paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:37

Die van ons staan eindelijk weer gras te happen, ze zien er dolgelukkig uit!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:41

Hier zijn je juist weer van de wei af := en weer terug op het winterstukje.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:22

Ja ze gaan deze week op het zand, maar vanochtend was de bak nog te onregelmatig en te hard om ze daarop te zetten.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:23

die van mij stonden vanmorgen om zeven uur al weer buiten. net naar binnen gehaald.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:24

Miekemuis_ schreef:
Mijn paarden bleven ook binnen hoor. De weides zijn kapotgelopen en keihard bevroren. Daar gaan ze echt niet op hoor. Mijn merrie is jong en gek en heeft ijzers, die gaat zeker onderuit. En mijn ruin heeft artrose en is stijf, ik sta niet te wachten tot hij valt en het over is voor hem, want alleen rechtstaan zal hem niet lukken op zo'n ijspiste. Ik laat ze liever eens los in de bak waar ze geen ongelukken kunnen krijgen. Ze gaan er heus niet van dood, beter voorkomen dan genezen lijkt me.

Ook gewoon in de bak zit een ongeluk natuurlijk in een klein hoekje.

Even een vraag voor de mensen die hun paarden binnen hebben gehouden, hoe doen jullie dat nu? Want hier is het nu veel gladder dan toen er nog sneeuw lag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:58

Hier zijn ze nu ook van het land af en weer aangewezen op de bak. Nu is het te nat en wordt het kapot gelopen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:00

Was/is nu wel glibberen op de wei, maar heb ze toch gewoon buiten gezet. Toen ik de naastgelegen bak ging slepen, gingen ze als idioten rennen. Dat vond ik wel even eng, maar is allemaal goed afgelopen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:03

Hier staat alles ook weer vanaf 7 uur smorgens buiten. Paddock staan wel plasjes in door de dooi, maar absoluut niet glad. Vanochtend moest de bestrating wel even gestrooid worden (was wel glad) Om half 6/ 6 uur gaat alles weer op stal.

Land voor de veulens is nog steeds dicht. Grond nog steeds bevroren en slecht. En misschien dat ze er helemaal niet meer opgaan tot midden februari. Dan krijgen ze weer een nieuw land (1hectare) tot begin/midden april en dan gaan ze op de zomerweide.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:07

Ben ik nu de enige die het kortzichtig vind dat een paard niet buitenkomt, omdat het gesneeuwd heeft en/of omdat het glad is? Spekglad, medische omstandigheden, etc. daarbuiten gelaten. Wat een flauwekul zeg, we weten als eigenaar toch elk jaar weer dat de winter eraan komt, dat het kan gaan sneeuw en gaan vriezen. No go, om paard binnen te houden. Ook niet omdat de 'rest' het ook maar doet. Het is trouwens niet eens goed voor de algehele lichaamsfuncties om stil te staan(= onderzoek naar gedaan meervoudig in het buitenland, gebruik zoekfunctie eens).

Dat paarden minder buiten komen vanwege winterse omstandigheden, voor mij persoonlijk niet gewenst. Kan ik wel ergens nog beredeneren. Zorg dan dat je paard gewoon op winterbeslag staat en er in elk geval 1 of 2x per dag een aantal minuten uitkomt. Ophokken: NEE |(

Paard is geen gebruiksvoorwerp als een fiets. Investeer in goed sneeuwbeslag (of geen beslag). Ja, het kost wat, maar is vaak ook meerdere keren te gebruiken. Kan je je paard niet losgooien, zoek een binnenbak op, ga wandelen over het erf (met sneeuwbeslag/kalkoeken) is dat te doen als je het dagelijks doet. Okay, er zijn vast heetgeblakkerde types bij, zorg dat in elk geval voor gedoseerde beweging x maal per week in andere vorm.

