Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:36

Ze komen daar volgens mij wel het hele jaar door buiten, maar wel alleen. Dus zonder contact met andere paarden (kunnen elkaar wel zien)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:59

Aranel schreef:
Ik zou ook voor 1 gaan, alleen vind ik 200 euro pm wel een behoorlijk bedrag voor een stal zonder bak waar de eigenaresse zelf ook weinig kosten aan heeft en niet veel hoeft te doen.

Ze krijgen wel onbeperkt hooi en de stal wordt ook uitgemest. Inderdaad niet veel werk, maar wel fijn aangezien ik eigenlijk nergens over in hoef te zitten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:59

Brendaaaa schreef:
Nynke04 schreef:
DinaxUllie: Het lijkt me wel duidelijk welke stal je gaat kiezen. Je kunt daarna altijd nog kijken of er iets te regelen valt en of je misschien leuke stalgenootjes hebt die iets voor je kunnen regelen. Dat gaat vast goedkomen. Ik zou je doel niet zo snel aan de kant schuiven, dat is echt zonde als je al zo ver bent!

Ik ben nog niet zo vaak op Bokt actief geweest, maar ik zit ook sterk te twijfelen tussen twee stallen, dus ik zou ook graag even een berichtje willen plaatsen.

Precies over een week haal ik mijn paard op (eerste eigen paard! ^^). Nu kan ik kiezen tussen twee stallen. Beide zijn kleinschalig en naast de manege (tegenover elkaar).
Mijn doel is om wedstrijden te gaan rijden (zowel springen als dressuur) en zo nu en dan een crossje.

Stal 1:
-Inloopstal, dus 24/7 buiten met beschutting
-Samen met 4 andere ruinen
-Longeercirkel
-Vrij toegang tot de crossbaan
-Volpension
-€200
-Eigenaresse is erg tof en veelzijdig. Zet zich volledig in voor de paarden en alles daar omheen
-Als er een "gewone" stal vrijkomt komt hij daar in. (€140 excl. Voer, strooisel, mesten)

Stal 2:
-Eigen stal
-4 uurtjes per dag buiten, alleen
-Longeercirkel
-Stapmolen
-Halfpension: €140, zelf uitmesten, strooisel & voer zelf kopen, voeren/buitenzetten/binnenzetten verdeeld over alle stalgenoten (paar keer per week, ochtend/middag/avond)
-Volpension: €250, excl voer.
-Eigenaresse doet het voor erbij, is zelf wel bezig met paarden, maar niet volledig betrokken bij de stal.

Ik studeer nog en ben overdag best druk daarmee. Het volgen van een rooster zou dus eventueel wel problemen op kunnen leveren.
Alle vrije tijd wordt natuurlijk besteedt aan mijn geweldige paard!
Ook vind ik het voor het paard beter dat ie in een groep staat, maar een eigen stal is ook fijn.

Ik weet het niet meer! ><

Nou dit vind ik echt een supermakkelijker hoor! Absoluut stal 1 en nooit meer uit die inloopstal weghalen, gewoon lekker laten staan, altijd buiten met vrienden, beter kun je echt niet treffen. Een eigen stal... voor wie? Voor jezelf? Voor het paard liever niet hoor, echt meid, kies voor de eerste optie, je doet je paard er een groot plezier mee.

Volledig mee eens :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:06

Ik zou gelijk naar de uitloop van stal 1 gaan, liever gister dan vandaag, onbeperkt crossen !! Ideaal haha

carodewildt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:04

Stal 1. Beste voor het paard denk ik

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:55

Wat fijn dit Topic! gelukkig ben ik niet de enige die twijfelt :+

even ter info, we zijn echte buitenrijders dus rijbakken e.d. is fijn maar niet noodzakelijk.

stal 1:
- zomer 24/7 buiten
- winter snachts op stal, overdag betonplaat met andere paarden zonder ruwvoer
- grote binnenbak(eb en vloed)
- buitenbak(eb en vloed)
- longeercirkel
- kleine zadelkamer
- vlak naast een heel mooi bos met vennetjes waar paard dol op is
- fijne mensen als instructrices en hoefsmid die waarschijnlijk niet mee kunnen naar de andere stal.
- 25 km enkele reis

stal 2:
- zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal.
- altijd en overal ruwvoer
- binnenbak
- buitenbak
- western buitenbak
- 2 longeercirkels.
- hele fijne zadelkamer
- 20 min. naar bos, weinig tot geen vennetjes.
- 11 km enkele reis

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:14

hannatjuh schreef:
Wat fijn dit Topic! gelukkig ben ik niet de enige die twijfelt :+

even ter info, we zijn echte buitenrijders dus rijbakken e.d. is fijn maar niet noodzakelijk.

