24

Ik ga voor je duimen karev. Is inderdaad makkelijk. Hier gaat het goed. Ik hang om 19.00 uur vier hooinetten op en vul 2 kliko's. Als ik ze vroeg in de wei zet, zo rond 7.00 uur dan is het nog niet op. Doe ik het rond 9.00 uur. Dan is het wel op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:29

Voer jij alleen hooi? Of gemengd met stro?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:34

Ik voer ook onbeperkt hooi, maar heb er ook eentje gehad waar geen stop op zat. Heb toen een tijd gemengd met graszaadhooi en dat ging ook prima. Dus geen dikke paarden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:40

Ze stopt wel denk ik. Begin dit jaar heb ik wegens Brand bij mijn ouders ( waar de paarden staan) een midi baal in de bak gezet. Noodgedwongen omdat er toen niemand woonde en mijn pa niet kon voeren. Toen ik daar de volgende dag kwam stond ze op ploffen maar was niet aan het eten. Het is even bij mezelf de knop om gooien dat de netten niet leeg moeten.
Anders werkt het niet.
Moet er nog even een voer punt bij maken. Dan hangt het op 4 plekken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:48

Ik voer al jaren 24/7. En mijn ervaring is als ze nog ea te doen hebben aan loop activiteiten. Ze het goed doen erop. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze in de winter voldoende ruwvoer hebben.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:49

Vind ik ook marjo. Mijn fjord heeft nog al aanleg om dik te worden hihi. Vandaar dat ik het spannend vind

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:51

karev schreef:
Vind ik ook marjo. Mijn fjord heeft nog al aanleg om dik te worden hihi. Vandaar dat ik het spannend vind

Herkenbaar, sinds kort ook een fjord. Maar heeft zo'n ommekeer gemaakt qua huisvesting.
Dat ik bij hem niet bang ben dat hij nu in de winter te dik wordt.
Echter van zomer wordt een ander verhaal :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:59

Juist! Gegarandeerd succes hihi

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:44

Oh ja mvermeulen. Inderdaad een beetje uit de buurt. Mijn ondergrond is ook keihard als het droog is. Bijna niet in te komen met die schep. Maar ik weet wat je bedoeld met duomix. Ik wil toch proberen decgeulen in de zwarte grond te doen. En die geulen dan met drainage zand te vullen en dan m3c of iets. Ik weet niet of het m3c ook zo direct op de drainage kan. Ik moet nog wel even kijken hoe ik het ga doen, want het zand kunnen ze niet in de bak gooien. Het komt of in de inrit of in de sloot. Weet niet of ze dat bij de gemeente leuk vinden.

Ik voer nu ook met een net. Ik voer 2 keer omdat er niet voldoende voor de hele dag in kan. Ik wilde nog wat netten halen, maar toen waren ze uitverkocht. Ik kan er nu 3 kruiwagens minder in doen als in het beging. We zijn nu een maand verder. De netten zijn dan vrijwel leeg en de grond weer netjes opgeruimd.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:03

Kristel fijn dat je weer kunt rijden, gelukkig heb je tijdens het rijden niet veel last van het gat.

Kvulden ik zit hier ook met hetzelfde probleem ik heb te weinig wit zand! Heb laatst op zandhandel in de buurt gezocht en vond er een in Eerbeek daar kost 7 kuub straat zand 178 euro, ik ben dat nu aan het uitspreiden rond de voerbak.
wel veel werk want de vrachtwagen bracht het maar tot eind oprit, dus ik ben nu steeds druk met kruiwagens in de weer.
het zand is trouwens wel lekker zacht en droog.

Karav ik geef ook onbeperkt hooi in netten dat gaat hier best goed.
Eerst deed ik het zonder net maar ze gooiden er zo veel naast en gingen er dan op poepen en plassen werd echt een vieze bende, ben nu echt blij met hooinetten.

Vrijdag ochtend kregen we bericht dat de paarden die we in Estland gekocht hadden op transport waren gegaan, ze zouden morgen aankomen. Had ik vanavond een feestje bij mijn schoonmoeder, en op de terug weg naar huis zien we ineens een grote vrachtwagen op de weg met Estlands kenteken, schrok wel even stonden ze er nu al.
De chauffeur wilde ook graag snel door en begon meteen de paarden er uit te halen terwijl ik nog helemaal geen plekje voor ze klaar had.
Gelukkig waren de paarden heel relaxt en kon ik ze even aan een paaltje vastbinden.
Toen supersnel een plekje voor ze gemaakt apart van de andere paarden.
Gelukkig ging dat allemaal goed en staan ze er nu rustig bij, maar was wel even sressen zeg.
Het zijn Akhal tekes zal morgen een foto maken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:06

Oe dat is wel even schrikken als ze zo ineens voor je neus staan. Ben erg benieuwd naar foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:26

Jeetje ieris, dat is nog eens een verrassing! Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Ben ook erg benieuwd naar foto's!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:56

Ik voer normaal gezien ook onbeperkt hooi. Ik heb altijd oud hooi gehad met niet te veel voedingswaarden in waardoor ik dat zelfs met de shet wel aandurfde. Nu heb ik de hele voorraad van de boer opgewerkt en moet ik dus het hooi van dit jaar voeren. Heel erg goed hooi! Maar wel heel erg rijk.. Ik ben sinds een kleine week volledig overgeschakeld op dit hooi en de paarden groeien er echt van dicht.
Kan niets anders voeren dan het hooi van deze boer want hij doet bij mij ook alle klussen van mest halen tot de piste slepen en brengt zelfs 10 baaltjes aan stal zonder extra kosten. Ben er kind aan huis dus kan het niet maken van mijn hooi ergens anders te halen.

Ben aan het kijken naar hooinetten met fijnere mazen (maar heb vorig jaar nog geïnvesteerd in nieuwe netten dus dat vind mijn man niet zo fijn). Ga vandaag eens proberen met 2 van mijn netten over elkaar.

Ik doe er nu al stro tussen maar ze eten het hooi er gewoon uit en laten het stro zitten :)
Vindt het wel moeilijk in te schatten hoeveel nu genoeg is en hoeveel teveel is als je gewend bent van altijd maar onbeperkt te geven..