Ik ben het spoor bijster hoor. Paard niet op het land wegens onregelmatigheden in de grond, ok, paard niet op de paddock met onregelmatigheden, prima, geef je paard dan beweging onder het zadel of verzin wat. Wees niet te lui maar creatief. Vele handen maken licht werk! handen uit de mouwen, pad sneeuwvrij vegen. Beetje onderhoud vooraf en tijdens en je kan in elk geval iets doen. Desnoods in stalgang wandelen. Nou ja, de benen in elk geval even strekken. Tsjonge :brr:

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:14

ben ik met ej eens, is ook een kwestie van voorruit zien en investeren in veel slepen bij aankomende vorst en sneeuwbeslag

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:19

Een dag niet naar buiten staat niet gelijk aan ophokken bij de meeste mensen volgens mij?

Hier wordt op zulke dagen gereden en een keer gewandeld aan de hand in de binnenbaan. Eigenaren mogen hun paarden in de paddock zetten op zo'n dag maar zelf doen en eigen risico.

Ik vond afgelopen winter periode heerlijk. Met de sneeuw en vorst is alles vrijwel elke dag buiten geweest. De binnenbaan is niet bevroren dus lekker kunnen blijven trainen. En dikke vette lol gehad met de sneeuw. :D

Lovee. Aankomende winter weer please?

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:21

Ik ben het ook met je eens Willekes.

Helaas heb ik afgelopen woensdag moeten constateren dat de mijne een lichtelijke peesblessure heeft opgelopen. Het is de voorpees aan een voorbeen, dierenarts erbij gehaald en die zei dat ik geluk had omdat het een voorpees was en ik "goed werk" verricht had waardoor het nu redelijk dun en niet super warm is. Ik heb er nu eentje op verplichte 2 weken rust staan en ze verveelt zich dood.

Baal enorm natuurlijk, maar ja het blijven dieren!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:23

Hier gaan we gewoon lekker naar buiten, hij past zich wel aan als hij merkt dat ht glad is.

denjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:14

Gewoon naar buiten!

Het paard vindt regen erger dan een beetje sneeuw!
En kou is goed voor de doorbloeding!

:)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:11

Die van mij gaan niet naar buiten als het sneeuwt, dan is het te glad. Ook niet als het regent, want dan worden ze nat. En ook niet als de zon schijnt, want dan kan hun mooie donkere vachtje verkleuren... ;)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:30

Dat ga je niet menen...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:34

Nou ja, eerst zien, dan geloven...
Maar hoop toch echt dat het nu klaar is met die rotsneeuw en kou.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:34

neeeee dat klinkt verschrikkelijk

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:36

hoop van niet, maar als alles nu smelt en de grond nog hard is :\ :? :n dat word een ijsbaan :(

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:03

Ik stem VOOR een winterslaap!

kreekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:31

Bij ons hebben de paarden ook binnen gestaan ,heeft ook zeker niet mijn voorkeur,maar het is keuze's maken.Vind dat sommige mensen hier ,reageren of we een doodzonde begaan,wanneer je er voor kiest uit veiligheidsoverweging je paard binnen te houden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:36

Bij ons op stal is iedereen ook een beetje panisch door die sneeuw,
paardlief heb ik gewoon buiten gezet, hij wilde een sprintje trekken maar bedacht zich snel toen ie de hobbelige harde ondergrond voelde en is lekker gaan snuffelen in de sneeuw toen :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:42

Mijn paard staat rondom op sneeuw beslag en mn jonge beest en shet zonder.
Hebbe alle dagen hele dag buiten op het land gestaan. sneeuw of geen sneeuw ze gaan altijd naar buiten ja behalve als het spekglad is natuurlijk..

Overigens mag ik toch hopen dat het geen min 20 wordt ppff dan weet niet niet wat k moet gaan doen met dekens enzo hoor..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:44

japielover schreef:
Mijn paard staat rondom op sneeuw beslag en mn jonge beest en shet zonder.
Hebbe alle dagen hele dag buiten op het land gestaan. sneeuw of geen sneeuw ze gaan altijd naar buiten ja behalve als het spekglad is natuurlijk..

Overigens mag ik toch hopen dat het geen min 20 wordt ppff dan weet niet niet wat k moet gaan doen met dekens enzo hoor..

Geen zorgen, vanavond wordt het 12 graden en voorlopig geen winter meer haha.