Als de paarden niet vervelend tegen elkaar zijn zou ik het lekker open laten. Alleen als je van plan bent in de stal ook biks oid te voeren zou ik ervoor zorgen dat ze aan de buitenste zijwanden de voerbak plaatst.
Ik wou de voerbakken aan de voorkant bevestigen (dus naast de deuren). Praktisch, want dan kan ik de voerschep zo in de voerbak leegkieperen zonder de staldeur open te hoeven doen, en logisch, omdat ze dan niet met elkaar kunnen gaan klieren tijdens het eten. Dacht ik?
Als ze geen voernijd hebben zie ik er geen probleem in. Anders een boogvormige afscheiding maken dat ze onderling gewoon contact kunnen hebben maar dat de ze niet bij elkaars voerbak kunnen.
Als de paarden goed met elkaar overweg kunnen en elkaar met rust laten over de wand heeb zou ik het zonder iets proberen. Gaan ze lopen bijten etc. dan kun je waarschijnlijk ook volstaan met 1 of 2 ijzeren pijpen in de lengte (horizontaal) met 25/30 cm tussenruimte. Genoeg om te snuffelen , te weinig om een hoofd tussen te doen.
Muronia
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-13 21:29
Komende zaterdag komt mijn vader een dag meehelpen met de stallen! Aangezien we even in een soort dip zitten en niet weten hoe nu verder, hoop ik echt dat we zaterdag een stuk opschieten, want de tijd begint te dringen en de natte dagen komen er straks weer aan en dan wil ik heel graag dat ze voor de nacht lekker naar binnen kunnen!
Paps heeft ook toegezegd me te zullen helpen met de bakverlichting, dat moet er ook uiterlijk in september staan want ik merk nu al dat ik na mijn werk ongeveer tijd te kort kom om alles nog te doen en daarna nog te rijden voordat het donker wordt, laat staan straks.
Ik heb net een aanhanger met spoorbielzen opgehaald (stond gratis op marktplaats dus daar moest ik ff snel bij zijn) en daarvan wil ik 2 gebruiken voor het hek dat ik afgelopen week heb gekocht (dat wordt de poort aan de achterkant, zodat we ook eindelijk te paard op buitenrit kunnen. Aan de voorkant van het huis ligt een kanaal, dus daar wil ik niet met de paarden langs). De overige spoorbielzen wil ik langs de bak leggen, langs de korte zijde, omdat daarlangs afgelopen voorjaar mn halve bak is weggewaaid. Ik ga marktplaats in de gaten houden om stukje bij beetje de hele bakrand van bielzen te kunnen voorzien. Daarover had ik nog even een vraag. Kan ik ze gewoon buiten de omheining langs plat neerleggen? Die hoef ik toch niet ingraven, dan zouden ze hun functie niet meer hebben. Ze blijven door hun gewicht wel liggen neem ik aan....
Muronia
Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-13 22:54
Even weer tijd voor een update hier
We zijn weer een stuk verder met de stallen, en dat moet ook, want het slechte weer ligt alweer op de loer helaas.
Eerst maar even een paar plaatjes met wat tekst en uitleg van ons bouw-werk tot nu toe:
Vriend (oh nee, inmiddels verloofde) in actie met de steenschotten.
pap idem
uiteraard horen dit soort dingen er ook bij, dus de pleisters lagen al klaar
overzichtje tot nu toe. Heel grappig om te zien, de meest rechterstal is bijna af qua binnen- en buitenbetimmering, de middelste moet de buitenbetimmering opnieuw weer aan (moest er eerst weer af vanwege de deuren die er nog in kwamen) en de linkerstal moet zowel binnen- als buitenbetimmering nog aan aan de voorzijde
even spieken aan de binnenkant, de tussenwanden staan nu helemaal vast:
deze stal is het meest af. De plaat op de grond moet nog rechtop en dan de bovenkant nog wat afwerken met betonplex-platen
Nu moet ik, zoals gezegd, de betonplex-platen nog ophalen. Als het goed is, kan dat morgen. Daarmee gaan we de bovenkant van de binnenbetimmering afwerken (dus boven de steenschotten), maar dat is een makkie in vergelijking met die ellendig zware steenschotten pfff. De dakgoten en de bovendeuren komen pas als laatste.
