Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:35

Als je met een,grondboor een gat maakt van 1,20 m ben,ik voorbij de klei grond en de put vult dan met een derde water. Maar ik vrees dat we dan veel putten zullen moeten maken. Denk dat het het beste is ol drainnage te leggen. Enige nadeel op veertig cm diep begint te kleilaag. Hoe werkt eigenlijk een,drainnage. We zouden dan van die buizen met vezellaag rond willen nemen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:59

Het paardenterras is in gebruik genomen! Tot nu toe ben ik tevreden, alles ligt nog mooi stabiel en de paarden kunnen eten met droge voeten :) het 'padje' loopt naar de inloopstallen en ze maken ook echt gebruik van het padje.

De groene wei erachter ligt te wachten op vorst, dan mogen ze daar op. Ik hoop op een strenge winter :P

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:52

Marjo89 schreef:
biscaya schreef:
Ik lees even mee..
Wat ik me altijd afvraag is waarom jullie de paarden in de nacht buiten willen hebben? Bij ons op stal gaan ze zomer en winter de hele dag naar buiten ( behalve als het weer het echt niet toelaat dan gaan ze een kortere periode naar buiten)..
Lijkt me verschrikkelijk om zeker met dit soort weer de paarden in de nacht buiten te hebben..
Zou willen weten wat jullie motivatie is dat te doen?

En ik snap niet waarom mensen paarden willen opsluiten. -O-
Zijn kudde en bewegings dieren. Beetje de hele nacht in je eigen urine staan te strappelen.
Niet iets wat ik voor ogen heb voor mijn paarden. En geloof dat ze mij dankbaar zijn.
Mijn middelste, heeft nog nooit van dr leven op stal gestaan, sinds kort een fjord die de laatste paar jaar 90% van zijn leven op stal gestaan heeft. Vreselijk..

Ik heb dan ook een inloopstal. En verder lopen ze op een paddock paradise.

Hoezo in eigen urine staan?? Onze stallen worden elke dag gemest!
Ik zie de stal niet als opsluiting..Maar na een dag buiten lopen als een veilige warme plek waar de voetjes kunnen drogen..En ze kunnen genieten van een lekker hapje! Zie t absoluut niet als opsluiting..Wat een onzin!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:57

Biscaya, kunnen ze naar buiten lopen om daar hun behoefte te doen, en dan weer naar binnen om lekker veilig en droog te liggen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:11

Bij ons worden ze s nachts ook niet opgesloten. Ze gaan dan logeren bij elkaar. Plaats genoeg maar ze kruipen liever met zijn allen in een stal. En,we hebben er ene die absoluut niet graag alleen staat. Als we die opsluiten vliegt de deur er spontaan uit. Ze kunnen alle tijden binnen staan wanneer ze willen. Maar betrap ze er regelmatig op dat ze gewoon doodleuk buiten staan. Weer of geen weer. In de zomer staan ze eigenlijk meer binnen dan in de winter.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:05

Grappig he dat ze elkaar zo opzoeken. Zie je het natuurlijke gedrag mooi terugkomen. Veilig bij elkaar.
Ik heb twee stallen van 3x3 die altijd open staan, maar de paarden staan altijd met z'n 3en in 1 stal

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:38

Mijn paard staat nu 3 weken 24/7 buiten maar wat een ander paard is het geworden. Zo anders, veel aanhankelijker, rustiger en meer tevreden. Ben echt heel blij dat ik deze stap heb gezet. Als het regent zoekt ze de stal op en als het weer droog is gaat ze weer naar buiten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:33

Mijn paarden zijn na een nacht in het paddock echt ontevreden laat staan na een nacht op stal.
Hier wordt gevoerd op stal en toch staan ze meestal buiten.ze kunnen kiezen en waar ze staan vind ik opsluiten juist eng. Het is niet aan huis dus breekt er brand uit of zo dan is er niemand die een deur open kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:55

Solleke_Noah schreef:
Het paardenterras is in gebruik genomen! Tot nu toe ben ik tevreden, alles ligt nog mooi stabiel en de paarden kunnen eten met droge voeten :) het 'padje' loopt naar de inloopstallen en ze maken ook echt gebruik van het padje.

De groene wei erachter ligt te wachten op vorst, dan mogen ze daar op. Ik hoop op een strenge winter :P

[ Afbeelding ]

Mooi! Wat voor platen zijn het?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:12

_suus19_ schreef:
Grappig he dat ze elkaar zo opzoeken. Zie je het natuurlijke gedrag mooi terugkomen. Veilig bij elkaar.
Ik heb twee stallen van 3x3 die altijd open staan, maar de paarden staan altijd met z'n 3en in 1 stal

Hier hangen ze heel hard aan,elkaar. Zelfs als je de laagste in rang uit de paddock haalt krijg je een roepconcert en,stoppen niet tot ze terug is. En gezellige groepjes maken doen ze constant zelfs in de zomer op de wei. Een nadeel als ze zo aan elkaar hangen is als ene ontsnapt dat ze allemaal volgen yeah !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:32

Blingh: dankje! Het zijn steenschotten :) niet ideaal maar ze liggen stabiel en de paarden nemen er zelfs een galopje over dus ze glijden niet. Als ik mocht zou ik bestraten, maar dit is een goed alternatief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:32

Solleke_Noah schreef:
Blingh: dankje! Het zijn steenschotten :) niet ideaal maar ze liggen stabiel en de paarden nemen er zelfs een galopje over dus ze glijden niet. Als ik mocht zou ik bestraten, maar dit is een goed alternatief :)

En gaan die niet wegdrijven? Of zijn ze erg zwaar?

