Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:57

ach hou toch op,als mensen echt zo kortzichtig worden dat ze denken dat een kale boom beschutting geeft tegen door en door waternat worden en een gierende wind erop,weet ik het ook niet meer.

enig gezond verstand moet toch wel ergens zeggen dat dat niet natuurlijk is om zo paarden te houden,nogmaals,natuurlijk zou zijn als je paarden laat migreren,daar naar gebieden waar het droog is en waar genoeg voedsel is,dat is hier in Nederland simpel weg níet in de herfst en winter...

ik heb het hier gezien met een shetje,die stond bij een andere shet die hem niet in de schuilstal liet,met gevolg dat dat shetje met zijn dikke wintervacht echt door en door waternat was,en het zó koud had en dus stik verkouden werd...

nee een paard zonder enig schuilgelegenheid ( en een kale boom is geen schuilgelegenheid) in regen en wind op een zeiknatte wei zetten waardoor de dieren niet droog kunnen liggen,is wat mij betreft echt heul slecht voor je beest zorgen,er moet minstens een schuilhok zijn áls je je beest 24/7 buiten wil houden...

of geef zo'n beest dan tenminste een warme deken waar die droog onder blijft...vachten zijn níet gemaakt tegen dagenlange regen en gierende wind erop... :n

little_birdy

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:13

o en hoe doen ze dat in oostenrijk dan met de kuddes met veulens en alles die in weer en wind winter en regen zomer storm enzovoorts ??????????
geloof mij een paard kan makkelijk zomer en winter buiten staan dag en nacht regen en alles,
maar zorg dan wel dat je paar minimaal vanaf sebtember buitenstaat

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:26

weet ik veel ik woon niet in oostenrijk,hoe ze daar hun beesten verzorgen geen idee,ze hebben daar in ieder geval bergen en ws een land waar paarden droog kunnen liggen en eten genoeg hebben ( meerdere 10 tallen zo hectares),daarnaast zullen daar grote kuddes zijn waar ze warmte en bescherming aan elkaar kunnen hebben,plus de zwakke zullen dood gaan,net als op de oostvaardersplassen 1 meer of minder maakt niet uit.....

ik woon in noord duitsland en ik zou hier geen paarden dag en nacht buiten willen hebben zonder enige vorm van schuilgelegenheid...no way...

verdorie een jaar of wat geleden stonden 3 paardjes in den haag in een verzopen afgezet stukje tja wat was het ,land?? beesten stonden met hun knieen in de drek,schuilhok was lek en gevaarlijk en dan nog riepen er mensen dat deze dieren het beter hadden als een paard op stal,welke balk heb je dan in je ogen zeg...

kan echt die mentaliteit van het zonodig áltijd buiten moeten staan niet bevatten...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:41

uh ja duh dat is natuurlijk dom niet?
je kan zelf wel indenken dat het land natuurlijk redelijk droog moet blijven ,
en een paard kan echt wel tegen wind regen sneeuw enz,
zolang er voldoende ruwvoer bijgevoert word vers water en droge weide zie ik het probleem niet hoor :?
en nee ben niet tegen binnenstallen van paarden nee

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:48

regen en wind zoals hier in nederland ( dagenlange regen en gure wind) nee daar kunnen veel paarden niet tegen,je kan amper een droge ligplaats hebben als het dagenlang zeikt van de regen,de grond is dan gewoon nat :n

vind het echt een tekortkoming in je verplichting voor een dier te zorgen als je niet tenminste een schuilgelegenheid maakt voor een paard,waar een paard uit de wind en droog kan staan/liggen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:55

dat is waar,
daarom zei ik ook als de grond heg toelaat ja,
scheelt dat al mijn paardjes van werk lekker makkelijk op stal staan ,

moet heel eerlijk zijn het allergrootste voordeel van het op stal zetten is het is makkelijk,

*je komt op stal trekt je paard eruit gooit er aan zadel op loopt 10 meter naar de binnenbak rijd een uur gooit paard weer in stal en gaat lekker in de auto weer naar huis *

dit is overigings niet mijn denkwijze ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:12

Ponylies, het lijkt mij een beetje kort door de bocht om te concluderen dat alle paarden die meer op stal staan dan buiten het door jou genoemde lot beschoren is. Het is zelfs beledigend voor de mensen die kiezen voor gedeeltelijk op stal.

