Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:47

Mijn paard staat dag en nacht (24/7) buiten, en die blijft ook buiten.

Magrathea

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:03

Ben even nieuwsgierig op hoeveel paarden per hoeveel m2 de 24/7-ers staan. Ben ik benieuwd naar omdat ik later mijn paarden ook (aan huis) graag zo veel mogelijk buiten zou willen, vraag me af hoeveel grond je dan nodig hebt om te voorkomen dat het helemaal stuk getrapt wordt allemaal. Vastgezogen voetjes wordt niemand blij van denk ik. En hoe doen jullie het met ijsvorming in de winter?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:09

Wanneer het vriest zet ik ze ook gewoon buiten tenzij de bak zo hardbevoren is dat ehhh hoe leg je dat nou uit? Dat de hoefafdrukken zeg maar bevroren zijn, dus dan krijg je zo'n bulterig iets.
Ja juist..

Maar dat is dus als de bak echt heel erg bevroren is. En dan doe ik ze alsnog ff een half uurtje naar buiten als ik de stallen uitmest.
Voor de rest gaan ze om 10 uur s ochtends naar buiten en haal ik ze om 5 uur weer naar binnen.
En ja dan moeten ze soms in de blubber staan, maar heb een klein stukje in de bak bestraat en een dakje er boven zodat ze daar droog kunnen staan.
Maar als de bak echt blubber blubber nat is doe ik ze ook weer minder lang naar buiten.
Is dus heel verschillend, kan het wel aan de paardjes zien of ze het fijn vinden buiten.
In de wei doe ik ze niet mee, wei wordt hier te nat en dan gaat de wei kapot. Hele slecht grond hier "oergrond".
Dus nu staan ze overdag in de bak met een ruif vol hooi, hoeven ze dus op stal alleen nog maar brokjes te hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:14

mijn 24/7 ers hebben een wit zand paddock van 7 x 40 (moet nog stuk bestraat worden)
en een weide van 50 x 60.

In de winter zorgen we dat de paddock (en de bak) mooi glad getrokken worden bij dreigende vorst
en als het bevroren is kunnen ze op de andere weide die mooier recht is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:18

Onze buitenknollies hebben nu 3000 m2 waarvan een kwart nu is afgezet om te groeien. Maar met zijn tweeen op droge zandgrond. Van de winter hebben ze met 3 op 8000 m2 gestaan en dat zag er nog netjes uit na de winter.

Vroeger hadden we de twee wedstrijdponys in een grote rijbak staan van denk ik 50 bij 60 op maasklei. Dat was ook nog goed te doen na de winter. Daar stonden ze van 7 uur s ochtens tot 9 uur s avonds op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:27

Daniellejody schreef:
Wanneer het vriest zet ik ze ook gewoon buiten tenzij de bak zo hardbevoren is dat ehhh hoe leg je dat nou uit? Dat de hoefafdrukken zeg maar bevroren zijn, dus dan krijg je zo'n bulterig iets.
Ja juist..

Wat je ook na een tijdje op het fietspad hebt, dat de sneeuw is bevroren en je dus continue bijna omvalt omdat er allemaal diepe spoortjes zijn uitgesleten toen de sneeuw nog zacht was? :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:31

het pad goed vrij houden en zout strooien.
meeste staan zonder ijzers, maar de ene met krijgt sneeuwringen en widea punten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:32

Kinke schreef:
Ik vind sommige argumenten zo raar....al die pensionstallen waar blijkbaar zo verschrikkelijk veel paarden staan en waar bijna geen wei is of ruimte voor paddocks....dan klopt er toch gewoon iets niet? Dan heb je gewoon te veel paarden staan en die arme dieren worden daar de dupe van. Net als bij professionele bedrijven de paddocks die niet begaanbaar zijn. Tuurlijk kan dat wel, maar dat kost geld. Mijns inziens hoor je als je een pensionstal begint de zaken zo op orde te hebben dat je vrijheid en frisse lucht kunt aanbieden. Gooi Ecorasters in je paddock...doet ook wonderen voor paarden met rotstraal.

Skinnylove schreef:
Sees schreef:

Helemaal mee eens!!!!

_/-\o_

Staan jullie dan ook zo te juichen als vervolgens het stalgeld met een aantal tientjes per maand per paard omhoog gaat?
Kost nogal wat namelijk, paddocks echt all-weather proof te krijgen en de marges op stalling zijn al erg laag...

