Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:06

Tweebelgen, ik wil niet vervelend doen maar hier kún je imo geen andere mening over hebben ;) want verhoudingsgewijs heeft Vjestagirl gewoon gelijk (als je uit gaat van de standaard stalmaat).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:08

Ik denk dat Tweebelgen probeert te zeggen dat het ook prima is om je hond 30 tot 36 uur in z'n bench te laten, of je kat in een boodschappenkratje /bak van 1x1 op te sluiten.
Mijn cavia's hebben meer ruimte dan dat...

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:33

Hela, ik probeer te zeggen dat ik mijn hond in een ren zet en mijn kat in de stal. En als ik langer dan 1 dag weg ben zoek ik wel een andere oplossing voor mijn hond. Kat kan haar plan wel trekken.
Ik ben niet begonnen met honden en katten te vergelijken met paarden. Vergelijking vind ik nogal vergezocht.
Mijn paarden blijven met Kerstmis gewoon op stal als ik op familiebezoek ben. Daar is niets mis mee. Er zullen wel meer paardenhouders zijn die hun paarden uit vrije wil of noodgedwongen binnen houden op kerstdag.
Wat is daar nu mis mee ? Of ben ik een slecht mens ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:35

Tweebelgen een slecht mens? Nee vast niet? Zou je vragen of je op die specifieke dag dan niet tegemoetkomt aan de behoeften van je paard zou ik zeggen: inderdaad daar komt je niet aan tegemoet ;).

De meeste stallen zijn niet zo groot als een ren voor een hond of een stal voor een kat ;).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:42

tweebelgen schreef:
Hela, ik probeer te zeggen dat ik mijn hond in een ren zet en mijn kat in de stal. En als ik langer dan 1 dag weg ben zoek ik wel een andere oplossing voor mijn hond. Kat kan haar plan wel trekken.
Ik ben niet begonnen met honden en katten te vergelijken met paarden. Vergelijking vind ik nogal vergezocht.
Mijn paarden blijven met Kerstmis gewoon op stal als ik op familiebezoek ben. Daar is niets mis mee. Er zullen wel meer paardenhouders zijn die hun paarden uit vrije wil of noodgedwongen binnen houden op kerstdag.
Wat is daar nu mis mee ? Of ben ik een slecht mens ;)

Ik snap die honden en katten vergelijking ook niet hoor. Zeker niet als je bedenkt dat de vliegtuig containers minder ruimte bieden en de reis naar australie tussen 18 en 22 uur duurt (zonder de tussenstop mee te rekenen). Maar we zien wel graag anky etc daar rijden op haar eigen paard en niet een wildvreemde van een australische boer :Y)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:49

Ik ben zo blij dat wij hier verschillende weides hebben. De paarden hebben 1 stuk voor hun zelf (daar grazen onze koeien nooit) en de andere weides mogen ze snoeien als de koeien weer op stal staan in het najaar/winter. En dat is maar goed ook, want onze paddock ziet er momenteel zo uit. Heb het nog nooit zo erg gezien in de laatste 6 jaar :(
Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:56

En hier is nog geen plas water te bekennen ondanks alle regen die al gevallen is!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:06

tweebelgen schreef:

Waarom is die vergelijking vergezocht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:09

Omdat die schrikbarend dicht bij de waarheid komt waarschijnlijk.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:46

Stel dat ik hier familie over zou krijgen met kerst, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt,
dan vermaken ze zich zelf maar even, mijn dieren hebben altijd voorrang, daar ze niet voor zich zelf kunnen zorgen.

Mocht ik zelf weggaan, dan zorg ik dat ik thuis ben rond de tijd dat ze naar binnen gaan,
of ik vraag of een vriendin die ze goed kent het wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:00

@Sees, wat is een HA, DA of HS, maar HA?