Oostenrijk ligt trouwens riant boven zeeniveau. Nederland niet en daarom is het hier zo nat en als we geen dijken hadden, dan was het hier nog iets natter.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:20

o dat bedoe ik ook zeker niet hoor
maar dat is wel heel makkelijk aan je paard op stal,
ik vind gewoon dat je per paard omgeving stalling weide enz moet kijken ;)
ik scheer zeker geen mensen over een kam hoor dst bedoelde ik niet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:31

kimmie261 schreef:
ach hou toch op,als mensen echt zo kortzichtig worden dat ze denken dat een kale boom beschutting geeft tegen door en door waternat worden en een gierende wind erop,weet ik het ook niet meer.

enig gezond verstand moet toch wel ergens zeggen dat dat niet natuurlijk is om zo paarden te houden,nogmaals,natuurlijk zou zijn als je paarden laat migreren,daar naar gebieden waar het droog is en waar genoeg voedsel is,dat is hier in Nederland simpel weg níet in de herfst en winter...

ik heb het hier gezien met een shetje,die stond bij een andere shet die hem niet in de schuilstal liet,met gevolg dat dat shetje met zijn dikke wintervacht echt door en door waternat was,en het zó koud had en dus stik verkouden werd...

nee een paard zonder enig schuilgelegenheid ( en een kale boom is geen schuilgelegenheid) in regen en wind op een zeiknatte wei zetten waardoor de dieren niet droog kunnen liggen,is wat mij betreft echt heul slecht voor je beest zorgen,er moet minstens een schuilhok zijn áls je je beest 24/7 buiten wil houden...

of geef zo'n beest dan tenminste een warme deken waar die droog onder blijft...vachten zijn níet gemaakt tegen dagenlange regen en gierende wind erop... :n

dan vertel mij, waarom staan mijn paarden die 24/7 buiten staan een mooie grote DROGE inloopstal hebben.... buiten in de regen ipv dat ze naar binnen lopen? :Y) en met regen, bedoel ik een stortbui.... niet een paar druppeltjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:36

Omdat paarden niet genoeg hersens hebben om te weten wat goed en gezond voor ze is.

Ponylies, dan zijn we het eens ;).

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:45

ben het wel met je eens hoor hiero op stal kijken we gwn naar t weer is t mooi dan staan ze soms van sochtens 7 uur tot s avonds 9 buiten .
maar als het regend en ze staan doorweekt te trillen in de wei dan gaan die van mijn ook vrijwillig naar binnen hoar ! of al t sneeuwt en glad is of echt heel nat ook (bijna) niet naar buiten !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:46

Lovely schreef:
Omdat paarden niet genoeg hersens hebben om te weten wat goed en gezond voor ze is.

Ooit gehoord van instinct??? als dat persée beter voor hun zou zijn, dan zou hun instinct toch wel zeggen dat ze een plekje om te schuilen moeten zoeken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:48

Misschien heb je zeepaardjes maartje :P

Toen ik zojuist mijn paard in een onweersbui in de wei zette ging ze in een haastig drafje naar stal.
Als ik een keer later kom dan anders vind ik haar eigenlijk altijd languit in het stro, soms neus aan neus met een vriendje terwijl ze 10ha aan weiland heeft om te slapen of te eten. Ze heeft nog nooit een eigen stsl gehad en krijgt zeker geen eten op stal.

Ik had hiervoor een paard die mij te vaak uit zichzelf binnen bleef. Daar heb ik een deken voor gekocht en vervolgens liep ze veel vaker op de wei.