Ik hoor al zoveel klachten over dat hoge stalgeld en de verhogingen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:57

Magrathea schreef:
Ben even nieuwsgierig op hoeveel paarden per hoeveel m2 de 24/7-ers staan. Ben ik benieuwd naar omdat ik later mijn paarden ook (aan huis) graag zo veel mogelijk buiten zou willen, vraag me af hoeveel grond je dan nodig hebt om te voorkomen dat het helemaal stuk getrapt wordt allemaal. Vastgezogen voetjes wordt niemand blij van denk ik. En hoe doen jullie het met ijsvorming in de winter?

Hier een tekening van hoe het er bij mij uitziet,er staan 2 IJslanders op die maar beperkt gras mogen eten.Ik moet er wel bij zeggen dat het zandgrond is wat dus scheeld in de bagger.

Het gedeelte van 20 x 34 fungeert ook als bak maar als alles er goed bijligt en ik ga rijden,gebruik ik eigenlijk het hele land.Kun je nog eens gasgeven :D
De onderzijde van de tekening klopt niet,dat hebben we anders ingericht en is op een klein stukje na ook voor de paarden.
Wat je niet kunt zien op de tekening is de paddock van 12 x 9 m2 die doorloopt in de kapschuur waar ze een onderdak hebben van 3 x 4,5m2

Afbeelding

Ze hebben afgelopen zomer 3 uur p/d op het gras gestaan (groene gedeelte van 80 x 24 verdeeld in 8 paddockjes) afgewisseld per paddock.Het gras is vorig jaar pas ingezaaid dus nog niet "zwaar" begraasd.
Voordeel hiervan is dat ze gestimuleerd worden om veel te lopen,graag een sprintje trekken en ze altijd buiten kunnen zijn terwijl je toch voorzichtig met het gras kan omspringen :)

IJsvorming in de winter...we hebben voordat het ging vriezen de track nog goed gesleept waardoor deze vrij strak was,mooie egale bodem dus....maar dus wel zandgrond hier.

Als ik het goed heb,heb je minimaal een halve hectare per paard per jaar nodig als je ze er 24/7 op gras wilt laten.

Die van mij staan trouwens niet zand te happen maar krijgen verspreid over de hele dag minimaal 4x hooi,2x hapje zemel + pre Alpin + vitamientjes en 3x 1 uur gras.
Nu minder gras (1uur) maar wel 3 plakken stro om op te eten,eigenlijk de hele dag aan de knabbel dus :)

babssaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:01

mijn pony's staan elke dag zeker 6 uur buiten weer of geen weer

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:03

mn verzorgpaarden worden tussen 8 en 9.30 buiten gezet en komen om 17 uur ongeveer naar binnen

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:17

Magrathea schreef:
Daniellejody schreef:
Ja juist..

Wat je ook na een tijdje op het fietspad hebt, dat de sneeuw is bevroren en je dus continue bijna omvalt omdat er allemaal diepe spoortjes zijn uitgesleten toen de sneeuw nog zacht was? :')

Jaaaaa *\o/* Jij begrijpt me :D

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:18

paardjes stonden om 11u buiten, en waren rond half5 allemaal weer binnen... weer een mooi middagje dus..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:19

24/7 mijn Tinker x Fries, B.J., vrijwel sedert zijn half jaar oud zijn, is nu 8 jaar.
In de wei, welke weersomstandigheden dan ook, kent amper een stal.
Er bij staat de afgelopen mei 3 jaar geworden merrie, Fries x KWPN tuiger, ook al sedert 9 maanden jong bij ons, die is nog in de groei, hou ik in de winter dus scherp in de gaten (speciaal brok-bijvoer).

De Tink x Fries wordt al vet van 3 grassprieten, in de zomer extreem strenge (om de 3-4 dagen een paat meter er bij) stripbegrazing, in de winter zeer, ZEER spaarzaam hooi, geen krachtvoer.
Tink x Fries wordt recreatief/dressuur gereden, 3 x per week. Hij zou meer training kunnen gebruiken, ja.

Niemand heeft ijzers, er is ook geen schuil (mag hier niet).

Bij heel bar winter weer zetten we de paardentrailer in het land, met stro er in en dwars op de windrichting.

Hoe groot de weide is waar ze in lopen zal ik morgenochtend eens even opmeten, er staat nu eigenlijk amper meer gras in, ja mega-kort afgegraasd door 4 Haflingers die er daar voor op liepen.

