Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:16

Ik snap niet helemaal dat mensen denken dat een hoefijzer niet meer schade aanbrengt. Harder materiaal, kleiner oppervlak. Maar zal bij dezelfde trap net zo aanvoelen als zonder ijzer? Uuuuuuh.....
Presenteer het dan als een mening en niet als feit.

En sinds wanneer mogen paarden niet meer spelen in een stabiele groep?
Wie bepaald wat een 'vreemde' regel is? Dit is een regel omdat de staleigenaar dit veiliger acht, je hoeft geen roze dekje onder je zadel te leggen omdat ze dat mooi vindt ofzo.

En zoals te lezen valt is deze regel verre van uniek.

Varekaj: maar op een pensionstal kan je dat onderscheid moeilijk maken, dan krijg je schuine blikken. "Waarom mag zij dat wel en ik niet?".

Anoniem

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:24

Deze regel nog nooit ergens mee gemaakt en ook nog nooit ergens schade door ijzers. Groepen zorgvuldig indelen wat wel en niet samen kan, laten wennen dmv draadje er tussen dát zijn maatregelen die schade voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:37

Als een pensionhouder mij verteld dat mijn paard niet in een groep mag omdat hij de boel verrot mept, en ik weet dat hij gelijk heeft, dan heb ik daar persoonlijk geen problemen mee. Ik wil immers ook niet dat anderen schade hebben door mijn paard. Ik ben daar echter wel eerlijk in, als de pensionbaas mijn paard dan alsnog in de groep gooit, is dat dan nog mijn probleem?
Met of zonder ijzers maakt mij niks uit, eentje die mept om te meppen zonder aanleiding of buiten proportie wil ik sowieso bij voorkeur niet in de buurt van mijn paarden. Eentje die een mep verkoopt omdat mijn paard loopt te etteren, daar heb ik geen problemen mee. In de natuur zetten ze elkaar ook op die manier op hun plek, toch?
Als ie een mep krijgt is het vast wel omdat hij het verdiend heeft.

Wat als pensionhouder het moeilijkste is, buiten de kwestie wel of geen ijzers, is in de eerste plek toch die klanten eruit kiezen die komen kijken, waarvan je denkt dat de paarden een goede groep gaan vormen. Je kan 10 gelijkgestemde eigenaren hebben maar met monsters van paarden, die absoluut niet klikken en constant in de clinch gaan, elkaar door het draad jagen, elkaar opfokken en als een dolle meute door je weiland razen, uitbreken en noem maar op. Daar zou ik veel meer stress van krijgen als verantwoordelijke, dan van een rustige groep die prima samen kan, maar waar er ijzers bij te pas komen.
Paddock paradise zoals TS wil, is toch meer nadenken over hoe je de groep vormt dan een weiland waarin je alle paarden per 2 of 3 bij elkaar zet. In dat laatste kan je nog wisselen en puzzelen wie kan bij wie en wie moet ik uit elkaar houden. Bij PP gaat dat niet. Heb je 2 dominante gevallen in een groep van 5 die de hele dag heen en weer rennen van hooinet naar hooinet opdat de overige 3 er niet bij zouden kunnen, dan sta je daar mooi met je idee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:08

Bruintje, syel dat je elke acht weken je paard laat bekappen dan kan het toch ook wel eens een keer na zeven of na negen weken nodig zijn? Ik bekijk tenminste altijd zelf wanneer ik het nodig vind dat de hoefsmid komt. Dat is ongeveer eens per twee maanden, maar soms iets eerder, soms iets later. Dat is wat ik bedoelde.

Los daarvan vindt jij als stalhouder misschien dat het elke acht weken moet en misschien vind ik elke tien weken voldoende. Maar dat bepaal jij dan dus?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:11

Nee ik bepaal verwaarlozing op mijn stal.
En ik ben geen zeikmiep die alles zielig vind.
En aan verwaarlozing zitten geen termen in weken. Want dat valt zo niet te bepalen. De ene is na 8 weken hard nodig en de ander bij 12 op tijd.
Ik wil zelfs voorschieten als een eigenaar door pech moeilijk zit.
Maar nee op eigen erf zou ik geen mensen tolereren die bijvoorbeeld een setje belangrijker vinden dan op redelijke termijn een smid.
Dat vind ik een vele redelijke eis dan bij voorbaat ijzers weigeren. Bij een paard dat nooit slaat en een baasje dat goed onderhoud. Want dat verbiedt je dan ook.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:10

sneeuwpop schreef:
minikatje schreef:
Heb niet zo'n probleem met autoriteit, als het paard er maar goed staat.

