Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:51

@ chelle_dora: Je geeft hier dus toe dat het minder ideaal is om je paard veel binnen te zetten. Ik snap ook dat vaak de mogelijkheden er niet zijn en ook ik zou dan kiezen voor de warme stal. Maar ondertussen weet ik dan ook dat ik mijn paard liever veel buiten zie en dat het dus niet fijn is voor haar om zoveel binnen te staan. En dus benadruk ik dan de nadelen van het buiten staan in een miezerig, modderig en kaal weilandje en hoe ellendig mijn paard zich daar zou voelen. Op deze manier probeer ik het dus goed te praten dat mijn paard zoveel op stal staat, terwijl ik weet dat het alles behalve ideaal is.

Ben het met je eens wat betreft de zomer, ook dan zijn er zaken waar je rekening mee moet houden wil je je je paard buiten laten staan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:53

Pivanti schreef:
Tja... ik ben het wel met Tiepfoudt eens. Hoe weten wij of het paard daadwerkelijk gelukkig is? Dit is ontzettend lastig te bepalen.

Ik vergelijk het op stal staan, altijd maar met 24/7 op de wc zitten of in een cel. Wordt je daar zelf gelukkig van? Dat denk ik niet. Wij vinden het ook fijn om te gaan en staan waar wij willen.
Dus hoe denk je dat een paard zich in een stal voelt? Die stal is in verhouding nog kleiner dan een cel voor een mens!
ik kan me echt totaal niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt.

een paard "denkt"niet die leeft met het moment...en dan is hij in de eerste plaats gefocust op eten...

en stel nou dat paarden een stal zó erg vinden als jij het zegt,dan zouden ze toch van ellende in een hoekje gekropen staan zielig te zijn,nou moet ik dat eerste paard nog eens tegen komen die er zo bij staat,of ik heb zulke leuke stallen dat ze het wel fijn erin vinden :D dat ken ook natuurlijk, :D :D

laat ik zo zeggen,ze gaan nu zo over een paar minuten weer naar stal en ze gaan harder naar stal als dat ze smorgens de wei ingaan ( kwa tempo dan) ...dus de wei zou dan minder leuk zijn als de stal...dan zou de conclusie kunnen zijn dat ze hun stal dan niet geheel als een cel zien,maar dat wij als mens dat ervan maken...

mijn shetten hebben een klein schuilstalletje en staan hier echt regelmatig úren in,terwijl ze ook buiten kunnen staan,iets in mij zegt dat paarden toch een bepaald "veiligheidsgevoel"hebben in een stal,mss door het al eeuwen doorfokken van deze dieren??

dat daarmee hun behoeftes óók veranderd zijn.

en bowen,tja...ik vind wetenschap heel leuk,maar is niet mijn ding verder,ik kijk graag naar mijn paarden ,hoe die zich voelen en hoe ze zich gedragen en dat gaat soms lijnrecht tegen de wetenschappenlijke boekjes in...dus mijn ervaring vind ik heel veel betrouwbaarder als een wetenschappelijk onderzoek.

fellor,mss dan maar alle posts lezen van dit topic?? staat wel degelijk in dat paarden maar moeten wennen aan buitenstaan ( gewenningsperiodes ook wel genoemd...= vertaald : een periode om te wennen,toch?? )

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:53

ivy_power89 schreef:
Ik praat helemaal mijn schuldgevoel niet goed, want dat schuld gevoel heb ik namelijk helemaal niet!

Onderbouwen van een mening misschien? Iets glashard ontkennen en vervolgens niet redeneren waarom dat dan niet zo zou zijn komt een beetje ongeloofwaardig over op mij.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 27-09-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:54

S_en_Z schreef:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik meer verhalen van zandkoliek hoor in de omgeving dan dat er bij mij op stal paarden koliek hebben :)

En heel eerlijk gezegd zie ik buitenpaarden ook niet ouder worden dan "gevangenis"paarden.

Vind het helemaal prima dat zon topic informatief bedoeld is hoor. Maar afentoe zijn sommige bokkers net Jehova getuigen als t om hun "geloof" gaat.