O ja: B.J. de Tink x Fries staat wel onder een dunne ongevoerde deken met halskap.
Niet tegen de "kou" maar om hem schoon en droog te houden en te voorkomen dat de Haflingers ernaast over de draad heen zijn manen afknabbelen.

Ook mijn 2 Shetten staan dag en nacht in de paddock... maar hebben wel een verhoogd liggende grote stal waar zij in kunnen als ze dat willen, maar dit is achter mijn huis.... die weide is aan de overkant er van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:20

Weet je wat het is.....mensen wiens paard écht maar 2 uur buiten staat om wat voor reden dan ook reageren niet in dit topic.
JUIST omdat ze dan afgebrand worden....ik ken veel maneges / pensionstallen waar geen paddock of wei is, deze mensen zitten ook op bokt maar denk je nu echt dat ze gaan reageren ???
Ze kijken wel link uit.....
Mijn paarden gaan deze week de wei uit overigens, het is te nat en ze trappen alles stuk. Ze gaan n u tot maart / april gewoon de rijbaan in 24/7. De boxdeuren staan altijd open.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:23

joyce B schreef:
Staan jullie dan ook zo te juichen als vervolgens het stalgeld met een aantal tientjes per maand per paard omhoog gaat?
Kost nogal wat namelijk, paddocks echt all-weather proof te krijgen en de marges op stalling zijn al erg laag...

Die pensionstal hoort z'n zaakjes al op orde te hebben voor dat ze er paarden neerzetten. Gooi dan die stapmolen er maar uit en maak begaanbare paddocks. Kies voor minder luxe voor jezelf en meer 'luxe' voor je paard.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:29

Je zegt het alsof het goed is dat die mensen niet reageren ElCamino...

De meeste paddocks binnen een straal van 10 km vanaf mijn huis hebben de paarden niet meer dan 2 uur buiten staan nu. Dus jah de stemmen hier wijken nogal af van het gemiddelde.

Zoals je het zegt heb jij de paarden gewoon aan huis staan elcamino?

@terpentijn: sta jij ook op een pensionstal of heb je ze aan huis?

@kinke: ik begrijp niet waarom een stapmolen een ' luxe voor jezelf is' en een paddock niet?
Er wordt hier imo nogsteeds zwart wit geredeneerd: mensen die hun paard veel op stal hebben kiezen alleen voor zichzelf en degenen die hun paarden buiten hebben kiezen voor het paard..

Ook mensen die hun paard veel op stal hebben staan willen meestal het beste voor hun paard. Vaak zijn dit soort stallen ook nog een stuk duurder dan de 'natural' stallen, dus je zou ook kunnen zeggen dat mensen voor zichzelf kiezen door hun paard 24h per dag buiten te gooien: lekker goedkoop ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:31

ik reageerde op Joyce B. Hinke. Over dat pensiongelden omhoog gaan als je een begaanbare paddock wil.
Denk jij echt dat een paard de voorkeur geeft aan een stapmolen waar ze een half uurtje/3 kwartier instaan boven een paddock waar ze de hele dag in kunnen met voer en vriendjes?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:36

@Kinke: Nee dat denk ik niet maar ik denk ook niet dat een stapmolen meer 'luxe voor jezelf' is dan een paddock ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:37

die snap ik niet, leg eens uit?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:01

Hinke: mijn 2 Shetten staan in de paddock-met stal achter mijn boerderij, de 2 bonte paarden staan aan de overkant in een gehuurd stuk weiland van de overburen (die hebben 7 hectaren), die 4 Haflingers zijn van de overburen zelf. Er zijn daar ook 4 grote stalboxen (en 2 kleinere) waar de Haffen als het straks weer ECHT winter is in de nacht in gaan. Ik zet ze dan 's ochtends weer buiten in de winter is dat in HUN paddock (rijbaan), als ik toch naar mijn eigen paarden ga. En mest die 4 stallen dan ook meteen uit.
Het is geen pensionstal.
Mijn zadelkast en poetsbox staat daar wel (voor het gemak), maar ik heb er geen stallen of boxen of zo iets.
Hoeft voor mij ook niet.
Niks lui, of goedkoop, alles gewoon zelf doen, in de winter ook waterkuipen verzorgen/doorsteken, hooi geven, neem de verzorging van de Haflingers/kippen doorsteken waterbakken van hun Dexter- rundvee (natuur-runderen met horens, die ze ook met stier 24/7 al jaren op hun weidelanden hebben lopen) gewoon mee.
Gaat in 1 moeite door.
WIL ik per se een stal voor de nacht voor mijn paarden, of is er een ziek, of moet langere tijd met een blessure op rust, staat mij de keuze: naar huis halen en hier in de stal van 4 x 6, of bij een paardenhouderij paar boerderijen verderop waar vaak bezig ben, of bij de overburen, dat de kleinste Haffen naar de 2 zijstalletjes bij hun tijdelijk verhuizen. Uiteraard betaal je dan wat meer voor het eventuele gebruik, maar daar kunnen ook weer staldiensten tegenover staan. Zo gaat dat hier toch wel.