Dierenarts wordt niet weggestuurd door de pensionhouder als het paard deze nodig heeft, heel simpel. Daar heb je namelijk niet zozeer de eigenaar mee, maar het paard. Wij staan hier maar met 7 paarden, van waar maar 5 in pension.
Ik ben de enige die rijdt, de rest is op pensioen. Eigenaren komen niet dagelijks.
Mijn stalhoudster doet het prima, ze is misschien wat te goed en wil de paar klanten die ze heeft het misschien teveel naar de zin maken. Ipv dat men daar nou wat respect voor heeft, maakt men er misbruik van. Regels zijn daarom aangescherpt. Om nou te zeggen dat ze het over zich afroept vind ik niet fair, zekers niet als je niet weet wie het is en hoe het hier gaat.
Ik ben de enige die mijn paard bij een hoefsmid vast houdt en vanzelf bij de DA. We hebben de hoefsmid ineens voor alle paarden, dat we de paarden van de anderen vasthouden is niet zo'n probleem, we zijn er toch. Men betaald dan vooraf, echter komt het voor dat ze dat niet doen en dat er geld moet worden voorgeschoten. Op zich nog geen ramp, want men betaald wel, maar de vanzelfsprekendheid waar mee dat gaat, vind ik persoonlijk zo belabberd.
Werkelijk waar, we zijn maar een piepstalletje, waar met stalgenoten het nu eenmaal niet op te lossen valt, omdat de helft zich amper laat zien. En we hebben hier al een partij vreselijke types gehad, niet normaal. Daar ben ik enorm verbaasd over, hoe weinig sommigen naar hun paard omkijken. Misschien juist ook wel goed dat sommigen maar weinig kwamen. Veelal doe je het dan maar voor het paard, die zijn vaak al sneu zat.
Inkoop van vlas en dergelijke wordt op bezetting gedaan, als de bezetting dan minder wordt, dan kost dat zulke stalletjes een lieve duit. Ook zitten we hier in een regio waar je 200 euro betaald het jaar rond op een grote pensionstal met allerlei voorzieningen. Volpension op een kleine stal met alleen een buitenbak en weide, dan hoef je dat niet te vragen. Maar de kosten van omheining, water en dergelijk zijn wel hetzelfde.
Er zijn pensionhouders in vele gedaanten, het lijkt me toch niet dat je ze maar op een hoop moet vegen. Net zoals je dat met klanten niet moet doen, maar ik vind sommigen hier wel erg hoog van de toren blazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:01

Vjestagirl schreef:
tweebelgen schreef:

Waarom moet er aldoor een vergelijking getrokken worden met andere dieren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:05

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Waarom moet er aldoor een vergelijking getrokken worden met andere dieren?

Omdat het sociaal wel geaccepteerd is dat paarden een dag binnen blijven. Sterker nog, voor sommigen is het volstrekt acceptabel dat ze een hele winter binnen blijven. Maak de vergelijking naar een andere diersoort op een evenredig grote oppervlakte, en mensen gaan zich ineens realiseren dat zo'n stal toch wel erg klein is.

Oftewel om je vraag te beantwoorden: voor de beeldvorming :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:58

Goed, maar mijn hond staat niet bij een pensionhouder maar woont in mijn huis, is gemakkelijk te vervoeren in de auto en op die manier ook gemakkelijker mee te nemen. Ik betaal derden niet om een deel van de verzorging van mijn hond op zich te nemen. Even om aan te geven waar je vergelijking mank gaat in dit topic.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:00

Mindim schreef:
Goed, maar mijn hond staat niet bij een pensionhouder maar woont in mijn huis, is gemakkelijk te vervoeren in de auto en op die manier ook gemakkelijker mee te nemen. Ik betaal derden niet om een deel van de verzorging van mijn hond op zich te nemen. Even om aan te geven waar je vergelijking mank gaat in dit topic.

De vergelijking gaat dan weer wel op met het idee dat het beide dieren zijn die een routine hebben, die beweging nodig hebben, die meer nodig hebben dan alleen eten op een dag (ondanks dat ze er niet dood aan gaan).

Mijn reactie was overigens op Tweebelgen, die haar paarden wel gewoon aan huis heeft staan, en dus niemand betaald om een deel van de verzorging van haar paard op zich te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:08

Nou, met de benen strekken, eten, schone stal en maatjes hebben ze het dan goed hoor, ik denk dat een dag zonder eigenaar voor een paard helemaal niet zo erg is. Ik denk dat wij mensen graag denken, dat ze de hele dag staan uit te kijken naar onze komst.
Ik ben van mening dat de stalhouder gewoon de verzorging moet geven en als paarden normaliter buiten komen, dat op die dag ook moet gebeuren. Als hij niemand op zijn erf wil hebben die dag en eigenaren moeten dat normaliter zelf hun paard buiten zetten moet hij die taak dan maar overnemen. Ik kan me goed voorstellen dat een stalhouder liever eens een dag geen mensen op zijn erf heeft. Als de paarden daar niet onder lijden, kan ook een klant daar best voor 1 dag in het jaar rekening mee houden.

