Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aranel schreef:Ik zou ook voor 1 gaan, alleen vind ik 200 euro pm wel een behoorlijk bedrag voor een stal zonder bak waar de eigenaresse zelf ook weinig kosten aan heeft en niet veel hoeft te doen.
Brendaaaa schreef:Nynke04 schreef:DinaxUllie: Het lijkt me wel duidelijk welke stal je gaat kiezen. Je kunt daarna altijd nog kijken of er iets te regelen valt en of je misschien leuke stalgenootjes hebt die iets voor je kunnen regelen. Dat gaat vast goedkomen. Ik zou je doel niet zo snel aan de kant schuiven, dat is echt zonde als je al zo ver bent!
Ik ben nog niet zo vaak op Bokt actief geweest, maar ik zit ook sterk te twijfelen tussen twee stallen, dus ik zou ook graag even een berichtje willen plaatsen.
Precies over een week haal ik mijn paard op (eerste eigen paard! ^^). Nu kan ik kiezen tussen twee stallen. Beide zijn kleinschalig en naast de manege (tegenover elkaar).
Mijn doel is om wedstrijden te gaan rijden (zowel springen als dressuur) en zo nu en dan een crossje.
Stal 1:
-Inloopstal, dus 24/7 buiten met beschutting
-Samen met 4 andere ruinen
-Longeercirkel
-Vrij toegang tot de crossbaan
-Volpension
-€200
-Eigenaresse is erg tof en veelzijdig. Zet zich volledig in voor de paarden en alles daar omheen
-Als er een "gewone" stal vrijkomt komt hij daar in. (€140 excl. Voer, strooisel, mesten)
Stal 2:
-Eigen stal
-4 uurtjes per dag buiten, alleen
-Longeercirkel
-Stapmolen
-Halfpension: €140, zelf uitmesten, strooisel & voer zelf kopen, voeren/buitenzetten/binnenzetten verdeeld over alle stalgenoten (paar keer per week, ochtend/middag/avond)
-Volpension: €250, excl voer.
-Eigenaresse doet het voor erbij, is zelf wel bezig met paarden, maar niet volledig betrokken bij de stal.
Ik studeer nog en ben overdag best druk daarmee. Het volgen van een rooster zou dus eventueel wel problemen op kunnen leveren.
Alle vrije tijd wordt natuurlijk besteedt aan mijn geweldige paard!
Ook vind ik het voor het paard beter dat ie in een groep staat, maar een eigen stal is ook fijn.
Ik weet het niet meer! ><
Nou dit vind ik echt een supermakkelijker hoor! Absoluut stal 1 en nooit meer uit die inloopstal weghalen, gewoon lekker laten staan, altijd buiten met vrienden, beter kun je echt niet treffen. Een eigen stal... voor wie? Voor jezelf? Voor het paard liever niet hoor, echt meid, kies voor de eerste optie, je doet je paard er een groot plezier mee.
hannatjuh schreef:Wat fijn dit Topic! gelukkig ben ik niet de enige die twijfelt![]()
even ter info, we zijn echte buitenrijders dus rijbakken e.d. is fijn maar niet noodzakelijk.
stal 1:
- zomer 24/7 buiten
- winter snachts op stal, overdag betonplaat met andere paarden zonder ruwvoer
- grote binnenbak(eb en vloed)
- buitenbak(eb en vloed)
- longeercirkel
- kleine zadelkamer
- vlak naast een heel mooi bos met vennetjes waar paard dol op is
- fijne mensen als instructrices en hoefsmid die waarschijnlijk niet mee kunnen naar de andere stal.
- 25 km enkele reis
stal 2:
- zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal.
- altijd en overal ruwvoer
- binnenbak
- buitenbak
- western buitenbak
- 2 longeercirkels.
- hele fijne zadelkamer
- 20 min. naar bos, weinig tot geen vennetjes.
- 11 km enkele reis
Nikass schreef:Ja, stal 2, vanwege het buitenstaan in de winter met ruwvoer en de kortere afstand. Wel jammer van de vennetjes, is het andere bos ook leuk?
Is er een mogelijkheid om af en toe met een trailer naar de vennetjes te gaan?
Aranel schreef:Ik zou ook voor 1 gaan, alleen vind ik 200 euro pm wel een behoorlijk bedrag voor een stal zonder bak waar de eigenaresse zelf ook weinig kosten aan heeft en niet veel hoeft te doen.
Pivanti schreef:Graag hoor ik jullie mening over de volgende keuze die ik heb:
Stal 1
- mei-okt 24/7 op de wei en okt-mei 9-17u
- Zelf mesten
- Zelf binnen/buitenzetten elke dag (met 4-en te regelen onderling) dus tijden ook nog afhankelijk van wat we onderling afspreken (en wat de andere willen). Van staleigenaar zelf gaan ze 17/18u naar binnen.