Daar gooi ik de deur tegenaan :P

Mijn mening? Ik denk dat manegepaardjes over t algemeen een stuk ouder worden dan de meeste sportpaarden.

Denk dat t meer met in verschil van arbeid/prestaties te maken heeft dan met de huisvesting. Maar nogmaals, das mijn mening. Geen feit :)

`

Dat manegepaarden (die overigens ALLEMAAL rugproblemen hebben) oude worden; maakt dat ze gezonder of gelukkiger?
Dat mensen hun sportpaarden verrijden voor hun eigen lol en door tekort aan inzicht; veranderd dat het feit dat het voor een paard beter i in een groep te staan?
Dat een mens 100 kan worden in een cel met fatsoenlijk eten; wil dat zeggen dat die persoon een fijn leven heeft gehad?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:57

@ kimmie261: Er bestaat ook zoiets als geleidelijke gewenning? Is daar iets mis mee dan?
Over het fijner vinden van op stal of op de wei staan, de meeste weilanden zijn niet aangenaam voor een paard om in te móeten staan. Niet alleen om het ontbreken van schuilmogelijkheden tegen weersomstandigheden, maar diezelfde schuilmogelijkheden die ook bescherming bieden tegen roofdieren? Wíj weten dondersgoed dat er geen leeuwen op de loer liggen, maar paarden zijn nog steeds prooidieren die zich in een kaal weiland niet bepaald veilig zullen voelen. Ze kunnen immers van alle kanten 'gepakt' worden. Logisch dat ze dan liever in een stal gaan staan waar ze wel een gevoel van veiligheid voelen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 27-09-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:59

kimmie261 schreef:
ik denk dat de meeste ongereden paarden meer blessureloos blijven en langer leven als paarden die gereden worden,alleen dat lolletje laten mensen zich niet afnemen wat betreft "paardenwelzijn",heel hard roepen dat een paard die op stal staat geen leven heeft ,maar zelf wel op een rug kruipen welke er niet voor gemaakt is,en dat helemaal oke vinden,ook al is dit niet goed in feite voor het paard...

Dus als je dan toch al niet goed bezig bent; dan dat paard ook maar in een klein hok? En misschien ook maar alleen maar bix geven, want dat maakt dan ook enit meer uit? Oh, die stal kan nog wel een stukje kleiner, dat maakt dan ook enit meer uit? Oh de hoefsmid een jaar niet laten komen, dat maakt dat ook neit uit?

De redenatie dat als je 1 ding fout doet je dan alles maar fout mag/moet doen is echt bizar.

Ik rij mijn paarden zeer gedoseerd en hou altijd in de gaten of ze ergens last van hebben, zorge dat ze neit met slecht passend zadel gereden worden, niet gemept worden of in hun bek gezaagd enz. Dat is toch beter dan je paard én in een hok én kapot rijden? Zo kan je nog wel even doorgaan met argumenten rondstrooien.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:01

Ik heb niet de hele discussie gelezen. Maar toen ik nog mn paardje had stond ze eerst 24/7 op stal en in de zomer mocht ze 4 uurtjes de wei op. Dit vond ik eigenlijk niet leuk voor dr dus ben op zoek gegaan naar een andere stalling. Ze had het verder wel naar dr zin ze was rustheid hem zelve en geen stalondeugden. Ze luisterde duper en was erg aanhankelijk.
Toen ik naar een andere stalling was gegaan waar ze ong 10 uur per dag op de wei stond is ze veranderd in draak, ze luisterde niet meer ze was 10 x drukker gespannen en ze wilde alleen maar terug naar de kydde.
dus zij vond het leuker want ze wilde niets liever dan op de wei gaan. Maar haar gedrag was wel erg veranderd, de lieve rustige pony had ik niet meer het was een en al spanning en drukte.
maar had er geen spijt van, ze werd ook wel wat rustiger maar hoe ze eerst was is ze niet meer geworden.
Nu heb ik haar niet meer en op dr nieuwe adres heeft ze het ook naar de zin waar ze dagelijks naar buiten gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:12

Fellor schreef:
kimmie261 schreef:
ik denk dat de meeste ongereden paarden meer blessureloos blijven en langer leven als paarden die gereden worden,alleen dat lolletje laten mensen zich niet afnemen wat betreft "paardenwelzijn",heel hard roepen dat een paard die op stal staat geen leven heeft ,maar zelf wel op een rug kruipen welke er niet voor gemaakt is,en dat helemaal oke vinden,ook al is dit niet goed in feite voor het paard...

