24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:43

Ze doen er hier nu langer over maar krijgen niet onbeperkt.
Wel mijn ir merrie kreupel vanmorgen, toch licht hoefbevangen.
Hier 8-10 dagen met 3 grote balen op 14 (waarvan 7 shets, en 3 sobere d pony's)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:44

Hé wat vervelend toch altijd die hoefbevangenheid...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 07:01

Hier krijgen ze wat minder dan met die kou. Als het aan mijn tankje ligt vreet ie zich klem en werken hoeft ie nu niet. De shetjes krijgen in het land ook iets minder nu. Mijn tinkjetankje is al erg aan het verharen.. bij jullie ook?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:46

Ja hier vliegen de witte haren in het rond bij Modena, maar mijn mini, loena, heeft duidelijk besloten haar jas nog even aan te houden. :P

Gisteravond maar een net kuil opgehangen, Modena had maar 5 keer gemest in 24 uur en dat vond ik te gek worden. Eigenlijk moest het "oude" hooi opgemaakt worden voor het nieuwe, maar goed als ze besluiten dat niet meer te eten...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:46

Gypsy: je kan het nieuwe met het oude mengen evt?

pipo: hier nog niks aan het verharen, maar zal wel stilletjesaan beginnen denk ik..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:47

Nah, ze waren de hele dag bezig om het ene sprietje van het andere sprietje te scheiden.
Loena heeft een appart schuilstalletje waar die grote niet in kan, en daar stond ook altijd nog een bak hooi waar ze normaal niet naar omkeek, maar nu was ze daar dus maar aan begonnen.
Stelletje verwende ***** want de andere paarden op stal eten het nog wel gewoon. :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:26

Hoe voeren jullie het hooi? Die van ons staan 24/7 buiten op een redelijk groot en goed stuk wei met een schuilstal. Ze krijgen 1x per dag een flinke lading (ze doen zonder vorst met zijn 2en 3 weken over een baal kuil van 350 kilo) kuil en hun brokjes. Ze eten niet alles gelijk op, maar als we de volgende dag langskomen is het meestal wel op. Verder zijn ze super gezond, ze zijn vrolijk en hebben een goede conditie. Met vorst krijgen ze we 2x per dag zoveel dat ze het eigenlijk niet opkunnen. Nu vraag ik me af of ze wel vaak genoeg per dag kuil krijgen, mijn vriendin en ik doen de verzorging helemaal alleen met zijn tweeën en we zijn beide fulltime student, dus het kost nogal wat moeite. Ik voel me er best een beetje schuldig om soms, maar aan de andere kant, ze staan de hele dag buiten en kunnen wat gras knagen als het echt nodig is en ze zijn super gezond en happy.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:55

Ik doe maar een week met zo'n grote ronde baal de ene keer net niet de andere keer net wel. en dat zijn 1 hele grote zware, 1 dravertje en 4 oliebol.... oja en de varkentjes en het konijn krijgen ervan, maar dat is niet zo heel veel. In mijn ogen voer ik dan wel vreselijk veel als ik lees dat er 3 weken met een baal gedaan wordt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:58

t gaat hier om 2 grote paarden, waarvan eentje heel snel dik wordt en de andere seniores prioris bijgevoerd krijgt omdat dat moet compenseren voor het hooi, als we er nog meer ingooien word die andere namelijk nog dikker, en met de senioreslobber valt het allemaal een beetje te regelen want mijn paard wil niet delen:P

In de vorst periode doen ze net geen 2 weken met een baal van 350 kilo.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:01

pipo schreef:
Mijn tinkjetankje is al erg aan het verharen.. bij jullie ook?

Hier valt het nog mee gelukkig :)
*klopt even af

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:20

Ilse : ik heb in de wei bij de paarden een groot hooinet van 1 bij 3 hangen, dat vul ik 2x per dag. Ik zorg er altijd voor dat het niet helemaal leeg is. En bij de geiten hangt een net van 1 bij 1.

Pipo: werken jouw dieren misschien ook. Dat scheelt namelijk ook nogal in de hoeveelheid die wordt gegeten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:22

Nee ze hebben een luizeleventje, vooral mijn tinker is een bodemlozeput ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:25

We kunnen alleen netten ophangen in de stal, maar dan mag die andere er niet meer bij... We hebben een slowfeeder ruif geprobeerd, en de volgende dag haalde ik mijn paard met dikke kaken uit de wei nadat hij zo woest werd op dat ding dat hij hem alle hoeken van het weiland heeft opgesleept (hij slaat er ook met zijn hoofd tegenaan,vandaar zijn opgezwollen hoofd).