Mijn eerste paard kreeg dikke benen van veel buiten staan.
Als ik die 12 uur p.d buiten had was ze enorm zuur, wilde niets meer eten en draaide de kont naar me toe als ik haar uit de box wilde halen. In de wei stond ze met hasr hoofd op half zeven in een hoekje. Met 6-8 uur was ze blij en tevreden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:06

ja, oke, maar zijn jouw paarden zoals de mijne gewent aan 24/7 buiten en niks anders in jáaaaaaaren. De laatste keer dat mijn shet echt op stal stond bij iemand dat was zo'n 13 jaar geleden, de ander ongeveer een jaar of 6 nu geloof ik.

ze associeren stal niet met lekkere brokjes oid. De wei daarentegen is lekker buiten zijn, grazen, bij elkaar zijn etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:11

Maartje1990 schreef:
Lovely schreef:

Ooit gehoord van instinct??? als dat persée beter voor hun zou zijn, dan zou hun instinct toch wel zeggen dat ze een plekje om te schuilen moeten zoeken?

Paarden zijn ooit ontworpen op een steppe, dus die optie zit er van nature niet echt op gemonteerd omdat er op een steppe geen beschutting is. Paarden zoeken nog wel eens dekking bij elkaar als je goed oplet, maar niet in de omgeving omdat ze eenvoudigweg niet op het idee komen. Daarbij is het in die klimaten droger en ligt de grond hoger. Dan heb ik het wel over warmbloeden waar ooit wat arabisch bloed in gegoten is, niet over shetlandponies of ijslanders, norikers, haflingers e.d. Maar niks aan de hedendaagse paarden heeft nog iets met de natuur te maken en mede daarom is het niet zo slim om daar zo krampachtig toch naar te willen streven. Voor veel mensen is dat natural gedoe gewoon geboren uit geldgebrek en niet uit diepgaand ecologisch begrip van het wezen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:36

Wij proberen in elk geval een schuilstal te realiseren én mijn pony krijgt in de winter minimaal een regendeken op.
Ik kijk altijd naar zijn gezondheid en welzijn,als het niet goed gaat 24/7 buiten,kan ik altijd nog voor een stal kiezen.
Ik vind het in elk geval prettig dat mijn pony lekker kan lopen,wanneer hij dat wil en niet 15 uur in een hok staat.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:44

Dan heb ik zo te lezen super slimme pony's die onder de bomen schuilen als het regent en waait..
Uit geldgebrek.. grappig ik ben nu meer kwijt (geld en tijd) dan toen mijn pony nachts op stal ging.
In de winter een stuk verhard met schuilstal ik denk dat mijn pony met hko een stuk fijner blijft lopen dan toen hij na 16 uur zijn stal uit kwam..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:47

Lovely"
[quote="Maartje1990 schreef:
Lovely schreef:

Paarden zijn ooit ontworpen op een steppe, dus die optie zit er van nature niet echt op gemonteerd omdat er op een steppe geen beschutting is. Paarden zoeken nog wel eens dekking bij elkaar als je goed oplet, maar niet in de omgeving omdat ze eenvoudigweg niet op het idee komen. Daarbij is het in die klimaten droger en ligt de grond hoger. Dan heb ik het wel over warmbloeden waar ooit wat arabisch bloed in gegoten is, niet over shetlandponies of ijslanders, norikers, haflingers e.d. Maar niks aan de hedendaagse paarden heeft nog iets met de natuur te maken en mede daarom is het niet zo slim om daar zo krampachtig toch naar te willen streven. Voor veel mensen is dat natural gedoe gewoon geboren uit geldgebrek en niet uit diepgaand ecologisch begrip van het wezen paard.[/quote]

Niks geen geldgebrek hier hoor. Mijn paarden hebben nog noooooiiiittt iets gehad door toedoen van 't weer. Niks geen rare schimmels in hun vacht oid. En over Haflingers en shetlanders gesproken...... wat zou er nu bij mij in de wei staan :+

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 01:40

diep in mijn hart, zou ik alle paarden het liefst enkele uren per dag op het gras zien, maar dat is in nederland niet altijd te realiseren. Gelukkig is een paard een gewoonte dier en went aan zijn gewoonte van wonen.

