castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:56

Sizzle schreef:
superpony schreef:
Als je paarden begrijpt, kom je met elk paard al veel verder.

En als je dat niet interesseert?
Don't get me wrong, ik ben zelf ook iemand die alles wil weten, maar ik zie genoeg mensen die niet eens weten van een grote volte is en ook niet weten op welk been je moet lichtrijden. Al helemaal niet weten hoe je zou moeten reageren als een paard een hittepetit zou zijn, maar al 15 jaar veel plezier hebben met hun grote vriend die nog nooit wat gemankeerd heeft omdat hij gewoon 3x per week een relaxed ritje door het bos mag maken en verder lekker op de wei staat.

O, ja, dat is prima. Tenzij mensen hun paard de schuld geven van alles. Of het paard onjuist behandelen en rijden. Een paard hoeft niet te lijden onder de onkunde van mensen. Dit gebeurt natuurlijk wel op grote schaal en op elk niveau, maar dit is alleen mijn mening.
Ook moeten mensen dan niet klagen over anderen. Als iemand niet kan rijden, zich niks interesseert voor het paard en zijn welzijn, prima. Maar niet mopperen als je je paard buiten niet kan houden, omdat je een hengst passeert, die WEL netjes te hanteren is omdat de eigenaar zich wel verdiept.
Maak van jouw probleem, niet mijn probleem, want wij hebben geen problemen met onze paarden, snap?
Onze paarden zijn 4 individuen en ze zijn verschillend, dus aanpak verschilt soms licht. Maar uiteindelijk verwachten we van allemaal dat ze braaf zijn. En dan maakt het ons eigenlijk niet uit of het een hengst, een merrie, een ruin of een shetlander is.
Wij verdiepen ons wel in de paarden en doen wel ons best voor een goed management. Dan zegt iedereen die problemen heeft; ja, maar die van jullie zijn braaf. Dat komt me ook wel flink mn strot uit. Mensen hebben er niks voor over en paarden moeten maar een uurtje braaf zijn als de baas dit wil, ook al zijn ze vreselijk onredelijk. Paarden zijn nu wat frisser hoor ik om me heen, paarden staan veel binnen. Tja.........is toch echt wel een keus die je maakt.

Mungbean

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:48

Een keus die je maakt, precies.
Zolang mensen zich bewust zijn dat ze weinig weten is het ook niet erg. Daar gebeuren zelfs ontzettend weinig ongelukken omdat ze een braaf volwassen paard kopen, de hoefsmid en de dierenarts vertrouwen. Hun zadels laten controlleren etc.
En dus op stallen staan waar de selectiedruk op makke paarden hoog is.

De mensen die alles denken te kunnen en niet genoeg weten, die vormen problemen en die zorgen ook voor een slechte naam voor volbloeden, hengsten etc. Om te vermijden dat je zulke wannabees krijgt, weigeren sommige stallen dus gewoon paarden die potentieel een probleem kunnen zijn als de baas niet genoeg weet. En neem het ze eens kwalijk als je ook zonder kopzorgen iedere maand je geld kan verdienen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:03

Het ligt idd vaak aan de stal. In mijn geval had ik van te voren aangegeven niet te komen als er hengsten welkom waren. Als dan later iemand een hengstveulen koopt prima, zeker als men beloofd het dier te castreren als het 12 maanden oud is. Mijn merrie doet niet raar naar ruinen maar als de hengst inmiddels 13 of 14 maanden is en nog hengst en eigenaar aangeeft niet te willen castreren wegens fern geld verwacht ik wel van ern stalhouder dat ie het probleem aanpakt en niet gaat beweren dat mn merrie het probleem is. Dat is niet zo als er beloofd is na 12 maanden tecastreren. Heb ik met mn eigen veulen ook gedaan om niemand per ongeluk aan een veulen te helpen. Ik heb overigens ervaring met merries, ruinen en hengsten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:06

Ik nam jou maar even als voorbeeld Germie, en ik begrijp jouw kant zeker. Helemaal omdat je aangeeft dat ze dat dier kochten met het idee van castratie op 12 maanden. Ik ga er van uit dat de ballen dan ook al ingedaald waren natuurlijk op die leeftijd, anders is het inderdaad nog ff wachten :+
Is dat dan niet direct zo'n type mensen die altijd krap zitten? Ik bedoel, je koopt een hengstveulen, je wil castreren op 12 maanden oud. Wat kost dat op die leeftijd, €200? Heb nog nooit moeten castreren en ik kies sowieso voor kliniek wat pak duurder is :P

Maar goed, veulen gekocht en over X maanden €200 voor castratie. Dat is toch de wereld niet? Ik bedoel, iedereen heeft toch wel €200 op de rekening staan of spaarboekje voor zo'n dingen? En dan heb je toch ook paar maanden tijd om dat bij elkaar te krijgen? Als je veulen koopt op 6 maanden oud, dan heb je 6 maand tijd om te sparen, da's ongeveer €35/maand.
Wat als dat dier dan koliek krijgt? Of plots een wonde omdat ie in het lint heeft gehangen en even pijnstiller en ontstekingsremmers moet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:10

Ayasha schreef:
Nee, Het is een wedstrijd "wie weet de hengsten het slechtst te maken en zijn of haar merrie onschuldig te praten".