- Voeren wordt s’morgens gedaan. Middag met binnenzetten zelf doen.
- Binnenbak en buitenbak
- 5 a 10 minuten stappen naar bos
- 200 incl. onbeperkt voordroog (bijna hooi) en stro Excl. Brok
- 12 km (12 a 15 min) enkele reis
Stal 2
- Mei-okt 24/7 op wei en okt-mei 9-21/22u
- Mesten, voeren en binnen/buitenzetten wordt gedaan
- Op wei in winter ook hooi (paardenhooi)
- Buitenbak
- Geen bos
- 175 euro excl. Brok
- Evt wel mogelijkheid om eens een keer naar het bos te gaan (laten brengen door staleigenaresse), maar dit zal veel minder zijn dan als je aan het bos staat.
- 23 km (20 a 25 min) enkele reis
Nu sta ik op 24 km afstand op een stal aan het bos. Komt ze 9-17u buiten zomer en winter.
Geen bak bij stal. Wel lid van accommodatie aan overkant, maar van okt - april 3 weekenden per maand bezet door wedstrijd en om de week bezet door oefenspringen.
Weekend zelf binnen/buitenzetten (wel geregeld met rooster) Zelf mesten.
Kosten 120 euro kale stal. Uiteindelijk 235 euro totaal excl. brok kwijt aan kosten stro, hooi, lidmaatschap accommodatie, kosten voor verplicht huren bak voor les.
Ik wil mn paard meer buiten hebben, baal dat ik vaak geen gebruik kan maken van de bak en veel geld moet betalen hiervoor en voor afhuren voor les.
joyce B schreef:Aranel schreef:Ik zou ook voor 1 gaan, alleen vind ik 200 euro pm wel een behoorlijk bedrag voor een stal zonder bak waar de eigenaresse zelf ook weinig kosten aan heeft en niet veel hoeft te doen.
is toch volpension?
Is echt niet minder werk om een paddock met inloopstal dagelijks uit te mesten en de paarden te voeren dan individuele boxen hoor... Mogelijk zelfs meer werk als ze overdag de inloopstal ook gebruiken als toilet...
bak kun je waarschijnlijk wel via rijvereniging of manege regelen.
Die stal 2 is nog duurder ook en je moet in rooster meedraaien en meer zelf doen en paarden komen minder lang buiten en staan niet samen met maatje of in kudde.
Als de stal en paddock en het voer er verder netjes in orde is zou ik kiezen voor stal 1.
Pivanti schreef:Graag hoor ik jullie mening over de volgende keuze die ik heb:
Stal 1
- mei-okt 24/7 op de wei en okt-mei 9-17u
- Zelf mesten
- Zelf binnen/buitenzetten elke dag (met 4-en te regelen onderling) dus tijden ook nog afhankelijk van wat we onderling afspreken (en wat de andere willen). Van staleigenaar zelf gaan ze 17/18u naar binnen.
- Voeren wordt s’morgens gedaan. Middag met binnenzetten zelf doen.
- Binnenbak en buitenbak
- 5 a 10 minuten stappen naar bos
- 200 incl. onbeperkt voordroog (bijna hooi) en stro Excl. Brok
- 12 km (12 a 15 min) enkele reis
Stal 2
- Mei-okt 24/7 op wei en okt-mei 9-21/22u
- Mesten, voeren en binnen/buitenzetten wordt gedaan
- Op wei in winter ook hooi (paardenhooi)
- Buitenbak
- Geen bos
- 175 euro excl. Brok
- Evt wel mogelijkheid om eens een keer naar het bos te gaan (laten brengen door staleigenaresse), maar dit zal veel minder zijn dan als je aan het bos staat.
- 23 km (20 a 25 min) enkele reis
Nu sta ik op 24 km afstand op een stal aan het bos. Komt ze 9-17u buiten zomer en winter.
Geen bak bij stal. Wel lid van accommodatie aan overkant, maar van okt - april 3 weekenden per maand bezet door wedstrijd en om de week bezet door oefenspringen.
Weekend zelf binnen/buitenzetten (wel geregeld met rooster) Zelf mesten.
Kosten 120 euro kale stal. Uiteindelijk 235 euro totaal excl. brok kwijt aan kosten stro, hooi, lidmaatschap accommodatie, kosten voor verplicht huren bak voor les.
Ik wil mn paard meer buiten hebben, baal dat ik vaak geen gebruik kan maken van de bak en veel geld moet betalen hiervoor en voor afhuren voor les.