Mijn paard was 2 jaar gewent bij de vorige eigenaar in de zomer enkele uren buiten in een paddock te staan en verder binnen.(het is een eng volb uit de rensport, dus ik denk dat ze voor die tijd ook nooit heeft buitengelopen) bij mij kwam ze hele dagen in het land. Wat fijn dacht ik, helemaal voor zo'n bloedpaard, lekker de hele dag bewegen.....maar het paard leek er niets aan te vinden, was dit niet gewent en ging veel liever weer naar binnen, stond te zeuren bij het hek. Nu 11 maanden later is ze er wat aan gewent, maar is heel af en toe een nachtje opstal geweest, door verschillende omstandigheden. aan haar houding te zien, vond/vind ze dit heerlijk, stond daar relext te knabbelen en tevreden te briezen. Wie maakt nou wie gek, in deze discussie :D
-Mijn mans paard echter, is bij ons geboren en altijd buiten geweest, die lijkt niet vrolijk te worden op stal. Staat altijd te drammen, hij lijkt te zeggen; laat me eruit.Maar als hij alleen buiten zou moet blijven lijkt hij te zeggen; he laat me eens gauw naar binnen..
-Dan nog de pony van mijn zoon. helaas een exzeem diertje. deze staat overdag op een kaal stukje zand helemaal alleen en snachts op stal, ook helemaal alleen (wat nou s nachts; van s middags 17 uur tot smorgens 10 uur)en ook nog eens zwaar ingepakt in een deken. Krijgt ook nog eens alleen maar hooi en een krummeltje brok. Maar hoor je het beestje klagen??? zij lijkt altijd blij; blij dat zij naar buiten mag, blij dat zij naar binnen mag, blij met hooi en blij met haar krummeltje brok, gewoon omdat dit haar routine is.(ik zelf ben blij in de wintermaanden, dan kan ze gewoon paard zijn in "haar' kudde en mee doen met de rest)

Verder zat lk 2 weken terug op de smid te wachten en observeerde een groep van 7 paarden, naast de onze. Elk kwartier kwam er een beste bui over. De kudde liep te grazen en ging bij de bui bij elkaar met de konten in de regen staan, was de bui over gingen ze grazen, kwam er weer een bui, hup weer bij elkaar staan. En net op de plek waar ze waren er werd niet naar een schuil mogelijk van een boom of zo gezocht. Ik zat onder een afdakje en zag dus aan de paarden dat de bui weer over was. Machtig om te zien hoe de dieren er mee omgingen. De smid was 5 kwartier later dan afgesproken |( , dus ik had alle tijd om dit te bekijken. Zelf kreeg ik het overigens erg koud, maar ik ben geen paard , met een warme geisoleerde haren jas, die wel -10 kan hebben.:D
Laatst bijgewerkt door santos op 17-09-11 02:15, in het totaal 5 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 01:46

mag ik nog even toevoegen:

Citaat:
Omgevingstemperatuur
Wilde paarden overal ter wereld, in koude en warme streken, worden hun hele leven blootgesteld aan weer, wind, zon, storm en schommelende temperaturen. Toch zoeken de dieren geen afgesloten plaatsen op als beschutting, enkel struikgewas of groepen bomen. Door een ingenieus systeem kan het paard zijn lichaamstemperatuur onder al die omstandigheden handhaven op 38 graden.

1. Vacht: de vacht die zich tweemaal per jaar vernieuwt, past zich aan de verschillende basistemperatuur per seizoen aan. Ook kan het paard door kleine spiervezels die met de haarschachten verbonden zijn de haren oprichten of platleggen. Door het omhoogzetten van de haren kan een paard lucht vasthouden tussen de haren, dit werkt als een extra isolatielaag (denk maar aan dubbel glas!)
2. Aders: (Slag)aders kunnen uitzetten, waardoor het bloed dichter naar het huidoppervlak gebracht wordt, waar het bloed zich kan afkoelen aan de buitenlucht.
3. Zweten: Het paard is een van de weinige zoogdieren dat via de huid kan zweten. Zweet dat verdampt, koelt de huid af.

