Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pivanti schreef:Tja... ik ben het wel met Tiepfoudt eens. Hoe weten wij of het paard daadwerkelijk gelukkig is? Dit is ontzettend lastig te bepalen.
Ik vergelijk het op stal staan, altijd maar met 24/7 op de wc zitten of in een cel. Wordt je daar zelf gelukkig van? Dat denk ik niet. Wij vinden het ook fijn om te gaan en staan waar wij willen.
Dus hoe denk je dat een paard zich in een stal voelt? Die stal is in verhouding nog kleiner dan een cel voor een mens!
ik kan me echt totaal niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt.
ivy_power89 schreef:Ik praat helemaal mijn schuldgevoel niet goed, want dat schuld gevoel heb ik namelijk helemaal niet!
S_en_Z schreef:Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik meer verhalen van zandkoliek hoor in de omgeving dan dat er bij mij op stal paarden koliek hebben
En heel eerlijk gezegd zie ik buitenpaarden ook niet ouder worden dan "gevangenis"paarden.
Vind het helemaal prima dat zon topic informatief bedoeld is hoor. Maar afentoe zijn sommige bokkers net Jehova getuigen als t om hun "geloof" gaat.
Daar gooi ik de deur tegenaan
Mijn mening? Ik denk dat manegepaardjes over t algemeen een stuk ouder worden dan de meeste sportpaarden.
Denk dat t meer met in verschil van arbeid/prestaties te maken heeft dan met de huisvesting. Maar nogmaals, das mijn mening. Geen feit
kimmie261 schreef:ik denk dat de meeste ongereden paarden meer blessureloos blijven en langer leven als paarden die gereden worden,alleen dat lolletje laten mensen zich niet afnemen wat betreft "paardenwelzijn",heel hard roepen dat een paard die op stal staat geen leven heeft ,maar zelf wel op een rug kruipen welke er niet voor gemaakt is,en dat helemaal oke vinden,ook al is dit niet goed in feite voor het paard...
Fellor schreef:kimmie261 schreef:ik denk dat de meeste ongereden paarden meer blessureloos blijven en langer leven als paarden die gereden worden,alleen dat lolletje laten mensen zich niet afnemen wat betreft "paardenwelzijn",heel hard roepen dat een paard die op stal staat geen leven heeft ,maar zelf wel op een rug kruipen welke er niet voor gemaakt is,en dat helemaal oke vinden,ook al is dit niet goed in feite voor het paard...
Dus als je dan toch al niet goed bezig bent; dan dat paard ook maar in een klein hok? En misschien ook maar alleen maar bix geven, want dat maakt dan ook enit meer uit? Oh, die stal kan nog wel een stukje kleiner, dat maakt dan ook enit meer uit? Oh de hoefsmid een jaar niet laten komen, dat maakt dat ook neit uit?
De redenatie dat als je 1 ding fout doet je dan alles maar fout mag/moet doen is echt bizar.
Ik rij mijn paarden zeer gedoseerd en hou altijd in de gaten of ze ergens last van hebben, zorge dat ze neit met slecht passend zadel gereden worden, niet gemept worden of in hun bek gezaagd enz. Dat is toch beter dan je paard én in een hok én kapot rijden? Zo kan je nog wel even doorgaan met argumenten rondstrooien.
Tiepfoudt schreef:ivy_power89 schreef:Ik praat helemaal mijn schuldgevoel niet goed, want dat schuld gevoel heb ik namelijk helemaal niet!
Onderbouwen van een mening misschien? Iets glashard ontkennen en vervolgens niet redeneren waarom dat dan niet zo zou zijn komt een beetje ongeloofwaardig over op mij.
Tiepfoudt schreef:@ kimmie261: Er bestaat ook zoiets als geleidelijke gewenning? Is daar iets mis mee dan?
Over het fijner vinden van op stal of op de wei staan, de meeste weilanden zijn niet aangenaam voor een paard om in te móeten staan. Niet alleen om het ontbreken van schuilmogelijkheden tegen weersomstandigheden, maar diezelfde schuilmogelijkheden die ook bescherming bieden tegen roofdieren? Wíj weten dondersgoed dat er geen leeuwen op de loer liggen, maar paarden zijn nog steeds prooidieren die zich in een kaal weiland niet bepaald veilig zullen voelen. Ze kunnen immers van alle kanten 'gepakt' worden. Logisch dat ze dan liever in een stal gaan staan waar ze wel een gevoel van veiligheid voelen.
kimmie261 schreef:en het niveau daalt wel heel hard zo...
dat zeg ik toch niet,kan alleen niet het helleluja roepen bij paarden buiten houden omdat dat dan allemaal zo geweldig is,terwijl we mss wel paarden veel meer benadelen door erop te gaan zitten..
maar goed,ik ben nog steeds niet overtuigd dat een stalpaard per definitie een ongezond en ongelukkig paard is...