Ik denk dat meer mensen daar geen problemen mee hebben. Waar veel mensen over vallen is dat deze regel op zich behoorlijk nutteloos is.

Naar mijn ervaring komen daar altijd nog meer vreemde regels bij....

als je gewoon zorgt voor stabiele groepen, dan ga je pas voor minder risico's.
Bekijken per paard en per groep, de pensionhouder zorgt daarvoor en bepaald dus gewoon de regels.

Ach, stalhouders en hun regels.
Als je het niet als nutteloos en een beperking opvat dan komt alles goed toch?
Ik denk altijd maar: 'In goed overleg is veel mogelijk."
Dan kun je wel je kont tegen de krib gaan gooien, maar dat is zo onconstructief.
Geen ijzers staat voor mij niet gelijk aan het verbieden van goede verzorging.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:12

Varekaj schreef:
Je hebt mijn punt over die merrie niet goed gelezen. Ze slaat het licht uit je ogen als je eender welk paard uit de groep wil halen. Is zo'n alfa type die haar kudde enorm beschermt + enorme verlatingsangst, en dan krijg je haar groepsgenootje niet mee zonder slag of stoot. Dat is dan geen kwestie van baasje mag haar zelf uit de weide halen, ook je andere klanten of jij kunnen dan nog amper bij hun eigen paard. Iemand die zo'n paard in bezit heeft, die gaat dat heus niet vertellen.

Dat heb ik heel goed begrepen hoor, misschien moet je nog eens lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:24

Geen enkele eigenaar gaat dat vertellen als die een stal zoekt. Je kan hem wegsturen, maar dan moet je wel eerst zien dat je dat paard te pakken krijgt en dat er geen gewonden vallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:26

:')
Dat hoeft ook niet verteld te worden, dat wordt snel genoeg duidelijk.
En paard komt heus wel op stal hoor, waar die vervolgens ook blijft tenzij de eigenaar hem er zelf uit haalt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:41

Vergeef me dat ik niet het hele topic gelezen heb. Ik heb veel posts langs zien komen over al dan niet de schade als paard iets met hoef raakt.

Ik wordt geen klant bij je.
Ik wil namelijk niet dat mijn stalhouder zich bemoeit met hoe ik mijn "kind" kleed of opvoed.
Tegelijkertijd zul je mij niet horen als mijn paard op de wei staat met geijzerde paarden en daar lekker mee aan het keten gaat. Heeft hij eens een mep of beet dan had hij maar sneller moeten zijn. Het is een paard hij moet paard kunnen zijn. Ja en dan kan er ook iets ernstigers gebeuren, risico van het vak.
Ik kom bij een stalhouder voor stalling, voer, een aantal faciliteiten en weidegang. Niet voor betutteling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:51

Ik vraag me echt af of de mensen die hier nu zo hard roepen 'paarden delen nu eenmaal klappen uit' dat ook doen als het werkelijk gebeurd bij hun paard.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:53

Ja, ik wel.

Heeft -helaas- ooit een blessure van ruim een half jaar opgeleverd. Was echt een stom ongeluk tussen 2 paarden die verder prima samen konden. (klap van hoef -met ijzer- op/net boven de voorknie van mijn paard) ze hebben nog zeker een jaar samen gestaan, na dat incident.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:56

Ik ook, ben zelfs weggegaan op een stal omdat ze daar allemaal individuele weitjes hadden.
Er zijn gelukkig heel veel visies op hoe je een paard zou moeten houden. Ik vind het nu eenmaal belangrijk dat hij zoveel mogelijk paard is. Hij heeft meerdere "hoefafdrukken" gehad, tandafdrukken in kont flanken nek en borst. Het ergste was een gescheurd ligament tussen de sesambeentjes dat kostte een maand of vier. Een paard heeft nu eenmaal behoefte aan gezelschap en stoeien of knokken. Het zijn net kinderen, die hou je toch ook niet binnen omdat ze anders misschien wel eens over de stoeprand of een ander kind kunnen struikelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 06:33