stal 1:
- zomer 24/7 buiten
- winter snachts op stal, overdag betonplaat met andere paarden zonder ruwvoer
- grote binnenbak(eb en vloed)
- buitenbak(eb en vloed)
- longeercirkel
- kleine zadelkamer
- vlak naast een heel mooi bos met vennetjes waar paard dol op is
- fijne mensen als instructrices en hoefsmid die waarschijnlijk niet mee kunnen naar de andere stal.
- 25 km enkele reis

stal 2:
- zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal.
- altijd en overal ruwvoer
- binnenbak
- buitenbak
- western buitenbak
- 2 longeercirkels.
- hele fijne zadelkamer
- 20 min. naar bos, weinig tot geen vennetjes.
- 11 km enkele reis

Volgens mij hoef je dat toch niet te vragen? Voor mij was het na het 2e punt al duidelijk dat het stal 2 moet worden!!!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:22

Als je alleen de keuze hebt tussen deze twee stallen, dan zou ik voor de tweede gaan. En inderdaad al omdat het bij stal 1 ontbreekt aan ruwvoer overdag in de wintertijd (bizar trouwens).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:45

Ja, stal 2, vanwege het buitenstaan in de winter met ruwvoer en de kortere afstand. Wel jammer van de vennetjes, is het andere bos ook leuk?
Is er een mogelijkheid om af en toe met een trailer naar de vennetjes te gaan?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:52

Nikass schreef:
Ja, stal 2, vanwege het buitenstaan in de winter met ruwvoer en de kortere afstand. Wel jammer van de vennetjes, is het andere bos ook leuk?
Is er een mogelijkheid om af en toe met een trailer naar de vennetjes te gaan?

het andere bos is prima, maar wel meer bevolkt zeg maar. campings eraan/erin en het is echt de plek waar iedereen zn hond uit laat. dus niet heel rustig

ja we zouden dan een auto en trailer moet regelen maar dan rijd ik liever gelijk naar de zee :+
maar sowieso die vennetjes vind ze gewoon heel leuk en fijn in de zomer met warm weer. we gaan er dan zeker een paar keer per week heen

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:34

Ook ik zou voor stal 2 kiezen. Je paard komt er meer buiten en heeft ook gewoon ruwvoer in de winter. Dat vind ik toch wel een belangrijk punt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:04

Ik zou voor stal 2 kiezen omdat ze meer ruwvoer geven.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:43

stal 2, denk dat je paard het fijner vind om lekker de hele dag buiten te staan en geen vennetjes dan stal 1. Denk dat je paard het ook leuk vind om gewoon een bos in te gaan. (hoe groot is het bos op stal 2?)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:50

wanneer je bij google maps, vrachelse heide oosterhout, in tikt kan je het zien. ik ken het bos verder niet heel goed.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:00

Ik zou ook voor stal 2 gaan. 24/7 buiten met schuilstal, veel ruwvoer, dichterbij... en ook wel bos (maar dan misschien net iets minder dan bij stal 1).

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:10

Graag hoor ik jullie mening over de volgende keuze die ik heb:

Stal 1
- mei-okt 24/7 op de wei en okt-mei 9-17u
- Zelf mesten
- Zelf binnen/buitenzetten elke dag (met 4-en te regelen onderling) dus tijden ook nog afhankelijk van wat we onderling afspreken (en wat de andere willen). Van staleigenaar zelf gaan ze 17/18u naar binnen.
- Voeren wordt s’morgens gedaan. Middag met binnenzetten zelf doen.
- Binnenbak en buitenbak
- 5 a 10 minuten stappen naar bos
- 200 incl. onbeperkt voordroog (bijna hooi) en stro Excl. Brok
- 12 km (12 a 15 min) enkele reis

Stal 2
- Mei-okt 24/7 op wei en okt-mei 9-21/22u
- Mesten, voeren en binnen/buitenzetten wordt gedaan
- Op wei in winter ook hooi (paardenhooi)
- Buitenbak
- Geen bos
- 175 euro excl. Brok
- Evt wel mogelijkheid om eens een keer naar het bos te gaan (laten brengen door staleigenaresse), maar dit zal veel minder zijn dan als je aan het bos staat.
- 23 km (20 a 25 min) enkele reis

Nu sta ik op 24 km afstand op een stal aan het bos. Komt ze 9-17u buiten zomer en winter.
Geen bak bij stal. Wel lid van accommodatie aan overkant, maar van okt - april 3 weekenden per maand bezet door wedstrijd en om de week bezet door oefenspringen.
Weekend zelf binnen/buitenzetten (wel geregeld met rooster) Zelf mesten.
Kosten 120 euro kale stal. Uiteindelijk 235 euro totaal excl. brok kwijt aan kosten stro, hooi, lidmaatschap accommodatie, kosten voor verplicht huren bak voor les.
Ik wil mn paard meer buiten hebben, baal dat ik vaak geen gebruik kan maken van de bak en veel geld moet betalen hiervoor en voor afhuren voor les.
Laatst bijgewerkt door Pivanti op 13-11-14 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:15