Dus als je dan toch al niet goed bezig bent; dan dat paard ook maar in een klein hok? En misschien ook maar alleen maar bix geven, want dat maakt dan ook enit meer uit? Oh, die stal kan nog wel een stukje kleiner, dat maakt dan ook enit meer uit? Oh de hoefsmid een jaar niet laten komen, dat maakt dat ook neit uit?

De redenatie dat als je 1 ding fout doet je dan alles maar fout mag/moet doen is echt bizar.

Ik rij mijn paarden zeer gedoseerd en hou altijd in de gaten of ze ergens last van hebben, zorge dat ze neit met slecht passend zadel gereden worden, niet gemept worden of in hun bek gezaagd enz. Dat is toch beter dan je paard én in een hok én kapot rijden? Zo kan je nog wel even doorgaan met argumenten rondstrooien.

en het niveau daalt wel heel hard zo...

dat zeg ik toch niet,kan alleen niet het helleluja roepen bij paarden buiten houden omdat dat dan allemaal zo geweldig is,terwijl we mss wel paarden veel meer benadelen door erop te gaan zitten..

maar goed,ik ben nog steeds niet overtuigd dat een stalpaard per definitie een ongezond en ongelukkig paard is...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:15

Tiepfoudt schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik praat helemaal mijn schuldgevoel niet goed, want dat schuld gevoel heb ik namelijk helemaal niet!

Onderbouwen van een mening misschien? Iets glashard ontkennen en vervolgens niet redeneren waarom dat dan niet zo zou zijn komt een beetje ongeloofwaardig over op mij.

Dat kan........
Mening is dat ik mijn schuldgevoel niet goed praat, en onderbouwen is omdat ik geen schuldgevoel heb.
Lijkt me dat dit niet meer uitleg nodig heeft.

Ik wordt er een beetje moe van dat mensen maar roepen dat wij stal-paard-houders A: vreselijk zielige paarden hebben of B: ons schuldgevoel aan het goed praten zijn (er zullen vast mensen zijn die een schuldgevoel hebben, maar dit is typisch een geval van alles over 1 kam scheren)

Ik heb een merrie gehad die stond te schreeuwen bij het hek, en pas ophield als ze binnen stond.
En dat maakte wat betreft groep niet uit, alleen, met een ander, in een grote groep......
Noem jij dit paard gelukkig buiten?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:15

Tiepfoudt schreef:
@ kimmie261: Er bestaat ook zoiets als geleidelijke gewenning? Is daar iets mis mee dan?
Over het fijner vinden van op stal of op de wei staan, de meeste weilanden zijn niet aangenaam voor een paard om in te móeten staan. Niet alleen om het ontbreken van schuilmogelijkheden tegen weersomstandigheden, maar diezelfde schuilmogelijkheden die ook bescherming bieden tegen roofdieren? Wíj weten dondersgoed dat er geen leeuwen op de loer liggen, maar paarden zijn nog steeds prooidieren die zich in een kaal weiland niet bepaald veilig zullen voelen. Ze kunnen immers van alle kanten 'gepakt' worden. Logisch dat ze dan liever in een stal gaan staan waar ze wel een gevoel van veiligheid voelen.

nee hoor ik ben helemaal niet tegen geleidelijke gewenning,ik ben eigenlijk tegen heel weinig dingen,alleen komt dat niet zo door geloof ik... :')

en haha leeuwen,nah dr staat er hier eentje die van domheid nog niet zou weten wat een leeuw inhoudt,hahah...sorry...zag het even voor me ... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:20

kimmie261 schreef:
en het niveau daalt wel heel hard zo...

dat zeg ik toch niet,kan alleen niet het helleluja roepen bij paarden buiten houden omdat dat dan allemaal zo geweldig is,terwijl we mss wel paarden veel meer benadelen door erop te gaan zitten..

maar goed,ik ben nog steeds niet overtuigd dat een stalpaard per definitie een ongezond en ongelukkig paard is...