Ik heb sinds maandag een stuk wei erbij gedaan zodat ze ook droog kunnen staan. We staan namelijk langs de weg naar de Efteling dus veel fietsers e.d en je weet hoe dat gaat. Maargoed ik denk daar gaan ze wel op staan :j Maar we komen aan om te voeren en dan staan ze nog steeds in de modder. Ook met voeren, we hebben een voerplek op het stuk waar de minste modder is en op het droge stuk. En waar gaan ze als eerste eten? Juist toch waar het nat is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:46

Rocamor schreef:
Biscaya, kunnen ze naar buiten lopen om daar hun behoefte te doen, en dan weer naar binnen om lekker veilig en droog te liggen?

Waarom gebruiken mijn paarden hun stal als schijthok om vervolgens in de blub te gaan liggen :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:08

onley schreef:
Rocamor schreef:

Waarom gebruiken mijn paarden hun stal als schijthok om vervolgens in de blub te gaan liggen :+

Geen bodembedekking gebruiken,lekker rubber tegels/matten erin ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:07

Blingh schreef:
Solleke_Noah schreef:

En gaan die niet wegdrijven? Of zijn ze erg zwaar?

Ik heb sinds maandag een stuk wei erbij gedaan zodat ze ook droog kunnen staan. We staan namelijk langs de weg naar de Efteling dus veel fietsers e.d en je weet hoe dat gaat. Maargoed ik denk daar gaan ze wel op staan :j Maar we komen aan om te voeren en dan staan ze nog steeds in de modder. Ook met voeren, we hebben een voerplek op het stuk waar de minste modder is en op het droge stuk. En waar gaan ze als eerste eten? Juist toch waar het nat is.

Ze zijn zwaar, ik gok 20 kg/stuk. Of iets minder maar ik moet toch m'n best doen om één schot op m'n eentje te verslepen haha. Wegdrijven ben ik zeker bang voor, het is echt een experiment. We gaan het beleven :P

IK heb gelukkig veel wei waar ik tussen wissel, dus dit is echt voor de moesson-periodes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:32

onley schreef:
Rocamor schreef:

Dat spettert minder. :D

Ik merk het hier ook, 2 van de 3 lopen hun stal in, gaan daar mesten of plassen en dan weer naar buiten. _O-
Je zou ze toch wat!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:56

Hebben jouw paarden ijzers Solleke?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:14

Hier in de schuilstal rubberen matten en heb 1 gedeelte Ervan ook nog met stro bedekt. Dat ben ik aan het potten en gaat goed!
Ze poepen en plassen er ook in, maar vooral m'n trekpaard slaapt er echt iedere nacht languit in. En ze gebruiken iets meer dan een half pakje stro per week, dus dat is erg netjes. (Is 5x3 ong)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:08

Kirrr: nee, staan alledrie zonder ijzers en ook heel vast te been. Met ijzers gaat het misschien sneller glijden?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:31

Als je steenschotten gebruikt moet je ze wel opsluitene ergens tussen, stoep bandjes.
Gewicht van de paarden zal ze doen verschuiven. En ze weer uit de modder plukken & verplaatsen dat wil je echt niet..

Hier blijven ze gewoon op de bestrating, ik heb al van alles overwogen.
Maar dit kan ik het meest makkelijk schoonhouden. En dat is mij ook wel wat waard in de winter.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:07

Heb ik gisteren een lekker bedje van stro gemaakt in 1 van de stallen kom ik vanmorgen aan.. Alle drie de knollen ligplekken van de modder en heel de stal onder geplast en gemest _-:(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:18

Yontheke schreef:
Heb ik gisteren een lekker bedje van stro gemaakt in 1 van de stallen kom ik vanmorgen aan.. Alle drie de knollen ligplekken van de modder en heel de stal onder geplast en gemest _-:(

_O- :')

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:33

Tinky12 schreef:
Yontheke schreef:

_O- :')[/quote

Zeker dat je drie paarden,hebt en geen drie ezels? Hier net hetzelfde. Vlas of,stro wordt lekker gebruikt om in te plassen of te mesten. We Love them. In een stal ligt wit zand. Daar gaan ZE met zen alle in liggen. En dan is het proppen om erin te geraken. Hoewel stallen,genoeg toch liever dicht bij elkaar

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:22

Ik merk , nu het droog is en ik ze buiten voer, en er minder strooisel in stal ligt, ze ook niet zo veel meer binnen komen. Hangt geen hou, dus niet interessant genoeg.
Missie geslaagd haha.

Toet vond het wat frisjes...
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:27

:D Mooie muts heeft Toet...

Ik moet zeggen dat ze bij mij toch wel redelijk vaak in de stal staan,lekker uit de wind/regen of vanwege vliegverkeer :j