Als ik me er zorgen om maakte zou ik mij kerel met ijzers over 2 weken niet samen op de weide zetten met de andere 3 ;)
Omdat ik weet dat dat kan met deze groep. Ik zie ze liever samen paard zijn en genieten met mogelijk risico dan eentje helemaal afzonderen omdat hij nu op ijzers moet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:36

anneliesdj schreef:
Ik vraag me echt af of de mensen die hier nu zo hard roepen 'paarden delen nu eenmaal klappen uit' dat ook doen als het werkelijk gebeurd bij hun paard.

Natuurlijk wel.
Je wilt toch dat de paarden samen staan? Dan hoort dit er ook bij.

Overigens, Het is hier al een paar keer benoemd, maar bijters dan?
Er wordt hier een paar keer gezegd dat een paard met achterijzers niet bij zijn of haar paard in mogen.
Maar stel nou dat die paarden bijten? Waarom zou een bijter dan meer recht hebben om in een groep samen te staan dan een paard die achterijzers heeft maar misschien wel helemaal niks doet?

Mijn paard is de dominante in de groep. Hij is heel straight in zijn leiderschap, maar als je over de grens gaat dan zal je dat merken. Hij heeft een tijd alleen gestaan omdat er paarden bij ons op stal kwamen die door mensen zijn opgevoed en zijn taal niet spraken (hij komt uit de kudde uit Ierland). Maar ook omdat hij soms de paarden ook niet uit de wei liet gaan. Sommige mensen accepteerde hij gewoon niet in de wei (omdat ze bang waren, andere mensen die dat niet waren hadden nooit problemen ) maar goed. Hij heeft dus een tijd alleen gestaan omdat hij een door mensen opgevoede merrie die drachtig was dwars door de hekken heeft geslagen. Mensen hebben alleen gezien dat hij die merrie door de hekken heeft geslagen. Ze hebben nooit willen zien dat die merrie zijn taal niet begreep en dus maar contact bleef zoeken terwijl hij daar helemaal geen behoefte aan had en zij negeerde dus al zijn signalen en dreigementen.

Na een paar jaar kwam er een bijterd op stal die van mij en de bijterd zijn samen gezet omdat de bijterd de andere paarden terroriseerden.
Ik heb mijn paard met meerdere bijwonden terug gevonden en op 2 keer een bijwond bij de luchtpijp moeten laten hechten...
Daarin tegen is haar paard een paar keer kreupel geweest.
Maar maakt dat uit? Ze staan samen, ze zijn gelukkig. De mijne is nog steeds de dominante maar hij heeft nu een paard die hem begrijpt en met wie hij goed kan stoeien.

Ja, mijn dekens gaan er wel eens aan door de bijterd en ja, afgelopen winter heb ik weer een paar wonden gevonden. Maar dat daagt hij ook zelf uit. En moet ik ze daarom weer apart zetten?

Dus... Waarom degene met de achterijzers bannen terwijl een bijterd net zoveel, misschien nog wel meer schade aan kan richten en die niet bannen?

Waarom heeft die bijterd meer rechten dan een paard met achterijzers?

Sowieso vind ik de mensen hier nogal hypocriet. Als je zegt dat je paard alleen staat krijg je heel bokt over je heen... maar nu in dit topic moeten die paarden met achterijzers maar apart van de rest staan (ook al staan ze dan alleen).

Maartje. Wat mij dit hele topic opvalt is dat je elke reden die iemand aandraagt om geen achterijzers in de wei te gebruiken ook in eens gebruikt als jou reden. Wees eerlijk, je wilt gewoon geen ijzers.
Weide wordt niet meer kapot gelopen door ijzer paarden als door onbeslagen paarden.
Slowveeders net hoort niet op de grond te hangen. Een onbeslagen paard kan daar ook in blijven hangen en wat dat betreft zie ik niet in wat het verschil tussen een kunstofijzer en een ijzeren ijzer zou zijn.
En qua schade aan de paarden. Je leest wel dat de meeste mensen het daar niet mee eens zijn...
En wat ik al zei, ga je dan ook bijters bannen? Of mogen die wel schade aan je paarden maken?

