Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:57

Sees schreef:
Aurora, ik ben blij dat jij dit soort dingen zo goed kan 'ontleden' en opschrijven hoe het is ;). Ik ben het volledig met je eens.

dankjewel :o ik vind het verwoorden ook altijd lastig hoor!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:04

Maar het is wel hoe jij het zegt :j

Een ieder is ook bereid te betalen voor iemand die een paardenopleiding heeft gedaan, een aantoonbaar niveau heeft en jouw paard inrijdt/doorrijdt of uitbrengt op wedstrijden voor jou.

Dat is wat anders dan iemand die 2x per week voor de eigen plezier komt hobbelen :j

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:08

Afschrijvingen voor spullen/harnachement??? Risico op schade?? Indekken met behulp van WA verzekering??
Hebben we het nou nog over de hobby paardrijden of zijn we dit bedrijfsmatig aan het doen :?

Sorry, maar hier iemand met eigen paard en inmiddels ook "in het bezit van" een verzorgster/bijrijder en ook ik vindt de (hoge) bijdrages be-lach-elijk!! Ik heb mijn paard al die tijd alleen gedaan, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar... vaak zelfs 2 x per dag vanwege extra zorg die hij nodig had. Nu ben ik een fijn iemand tegen gekomen die mij 1 of 2 keer in week wil helpen (!) met mijn paard. Gewoon 1 of zelfs soms 2 dagen in de week dat ik even niet naar stal hoef, lekker kan relaxen of andere dingetjes kan regelen. Zij geeft hem aandacht, poetst hem, rijd hem, mest zijn stal en zet zijn voer netjes klaar. Ik zou het lef niet hebben om daar geld voor te vragen.

Ik ben onwijs blij met haar en zij is onwijs blij met mij (en vooral mijn paard), eerlijk zou zijn dat zij mij € 50,00 geeft voor afschrijvingen ( :+ ) en omdat ik zo lief ben om haar mijn paard te laten doen. Vervolgens zou ik haar € 50,00 geven voor de tijd die het me scheelt en omdat zij zo lief is om mijn paard netjes te verzorgen en te mesten/voeren. Ik heb geen tijdgebrek, maar vindt het wel heerlijk om af en toe die ontzorging te hebben en te weten dat mijn paard toch in goede handen is!!

Sees,
ik begrijp grotendeels wel wat je zegt, maar zoals je kan lezen ben ik het (gedeeltelijk) niet met je eens.
En dat ondanks dat ik wel paardeneigenaar ben en geen jonge meid met weinig euro's die graag paard wil rijden (hoewel ik wel altijd vindt dat ik te weinig euro's heb ;-) )
Ik begrijp dat je vindt dat een paard je kostbaarste bezit is en dat het daarnaast een dure bezigheid is, je vergelijking met de auto vindt ik ook wel een rake overigens, kan er niks tegenin brengen zelfs! Behalve dan dat ik het toch anders zie, of beter gezegd voel ik dat niet zo. Zoals ik hierboven al aangeef is voor mij een goede verzorgster/bijrijder goud waard en geen € 50,- €75,- of € 100,- euro.
Ik wil gewoon dat mijn paard gedaan wordt door iemand die daar oprecht blij mee is en ook serieus aandacht erin steekt, niet iemand die netjes € 100,00 overmaakt maar het als een zakelijke overeenkomst ziet. "ik betaal, dus ik rijd". Ik heb dan liever iemand die zich 100% inzet en niks betaald en eventueel symbolisch eens een zak appels of nieuw dekje meeneemt, dan iemand die mijn paard als "overeenkomst" ziet en puur komt voor het rijden.
Ik snap heel goed dat jij daar anders over denkt, het financiele gedeelte bedoel ik dan, maar ben benieuwd of jij mijn verhaal ook snapt? :-)

Sees schreef:
Je helpt elkaar toch uit de brand dus waarom zou iemand daar niet voor mogen betalen?

Hier moest ik wel even om lachen, niet banketstaaf bedoeld, maar als je de zin leest is ie een beetje krom, in de context is het duidelijk hoor, maar viel me even op.