Helemaal uberhaupt geen stal tot je beschikking hebben, is natuurlijk heel onwenselijk, je weet nooit wat er gebeurt.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:21

Die van mij staat nog dik 12 uur buiten. Onze weiland is eigenlijk altijd droog, dus dat is wel ideaal.
Als ze dalijk van het gras af zijn, krijgen ze een stukje wat ze kapot mogen lopen en dan binnen hooi bijgevoerd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:47

Kinke schreef:
joyce B schreef:

Die pensionstal hoort z'n zaakjes al op orde te hebben voor dat ze er paarden neerzetten. Gooi dan die stapmolen er maar uit en maak begaanbare paddocks. Kies voor minder luxe voor jezelf en meer 'luxe' voor je paard.

Dat kost geld. En dat moeten mensen er wel voor over hebben.
Hoeveel stallen die goedkoper zijn en die weidegang bieden doen dat niet met een zwartgetrapte winterwei? Waarom dan zeuren over paddocks die niet compleet all-weather zijn? Wees blij dat ze er zijn! Denk je dat de gemiddelde boer of paardeneigenaar met paarden aan huis een all-weather paddock heeft die echt altijd droog is? Zo lang er straten onder water lopen met heftige regenbuien, hoef je je geen illusies te maken dat het op elke plek simpel tot mogelijk is een altijd droge paddock te creëren...

En verder, Hoe beter de faciliteiten, hoe duurder de stalling. Dus als we allemaal topkwaliteit willen, zullen we daar ook voor moeten willen betalen. Dat is wat ik wil zeggen.

Ik zeg niet dat stallen niet moeten zorgen voor mogelijkheden om paarden buiten te zetten, maar wel dat ideaal en perfect wel eens lastig te realiseren is.
Niet voor niets dat steeds meer stallen ook gewoon stenen paddocks maken. Worden ook wel nat, maar dan zakken de paarden in elk geval niet weg in nat zand of modder, en ze zijn goed schoon te houden. Maar of alleen op steen staan wel zo fijn is voor de paarden... Daar kun je over dicussieren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:29

Ik heb het geluk mijn paard aan huis te hebben staan en hij staat vanaf 8.00/8.30 buiten en als het donker wordt haal ik ze weer binnen, in de zomer staan ze dus veel langer buiten dan in de winter. In principe 365 dagen per jaar, ook als het regent, vriest en/of sneeuwt. Bij erg slecht weer staan ze maar een paar uur buiten maar dat is een uitzondering.
Ik woon in Drenthe en mijn wei is niet snel nat, mijn bak helaas wel.:D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:07

Mijne gaat tussen 8-9 naar buiten en gaat rond 22 uur weer naar binnen. Ik wilde haar 24/7 buiten laten, maar het is nu echt te nat, en ze had al een tijd niet liggend geslapen in de paddock, teken dat het toch niet fijn was. Ze staat nu sinds een week snachts op stal, en doet weer uitgebreid liggend dutjes, dus goed teken! Dan maar minder buiten... maar nog vind ik het heel netjes hoelang ze buiten staat. Mijn shetje staat wel 24/7 in hun paddock, die heeft een schuilhutje gekregen waar ze droog en uit de wind kan staan.

Ik heb nog het geluk dat mijn paddock er nog maar redelijk kort ligt en daardoor het water nog snel verdwijnt. Dat zal volgend jaar wel minder zijn, de paddocks die al langer liggen zijn een stuk natter. Dan kan het geweldig zijn je paard 24/7 buiten te laten, maar als er bijna geen droge plekjes meer zijn vind ik dat sneu. Drainage ligt eronder, maar die kan het niet altijd even goed aan helaas.

Maar ik ben super tevreden op deze manier van stallen! Vorige jaren heb ik met veel geregel (en zelf meeredere keren naar stal rijden) de paarden zo veel mogelijk buiten gehad, maar meer dan 3 a 4 uur werd dat niet. Nu staan ze hele dagen buiten, ben ik echt heel blij mee.