Uhm.... jij komt zelf met dat argument, ik zeg alleen dat dat argument nergens over gaat. Beetje apart om het dan over andermans niveau te hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:22

ik zeg dat het niveau daalt in de discussie,dat is wat anders als andermans niveau,en nee ik haal helemaal de dingen er niet bij die jij allemaal opnoemt :n

alleen mensen roepen allemaal om paardenwelzijn,alsof dat afhangt van in een afgesloten wei staan,denk dat het rijden an sich al een discussie kan zijn als we het over "paardenwelzijn" hebben...

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:25

@ ivy_power89: Mag ik dan vragen waarom jij ervoor kiest om jou paarden veel binnen te houden? Als je mijn post op de vorige pagina leest, weet je dat ik 'jullie' helemaal niet aanval. Ik ben alleen benieuwd naar de reden waarom veel paarden toch veel binnen gehouden worden, terwijl iedereen weet dat veel buiten beter is (mits de voorzieningen goed zijn).

@ kimmie261: Ik snap wat je bedoelt, er zijn tig paarden waar je bij wijze van spreken tien kanonnen achter af kan steken en ze kijken hooguit op met zo'n druilerig hoofd, afvragend wie er in hemelsnaam zo gestoord is om zoveel kabaal te maken. Maar een paard blijft een prooidier, rustig en makkelijk paard of niet. Dus als je je een beetje verdiept in gedrag, ik noem mezelf ook absoluut geen kenner wat betreft paardengedrag, weet je dat er voor een goed weiland de nodige maatregelen genomen moeten worden om het wel aangenaam te laten zijn voor een paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:28

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik meer verhalen van zandkoliek hoor in de omgeving dan dat er bij mij op stal paarden koliek hebben :)

En heel eerlijk gezegd zie ik buitenpaarden ook niet ouder worden dan "gevangenis"paarden.

Vind het helemaal prima dat zon topic informatief bedoeld is hoor. Maar afentoe zijn sommige bokkers net Jehova getuigen als t om hun "geloof" gaat.

Daar gooi ik de deur tegenaan :P

Mijn mening? Ik denk dat manegepaardjes over t algemeen een stuk ouder worden dan de meeste sportpaarden.

Denk dat t meer met in verschil van arbeid/prestaties te maken heeft dan met de huisvesting. Maar nogmaals, das mijn mening. Geen feit :)

`

Dat manegepaarden (die overigens ALLEMAAL rugproblemen hebben) oude worden; maakt dat ze gezonder of gelukkiger?
Dat mensen hun sportpaarden verrijden voor hun eigen lol en door tekort aan inzicht; veranderd dat het feit dat het voor een paard beter i in een groep te staan?
Dat een mens 100 kan worden in een cel met fatsoenlijk eten; wil dat zeggen dat die persoon een fijn leven heeft gehad?

Die persoon zou misschien minder slim zijn dan andere personen (of juist veel slimmer) maar ik denk dat hij zich prima vermaakt in zijn eentje als hij niet beter weet :+

Er bestaan mensen met pleinvrees.. Die zijn zielsgelukkig binnen.

Nee maar serieus. Een paard is niet slim genoeg om zich te bedenken "hee! Wat is het kaal hier!"
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-09-13 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:32

Dat er paarden kapot gereden worden is een feit maar hier niet het onderwerp.
Maar er toch op door te gaan merk ik wel dat ik minder hoef los te rijden als ik ze uit de wei haal dan wanneer ik ze uit de stal pak.
Ook de frissigheid is minder. Voor mezelf niet vervelend. :)

Ik ben van mening dat als ik slecht rij een paard wat terug kan corrigeren als hij vrije beweging heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:41

S_en_Z schreef:
Nee maar serieus. Een paard is niet slim genoeg om zich te bedenken "hee! Wat is het kaal hier!"