We helpen elkaar, daar mag de 1 toch voor betalen?? :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:10

Billie1 schreef:

Ik zie nergens helpen in mijn situatie :D
Mijn bijrijdster komt lekker 2 a 3x per week rijden (opzadelen en rijden), daar hoef ik niet voor te betalen. Paard mag van mij net zo lief in de paddock blijven staan, dus bijrijdster hoeft het ENKEL en ALLEEN voor haar eigen plezier te doen, want nodig heb ik haar niet.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:18

Quellian schreef:
Billie1 schreef:

Ik zie nergens helpen in mijn situatie :D
Mijn bijrijdster komt lekker 2 a 3x per week rijden (opzadelen en rijden), daar hoef ik niet voor te betalen. Paard mag van mij net zo lief in de paddock blijven staan, dus bijrijdster hoeft het ENKEL en ALLEEN voor haar eigen plezier te doen, want nodig heb ik haar niet.

Uhm dat was alleen maar een reactie op wat Sees zei... was niet serieus zoals je kunt lezen...

050206051012

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:32

Billie1, ik las het als 'elkaar helpen, terwijl 1 iemand moet betalen', dat je dat nogal krom vond :)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:46

Ik heb een wedstrijdpaard dat gereden en uitgebracht word door iemand anders, zij hoeft alleen de hoefsmid te betalen.
Verder heb ik nog een aantal ouwtjes staan die verzorgd en gereden worden door meisjes uit het dorp, zij mogen ook rijden voor niets,
wat ik vraag is hulp op het erf en mesten ( iedereen doet een rondje, dan is het niet veel )
ook moet er weleens onkruid gewied worden, daar moeten ze bij helpen, ook bij het hooi binnen halen vraag ik ze erbij.
Verder gaat hier allees heel ongedwongen en doet iedereen iets voor elkaar, als dat niet het geval is worden ze erop aangesproken, ze krijgen wel een paard en accomodatie ter beschikking he!!!
Voor NOP.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:02

Billie1 schreef:
Afschrijvingen voor spullen/harnachement??? Risico op schade?? Indekken met behulp van WA verzekering??
Hebben we het nou nog over de hobby paardrijden of zijn we dit bedrijfsmatig aan het doen :?

Sorry, maar hier iemand met eigen paard en inmiddels ook "in het bezit van" een verzorgster/bijrijder en ook ik vindt de (hoge) bijdrages be-lach-elijk!! Ik heb mijn paard al die tijd alleen gedaan, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar... vaak zelfs 2 x per dag vanwege extra zorg die hij nodig had. Nu ben ik een fijn iemand tegen gekomen die mij 1 of 2 keer in week wil helpen (!) met mijn paard. Gewoon 1 of zelfs soms 2 dagen in de week dat ik even niet naar stal hoef, lekker kan relaxen of andere dingetjes kan regelen. Zij geeft hem aandacht, poetst hem, rijd hem, mest zijn stal en zet zijn voer netjes klaar. Ik zou het lef niet hebben om daar geld voor te vragen.

Ik ben onwijs blij met haar en zij is onwijs blij met mij (en vooral mijn paard), eerlijk zou zijn dat zij mij € 50,00 geeft voor afschrijvingen ( :+ ) en omdat ik zo lief ben om haar mijn paard te laten doen. Vervolgens zou ik haar € 50,00 geven voor de tijd die het me scheelt en omdat zij zo lief is om mijn paard netjes te verzorgen en te mesten/voeren. Ik heb geen tijdgebrek, maar vindt het wel heerlijk om af en toe die ontzorging te hebben en te weten dat mijn paard toch in goede handen is!!

Sees,
ik begrijp grotendeels wel wat je zegt, maar zoals je kan lezen ben ik het (gedeeltelijk) niet met je eens.
En dat ondanks dat ik wel paardeneigenaar ben en geen jonge meid met weinig euro's die graag paard wil rijden (hoewel ik wel altijd vindt dat ik te weinig euro's heb ;-) )
Ik begrijp dat je vindt dat een paard je kostbaarste bezit is en dat het daarnaast een dure bezigheid is, je vergelijking met de auto vindt ik ook wel een rake overigens, kan er niks tegenin brengen zelfs! Behalve dan dat ik het toch anders zie, of beter gezegd voel ik dat niet zo. Zoals ik hierboven al aangeef is voor mij een goede verzorgster/bijrijder goud waard en geen € 50,- €75,- of € 100,- euro.
Ik wil gewoon dat mijn paard gedaan wordt door iemand die daar oprecht blij mee is en ook serieus aandacht erin steekt, niet iemand die netjes € 100,00 overmaakt maar het als een zakelijke overeenkomst ziet. "ik betaal, dus ik rijd". Ik heb dan liever iemand die zich 100% inzet en niks betaald en eventueel symbolisch eens een zak appels of nieuw dekje meeneemt, dan iemand die mijn paard als "overeenkomst" ziet en puur komt voor het rijden.
Ik snap heel goed dat jij daar anders over denkt, het financiele gedeelte bedoel ik dan, maar ben benieuwd of jij mijn verhaal ook snapt? :-)

Sees schreef:
Je helpt elkaar toch uit de brand dus waarom zou iemand daar niet voor mogen betalen?