Aranel schreef:
Ik zou ook voor 1 gaan, alleen vind ik 200 euro pm wel een behoorlijk bedrag voor een stal zonder bak waar de eigenaresse zelf ook weinig kosten aan heeft en niet veel hoeft te doen.

is toch volpension?
Is echt niet minder werk om een paddock met inloopstal dagelijks uit te mesten en de paarden te voeren dan individuele boxen hoor... Mogelijk zelfs meer werk als ze overdag de inloopstal ook gebruiken als toilet...

bak kun je waarschijnlijk wel via rijvereniging of manege regelen.

Die stal 2 is nog duurder ook en je moet in rooster meedraaien en meer zelf doen en paarden komen minder lang buiten en staan niet samen met maatje of in kudde.

Als de stal en paddock en het voer er verder netjes in orde is zou ik kiezen voor stal 1.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:27

@pivanti, als je de tijd hebt om mee te draaien in het rooster zou ik toch voor stal 1 gaan...

vanwege het bos en de binnenbak, de afstand en ze er toch ook veel buitenkomen in de winter.
dingen zelf doen vind ik allen maar prettig, maar je moet wel met de anderen op 1 lijn zitten en er de tijd voor hebben.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:34

Nu doe ik ook zelf mesten elke dag en weekend af en toe binnen/buitenzetten. Bij stal 1 zal het om een half jaar gaan dat ik 3 a 4x per week binnen/buiten moet zetten en zelf mesten. En andere half jaar staat ze dag en nacht buiten dus minder werk (evt wei mesten).
Ik weet nog niet wat baan ik ga krijgen als 1 januari mijn contact afloopt bij mn huidige werk. Doel is baan in zorg weer en dus onregelmatig werken. In principe vind ik het prettig om juist alles zelf te doen.

Vanavond heb ik afspraak om met 1 van de mensen die ook op stal komt daar om de tafel te zitten om te bespreken wat we ieders ideeën zijn. Persoon 3 komt pas in maart. En vier is geloof ik nog niet bekend. Is bij particulier en is dus wel kieskeurig wie ze op stal nemen. Zijn de buren van mn ouders, dus vandaar dat ze mij daar ook wel op stal willen. Vind het wel een prettig idee om een beetje te weten met wie ik daar kom te staan en met wie ik zaken moet regelen en omgaan met mijn paard inderdaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:17

Pivanti schreef:

Stal 1
- Zelf mesten
- Zelf binnen/buitenzetten elke dag (met 4-en te regelen onderling) dus tijden ook nog afhankelijk van wat we onderling afspreken (en wat de andere willen). Van staleigenaar zelf gaan ze 17/18u naar binnen.
- Binnenbak en buitenbak

Stal 2
- Buitenbak
- Geen bos
- 175 euro excl. Brok
- Evt wel mogelijkheid om eens een keer naar het bos te gaan (laten brengen door staleigenaresse), maar dit zal veel minder zijn dan als je aan het bos staat.

Nu sta ik op 24 km afstand op een stal aan het bos. Komt ze 9-17u buiten zomer en winter.
Geen bak bij stal. Wel lid van accommodatie aan overkant, maar van okt - april 3 weekenden per maand bezet door wedstrijd en om de week bezet door oefenspringen.
Kosten 120 euro kale stal. Uiteindelijk 235 euro totaal excl. brok kwijt aan kosten stro, hooi, lidmaatschap accommodatie, kosten voor verplicht huren bak voor les.
Ik wil mn paard meer buiten hebben, baal dat ik vaak geen gebruik kan maken van de bak en veel geld moet betalen hiervoor en voor afhuren voor les.

Stal 1, mits je goede afspraken kunt maken met je stalgenoten (ik weet uit ervaring dat dit erg tegen kan vallen.). De langere buirentijden in de winter bij stal 2 vind ik wel aantrekkelijk en ook dat het geregeld wordt. Maar het bos en de kortere afstand van stal 1 en het zelf uitmesten zouden voor mij doorslaggevend zijn. De binnenbak is daarbij ook nog een leuk kadootje.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:40

joyce B schreef:
Aranel schreef:

is toch volpension?
Is echt niet minder werk om een paddock met inloopstal dagelijks uit te mesten en de paarden te voeren dan individuele boxen hoor... Mogelijk zelfs meer werk als ze overdag de inloopstal ook gebruiken als toilet...

bak kun je waarschijnlijk wel via rijvereniging of manege regelen.