Zelf heb ik geen moeite ermee als mijn paarden een dag binnen staan. Gebeurt bij die ene ook wel eens. Het ligt maar net aan het paard.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:09

Vjestagirl schreef:
Mindim schreef:

De vergelijking gaat dan weer wel op met het idee dat het beide dieren zijn die een routine hebben, die beweging nodig hebben, die meer nodig hebben dan alleen eten op een dag (ondanks dat ze er niet dood aan gaan).

Mijn reactie was overigens op Tweebelgen, die haar paarden wel gewoon aan huis heeft staan, en dus niemand betaald om een deel van de verzorging van haar paard op zich te nemen.

Voor de rust van onze net bevallen hond ligt zij met haar pups anders ook gewoon in een werpkist. Ok, een ruime werpkist, tot haar zusje zover is over een dag of 10, dan gaat er een schot tussen, maar dan komt zij er meer uit, als de pups eenmaal goed lopen etc gaat het schot er weer tussenuit en heeft die andere de kist voor zichzelf.
Eerlijk; ik zie alleen maar voordelen op dit moment. Het is groot genoeg, maar niet zo ruim dat 1 van de pups er ver van mam af kan komen te liggen (in de nacht bijv als ze van het kleed gaat om te eten en 1 van de pups houdt zich hardnekkig vast). Ze heeft rust en geborgenheid, ze hoeft niet constant te waken en te grommen en alert te zijn. Ze kan rustig slapen.

Tja, in de natuur gaat dat ook zo eigenlijk, dan graven ze een hol of kuil of zoeken een kleine ruimte ergens om te bevallen en hun pups groot te brengen. Katten doen precies hetzelfde. Geen van beide verlaten de eerste dagen hun nest.

Dus misschien is de vergelijking honden/katten/paarden eigenlijk niet heel briljant in deze.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:11

Mindim schreef:
Nou, met de benen strekken, eten, schone stal en maatjes hebben ze het dan goed hoor, ik denk dat een dag zonder eigenaar voor een paard helemaal niet zo erg is. Ik denk dat wij mensen graag denken, dat ze de hele dag staan uit te kijken naar onze komst.
Ik ben van mening dat de stalhouder gewoon de verzorging moet geven en als paarden normaliter buiten komen, dat op die dag ook moet gebeuren. Als hij niemand op zijn erf wil hebben die dag en eigenaren moeten dat normaliter zelf hun paard buiten zetten moet hij die taak dan maar overnemen. Ik kan me goed voorstellen dat een stalhouder liever eens een dag geen mensen op zijn erf heeft. Als de paarden daar niet onder lijden, kan ook een klant daar best voor 1 dag in het jaar rekening mee houden.

Zelf heb ik geen moeite ermee als mijn paarden een dag binnen staan. Gebeurt bij die ene ook wel eens. Het ligt maar net aan het paard.

Ja. Dat ben ik met je eens. Laat dit topic nou gaan over een stal waar ze NIET buiten komen die ene dag, geen schone stal krijgen, en alleen te eten krijgen.

Vandaar de vergelijking met de hond die een dagje in zijn bench mag blijven omdat ik ook weleens een dagje vrij wil :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:11

Nee, het is vergelijking roofdier vs vluchtdier. Inwonend vs uitwonend. Het is idd een rare vergelijking.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:13

ShamalArabs schreef:
Vjestagirl schreef:

Voor de rust van onze net bevallen hond ligt zij met haar pups anders ook gewoon in een werpkist. Ok, een ruime werpkist, tot haar zusje zover is over een dag of 10, dan gaat er een schot tussen, maar dan komt zij er meer uit, als de pups eenmaal goed lopen etc gaat het schot er weer tussenuit en heeft die andere de kist voor zichzelf.
Eerlijk; ik zie alleen maar voordelen op dit moment. Het is groot genoeg, maar niet zo ruim dat 1 van de pups er ver van mam af kan komen te liggen (in de nacht bijv als ze van het kleed gaat om te eten en 1 van de pups houdt zich hardnekkig vast). Ze heeft rust en geborgenheid, ze hoeft niet constant te waken en te grommen en alert te zijn. Ze kan rustig slapen.

Tja, in de natuur gaat dat ook zo eigenlijk, dan graven ze een hol of kuil of zoeken een kleine ruimte ergens om te bevallen en hun pups groot te brengen. Katten doen precies hetzelfde. Geen van beide verlaten de eerste dagen hun nest.

Dus misschien is de vergelijking honden/katten/paarden eigenlijk niet heel briljant in deze.