Hier moest ik wel even om lachen, niet banketstaaf bedoeld, maar als je de zin leest is ie een beetje krom, in de context is het duidelijk hoor, maar viel me even op.

Dat is het hem nou net Billie, ik dacht ook; ik neem 'even' een bijrijder maar als je het echt goed wil doen en gedekt wil zijn in allerlei vreemde situaties die zich kunnen voordoen (been there, done that), is het niet een kwestie van 'even'. Of ze nu wel of niet betalen... En dus kun je het imo in den beginnen ook niet anders dan als een zakelijke overeenkomst zien. Nu vindt iedereen elkaar nog aardig en leuk maar is dat ook nog zo als je bijrijder blijvend invalide raakt door een ongeluk met jouw paard? Of ben jij dat nog als je paard verongelukt door stom toedoen van je bijrijder? In mijn ogen ben ik gewoon goed voorbereid en geïnformeerd ;) bezig.

Ik ben net zo blij als jij met mijn bijrijders, ze doen precies hetzelfde als die van jou (muv uitmesten want 24h/7) én ik krijg er een kleine bijdrage voor. Tja...:D.

Mijn paarden zijn in net zulke goede handen als ik niet kom dus dáár hoef ik geen bijrijder voor te nemen. Misschien is dat het verschil?

Nog steeds zie ik niet in waarom iemand wél zou willen betalen voor het rijden op een manege maar niet voor een bijrijdpaard terwijl je daar doorgaans veel meer plezier van hebt?

En je heb gelijk, mijn uit de brand helpen was een beetje krom ;).

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:10

Ik vind ook dat een hobby geld mag kosten hoor en het hoeft echt niet gratis allemaal.
Maar juist dit soort reactie's wekken weer sterk de indruk dat er een groot gedeelte van de bijrijders/verzorgers voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

En zeg eens eerlijk, als je paardenliefhebber bent hoe erg is het dan om de stal te mesten?
Die paar keer in de week dat je er bent, dan vind je het waarschijnlijk nog leuk ook.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:18

Hallo allemaal, ik ben hier al een tijdje niet meer geweest maar ik wil iedereen bedanken voor de reacties! Ik heb dit topic een paar maanden geleden geopend en ben verbaasd dat het nog steeds bestaat! Als er iemand geïnteresseerd is in hoe het met mij is afgelopen: ik betaal nu 70 euro per maand voor mijn verzorg-ijslander, een zeer redelijk bedrag vind ik. Had het natuurlijk liever voor minder gedaan, maar dit is nou eenmaal hoe het is gelopen. Ik mag alles met haar doen wat ik wil en het bevalt me allemaal zeer goed! Ik krijg ook geld terug als er omstandigheden zijn waardoor ik niet meer kan rijden (nu bijvoorbeeld is het paardje ziek en ze moet een maand rusten, dan hoef ik uiteraard niks te betalen).

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:23

Manege, is een bedrijf waar je je hobby kunt uitoefenen met les van een intructeur, die hiervoor opgeleid is en waarbij het om een heuse baan gaat.

Waar het mij om gaat, is niet de discussie, maar het debat...(voel het niet persoonlijk)
Vraag je zelf af, waarom je een bijrijder(ster)/ verzorger wilt (wat is de reden)
- tijd
- geld
- training
- meer beweging
- gezelligheid, wat mensen op het erf
En zo zullen er ongetwijfeld nog wel wat redenen zijn.

Maak duidelijke afspraken met elkaar en als je het samen eens bent, dan is het goed, wat dat ook is.
Maar wees eerlijk naar jezelf!
Het is toch heerlijk als je 1 of 2 avonden thuis kunt zijn en een verzorger neemt de zorg op zich ( ook tijdens vakantie enz...) dit geeft rust en hier hoef je dan geen geld voor te vragen, anders hoef je ook geen bijrijder te vragen, maar dat is mijn idee. _/-\o_

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:38

@sees Wat is jou reden om er een bijrijder/verzorger bij te hebben, als ik vragen mag.

