Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tweebelgen schreef:Hela, ik probeer te zeggen dat ik mijn hond in een ren zet en mijn kat in de stal. En als ik langer dan 1 dag weg ben zoek ik wel een andere oplossing voor mijn hond. Kat kan haar plan wel trekken.
Ik ben niet begonnen met honden en katten te vergelijken met paarden. Vergelijking vind ik nogal vergezocht.
Mijn paarden blijven met Kerstmis gewoon op stal als ik op familiebezoek ben. Daar is niets mis mee. Er zullen wel meer paardenhouders zijn die hun paarden uit vrije wil of noodgedwongen binnen houden op kerstdag.
Wat is daar nu mis mee ? Of ben ik een slecht mens
Mindim schreef:Vjestagirl schreef:Waarom is die vergelijking vergezocht?
Waarom moet er aldoor een vergelijking getrokken worden met andere dieren?
Mindim schreef:Goed, maar mijn hond staat niet bij een pensionhouder maar woont in mijn huis, is gemakkelijk te vervoeren in de auto en op die manier ook gemakkelijker mee te nemen. Ik betaal derden niet om een deel van de verzorging van mijn hond op zich te nemen. Even om aan te geven waar je vergelijking mank gaat in dit topic.
Vjestagirl schreef:Mindim schreef:Goed, maar mijn hond staat niet bij een pensionhouder maar woont in mijn huis, is gemakkelijk te vervoeren in de auto en op die manier ook gemakkelijker mee te nemen. Ik betaal derden niet om een deel van de verzorging van mijn hond op zich te nemen. Even om aan te geven waar je vergelijking mank gaat in dit topic.
De vergelijking gaat dan weer wel op met het idee dat het beide dieren zijn die een routine hebben, die beweging nodig hebben, die meer nodig hebben dan alleen eten op een dag (ondanks dat ze er niet dood aan gaan).
Mijn reactie was overigens op Tweebelgen, die haar paarden wel gewoon aan huis heeft staan, en dus niemand betaald om een deel van de verzorging van haar paard op zich te nemen.
Mindim schreef:Nou, met de benen strekken, eten, schone stal en maatjes hebben ze het dan goed hoor, ik denk dat een dag zonder eigenaar voor een paard helemaal niet zo erg is. Ik denk dat wij mensen graag denken, dat ze de hele dag staan uit te kijken naar onze komst.
Ik ben van mening dat de stalhouder gewoon de verzorging moet geven en als paarden normaliter buiten komen, dat op die dag ook moet gebeuren. Als hij niemand op zijn erf wil hebben die dag en eigenaren moeten dat normaliter zelf hun paard buiten zetten moet hij die taak dan maar overnemen. Ik kan me goed voorstellen dat een stalhouder liever eens een dag geen mensen op zijn erf heeft. Als de paarden daar niet onder lijden, kan ook een klant daar best voor 1 dag in het jaar rekening mee houden.
Zelf heb ik geen moeite ermee als mijn paarden een dag binnen staan. Gebeurt bij die ene ook wel eens. Het ligt maar net aan het paard.
ShamalArabs schreef:Vjestagirl schreef:
De vergelijking gaat dan weer wel op met het idee dat het beide dieren zijn die een routine hebben, die beweging nodig hebben, die meer nodig hebben dan alleen eten op een dag (ondanks dat ze er niet dood aan gaan).
Mijn reactie was overigens op Tweebelgen, die haar paarden wel gewoon aan huis heeft staan, en dus niemand betaald om een deel van de verzorging van haar paard op zich te nemen.
Voor de rust van onze net bevallen hond ligt zij met haar pups anders ook gewoon in een werpkist. Ok, een ruime werpkist, tot haar zusje zover is over een dag of 10, dan gaat er een schot tussen, maar dan komt zij er meer uit, als de pups eenmaal goed lopen etc gaat het schot er weer tussenuit en heeft die andere de kist voor zichzelf.
Eerlijk; ik zie alleen maar voordelen op dit moment. Het is groot genoeg, maar niet zo ruim dat 1 van de pups er ver van mam af kan komen te liggen (in de nacht bijv als ze van het kleed gaat om te eten en 1 van de pups houdt zich hardnekkig vast). Ze heeft rust en geborgenheid, ze hoeft niet constant te waken en te grommen en alert te zijn. Ze kan rustig slapen.