Die stal 2 is nog duurder ook en je moet in rooster meedraaien en meer zelf doen en paarden komen minder lang buiten en staan niet samen met maatje of in kudde.

Als de stal en paddock en het voer er verder netjes in orde is zou ik kiezen voor stal 1.

Voor de manege met ruime binnen- en buitenbak kan ik een abonnement afsluiten (relatief klein bedrag per jaar), zodat ik daar gewoon kan rijden, mits er geen lessen zijn.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:55

Pivanti schreef:

Stal 1
- Zelf mesten
- Binnenbak en buitenbak

Stal 2
- Buitenbak
- Geen bos
- 175 euro excl. Brok

Stal 1 lijkt mij ook een goede keus. Best veel buiten en binnenbak en bos dichtbij.
En qua reistijd ook dichterbij. Vind ik zelf ook wel een belangrijk punt. Mocht er dan iets zijn, ben je er sneller.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:26

Dank jullie. Ik heb ook voor stal 1 gekozen. Met een persoon die er ook komt te staan kennisgemaakt. Diegene is aardig en flexibel. De andere twee zijn nog afwachten. Ik ga per 1 januari over. Neem gewoon de gok en heb stal 2 als optie mocht het niet goed uitpakken. Daar kan ik altijd terecht.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:22

Hier nog iemand met een dilemma.

Mijn haflingerveulen van 6 maanden staat sinds kort bij een privéstal. Er is beloofd dat hij buiten met een leeftijdsgenootje en een paar andere paardjes komen te staan buiten. Nu gebeurd dat dus niet, ook niet na meerdere keren aandringen. Hij staat 's nachts op stal met in dezelfde ruimte in andere stallen andere paarden. Overdag staat hij ook geregeld op stal, wanneer de stalhouder niet thuis is. Als hij buiten staat dan staat hij alleen in een kleine modderige paddock. Dit valt mij zwaar tegen en zoek dan ook een andere plek voor hem, waar hij wel veel buiten (24/7) staat met zijn soortgenootjes. Verder is de sfeer daar niet echt leuk en is er veel bemoeienis waar ik niet op zit te wachten. Tips zijn altijd welkom, maar dat is wat anders.

Nu heb ik een aanbod gekregen om hem op het land van mijn oude buurman te zetten. Hij komt dan 24/7 buiten te staan met soortgenootjes. Het land is op enkele plekken na mooi droog. Alleen...er staat een schuilstalletje waar alleen de mini shets en de paar geiten die daar ook lopen in kunnen. Mijn veulen en nog een andere pony kunnen daar beiden niet in. Al lijkt die pony die daar al staat niet echt rouwig om te zijn.

Het is niet mogelijk om de schuilstal groter te maken of een andere te plaatsen ivm de gemeente die dat niet wil. Toch is voor mij een schuilmogelijkheid toch echt nodig. Of zal de beschutting naast de stal, zodat hij uit de wind kan staan voldoende zijn?

Wat zouden jullie doen? 24/7 zonder beschutting, maar met veel beweging en soortgenootjes of toch voorlopig op de huidige stal blijven tot ik wat anders heb en dan alleen staan en 's nachts op stal? Ik moet wel even erbij zeggen dat mijn veulen een flinke wintervacht heeft en op stal flink staat te zweten.

Voordelen huidige stal: hij kan op stal en tegelijkertijd ook weer het nadeel. Er wordt gevoerd en met slecht weer hoef ik niet in het vieze weer aan de slag. 5 min lopen van huis.

Nadelen huidige stal: alleen staan, kleine modderige paddock,zelf mesten, redelijk veel binnen staan en voor mijn gevoel betaal ik voor wat mijn veulen in zijn behoefte voorziet en wat er beloofd is teveel (165,-)

Voordelen land: 24/7 buiten met soortgenootjes en ander gezelschap. 2 minuutjes lopen van huis en lekker goedkoop (50,-)

Nadelen land: geen tot weinig beschutting, zelf voeren, maar omdat het zo dichtbij is op zich geen probleem. Op sommige plekken is de omheining wat laag, maar daar kan ik in overleg wel wat aan doen.

Verdere voorzieningen heb ik met hem voorlopig nog niet nodig. Tegen de tijd dat ik met hem aan de slag ga dan wil ik hoe dan ook uitwijken naar de pensionstalling hier in de buurt. Nu nog niet, puur omdat hij nog hengst is het komende jaar en daar willen ze geen hengsten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:25

Eerlijk? Geen van beide. Is er geen particlulier met een hengstveulen waar je terecht kan?