Paarden die in stallen worden gehouden, ondervinden abrupte temperatuursveranderingen. Bijvoorbeeld in de winter: als het op stal 20 graden is en je gaat een buitenrit maken op een koude winterdag met -2 graden. Als het paard buiten de stal komt ervaart het paard een temperatuursverschil van 20 graden binnen enkele seconden. Hoewel in de natuur ook extreme schommelinge voorkomen (woestijn ’s nachts vorst en overdag 40 graden) verloopt dat vele malen geleidelijker.

Knippen en scheren is volgens Strasser niet alleen onnodig, maar ook nadelig: een geschoren vacht is veel minder effectief en in een korte vacht kan een paard minder lucht vasthouden als het de haren rechtop zet bij kou. Het meest verraderlijk is het als een paard slechts deels geschoren is: de niet geschoren gedeeltes zullen te warm zijn en de geschoren gedeeltes te koud. Ditzelfde geldt voor dekens: niet bedekte gedeeltes raken onderkoeld en bedekte gedeeltes oververhit.

Beweging
Gemiddeld leggen wilde paarden zo’n 15 tot 25 km per dag af, al grazend. Een paard dat in een box leeft en een uur per dag bereden wordt, beweegt hooguit een paar kilometer per dag. Deze beweging is dan ook nog eens geconcentreerd in een kleine deel van het etmaal. Met andere woorden; beweging is niet verspreid over het hele etmaal. Dit leidt tot verminderde doorbloeding van het hele paard, dus ook de hoeven en botafbraak als gevolg van deze verminderde doorbloeding. Een paard mag onder de ruiter ook zelden een natuurlijke houding aannemen. Een verzameld dressuurpaard wordt in een onnatuurlijke houding gedwongen, net als IJslanders die met opgeheven hoofd moeten tölten. (Hier later meer over)

Voeding
De voedselopname is vrijwel continu door constant grazen. Paarden die twee à driemaal per dag worden gevoerd, hebben niet alleen pijnlijke honger (die kan resulteren in luchtzuigen, kribbebijten etc), maar lopen ook het risico op darm- en maagproblemen (maagzuur, koliek etc). Ook tandproblemen kunnen worden veroorzaakt doordat er te weinig speeksel wordt aangemaakt waarmee de tanden worden beschermd. Bovendien zitten in krachtvoer vaak suikers. Een opgestald paard dat zich tussen de maaltijden te goed doet aan stro kan hiermee de lever beschadigen; bij het verteren van grote hoeveelheden stro worden ammoniakcomponenten (ammonia en ammonium) in de darmen gevormd dat via de darmwand en het bloed de lever bereikt.

Lichaamshouding
Een paard kent geen vast dag- en nachtritme, zoals de mens. Paarden slapen ongeveer vier tot zes uur verdeeld over het hele etmaal. Het grazen wordt op verschillende momenten onderbroken voor korte periodes van rust die van een paar minuten tot een half uur duren, met uitzondering van veulens die langer kunnen slapen. Paarden slapen veelaal staand; ze gebruiken nauwelijks energie om rechtop te staan. Dit komt doordat de gewrichten van het been in een bepaalde hoek gefixeerd kunnen worden.
Wanneer het paard het hoofd laag heeft, draagt de voorhand het meeste gewicht en de tenen dragen meer gewicht dan de hielen van de hoef, maar ook wanneer het paard in stap of in draf beweegt blijft het hoofd laag en wordt het hoofd niet hoger gedragen dan de eigen schoft.