We hebben ervoor gekozen om nu zo snel mogelijk te zorgen dat de paarden in ieder geval er in kunnen en droog kunnen staan. Dat was afgelopen weekend eigenlijk al nodig geweest en daarom nu extra vaart erachter. Ook zijn we er nog niet helemaal over uit met de dakgoten, ik wil er graag een stukje overkapping voor hebben (minimaal een meter en liever nog meer) in verband met het inregenen (of sneeuwen straks). Daar hebben de mannen bij hun constructie helaas geen rekening mee gehouden.
Maar dat is iets wat we nog kunnen kiezen, nu eerst zorgen dat die paarden lekker naar binnen kunnen wanneer nodig.
cam
Geplaatst: 10-09-13 23:01
Ziet er mooi uit. Vind alleen dat er erg veel ruimte is tussen de spijlen. Ik zou bang zijn dat ze er in vast komen te zitten. Volgens mij is er ook een regel hoe dicht ze op elkaar moeten zitten om het veilig te noemen. Ik zou er voor kiezen om het open te laten. Maar voor de rest is het echt mooi en strak afgewerkt.
Dank je voor je reactie, en ook bedankt namens de harde werkers
Ik heb getwijfeld over de spijlen, maar ik denk dat het wel meevalt. Ze komen uit een bestaande "officiele" voorwand en ik heb sowieso 2 paarden die ook wel erg op hun privacy gesteld zijn zeg maar.. dus die willen zich graag wat terug kunnen trekken en daarom toch er voor een deel tralies tussen. Ik zal sowieso in de gaten houden hoe ze ermee om gaan en als dat niet goed is, gaan we het veranderen.
Als ze uit een originele voorwand komen zal het best oké zijn. Ik vind het erg mooi worden. Een overstek van een meter is wel heel prettig. Wij hebben er zelfs een van ruim 2 meter. Maar wij hebben dan ook echt open stallen. Dan is zo'n overschot wel noodzaak.
Het ziet er steeds beter uit. Zo'n overstek is inderdaad erg handig. Mij lijkt een meter ook te kort. Bij ons hebben ze dat ook maar en dan regent het toch regelmatig naar binnen. Het is dat de stallen niet van mij zelf zijn..
Ik ben en blijf benieuwd naar het verdere verloop.
Nou, voor vandaag is de missie geslaagd. We hebben het onderste deel van de binnenbetimmering afgewerkt en de deuren vastgezet. Voor nu veilig genoeg dat de paarden in ieder geval droog kunnen staan vannacht, nadat ze vanmorgen weer bakken water over zich heen hebben gehad. Morgen gaan we verder met de buitenbetimmering die er deels weer aan moet en komend weekend komen de betonplexplaten langs de bovenkant (daar waar je nu nog de schaaldelen ziet zitten), zodat ze die niet gaan verknagen. Dus vanavond een primeur
Dank je! Ik heb topanga sinds ze in mei teruggekomen is nog niet 1 x zien liggen (behalve rollen dan), dus ik hoop dat ze dat op stal wel weer durft straks.
Die zullen vannacht genoten hebben mooi stalletje is het geworden!
Muronia
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-13 12:45
En even weer een kleine update!
De automatische drinkbakjes zitten er in en ze werken! Scheelt een hoop gesleep met water. Ook hebben we een nieuwe buitenkraan voor de wasplaats, waar binnenkort ook een warmwater aansluiting op komt (nu alleen koud water eerst).
En in de eerste stal hebben we de platen boven de steenschotten bevestigd. Dit moet bij de andere stallen nog.
dank je wel . Echt mooi is het nog niet, functioneel al wel.
fourseasons
Geplaatst: 29-09-13 13:57
Heb het hele topic even gelezen en het is erg mooi geworden!
Muronia
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-13 14:05
zo, respect dat je alles gelezen hebt! En natuurlijk dank je voor je reactie
fourseasons
Geplaatst: 29-09-13 14:09
Murosch schreef:
zo, respect dat je alles gelezen hebt! En natuurlijk dank je voor je reactie
Haha vind het altijd leuk om verbouwingen in de gaten te houden Vooral omdat wij waarschijnlijk binnenkort ook aan een verbouwing van een stal beginnen
Maar is het raam in 1vandie stallen van glas?? Dan zou iker spijlen of zo langs doen. Als ze anders1xachter uit meppen heb je een hoef door het raam heen denk ik
Dank je, das inderdaad een glazen raam, maar dat is de derde stal (die nog niet af is). Er komen geen spijlen voor, maar het raam wordt helemaal dichtgemaakt met betonplex. Anders denk ik dat ze ook kunnen schrikken als er iemand in het schuurtje bezig is ( die zit aan de andere kant van dat raam).