Hengsten zijn paarden, paarden zijn dieren, dieren zijn niet voorspelbaar. :) Niet voor ons alleszins. We spreken elkanders taal niet. Hell, zelfs met de wezens die wel onze taal spreken is er niks te voorspellen. Ik vind het gevaarlijker hoe veel mensen er prat op gaan dat ruinen en merrie's wél 100% betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Wie verliest dan de werkelijkheid uit het oog?

Mensen moeten eens af leren te doen alsof hengsten moordmachines zijn (want dat gevoel krijg ik van dit topic, het zijn oversekste moordmachines die liefst áltijd en overal op springen. :) Dat staat mij een beetje tegen aan dit topic. :)

Waar lees je dat dan? Het topic bestaat bijna uitsluitend uit gejubel over hengsten die zo mak zijn dat je er 7 jarige kinderen mee op pad kunt sturen en er een merrie voor kunt parkeren terwijl ze los staan zonder dat ze reageren.
Jij bent nu ook weer flink aan het overdrijven en dat doen de meesten hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:15

easygoing schreef:
Citaat:
Ik ben het niet eens dat een hengst altijd meer voorspelbaar is.
Geeft wel aan dat je niet veel ervaring hebt met (dek)hengsten.

Het dikgedrukte zinnetje zou je net zo goed ook andersom kunnen plaatsen.
Het is maar net waar je eigen waarheid ligt maar om iemand nou weg te zetten als nitwit vind ik niet fair.
Want wie zegt dat jij wel veel ervaring hebt met (dek)hengsten en de ander niet? Precies het is je eigen interpretatie.

Alleen ging het erom dat een hengst altijd meer voorspelbaar is dan een merrie of ruin. En dat is gewoon niet waar, daar hoef je mij niet om te geloven, dat kun je aan elke hengstenhouder navragen (en dan bedoel ik de stallen met een tiental goedgekeurde dekhengsten, niet de eigenaren van een shethengst).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:28

Sizzle, maar je hebt ook nog van alles daar tussenin en omheen. Ik zie mensen die zogenaamd ervaring hebben en alleen maar problemen hebben en maken. Of mensen die een zgn goed paard kopen, maar de ballen verstand hebben. Slecht management geeft ook veel problemen en helaas is daar heel weinig controle op.
Als mensen om hulp vragen en ook de goed ehulp krijgen, zal het vast goed gaan. Maar mensen die gaan vragen krijgen vaak ook hulp van mensen die zelf nog genoeg moeten leren.

Anneliesje, dat is natuurlijk ook per persoon verschillend. Ik werk best intensief met mn paarden en weet wie wat zo ongeveer gaat doen of kan doen, ongeacht hengst, merrie of ruin. Wij doen meer met onze paarden dan op stal komen, opzadelen, rijden en weer op stal gooien.
Ondanks dat onze hengst braaf is, zijn wij bewust dat het een hengst is en houden we daar wel rekening mee. Maar wij willen wel dat hij luistert en aan de hulpen staat.
En als ik eerlijk ben, laat ik geen 1 kind met de paarden lopen. Alleen met de shet, maar ook daar let ik erop. Die is braaf en kinderen gewend. Hij is van onze zoon sinds zijn 3e. Toch wil ik niet dat een kind hem onjuist behandelt of iets uitlokt. Dat gaat 10x goed, maar als je goed genoeg je best doet, ook een keer fout. Dus of wij of een ouder van het kind is erbij, maar nooit alleen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:48

Heel verstandig.
Ik bedoel ook niet dat elk 'hengstengedrag' perse onvoorspelbaar is, want ook een hengst die erg hengst is en fors kan reageren en op de achterbenen staat om het minste, kan ook heel voorspelbaar zijn.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat juist een paard waarvan je denkt dat het heel voorspelbaar is ineens heel raar uit de hoek kan komen. Het blijft gewoon een dier en dat is met een hengst niet anders dan een ruin of merrie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:59

Als je je paard lang hebt en intensief werkt met ze, kun je ze wel peilen. Mijn ruin heb ik 13jr ong. Hij was ook een lastpak eerste klas, maar dat is al jaren verdwenen en hij is echt de makkelijkste die er is. Mocht hij ooit iets doen, is het veel kleiner in beweging of reactie. Maar eerlijk gebeurt dat nooit.