Het is jou stal dus jou feestje. Je mag alles zelf weten wat je doet...
Maar een beetje apart vind ik deze regels wel (en dan vooral de waarom achter de regels)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:44

Hier staan ze 24/7 in koppel (heb er maar vier en een merrie en een hengst dus dan moet je splitsen.) dus ik ben helemaal voor samen buiten maar als er eentje tussen staat die blijft meppen, dan zou die heel snel apart vliegen. Samen buiten is een voorkeur maar niet ten koste van zijn weide-genoten. Klaar.
en Varekaj je wil niet weten hoeveel mensen beweren dat "hun paard dat niet doet" toen ik nog op pension stond, stond er eentje tussen die alles kort en klein sloeg. Eigenaar zág hem het doen en nog beweerde ze dat het vast die ander z'n schuld was. Heb toen ook heel snel tegen de pensioneigenaar gezegd dat ik niet betaalde om mijn paard stuk te laten slaan (dat rotjonk beet ook nog ook en die van mij kwam standaard met hoef en tand-afdrukken van de weide). Ik betaal niet om mijn paard constant met wondes van de weide te krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:47

Annelies

Ik heb zolang ik paarden heb ze nog nooit alleen in de wei gehad.
Ik wil rijden maar mijn paard mag paard zijn.
En ik vind dat je naar de bekende weg aan het vragen bent omdat iedereen al aangaf hun paarden samen te hebben lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:50

Ayasha
Precies
Een stamper of extreme bijter hoort niet in de groep.
Ook niet als hij zonder ijzers staat.

Waarom een lief paard uitsluiten als hij ijzers heeft. Zijn voeten komen misschien nooit van de vloer.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:00

Kan er wel een mening over hebben,maar de pensionhouder is de baas en bepaald dus......

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:06

@M_D_H: Respect voor je opstelling, maar bij mij zou het niet gebeuren. Als beide eigenaren het eens zijn dat ze elkaar verrot mogen trappen en bijten (sorry voor de uitspraak maar daar komt het toch wel op neer) is het nog daar aan toe, maar ik zou mijn paard er niet graag aan wagen. Iedereen weet hoe het voelt als je lekker wilt rijden en je paard staat kreupel of gewond... niet fijn - en ik heb ze toch echt wel op te zitten!

Jij beweert dat de merrie die door de hekken heen is getrapt de signalen van jouw paard niet begreep. Daar kun je over discussiëren, maar het kan hoe dan ook NOOIT de bedoeling zijn dat je paard een drachtige merrie de wei uit slaat. Dat is ook zeer uitzonderlijk, omdat juist drachtige merries vaak door andere paarden worden gerespecteerd...

Ik weid in koppels, soms met drie, een enkele keer staat een paard alleen (altijd naast anderen) - wat mij betreft is er dus wel een middenweg waarbij je de paarden niet tekort doet en je wel tegemoet komt aan hun sociale behoeften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:07

Die extreme stamper is nog van mij geweest := Die ging dus ook alleen maar samen met mijn andere merrie onze eigen weide op. We wisten heel goed waarom we daar geen ander paard bij lieten. Ze is toen trouwens niet verkocht omwille van dat slaan, wel omdat ik door een dikke pechperiode even geen 2 paarden kon betalen. Mijn ex heeft haar overgekocht, en ik heb later van hem de hengst overgenomen. Dat is nu bijna 6 jaar geleden en voor zover ik weet doet die merrie dat nog steeds. Daarom staat ze ook (nog steeds) alleen. En dat vind ik onwijs zonde, want hoewel ze dus enorm gevaarlijk kan uithalen bloeit ze wél compleet open als ze een maatje heeft. In de hand en in het werk = toppaard.

