Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:20

eerder deed ik ook wel mijn beklag.. zo als pensiongebruiker. Maar nu ik ze thuis heb staan besef ik me dat die pensionhouders het nog niet zo slecht deden hoor. Als je minimaal 2% van het lichaamsgewicht aan hooi geeft per dag en strooit en voer en etc.. wat blijft er dan nog over voor de pensionhouder?

- ze staan vaak voor je klaar,..mogen nooit zeuren over afwijkende tijden; wat nou zondag?
- moeten altijd de troep opruimen... want niemand voelt zich aangesproken om op te ruimen
- laten we het nog maar niet hebben over het onderhoud van de stallen, verlichting, erf, bak (te nat, te droog, te oneffen..zucht);
- opdoen van dekens, wisselen van dekens.. en het gezeur over de verkeerde deken op het verkeerde moment.
- het naar buiten doen en binnen zetten van de paarden in de weide (en ook hier weer...te nat, te droog, te oneffen..)
- en als er iets gebeurt wordt de pensionhouder er vaak bijgehaald, op elk moment van de dag of zelfs nacht!
- bovendien is het hooi en stro dit jaar gewoon duur.. gewoon door het weer en niets met economische crisis ofzo.
- laten we het ook maar niet hebben over het aanleveren van menig product. Het lijkt simpel -> bestellen en laten bezorgen. maar vergis je er niet in hoeveel werk een pensionhouder nog kan hebben om even 10 ton hooi weg te moeten pakken.
- De schade die paarden maken, maar niemand zich meld. Kosten voor pensionhouder.
- en wat voor dankje krijgt ie? mensen die vertrekken omdat er toch iets eens een tikkeltje minder is. En dan niet eens houden aan de opzegtermijn. Of mensen die het niet of half betalen. Een regeling aanvragen of zelfs gewoonweg niet betalen. moet ie allemaal slikken.

En je hypotheek voor de grond? En wat dacht je van de aanschaf van die dure stallen? google maar eens naar de gemiddelde stal, wat ie tegenwoordig kost. Niemandwil een paard nog in een 'aardappelkistje' zetten. Maar luxe uitstraling telt alleen nog maar. Voordat dat zich terug betaald heeft ben je een jaar verder. Daarna komt het onderhoud/reparatie weer om de hoek kijken.

En waar hebben we het over die 50 euro wat ie verdient? Nou... wat je verdienen mag noemen.
Ik vind dat we wel eens de pensionhouder in het zonnetje mogen zetten! Dat kan al met een klein gebaar!... en als je een pension te duur vindt? wat doe je er dan? En jij kiest ervoor om een duur paard te houden en bij een ander te stallen.

Zo'n te dure rekening kan en mag niet eens zo uit de blauwe hemel komen vallen! Je informeert hier toch van te voren? En die prijsstijgingen? tja als ze een goede redenen hebben...

(dit was in het algemeen geschreven..niet naar TS persoonlijk)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:36

Haha.... als bepaalde type mensen moeilijk zijn, dan is het de paardeneigenaar inderdaad wel ja ;-)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:30

Knert: _/-\o_
(zegt een klant, die altijd erg moeilijk/precies was maar sinds ze het zelf vd andere kant heeft ervaren, heel veel meer begrip heeft gekregen voor de pensionhouder ;) )
Maar d.w.n.z dat ik sommige prijzen "normaal" vindt :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:41

papagroom schreef:
Chaos schreef:

Nou, kleigrond is 's zomers wel te doen, maar met nat weer niet. :) Hier op de klei-grond niet iig :P

uitgraven,draineren 30cm brekerzand,20cm C3Czand
dan gaat t prima op de klei...maar dat is ook niet goedkoop..en paarden niet los in de bak om graven te voorkomen
De lagen mogen niet gemengd worden

Ik heb een binnen- en buitenbaan, maar iig bedankt. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:18

Het valt me als bankmedewerker (zakelijk/agri) wel op dat de klagers geen rekening houden met de aanschaf van een dusdanig complex.

Je hebt grofweg 2 types pensionhouders:
1; boeren die gestopt zijn met boeren en hypotheek vrij, stallen, woonhuis en grond hebben.
2; mensen die zelf een complex bouwen of kopen.

Groep 1 heeft naast kosten voor de paarden en arbeidsloon alleen te maken met onderhoud, verbouwing en vervangingsinvestering. Groep 2 moet eerst zijn handjes ophouden bij de bank voor pak hem beet 1 mln euries (afhankelijk van lokatie en faciliteiten).

Groep 1 kan voor een heel gunstig tarief paarden houden omdat de grootste kostenpost niet aanwezig is.

Groep 2 zit alleen al met de volgende kosten voor de financiering:
Hypotheek 1.000.000,-
Uitgaande van een rente van 5% (kan iets hoger of lager uitvallen)
Looptijd van 30 jaar
Uitgaande van 40 stallen
- De rente komt dan uit op 50.000,- per jaar (104,- per box per maand)
- Aflossing komt dan uit op 33.333,- per jaar ( 70,- per box per maand)
Daar komt nog eens bij dat inventaris niet in 30 jaar afgelost wordt maar in 5 tot 10 jaar. Het aflossingstermijn ligt voor een deel van die 1 mln hoger dan hierboven aangegeven.