Maar wel slim genoeg om zich helemaal de paasei te vervelen door gebrek aan prikkels.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:41

Een paard is in de eerste instantie misschien gefocust op eten. Maar hoelang kan een paard eten van de uren dat hij op stal staat? De meeste mensen geven het paard 1 plakje hooi (van kleine baal) voor de hele avond en nacht. Daar moet ie het mee doen. En dan staan ze vaak ook nog op vlas of zaagsel. Dat paard heeft dus helemaal niets te doen. En het is ook nog eens slecht voor de spijsvertering etc. van het paard.
Je gaat mij niet vertellen dat de paarden die 24/7 op stal staan of 16u per dag oid, de hele tijd ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Een paard voelt zich veiler op een wijds oppervlakte. Het is een vluchtdier. Die voelen zich niet veilig in een stal o.i.d. Ze hebben dit misschien zo geleerd (geconditioneerd) in de loop der tijd. En tuurlijk is er niets duidelijk over wat het doorfokken gedaan heeft met de natuurlijke behoeften van het paard. Dit was ook een zeer interessant onderwerp voor mijn scriptie geweest (heb hier wel over gedacht).
Zou interessant zijn als mensen daar onderzoeken / artikelen van hebben!

Dat die shetten ervoor kiezen uren in hun schuilstal te staan is hun eigen keuze. Misschien de weersomstandigheden? Ze staan dan misschien een aantal uur erin, maar dan staan ze nog 20 uur buiten. Belangrijkste, ze kunnen zelf kiezen waar ze staan.

Buiten staan op zich is een ding, maar het gaat om veel meer natuurlijke behoeften natuurlijk. Sociaal contact, eigen kudde kunnen vormen, veel bewegen, hele dag grazen/eten etc.

Maar op stal krijgen ze eten toch? Ik denk dat ze daarom zo snel naar stal komen....

Mijne staat ook maar 8 uur buiten nu hoor. Maar dit vind ik echt het minimale, liefst wil ik haar wel 15u buiten of misschien wel weer 24/7 maar dan in andere vorm dan de hit actief.

kimmie261 schreef:
Pivanti schreef:
Tja... ik ben het wel met Tiepfoudt eens. Hoe weten wij of het paard daadwerkelijk gelukkig is? Dit is ontzettend lastig te bepalen.

Ik vergelijk het op stal staan, altijd maar met 24/7 op de wc zitten of in een cel. Wordt je daar zelf gelukkig van? Dat denk ik niet. Wij vinden het ook fijn om te gaan en staan waar wij willen.
Dus hoe denk je dat een paard zich in een stal voelt? Die stal is in verhouding nog kleiner dan een cel voor een mens!
ik kan me echt totaal niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt.

een paard "denkt"niet die leeft met het moment...en dan is hij in de eerste plaats gefocust op eten...

en stel nou dat paarden een stal zó erg vinden als jij het zegt,dan zouden ze toch van ellende in een hoekje gekropen staan zielig te zijn,nou moet ik dat eerste paard nog eens tegen komen die er zo bij staat,of ik heb zulke leuke stallen dat ze het wel fijn erin vinden :D dat ken ook natuurlijk, :D :D

laat ik zo zeggen,ze gaan nu zo over een paar minuten weer naar stal en ze gaan harder naar stal als dat ze smorgens de wei ingaan ( kwa tempo dan) ...dus de wei zou dan minder leuk zijn als de stal...dan zou de conclusie kunnen zijn dat ze hun stal dan niet geheel als een cel zien,maar dat wij als mens dat ervan maken...

mijn shetten hebben een klein schuilstalletje en staan hier echt regelmatig úren in,terwijl ze ook buiten kunnen staan,iets in mij zegt dat paarden toch een bepaald "veiligheidsgevoel"hebben in een stal,mss door het al eeuwen doorfokken van deze dieren??

dat daarmee hun behoeftes óók veranderd zijn.

en bowen,tja...ik vind wetenschap heel leuk,maar is niet mijn ding verder,ik kijk graag naar mijn paarden ,hoe die zich voelen en hoe ze zich gedragen en dat gaat soms lijnrecht tegen de wetenschappenlijke boekjes in...dus mijn ervaring vind ik heel veel betrouwbaarder als een wetenschappelijk onderzoek.

fellor,mss dan maar alle posts lezen van dit topic?? staat wel degelijk in dat paarden maar moeten wennen aan buitenstaan ( gewenningsperiodes ook wel genoemd...= vertaald : een periode om te wennen,toch?? )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:52

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:

Maar wel slim genoeg om zich helemaal de paasei te vervelen door gebrek aan prikkels.