@billie1 Duidelijk verhaal, zo voel ik het ook.

Een verzorger/bijrijder moet vooral leuk zijn, zodra het te veel energie gaat kosten, stop er dan mee.
Want inderdaad het is hobby en dat moet vooral ontspanning en lol brengen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:58

mommy schreef:
Want inderdaad het is hobby en dat moet vooral ontspanning en lol brengen.

En dat geldt beide kanten op :j

Mijn bijrijdster 'begon' 2,5 jaar geleden; ik was net zwanger en had net een huis gekocht, dus 7 dagen per week 2 paarden doen ging 'even' niet meer. Het was zó'n lieve meid dat ze bleef hangen :D 'In ruil' voor het rijden mestte ze beide stallen uit.
Al ruim een jaar staan de paarden volpension en hoeft er niet meer gemest te worden én heb ik praktisch gezien geen bijrijder meer nodig. Ze vroeg zélf op de huidige stal (waar ze nu sinds januari staan) of het veel duurder was, want een bijdrage vond ze 'niet meer dan normaal'.
Bedoel... de paarden komen niets tekort op de dagen dat ik er niet ben en ik vind het 'prima' dat zij op die dagen met Quellian rijdt, troetelt, wandelt, poetst, wat ze maar leuk vindt, maar ik vind het ook érg fijn dat ze inziet dat het geld kost (en dan is die 50 euro nog een druppel op een gloeiende plaat :D ).
Die 50 euro ben ik al kwijt na een beurt ontwormen (vorige week) of een beurtje bekappen (morgen) :+

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:15

Ik vind het eigenlijk best raar dat je geld vraagt om je paard bij te laten rijden.
Zoals Billie1 je mag blij zijn als er iemand is die goed voor je paard zorgt.

Vaak worden bijrijders gevraagd wegens tijd gebrek. Dus wil de eigenaar zelf graag dat er wat met zijn paard gebeurd op die dagen. Dus is het een win win situatie zonder geld.

Ik rij april 5 jaar voor een stal en heb nooit wat in het onderhoud van het paard betaald.
Wel altijd mijn eigen lessen betaald en had eigen hoofdstel en dekjes en borstels en noem maar op.
Zadel was aanwezig later zelf wel een gekocht wegens rugproblemen dus helaas een prijzig zadel nodig.

Wel hielp (studeer inmiddels in een andere stad maar kom nog wel regelmatig een bakkie doen voor de gezelligheid op stal) ik altijd mee met mesten. Ze stonden aan huis bij de eigenaar dus was geen personeel. En als er een keer gevoerd moest worden of wat dan ook dan kon hij mij altijd vragen als hij weg moest ofzo.

Hij betaalde zelfs mijn startkaart en wedstrijden bracht me heen. trailer benzine nooit iets voor gerekend en een hapje of drankje bood hij ook vaak nog aan. Ik betaalde mijn ruiterclub zelf.

Ik denk dat zo'n situatie voor beide partijen veel meer oplevert dan alleen geld.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:24

ikkelies schreef:
Ik vind het eigenlijk best raar dat je geld vraagt om je paard bij te laten rijden.
Zoals Billie1 je mag blij zijn als er iemand is die goed voor je paard zorgt.

Vaak worden bijrijders gevraagd wegens tijd gebrek. Dus wil de eigenaar zelf graag dat er wat met zijn paard gebeurd op die dagen. Dus is het een win win situatie zonder geld.

Maar er zijn ook heel veel gevallen waarin dit niet op gaat...En daar lijkt vaak aan voorbij gegaan te worden. Ik heb er geen enkel voordeel bij als iemand mijn paard komt rijden. Dus waarom zou iemand gratis gebruik mogen maken van iets wat gewoon van mij is?

cootje2371

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:24

Hm ,nu is het zo dat voor niets de zon op gaat.
Ik vraag ook een bijdrage (50 eu)voor 2 dagen in de week,gaat dan alleen om rijden de rest is geregeld puur voor eigen plezier dus.
Het is ook niet i.v.m tijd maar verlicht mij van wat kosten (soms zit het wat tegen ;) )
Alles is bespreekbaar en mocht er meer gereden worden om dat ik bv niet kan of ziek ben of wat anders
zie ik dat als hulp en natuurlijk word daar niets voor gerekend.
Gaat hartstikke goed en geloof dat wij beiden wel tevreden zijn :D .