In dat geval is het natuurlijk gedrag, iets wat ze zelf zouden doen als ze de keuze hadden. Dat jij ze een substituut geeft voor de natuurlijke optie is prima.

Een gewone, niet hoogdrachtige, niet net bevallen niet oude, niet zieke, niet gewonde, niet dode hond / kat maak je niet blij door hem 30 tot 36 uur op te sluiten in een werpkist. Of bench. Of ander wijs zéér beperkende ruimte zoals het toilet of de bezemkast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:14

Vjestagirl schreef:
Mindim schreef:

Ja. Dat ben ik met je eens. Laat dit topic nou gaan over een stal waar ze NIET buiten komen die ene dag, geen schone stal krijgen, en alleen te eten krijgen.

Vandaar de vergelijking met de hond die een dagje in zijn bench mag blijven omdat ik ook weleens een dagje vrij wil :).

Ik denk dat weinig mensen hun hond laten poepen in de bench (het hele huis ruit er naar, je woonkamer is geen stal immers) evenals vele mensen hun hond niet in een bench houden.
Schone stal vind ik een must, een dagje buiten geen ramp. Ik zou de avond er voor flink beweging geven en op tweede kerstdag vroeg in de ochtend weer present zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:15

Mindim schreef:
Nee, het is vergelijking roofdier vs vluchtdier. Inwonend vs uitwonend. Het is idd een rare vergelijking.

Het is een vergelijking tussen dieren die een routine hebben, die aan mensen overgeleverd zijn voor hun dagelijkse portie eten en beweging, om ze naar buiten te laten (al dan niet aan een touwtje, of omgeven door touwtjes), die gedomesticeerd zijn.

Dat je de gelijkenis niet WIL zien is wat anders.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:17

Vjestagirl schreef:
ShamalArabs schreef:

In dat geval is het natuurlijk gedrag, iets wat ze zelf zouden doen als ze de keuze hadden. Dat jij ze een substituut geeft voor de natuurlijke optie is prima.

Een gewone, niet hoogdrachtige, niet net bevallen niet oude, niet zieke, niet gewonde, niet dode hond / kat maak je niet blij door hem 30 tot 36 uur op te sluiten in een werpkist. Of bench. Of ander wijs zéér beperkende ruimte zoals het toilet of de bezemkast.

Een paard maak je ook niet altijd blij met 30 of 36 uur op stal, of 22 uur in een vliegtuig, maar het gebeurt af en toe, en het kan geen kwaad als dat 1x per jaar voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:22

Oh, gaan we op die toer, ik zie het anders dan jij dus dan WIL ik het niet zien?
Mijn paard staat in een loopstal en staat dus nooit opgestald (die zou ik al nooit in een box zetten), de andere is dol op stal en heeft een box, mijn kat loopt buiten/ binnen in de weilanden of lekker bij de kachel, mijn duif vliegt los en kan gaan en staan waar hij wil, mijn konijnen hebben 54m2 als ren en mijn hond ligt nooit in een bench en kan binnen en buiten waar hij zien in heeft. Ik zie prima de behoeften van dieren. Ik ben een dierenvriend in hart en nieren, veel fijner in omgang dan menig mens. Maar ik weet ook dat wanneer mijn dieren ergens anders gestald staan, omdat de mogelijkheid thuis niet is, ik het niet altijd op mijn manier krijg, dat ik water bij de wijn moet doen. Wil ik alles precies zo hebben als ik graag wil, moet ik ze aan huis stallen. Verder ben ik enorm blij dat mijn paarden zo'n fijne plek hebben, waar ze dagelijks naar buiten komen, waar goed voerbeleid is, dat ik de stalhouder graag zijn dagje gun en dat mijn paarden die normaal op nummer 1 komen 364 dagen per jaar, voor een dag wel op plekje nummer 2 kunnen staan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:25

Mindim schreef:
Maar ik weet ook dat wanneer mijn dieren ergens anders gestald staan, omdat de mogelijkheid thuis niet is, ik het niet altijd op mijn manier krijg, dat ik water bij de wijn moet doen. Wil ik alles precies zo hebben als ik graag wil, moet ik ze aan huis stallen. Verder ben ik enorm blij dat mijn paarden zo'n fijne plek hebben, waar ze dagelijks naar buiten komen, waar goed voerbeleid is, dat ik de stalhouder graag zijn dagje gun en dat mijn paarden die normaal op nummer 1 komen 364 dagen per jaar, voor een dag wel op plekje nummer 2 kunnen staan.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Top verwoord!!! +:)+