Voldoende ruwvoer en leuke buren doet wonderen

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:58

Op mijn manege is er de mogelijkheid tot weidegang, maar ik ken een paard waarvan de eigenaar hem nooit buitenzet.
Dat paard heeft stalonddeugden, en barst tijdens het rijden van de energie. Hij is een grote stuiterbal :)

S_en_Z

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:01

Er zijn genoeg paarden die de gehele dag door staan te luchtzuigen op paaltjes van de wei. Of die weven langs het hek.. Dus dat stalondeugden enkel iets is dat bij "stalpaarden" voorkomt is best kort door de bocht.

Dat er paarden zijn met opgekropte energie/stress geloof ik wel.

Pivanti

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:52

Ja maar bij die paarden is het inmiddels al een verslaving geworden. Het probleem zal waarschijnlijk wel op stal ontstaan zijn uit vervelend oid. Maar na verloop van tijd wordt het verslaving. Er komt endorfine vrij bij het maken van stereotiepe bewegingen of luchtzuigen, een stofje dat zorgt voor een prettig voelt. Dit zorgt dat het paard 'verslaafd' wordt en dit gedrag blijft vertonen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:09

Nou ja, net zoals mensen die niet overtuigd kunnen worden dat het gezond is dat een paard minimaal enkele uren per dag buiten staat.
Net zo min zal ik ooit overtuigd kunnen worden dat het gezond zou zijn voor mijn paard om 24/7 op stal te staan. :D

Het uurtje rijden op een dag kan ik niet meetellen als vrije beweging of socialisatie voor het paard.
Door de tralies een beetje kunnen neuzen met de buurman/vrouw tel ik ook niet mee, dat is geen socialiseren.
Eerder een zielige poging omdat niks anders kan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:13

Toen ik mijn paardje net had gekocht als veulen, stond ze 24/7 op een weiland met soortgenoten van verschillende leeftijden. Ik kreeg de mogelijkheid om haar - omdat ze in de buurt van kreupelhout stond en daar door de beestjes een soort schurft kreeg - op een stal te zetten waar ze de hele dag in een zeer grote paddock met hooi en meerdere paarden van verschillende leeftijden stond of vrij over het erf mocht lopen. Helaas gooide de eigenaresse van die stal de prijzen binnen 3 weken exorbitant omhoog (ze had eerst mondeling een bedrag afgesproken, omdat het een veulen betrof en later wilde ze de volledige stalling. Ondanks dat ik haar hielp met het schoonmaken van alle stallen, voeren, etc.), waardoor ik naar een stal bij mij in de buurt zocht. Tot dan toe moest ik elke dag een half uur per auto reizen voor deze mogelijkheden. Ik vond een mogelijkheid bij mij om de hoek, slechts 5 minuten fietsen. Leek me ideaal en bovendien mocht ze de hele dag naar buiten, alleen 's nachts binnen. Kon ik ook nog mee leven, zij het dat de regels in korte tijd door de nieuwe eigenaresse veranderd werden. De paarden mochten maximaal een half uurtje per dag los met maximaal 1 paardje erbij (lees: 2 paddocks op 140 paarden. Een aantal paddocks waren weggehaald voor andere doeleinden) en als er iemand anders bij wilde, moest je direct plaats maken. Het alternatief van los zetten in de binnen-, buitenbak of longeercirkel werd ook direct van de baan geschoven. Een paar uurtjes op een klein stukje land was al helemaal niet mogelijk en als je 's zomers gebruik maakte van het land, moest je het volle pond van de stalling blijven betalen (bij de vorige eigenaar betaalde je een kleiner bedrag, omdat je geen gebruik maakte van bodembedekking en krachtvoer). Daarnaast werd het stalgeld nog eens flink omhoog geschroefd en alles bij elkaar begon men onderling onvriendelijk tegen elkaar te doen, omdat iedereen het maximale uit het loszetten wilde halen. Eerst hadden we nog onderling afgesproken dat we elkaars paarden los zouden zetten, wat erop neer kwam dat ik dat meestal in de ochtend deed, maar toen kwam er een loszetservice (waar weer geld aan verdiend kon worden en de paarden nog steeds maar kort buiten stonden en de service paarden voorrang hadden op de niet-service paarden). Dus stond mijn paardje meer op stal dan dat ze los kon. In deze periode kon ik dus inderdaad niet anders, maar... een collega van mij opperde om naar zijn stal te komen. Scheelde 100 Euro per maand en ze mocht de hele dag naar buiten. Voor haar welzijn en mijn gemoedsrust heb ik dan ook voor deze optie gekozen. Ze heeft er een goede tijd gehad met heel veel vriendjes van verschillende rassen en leeftijden. :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:15