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:35

Hier verharen er 3 ook al flink maar die andere nog niet, hier liggen 6 traktorbanden verspreid buiten en binnen en een net van ongeveer 3 bij 1 opgehangen, die moest functioneren als slowfeeder maar die Fjinker vreet er gewoon een gat in en dan kun je gewoon weer heel je bakkes volproppen. Die kleine plukjes is niks voor bollie. Ohw jee die rot hoefbevangenheid die op de loer ligt is niet zo mooi zeg..hopelijk heb je dat gauw weer onder controle.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:46

Ilse_123 schreef:
We kunnen alleen netten ophangen in de stal, maar dan mag die andere er niet meer bij... We hebben een slowfeeder ruif geprobeerd, en de volgende dag haalde ik mijn paard met dikke kaken uit de wei nadat hij zo woest werd op dat ding dat hij hem alle hoeken van het weiland heeft opgesleept (hij slaat er ook met zijn hoofd tegenaan,vandaar zijn opgezwollen hoofd).

Misschien dan toch twee palen neerzetten ergens en er een net tussen hangen?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:05

Die palen met net er tussen heb ik ook geprobeerd, helaas waren mijn eczemers daar zomers ook erg blij mee en braken ze als lucifer houtjes af.
Nu wel bij de uitloop bielzen de grond in waar ik het tussen kan hangen maar vond het niet zo fijn.

Ik heb 2 grote aanhangernetten in de uitloopstal tegen de achterwand hangen, hiervan vind ik de mazen wel wat groot want ligt altijd hoop onder gemorst.

Verder nog 5 3x3 fijnmazige netten van 1 meter, die doe ik in kratten en 1 hang ik aan een haak aan de muur. Uit de kratten kunnen ze met 4 er om heen eten.

Bij mij krijgen ze 2 maal daags, het is wel altijd op.

Ja die rot bevangenheid, ging zo goed met haar, nog geen problemen gehad (vorige eigenaar zocht speciaal plekje ivm ir problemen) maar helaas nu dus wel, heb haar op een pijnstiller en morgen komt dierenarts nog even checken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:36

Tamadine schreef:
Ilse_123 schreef:

Misschien dan toch twee palen neerzetten ergens en er een net tussen hangen?

Dat is een goed plan, dat gaan we eens proberen :D Dankjewel

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:51

Die kratten lijkt me ook wel super eigenlijk..hier gaat het wel met die banden maar vind ze eigenlijk net wat te diep en ze leunen dan teveel naar voren om te eten als je begrijp wat ik bedoel. Heb je die kratten dan ook verzwaard want die van mij gaan daar echt mee aan de wandel ben ik bang. Staat wel veel netter als die banden die ik heb liggen nu..lijkt wel een sloperij.. :D

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:07

Hier hebben ze 3 grote bakken gemaakt, waar precies een grote baal in past. Met een dakje erboven en een rek als slowfeeder.
De arabier is nog niks aan het verharen (heeft wel zn deken gesloopt :P ) Moniekje laat zowat een harenspoor waar ze loopt..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:12

ik ga me er eens in verdiepen en een mooie, sloopbestendige slowfeeder bouwen :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:42

Afbeelding

deze heb ik
ik heb de plastic binnen kant er uit gehaald (en gebruik ik als mest opslag)
en het krat door midden gezaagd, het bovenste deel weg gegooid
daarna met tuinslang de bovenkant omgezet zodat het niet scherp is
shets kunnen er zo ook bij
en ze morsen stuk minder

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:50

Daar heb ik er nog 2 van staan ergens in een schuur..die zal ik dan toch eens gaan omtoveren tot hooibak..ja dat is een goeie van die tuinslang erlangs. Ziet er wat beter uit dan banden die nu hier overal liggen en als ze wel eens lopen te donderen met elkaar ben ik toch wel een bang dat er een in blijft hangen ofzo gaat al jaren goed maar word tijd voor verandering..dank je wel voor je uitleg. Super..

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:54

Het verharen begint nu echt als een gek. Met een baal kuilvoer doen mijn shire en shet anderhalf tot twee weken en dan is het op. Shire is kieskeurig en gooit de stukken die hij niet lekker vind aan de kant. De shet eet dit weer op! Ze zijn in de winter wat bloot dus onbeperkt ruwvoer en bijvoeren met wat basisbrok.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:55

Ik heb een enorme hooiruif staan (die grote 4-kante) met dak die je veel in Frankrijk ziet staan. Ik kan er een hele baal indoen, maar dat die ikniet want dan vreten ze alles gelijk op.
Ik doe een week met zo'n grote baal. Ik geef nu dus 4 keer per dag hooi.

De stal kan ik ook echt niet schoonhouden. Ze vreten alles op en ligt onder de drollen.....
T zijn sukke vieskonten t is echt ongelooflijk! :(

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:57

Vandaag zouden wij gaan verhuizen naar ons stulpie, 24/7 buiten, maar zoals op meerdere plekken is het hier momenteel wit van de sneeuw.... :-(