Een beetje leuke pensionstal in een bevolkt gebied met goede faciliteiten heeft dus al bijna 200 euro !!!!!! aan financieringslasten per box per maand. En dan staat er nog geen paard in.

Anomien

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:27

exact...heel duidelijk.. daarom ook mijn doel : wij mogen hun wel waarderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:34

Knert schreef:

Absoluut. Ik ben het echt niet altijd eens met mijn pensionhouder en zou zelf veel dingen anders doen maar hij doet wel zijn stinkende best ondanks dat hij slecht ter been is.

Qua prijs heb ik niet echt te klagen :D . Sta €230,- all in met binnenbak, buitenbak, wasplaats, solarium, dagelijks weidegang en voer. Maar goed is wel een gevalletje boer uitgekocht door gemeente en huidig object vrij van financiering. En dan nog legt hij erop toe :(:) .

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:41

Ik heb niks te klagen. Hoef nooit uit te mesten of paarden binnen te halen, kan gewoon op vakantie en alles wordt geregeld.

Ruime stallen van 3,5x3m, en goed belucht.
Gehele dag weidegang
Buitenbak met goede bodem (20x60m)
Uitrijmogelijkheid, met ligging aan een ruiterroute
Verwarmde waterbakken
Prijs inclusief brok, ruwvoer, kuil, muesli, houtkrullen, wormenkuur en 's winters wortels.
Voorrijkosten van de hoefsmid/tandarts delen we altijd.

Prijs €175,- all in.

Als ik binnen wil rijden kan ik op 2 km afstand voor 5 euro een uur een binnenbak huren.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:51

Hm ja ik ben de een ´groep 3 minipensionhouder´:
-maandelijks dure huur van land en stalgebouw
-aanschaf van hooi etc (oeps dat valt ook vies tegen wat dat per maand kost)
-doe het werk een heel end zelf, maar kan in die tijd dus ook niks anders doen, en als er een keer wat is (met 1 van de paarden of met de stalling zelf) moet dit ook gewoon kunnen. in deze tijd kan ik dus verder ook geen geld verdienen.

Nu hoef ik er zelf niets aan te verdienen, maar ik wil ook niet dat het me extra kost.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:02

fenna1995 schreef:
Ik heb niks te klagen. Hoef nooit uit te mesten of paarden binnen te halen, kan gewoon op vakantie en alles wordt geregeld.

Ruime stallen van 3,5x3m, en goed belucht.
Gehele dag weidegang
Buitenbak met goede bodem (20x60m)
Uitrijmogelijkheid, met ligging aan een ruiterroute
Verwarmde waterbakken
Prijs inclusief brok, ruwvoer, kuil, muesli, houtkrullen, wormenkuur en 's winters wortels.
Voorrijkosten van de hoefsmid/tandarts delen we altijd.

Prijs €175,- all in.

Als ik binnen wil rijden kan ik op 2 km afstand voor 5 euro een uur een binnenbak huren.

dan mag jij flink in je handjes knijpen! (nu heb ik zo niet gekeken waar je woont).. maar het klinkt erg goed. Al mag ik zelf ook niet klagen. Heb ze lekker thuis. Ondanks al het werk is het echt leuk en fijn.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:17

Friesland, in Donkerbroek.
Daar liggen de prijzen wat lager zou je denken, maar hier in de buurt heb je ook achterlijk hoge prijzen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:20

Opvallend is toch -denk ik- dat vaak de wat jongere bokker (ongeveer onder de 20) pensionprijzen als duur ervaren, en de wat oudere bokker meestal de pensionprijzen als realistisch ervaren.
Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:22

scoxxx schreef:
Opvallend is toch -denk ik- dat vaak de wat jongere bokker (ongeveer onder de 20) pensionprijzen als duur ervaren, en de wat oudere bokker meestal de pensionprijzen als realistisch ervaren.
Of zie ik dat verkeerd?

Zou kunnen. Indien dat een correcte conclusie is zal dat gedeeltelijk komen door een verschil in besteedbaar inkomen en het feit dat veel jongelui nog bij de ouders wonen en heel weinig benul hebben wat het echte leven nu werkelijk kost.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:24

Is afhankelijk van wat je verdient en je ervaring met pensionprijzen denk ik.
Ik vind boven de 300 euro veel te veel en mijn eigen 175 euro zeker goedkoop. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:44

ik betaal wat veel mensen als veel zouden ervaren,maar ik ben tevreden over de plek waar mijn pony staat en ik kom/rij er nu met veel plezier

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:29

Juliette86 schreef:
Het valt me als bankmedewerker (zakelijk/agri) wel op dat de klagers geen rekening houden met de aanschaf van een dusdanig complex.

1; boeren die gestopt zijn met boeren en hypotheek vrij, stallen, woonhuis en grond hebben.