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:55

[quote="Sees"]Aurora, ik ben blij dat jij dit soort dingen zo goed kan 'ontleden' en opschrijven hoe het is ;). quote]

Nou dat is ook maar net hoe je ernaar kijkt :D
Ben het er totaal niet mee eens ;)

en een manege vergelijken met een particulier is belachelijk; een manege heeft paarden om er geld MEE te verdienen en een particulier niet.
De spullen slijten niet sneller en het paard heeft niet meer risico op blessures, of jij de spullen/paard nu gebruikt of de eigenaresse ;)

Grappig toch dat de mensen hier in mijn regio in de rij staan om hun paarden door mij te laten verzorgen, TEGEN BETALING (ik word dus betaald omdat ze zo vreselijk blij met me zijn) :D

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:01

Als je puur en alleen komt om het rijden snap ik nog dat er een bijdrage wordt gevraagd.
Maar ik vind dat als er echt verzorging bij komt en alles je geen geld kan vragen. En ja ik weet dat het niet altijd fijn is als er 2 mensen op 1 paard rijden. Iedereen heeft toch net zijn eigen manier. Maar ik zou nooit van mijn leven 75- 100 euro per maand betalen om 2x per week te kunnen rijden

De paarden die ik reed waren ook echt "mijn" paarden niemand anders reed ze. Dus dan zit je ook niemand in de weg

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:11

IngridM schreef:
Sees schreef:
Aurora, ik ben blij dat jij dit soort dingen zo goed kan 'ontleden' en opschrijven hoe het is ;). quote]

Nou dat is ook maar net hoe je ernaar kijkt :D
Ben het er totaal niet mee eens ;)

en een manege vergelijken met een particulier is belachelijk; een manege heeft paarden om er geld MEE te verdienen en een particulier niet.
De spullen slijten niet sneller en het paard heeft niet meer risico op blessures, of jij de spullen/paard nu gebruikt of de eigenaresse ;)

Grappig toch dat de mensen hier in mijn regio in de rij staan om hun paarden door mij te laten verzorgen, TEGEN BETALING (ik word dus betaald omdat ze zo vreselijk blij met me zijn) :D

lees het bovenstaande nog eens goed zou ik zeggen. En hier in Zuid Holland waar jij denk ik dan nuet woont kan je echt betalen als bijrijdster ;) voor wat hoort wat.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:41

@Ts,

Dat heb je mooi opgelost. 70 euro lijkt misschien heel veel, maar je geeft zelf al aan blij te zijn met de situatie zoals deze nu is dus top!!! +:)+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:44

IngridM schreef:

Maar de spullen én paard slijten wel sneller, want als bijrijdster er niet was, dan stond paard lekker te chillen met een plak hooi.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:58

Quellian schreef:
IngridM schreef:

Maar de spullen én paard slijten wel sneller, want als bijrijdster er niet was, dan stond paard lekker te chillen met een plak hooi.

Nou dat is dan toch je eigen keuze?
Je hoeft geen bijrijdster te nemen :-)

En Aurora, wat moet ik nog eens goed doorlezen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:02

En ja Aurora ik woon in ZH ja en ik ken zat mensen die geld vragen aan een bijrijster, maar ik ken net zoveel mensen die mij betalen omdat ik hun paard zo goed verzorg, mensen die blij zijn een daagje thuis te kunnen blijven.

Maar ik denk dat dit een discussie is die nooit opgelost zal worden omdat mensen nu eenmaal verschillend denken en dat mag natuurlijk :-)

renatedehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:16

ik heb ook een verzorgpaard,sinds een jaar.Ik hoef hier niet voor te betalen.Af en toe krijg ik een priv-les van een gediplomeerd instructeur.Hier hoef ik ook niet voor te betalen.Ik verzorg dit paard 3a 4x in de week/ik rij erop.Daarom heen help ik met de andere paarden die op stal staan.Het bevalt mij zeer goed zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:30

IngridM schreef:
Quellian schreef:

Nou dat is dan toch je eigen keuze?
Je hoeft geen bijrijdster te nemen :-)

Dat klopt, maar als iemand het heel graag wil doen + er een vergoeding voor over heeft, dan is iedereen tevreden, toch? :)