Hoe vaak moet er nou nog aan herinnerd worden dat wanneer een paard het duidelijk niks aan vindt om in een weiland te staan, dat komt door foutief weidemanagement, oftewel de wei is voor het paard geen aangename verblijfplek. Daarbij, paarden zijn gewoontedieren. Hoeveel paarden staan er op een kale wei (omdat ze van het vette, sappige gras hier in Nederland dik worden met alle gevolgen van dien) en krijgen zodra of kort nadat ze binnen komen brokken/muesli/etc. Ik neem aan dat alle stalpaarden die wel enkele uren per dag buiten komen, op stal krachtvoer gevoerd krijgen en niet in de wei? Dan is het niet zo heel erg verwonderlijk dat deze paarden altijd graag naar binnen willen, daar krijgen ze immers steeds hun dagelijkse 'traktatie'. Hoe vaak hoor je dat pony's die alleen naar binnen gehaald worden om gereden te worden, zich niet laten vangen? Juist, ze hebben geen zin om te werken en koppelen het verlaten van de wei dus met iets negatiefs. Door het voeren op stal koppelt het paard de stal aan iets positiefs, want de stal betekent bijna altijd eten.
Wat ik ook geregeld zie op pensionstallen (geen volpension) is dat paarden apart op de weide gaan. Dus niet 's morgens hopla met z'n allen naar buiten (evt. opgedeeld in groepen, voor de lieve vrede) en 's middags weer met z'n allen naar binnen, maar wanneer het de pensionklant uitkomt om haar paard op de wei te zetten. En dan komt het geregeld voor dat er één paard in een enorme wei staat te koekeloeren terwijl de rest van alle paarden binnen staat.

Ik benadruk dus nogmaals dat ik helemaal niets tegen een warme, droge stal heb. Helemaal niets. Heerlijk toch, voor de paarden, dat die luxe bestaat? Dat ze lekker droog staan als het regent en niet in de vieze, snerpende oostenwind hoeven te vernikkelen? Natuurlijk verkiest een paard een warme, droge en beschutte plek mét eten boven een kale weide waar zo goed als geen gras staat, waar ze in de wind staan en waar ze zeikesnat regenen.

Wat ik maar wil zeggen is dat als een paard altijd duidelijk laat zien dat het naar binnen wilt en het geen klap aan vindt op de wei, dat er dan verder moet worden gekeken dan: "ja ze zijn zo doorgefokt tegenwoordig, ze zijn er ook niet meer voor gemaakt om buiten te staan, zo gevaarlijk, etc. etc."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:20

S_en_Z schreef:
Er zijn genoeg paarden die de gehele dag door staan te luchtzuigen op paaltjes van de wei. Of die weven langs het hek.. Dus dat stalondeugden enkel iets is dat bij "stalpaarden" voorkomt is best kort door de bocht.

Dat er paarden zijn met opgekropte energie/stress geloof ik wel.

Wat al eerder is genoemd, waar denk je dat dat ontstaan is :+