Sizzle schreef:superpony schreef:Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.
En als je dat niet interesseert?
Don't get me wrong, ik ben zelf ook iemand die alles wil weten, maar ik zie genoeg mensen die niet eens weten van een grote volte is en ook niet weten op welk been je moet lichtrijden. Al helemaal niet weten hoe je zou moeten reageren als een paard een hittepetit zou zijn, maar al 15 jaar veel plezier hebben met hun grote vriend die nog nooit wat gemankeerd heeft omdat hij gewoon 3x per week een relaxed ritje door het bos mag maken en verder lekker op de wei staat.
O, ja, dat is prima. Tenzij mensen hun paard de schuld geven van alles. Of het paard onjuist behandelen en rijden. Een paard hoeft niet te lijden onder de onkunde van mensen. Dit gebeurt natuurlijk wel op grote schaal en op elk niveau, maar dit is alleen mijn mening.
Ook moeten mensen dan niet klagen over anderen. Als iemand niet kan rijden, zich niks interesseert voor het paard en zijn welzijn, prima. Maar niet mopperen als je je paard buiten niet kan houden, omdat je een hengst passeert, die WEL netjes te hanteren is omdat de eigenaar zich wel verdiept.
Maak van jouw probleem, niet mijn probleem, want wij hebben geen problemen met onze paarden, snap?
Onze paarden zijn 4 individuen en ze zijn verschillend, dus aanpak verschilt soms licht. Maar uiteindelijk verwachten we van allemaal dat ze braaf zijn. En dan maakt het ons eigenlijk niet uit of het een hengst, een merrie, een ruin of een shetlander is.
Wij verdiepen ons wel in de paarden en doen wel ons best voor een goed management. Dan zegt iedereen die problemen heeft; ja, maar die van jullie zijn braaf. Dat komt me ook wel flink mn strot uit. Mensen hebben er niks voor over en paarden moeten maar een uurtje braaf zijn als de baas dit wil, ook al zijn ze vreselijk onredelijk. Paarden zijn nu wat frisser hoor ik om me heen, paarden staan veel binnen. Tja.........is toch echt wel een keus die je maakt.