Traditioneel opgestalde paarden zullen hun hoofd grote delen van het etmaal omhoog hebben, omdat ze met het hoofd omlaag in de box geen soortgenoten kunnen zien. In een box zullen ze hun hoofd vaak over de boxdeur houden om oogcontact te hebben met andere paarden. Hierdoor verschuift het zwaartepunt van het paard in zijn lichaam, maar ook in zijn hoeven.

Ook het eten uit voerbakken of ruifen leidt tot problemen, deze staan meestal niet op de grond. Met het hoofd laag zijn de luchtpijp en slokdarm vrij, ruim en lopen in één lijn door. Met opgeheven hoofd ontstaat een bocht in de luchtpijp en slokdarm waardoor het paard zich sneller kan verslikken en voedsel blijft hangen.

Contact hoeven met water en vet en olie
In het wild hebben paarden dagelijks meerdere malen contact met water met hun hoeven: tijdens het drinken in meertjes, het lopen over natte ondergronden, regen en dauw (vrijwel elke ochtend aanwezig!). Hoeven van traditioneel opgestalde paarden komen hooguit enkel malen per week in contact met water, bij het afspuiten van het (bezwete) paard. Absorptie van water maakt de hoeven elastisch en soepel, dat op zijn beurt overmatige slijtage voorkomt. Vergelijk het maar met een natte spons die je over straat ‘schraapt’ en een knetterharde opgedroogde spons die je over straat schraapt.

Bij opgestalde paarden drogen de hoeven uit, doordat er in boxen, rijbakken, paddocks etc geen water aanwezig is. Bovendien onttrekken veel bodembedekkers in stallen vocht aan de hoef, omdat ze ontwikkeld zijn om zoveel mogelijk urine op te nemen. Uitgedroogde/droge hoeven slijten sneller en zijn minder elastisch, kunnen daardoor ook minder goed schokken absorberen en het hoefmechanisme wordt hierdoor aanzienlijk verminderd.
Bij veel paarden wordt ook nog eens de hoef wekelijks met vet of olie ingevet. Olie en vet stoten water af en zullen zo de hoef nog sneller uitdrogen.

Rustplaatsen
Rustplaatsen van paarden in de natuur zien er in de ogen van mensen weinig comfortabel uit: geen dak, geen zachte ligplaats, weinig beschutting etc. Echter, paarden zijn prooidieren die zich niet verschuilen, hun leven hangt af van het snel kunnen wegrennen van het roofdier. Júist als zij slapen is het belangrijk dat ze de omgeving goed kunnen overzien en hun soortgenoten goed kunnen zien, omdat die op wacht staan. Paarden kiezen uit zichzelf als beschutting vaak de helling van een heuvel op of gaan een bos binnen wanneer zij last hebben van insecten. Wind en frisse lucht zijn altijd aanwezig. In veel stallen is te weinig luchtcirculatie. Behalve met opsluiting wordt een paard in een box ook nog geconfronteerd met verveling waaruit weer allerlei stal’ondeugden’ ontstaan. Het feit dat een paard min of meer gehoorzaam in zijn stal staat, zegt alleen iets over dat het paard weet waar het z’n eten kan vinden en het feit dat zijn instincten kunnen worden onderdrukt.

Ondergrond voor hoeven
In het wild komen hoeven in aanraking met verschillende ondergronden, hard en onregematig. Opgestalde paarden staan een groot deel van de dag op zachte bodembedekking in hun box (stro, vlas, zaagsel etc) en veel bodems van rijhallen en rijbakken zijn ook van zacht materiaal. Hoeven ondervinden hier te weinig slijtage en tegendruk.

