Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sappolz schreef:Ik blijf erbij; individueel kijken naar het paard. Als je beide hebt geprobeerd dan pas weet je wat het beste is. Dit blijft een eindeloze discussie, ieder heeft zijn eigen ideeën en ervaringen. Hebben jullie weleens nagedacht als je paard 24/7 buiten staan over de rust, ze moeten altijd alert zijn. Geen vers water, weinig eten (ook eigen ervaring). Ik heb mijn paard in een jaartje 24/7 buiten 10 jaar ouder zien worden. Nu weer in pensionstalling en je ziet haar gewoon opknappen en als belangrijkste weer tot leven komen. Kortom; t zijn individuen. Natuurlijk houden in Nederland kan absoluut niet. Wij als mens verstoren die natuur altijd. Je gaat toch rijden met je paard, etc etc. Niks natuurlijks aan.
Somebitch schreef:Waarom denk iedereen altijd dat 24/7 buiten 24/7 op de wei is? Zonder privacy zodat je paard zich kan terugtrekken in zijn stal en met een schuilstal waarvan je denkt, moeten ze daar in schuilen?
NatasjavE schreef:Somebitch schreef:Waarom denk iedereen altijd dat 24/7 buiten 24/7 op de wei is? Zonder privacy zodat je paard zich kan terugtrekken in zijn stal en met een schuilstal waarvan je denkt, moeten ze daar in schuilen?
Waarom denkt iedereen altijd dat niet 24/7 buiten, 23 uur per dag op stal betekend?
Ik denk omdat men niet weet hoe het bij die ander op stal(wei/paddock,..vul maar aan) er aan toe gaat.
chelle_dora schreef:Nou als ik die kudde zo bij elkaar zie op dat stukje grond wat daar ter beschikking is, ja, dan kies ik voor stal met in het voorjaar/zomer/uitloop najaar weidegang en in de winter uren paddock ja. Dat is een keuze die ik kan en mag maken, omdat ik van mening ben dat het stuk wat die stal beschikbaar heeft, te klein is voor een paard om weg te kunnen als er bonje komt.
Maar jij mag vinden dat ik niet denk aan het welzijn van mijn pony hoor, dat is jouw goed recht. Net als dat het mijn goed recht is om te vinden dat jij met oogkleppen oploopt. We hebben niet allemaal een of ander landgoed ter beschikking waar we mogen doen en laten wat we willen. Ja, ik wil dat mijn pony buiten komt, en dat komt ze ook, meer dan genoeg. Ik wil ook dat ze heel blijft, en daarom kies ik er dus bewust voor om haar niet in een dergelijke kudde te plaatsen op een (in mijn ogen) te kleine ruimte.
Het ging geloof ik in het topic niet over 24/7 weidegang maar over 23/7 stal toch?
Nou bij deze; mijn merrie heeft nog nooit 23/7 op stal gestaan, dus ik denk wel degelijk aan het welzijn van mijn dier. Ga nou maar weer je landje droogmaken.
Fellor schreef:Mensen blijven hier maar vergelijken met een kaal weiland open weiland zonder beschutting of op stal. Tsja, dan is het niet gek dat paarden naar binnen willen. Zorg je echter voor een plek met genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, natuurlijke beschutting, de hele dag wat te knabbelen, een passende kudde-samenstelling en meerdere leefruimtes (dus weiland, stukje pad, stukje verhard, paddock bijv.) en een loopstal dan zullen paarden echt zelden voor de schuilstal kiezen en ook niet "voor het hek gaan staan om binnen gehaald te worden".
Dat niet iedereen zijn paard dat kan bieden is niet het probleem van je paard. Een soort schappelijke oplossing is in mijn ogen dan inderdaad overdag (min. 9/10 uur ong.) op de wei of grote droge paddock met hooi en in de nacht op stal. Alles minder dan dat is niet paardwaardig en niet waar een paard voor gebouwd is.
Als je paard niet gelukkig is buiten dan staan er of teveel paarden die niet klikken bij elkaar, of de ruimte is te klein om elkaar te ontlopen en gezonde relatie op te bouwen, of de kudde is te wisselend, of ze kunnen neit droog staan, of er is geen beschutting of overdaad aan insecten enz. En hier kan allemaal wat aan gedaan worden.
Nikass schreef:Fellor schreef:Mensen blijven hier maar vergelijken met een kaal weiland open weiland zonder beschutting of op stal. Tsja, dan is het niet gek dat paarden naar binnen willen. Zorg je echter voor een plek met genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, natuurlijke beschutting, de hele dag wat te knabbelen, een passende kudde-samenstelling en meerdere leefruimtes (dus weiland, stukje pad, stukje verhard, paddock bijv.) en een loopstal dan zullen paarden echt zelden voor de schuilstal kiezen en ook niet "voor het hek gaan staan om binnen gehaald te worden".
Dat niet iedereen zijn paard dat kan bieden is niet het probleem van je paard. Een soort schappelijke oplossing is in mijn ogen dan inderdaad overdag (min. 9/10 uur ong.) op de wei of grote droge paddock met hooi en in de nacht op stal. Alles minder dan dat is niet paardwaardig en niet waar een paard voor gebouwd is.
Als je paard niet gelukkig is buiten dan staan er of teveel paarden die niet klikken bij elkaar, of de ruimte is te klein om elkaar te ontlopen en gezonde relatie op te bouwen, of de kudde is te wisselend, of ze kunnen neit droog staan, of er is geen beschutting of overdaad aan insecten enz. En hier kan allemaal wat aan gedaan worden.
Hier ben ik het mee eens, met de kleine kanttekening dat niet elke pensionstal bereid is wat aan de minpunten te doen. Maar dan is idd overdag buiten en snachts op stal voor mij een acceptabele oplossing. Maar liever had ik dat mijn paard altijd kon kiezen voor binnen of buiten.