Mijn hengst is net een bijter. Hij probeert bij het spelen de schoft te pakken, maar als hij die goed vastheeft laat hij ook niet meer los. Gevolg: pony van een stalgenote heeft een kneuzing aan de spier aan de schoft opgelopen door mijn aap. Ik heb nooit wat gehoord over DA kosten delen, maar als ze me daarover zou aanspreken zou ik dat zonder problemen doen. Mijn paard richt schade aan, dan moet ik daar maar voor opdraaien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:34

bruintje123 schreef:
Nee ik bepaal verwaarlozing op mijn stal.
En ik ben geen zeikmiep die alles zielig vind.
En aan verwaarlozing zitten geen termen in weken. Want dat valt zo niet te bepalen. De ene is na 8 weken hard nodig en de ander bij 12 op tijd.
Ik wil zelfs voorschieten als een eigenaar door pech moeilijk zit.
Maar nee op eigen erf zou ik geen mensen tolereren die bijvoorbeeld een setje belangrijker vinden dan op redelijke termijn een smid.
Dat vind ik een vele redelijke eis dan bij voorbaat ijzers weigeren. Bij een paard dat nooit slaat en een baasje dat goed onderhoud. Want dat verbiedt je dan ook.

Maar jij houdt dat dan dus in de gaten, wanneer een paard naar de smid moet? Daar gaat het mij om. Hoe heb je daar zicht op dan? En wat als jij vindt dat het paard naar de smid moet en de eigenaar vindt dat het nog niet nodig is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:40

M_D_H schreef:
Mijn paard is de dominante in de groep. Hij is heel straight in zijn leiderschap, maar als je over de grens gaat dan zal je dat merken. Hij heeft een tijd alleen gestaan omdat er paarden bij ons op stal kwamen die door mensen zijn opgevoed en zijn taal niet spraken (hij komt uit de kudde uit Ierland). Maar ook omdat hij soms de paarden ook niet uit de wei liet gaan. Sommige mensen accepteerde hij gewoon niet in de wei (omdat ze bang waren, andere mensen die dat niet waren hadden nooit problemen ) maar goed. Hij heeft dus een tijd alleen gestaan omdat hij een door mensen opgevoede merrie die drachtig was dwars door de hekken heeft geslagen. Mensen hebben alleen gezien dat hij die merrie door de hekken heeft geslagen. Ze hebben nooit willen zien dat die merrie zijn taal niet begreep en dus maar contact bleef zoeken terwijl hij daar helemaal geen behoefte aan had en zij negeerde dus al zijn signalen en dreigementen.

Niet elk paard heeft dezelfde achtergrond. Vervelend als een paard signalen niet direct goed oppakt, maar als dat het acceptabel maakt dat jouw paard een ander paard door de hekken heen slaat, nee dank je, bij iemand met zo'n instelling hoef ik mijn paard niet te zetten. :n
Ik vind het ook totaal niet okee dat een paard bepaald of een ander paard uit de wei gehaald mag worden. >;)
Ik vraag me af of je ook zo makkelijk zou denken als je een underdog paard zou hebben. Zeg je dan ook, "dan had ie maar sneller moeten zijn" als ie door drie paarden bijna de sloot wordt ingejaagd?

Hoe is het met die arme merrie en haar veulen afgelopen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:42

Je hebt toch ogen en kennis om dat te zien of niet dan?
Als je zo weinig kennis hebt. Niet aan paarden pension beginnen.
Want dan gaat het wel op meer fronten fout.

Als iemand zijn paard zou verwaarlozen op welke vorm dan ook kan die opzouten ja.
Maar nog nooit aan de hand gehad.
Maar lijkt me logisch dat je op eigen erf geen verwaarlozing tolereert.
Elk die daar anders over denkt past dan niet.
En nogmaals dat lijkt me een eerlijkere regel dan bij voorbaat een ijzer weren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:44

M_D_H schreef:
En qua schade aan de paarden. Je leest wel dat de meeste mensen het daar niet mee eens zijn...

Dat lees ik nou helemaal niet. Het zijn steeds dezelfde mensen die het er niet mee eens zijn die reageren. Ik lees ook heel veel reacties van mensen die het er wel mee eens zijn of die juist voorkeur zouden hebben voor zo'n stal.

Bruintje: wanneer is het dan verwaarlozen? Nogmaals, bepaal jij of de eigenaar wanneer een paard bekapt moet worden??