Sociale contacten met andere paarden
Paarden in het wild leven in kuddeverband. Een paard alleen is ten dode opgeschreven. De kudde biedt bescherming, verzorging en sociale contacten. Bij traditioneel opgestalde paarden, worden paarden gefrustreerd in hun behoefte aan sociaal contact. Boxen worden gescheiden door tralies of dichte zijwanden en kunnen elkaar niet overal aanraken en besnuffelen. Ook ‘groomen’, net zo belangrijk als ‘vlooien’ bij apen voor het onderhouden van sociale contacten, wordt onmogelijk gemaakt. Veules worden afgespeend in plaats van dat zij zich langzaam in de kudde losmaken van hun moeder. Een paard moet soortgenoten kunnen zien, aanraken, ermee spelen en omgaan. Als aan deze voorwaarden niet voldaan is, zal de lichamelijke en geestelijke gezondheid eronder leiden. Seksueel contact wordt gefrustreerd omdat het normale proces van ‘elkaar het hof maken’ niet toegestaan wordt. Hengsten wordt hun sperma kunstmatig afhandig gemaakt op een kunstmerrie die zij dekken. Het sperma wordt vervolgens ingebracht bij de merrie zonder dat de hengst hier nog aan te pas komt. In de gevallen waarbij nog wel gedekt wordt, is het contact met de hengst vaak maar kort en is er vaak sprake van een gedwongen dekking waarbij de merrie vastgebonden wordt. Uit recente wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat dergelijke dekkingen traumatisch zijn voor de merrie.

‘Bescherming’
Afgezien van opgedroogde modder (insectenwerend) kan het paard zich in de natuur nergens mee bedekken. Onder ‘omgevingstemperatuur’ is al verteld welk effect scheren en dekens hebben op warmtehuishouding van een paard.

bron:“Een paardenleven lang gezond” Dr. Hiltrud Strasser, 2000

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:01

mooi stukje maartje en ik ben het met vele dingen eens. Maar dit zou wel betekenen dat vele sportpaarden dus ten dode zijn opgeschreven of in ieder geval geestelijk of lichamelijke problemen hebben????

(tenminste; ik vermoed dat vele bekende top ruiters hun paarden niet zo houden)
Laatst bijgewerkt door santos op 17-09-11 02:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:09

hoezo zijn die paarden dan ten dode opgeschreven?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:18

Lovely schreef:
Maar niks aan de hedendaagse paarden heeft nog iets met de natuur te maken en mede daarom is het niet zo slim om daar zo krampachtig toch naar te willen streven. Voor veel mensen is dat natural gedoe gewoon geboren uit geldgebrek en niet uit diepgaand ecologisch begrip van het wezen paard.

Een paard is nog steeds een paard. Hij maakt een wintervacht aan, heeft hetzelfde verteringsstelsel en zo kan ik nog wel even door gaan. Dat het exterieur enigszins is veranderd wil niet zeggen dat het ineens een nieuwe diersoort is geworden. Daarbij kan je daar ook gewoon andere maatregelen voor nemen dan in een box zetten.

Dat natural gedoe kost even veel, zo niet meer dan, niet natural gedoe. (Nu zou ik mijzelf absoluut geen natural willen noemen, maar je paard niet op stal zetten is blijkbaar natural zijn. Ik wil het beste voor mijn dieren en kijk daarbij naar hun behoeftes, ok natuurlijke behoeftes toch een beetje natural. Maar ik hoor niet bij de anti- bit, ijzer, deken brigade)

Erg opmerkelijk trouwens dat jij nu wel zegt dat dat natural gedoe gewoon uit geldgebrek is en niet uit diepgaand begrip. Waarmee je een groep mensen veroordeeld en een aantal posts geleden valt over iemand die hetzelfde zou doen over mensen die een stal en een bak lekker dicht bij elkaar willen hebben.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:18

Maartje;misschien wat zwaar benoemt ;), kwam door het stukje voeding en wordt zelf aangehaald bij stukje sociale contacten , maar in ieder geval geestelijke en/of lichamelijke problemen hebben.
Laatst bijgewerkt door santos op 17-09-11 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:20

@Santos, die hebben ze ook, ik kan de exacte cijfers niet meer vinden maar er zijn ontzettend veel paarden in Nederland met een stalgebrek. Dat zou ik een geestelijk en soms lichamelijk probleem willen noemen.