Tja, in de natuur gaat dat ook zo eigenlijk, dan graven ze een hol of kuil of zoeken een kleine ruimte ergens om te bevallen en hun pups groot te brengen. Katten doen precies hetzelfde. Geen van beide verlaten de eerste dagen hun nest.
Dus misschien is de vergelijking honden/katten/paarden eigenlijk niet heel briljant in deze.
Vjestagirl schreef:Mindim schreef:Nou, met de benen strekken, eten, schone stal en maatjes hebben ze het dan goed hoor, ik denk dat een dag zonder eigenaar voor een paard helemaal niet zo erg is. Ik denk dat wij mensen graag denken, dat ze de hele dag staan uit te kijken naar onze komst.
Ik ben van mening dat de stalhouder gewoon de verzorging moet geven en als paarden normaliter buiten komen, dat op die dag ook moet gebeuren. Als hij niemand op zijn erf wil hebben die dag en eigenaren moeten dat normaliter zelf hun paard buiten zetten moet hij die taak dan maar overnemen. Ik kan me goed voorstellen dat een stalhouder liever eens een dag geen mensen op zijn erf heeft. Als de paarden daar niet onder lijden, kan ook een klant daar best voor 1 dag in het jaar rekening mee houden.
Zelf heb ik geen moeite ermee als mijn paarden een dag binnen staan. Gebeurt bij die ene ook wel eens. Het ligt maar net aan het paard.
Ja. Dat ben ik met je eens. Laat dit topic nou gaan over een stal waar ze NIET buiten komen die ene dag, geen schone stal krijgen, en alleen te eten krijgen.
Vandaar de vergelijking met de hond die een dagje in zijn bench mag blijven omdat ik ook weleens een dagje vrij wil.
Mindim schreef:Nee, het is vergelijking roofdier vs vluchtdier. Inwonend vs uitwonend. Het is idd een rare vergelijking.
Vjestagirl schreef:ShamalArabs schreef:
Voor de rust van onze net bevallen hond ligt zij met haar pups anders ook gewoon in een werpkist. Ok, een ruime werpkist, tot haar zusje zover is over een dag of 10, dan gaat er een schot tussen, maar dan komt zij er meer uit, als de pups eenmaal goed lopen etc gaat het schot er weer tussenuit en heeft die andere de kist voor zichzelf.
Eerlijk; ik zie alleen maar voordelen op dit moment. Het is groot genoeg, maar niet zo ruim dat 1 van de pups er ver van mam af kan komen te liggen (in de nacht bijv als ze van het kleed gaat om te eten en 1 van de pups houdt zich hardnekkig vast). Ze heeft rust en geborgenheid, ze hoeft niet constant te waken en te grommen en alert te zijn. Ze kan rustig slapen.
Tja, in de natuur gaat dat ook zo eigenlijk, dan graven ze een hol of kuil of zoeken een kleine ruimte ergens om te bevallen en hun pups groot te brengen. Katten doen precies hetzelfde. Geen van beide verlaten de eerste dagen hun nest.
Dus misschien is de vergelijking honden/katten/paarden eigenlijk niet heel briljant in deze.
In dat geval is het natuurlijk gedrag, iets wat ze zelf zouden doen als ze de keuze hadden. Dat jij ze een substituut geeft voor de natuurlijke optie is prima.
Een gewone, niet hoogdrachtige, niet net bevallen niet oude, niet zieke, niet gewonde, niet dode hond / kat maak je niet blij door hem 30 tot 36 uur op te sluiten in een werpkist. Of bench. Of ander wijs zéér beperkende ruimte zoals het toilet of de bezemkast.
Mindim schreef:Maar ik weet ook dat wanneer mijn dieren ergens anders gestald staan, omdat de mogelijkheid thuis niet is, ik het niet altijd op mijn manier krijg, dat ik water bij de wijn moet doen. Wil ik alles precies zo hebben als ik graag wil, moet ik ze aan huis stallen. Verder ben ik enorm blij dat mijn paarden zo'n fijne plek hebben, waar ze dagelijks naar buiten komen, waar goed voerbeleid is, dat ik de stalhouder graag zijn dagje gun en dat mijn paarden die normaal op nummer 1 komen 364 dagen per jaar, voor een dag wel op plekje nummer 2 kunnen staan.