Onze merrie is echt heel braaf, maar als zij het op dr heupen krijgt, ziet ze niemand meer staan, dus je moet daar wel op bedacht zijn bij haar. Ik ga er vanuit dat ze niets doet, anders is het geen werken. Ze moet ook goed op ons letten, maar ik weet hoe ze kan zijn. Door onze houding en werken weet ze het bij ons wel, maar die geef je echt niet aan een klein kind mee.

9 van de 10 keer gaat een hengst omhoog of wil hij happen. Het probleem is toch echt wel de reactie van mensen op hengstengedrag. Een hengst begint wat te spelen. Als mensen gaan staan klooien, is dat spel en dat wordt van kwaad tot erger. Is bij ruinen soms niet eens zoveel anders.

Maar goed, ik zie dagelijks mensen die niet eens fatsoenlijk met hun paard kunnen wandelen, hem/haar niet vast kunnen zetten of paard staat niet rustig stil op de poetsplaats etc etc. Als je dat niet ziet, of je geeft je paard de schuld of de situatie om je heen, ben je imo gevaarlijker dan ik met onze hengst die wel moet luisteren en waar we wel bewust mee werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:04

Ik bedoel juist de paarden die je lang hebt en daardoor denkt dat je ze goed kent en dat er nooit iets onvoorspelbaars zal gebeuren ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:33

Tja, ik kan daar wel wat op zeggen natuurlijk, maar dat is dan weer een nieuwe discussie.

Ik weet wat ik aan ze heb. En nog belangrijker, ze weten wat ze aan ons hebben en dat betaald zich terug.

Mensen zeggen altijd; het blijven paarden. Of er kan altijd iets gebeuren. Dat is niet mijn uitgangspunt en we hebben er ook geen last van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:52

Nee ik denk dat niemand dat als uitgangspunt heeft, want dan zit je eigenlijk continu te wachten tot er een ongeluk gebeurd, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:19

Varekaj schreef:
Ik nam jou maar even als voorbeeld Germie, en ik begrijp jouw kant zeker. Helemaal omdat je aangeeft dat ze dat dier kochten met het idee van castratie op 12 maanden. Ik ga er van uit dat de ballen dan ook al ingedaald waren natuurlijk op die leeftijd, anders is het inderdaad nog ff wachten :+
Is dat dan niet direct zo'n type mensen die altijd krap zitten? Ik bedoel, je koopt een hengstveulen, je wil castreren op 12 maanden oud. Wat kost dat op die leeftijd, €200? Heb nog nooit moeten castreren en ik kies sowieso voor kliniek wat pak duurder is :P

Maar goed, veulen gekocht en over X maanden €200 voor castratie. Dat is toch de wereld niet? Ik bedoel, iedereen heeft toch wel €200 op de rekening staan of spaarboekje voor zo'n dingen? En dan heb je toch ook paar maanden tijd om dat bij elkaar te krijgen? Als je veulen koopt op 6 maanden oud, dan heb je 6 maand tijd om te sparen, da's ongeveer €35/maand.
Wat als dat dier dan koliek krijgt? Of plots een wonde omdat ie in het lint heeft gehangen en even pijnstiller en ontstekingsremmers moet?

klopt, ontwormen was ook te duur.

En ik heb ook echt wel fijne hengsten gereden. Maar ik wil ze gewoon niet ongewenst op mijn merrie. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:22

Daar horen ze imo ook niet ongewenst op te zitten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:47

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die zich dan een paard aanschaffen, laat staan een hengst. Je weet toch dat er altijd kans is dat daar kosten aan zijn als ie niet spoort :=

Net zo min dat mensen een stal gaan kiezen die wel hengsten aanvaard, maar dan geen geschikte accommodatie heeft. Dan weet je toch op voorhand dat er problemen komen?

De enige 2 van mijn bende waar een kind mee op stap mag, zijn mijn 2 shetjes en dan nog is dat altijd onder toezicht van een volwassene. De ene is hengst maar vergeet dat 99% van de tijd en de ander beseft nog steeds niet dat ie z'n ballen al lang kwijt is :+ Ze gedragen zich super, maar een kind hoor je nooit alleen te laten met een dier vind ik.

Verder begrijp ik ook niet waarom er mensen zijn die hun dier zomaar in de handen van jan en alleman poefen "hier, doe maar, is toch braaf". Dat moet toch ooit misgaan? Ben zuinig op mijn dieren, niet alleen de hengsten en ik geef ze alleen mee aan iemand die in mijn ogen capabel is. Je wil toch niet dat je dier wat overkomt door de onkunde van een ander?