Fellor schreef:S_en_Z schreef:Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik meer verhalen van zandkoliek hoor in de omgeving dan dat er bij mij op stal paarden koliek hebben
En heel eerlijk gezegd zie ik buitenpaarden ook niet ouder worden dan "gevangenis"paarden.
Vind het helemaal prima dat zon topic informatief bedoeld is hoor. Maar afentoe zijn sommige bokkers net Jehova getuigen als t om hun "geloof" gaat.
Daar gooi ik de deur tegenaan
Mijn mening? Ik denk dat manegepaardjes over t algemeen een stuk ouder worden dan de meeste sportpaarden.
Denk dat t meer met in verschil van arbeid/prestaties te maken heeft dan met de huisvesting. Maar nogmaals, das mijn mening. Geen feit
`
Dat manegepaarden (die overigens ALLEMAAL rugproblemen hebben) oude worden; maakt dat ze gezonder of gelukkiger?
Dat mensen hun sportpaarden verrijden voor hun eigen lol en door tekort aan inzicht; veranderd dat het feit dat het voor een paard beter i in een groep te staan?
Dat een mens 100 kan worden in een cel met fatsoenlijk eten; wil dat zeggen dat die persoon een fijn leven heeft gehad?
kimmie261 schreef:Pivanti schreef:Tja... ik ben het wel met Tiepfoudt eens. Hoe weten wij of het paard daadwerkelijk gelukkig is? Dit is ontzettend lastig te bepalen.
Ik vergelijk het op stal staan, altijd maar met 24/7 op de wc zitten of in een cel. Wordt je daar zelf gelukkig van? Dat denk ik niet. Wij vinden het ook fijn om te gaan en staan waar wij willen.
Dus hoe denk je dat een paard zich in een stal voelt? Die stal is in verhouding nog kleiner dan een cel voor een mens!
ik kan me echt totaal niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt.
een paard "denkt"niet die leeft met het moment...en dan is hij in de eerste plaats gefocust op eten...
en stel nou dat paarden een stal zó erg vinden als jij het zegt,dan zouden ze toch van ellende in een hoekje gekropen staan zielig te zijn,nou moet ik dat eerste paard nog eens tegen komen die er zo bij staat,of ik heb zulke leuke stallen dat ze het wel fijn erin vindendat ken ook natuurlijk,
![]()
laat ik zo zeggen,ze gaan nu zo over een paar minuten weer naar stal en ze gaan harder naar stal als dat ze smorgens de wei ingaan ( kwa tempo dan) ...dus de wei zou dan minder leuk zijn als de stal...dan zou de conclusie kunnen zijn dat ze hun stal dan niet geheel als een cel zien,maar dat wij als mens dat ervan maken...
mijn shetten hebben een klein schuilstalletje en staan hier echt regelmatig úren in,terwijl ze ook buiten kunnen staan,iets in mij zegt dat paarden toch een bepaald "veiligheidsgevoel"hebben in een stal,mss door het al eeuwen doorfokken van deze dieren??
dat daarmee hun behoeftes óók veranderd zijn.
en bowen,tja...ik vind wetenschap heel leuk,maar is niet mijn ding verder,ik kijk graag naar mijn paarden ,hoe die zich voelen en hoe ze zich gedragen en dat gaat soms lijnrecht tegen de wetenschappenlijke boekjes in...dus mijn ervaring vind ik heel veel betrouwbaarder als een wetenschappelijk onderzoek.
fellor,mss dan maar alle posts lezen van dit topic?? staat wel degelijk in dat paarden maar moeten wennen aan buitenstaan ( gewenningsperiodes ook wel genoemd...= vertaald : een periode om te wennen,toch?? )
S_en_Z schreef:Er zijn genoeg paarden die de gehele dag door staan te luchtzuigen op paaltjes van de wei. Of die weven langs het hek.. Dus dat stalondeugden enkel iets is dat bij "stalpaarden" voorkomt is best kort door de bocht.
Dat er paarden zijn met opgekropte energie/stress geloof ik wel.