Groep 1 heeft naast kosten voor de paarden en arbeidsloon alleen te maken met onderhoud, verbouwing en vervangingsinvestering. Groep 2 moet eerst zijn handjes ophouden bij de bank voor pak hem beet 1 mln euries (afhankelijk van lokatie en faciliteiten).

Groep 1 kan voor een heel gunstig tarief paarden houden omdat de grootste kostenpost niet aanwezig is.

Hypotheek 1.000.000,-
Looptijd van 30 jaar
Uitgaande van 40 stallen
Daar komt nog eens bij dat inventaris niet in 30 jaar afgelost wordt maar in 5 tot 10 jaar. Het aflossingstermijn ligt voor een deel van die 1 mln hoger dan hierboven aangegeven.

Een beetje leuke pensionstal in een bevolkt gebied met goede faciliteiten heeft dus al bijna 200 euro !!!!!! aan financieringslasten per box per maand. En dan staat er nog geen paard in.

Maar je bent het toch wel met me eens dat juist dergelijke bedrijven op dit moment erg kwetsbaar zijn?
In jouw voorbeeld is er ook nog eens sprake van een tophyporheek en geen eigen geld.
In een tijd als deze zijn dit de eersten die het de kop zal kosten.

Ik vind daarnaast een bedrijf starten op grond van jouw berekening een enorm risico waarbij je je dus inderdaad af kunt vragen of dit wel haalbaar is.
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.

Daarnaast rechtvaardigd dit nog steeds niet een belachelijk hoge pensionprijs.
Ditis gewoon slecht zaken doen.
Tis lang goed gegaan omdat het iedereen goed verging, maar ik denk nog steeds dat dit tij gaat keren.

Ik denk niet dat banken nu nog een dergelijke hypotheek zullen verstrekken.
Tot een paar jaar terug nog wel, het kon toen niet op...
Maar hierin zijn dus de geldverstrekkers ook een stuk kritischer en voorzichtiger geworden.
En terecht.
Een heleboel koppen beginnen te rollen of doen dit al.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:35

Knert schreef:

Het gaat er in dit topic niet om om pensions (-houders) af te kraken.
Dus het wel of niet waarderen is daarmee ook niet aan de orde.

Ik heb een geweldige pensionstal in Brabant gehad.
Betaalbare prijs en werkelijk waar gouden mensen.
Als ik kon, was ik bij hen gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:41

Julliette, groep 2 doet er vaak nog handel bij, kopen paarden, rijden ze in en verkopen ze weer en een beetje leuk paard brengt al gauw een duizendje winst op, dan worden er in de miljoenencomplexen wedstrijden gehouden, clinics. lessen gegeven. Er is vaak wat meer inkomsten, dan zit er vaak in de achterban nog een onderneming, bv bouwonderneming, of andere geldopbrengsten.

Een bank geeft niemand 1 miljoen lening als je nog moet starten....dan moeten er al behoorlijke inkomsten achter de hand zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:28

Het gaat hier ook niet om de vraag of een bank wel of niet zou financieren. Een starter krijgt een dergelijk bedrag niet zonder goed onderpand, eigen geld, borgstelling en noem ze maar op. Het was puur even een voorbeeldje van financieringslasten (kostenplaatje) per box. Los van het feit of er een pension-, manege- of handelspaard in staat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:36

fenna1995 schreef:
Friesland, in Donkerbroek.
Daar liggen de prijzen wat lager zou je denken, maar hier in de buurt heb je ook achterlijk hoge prijzen!

Herkende het bruggetje al ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:59

Lowara schreef:
Jol1 schreef:
Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.

hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.

dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt

Prijzen zijn de afgelopen 13 jaar toch wel aardig gestegen hoor :P
Een bak die toen 5000 gulden kostte was al een aardig prijzige bak!
Prijzen van zand, vervoer, arbeidsloon, zijn allemaal gestegen. Door normale inflatie en door de overgang naar de euro!
Inderdaad kan het nogal schelen per kuub bij wie je je zand bestelt, maar waar je het ook besteld, het is altijd veel geld! Omdat je er zoveel van nodig hebt O:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:14

Trennie schreef:
Juliette86 schreef:

Hypotheek 1.000.000,-
Looptijd van 30 jaar
Uitgaande van 40 stallen

Maar je bent het toch wel met me eens dat juist dergelijke bedrijven op dit moment erg kwetsbaar zijn?
In jouw voorbeeld is er ook nog eens sprake van een tophyporheek en geen eigen geld.
In een tijd als deze zijn dit de eersten die het de kop zal kosten.

Ik vind daarnaast een bedrijf starten op grond van jouw berekening een enorm risico waarbij je je dus inderdaad af kunt vragen of dit wel haalbaar is.
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.

Daarnaast rechtvaardigd dit nog steeds niet een belachelijk hoge pensionprijs.
Ditis gewoon slecht zaken doen.

Tis lang goed gegaan omdat het iedereen goed verging, maar ik denk nog steeds dat dit tij gaat keren.

Ik denk niet dat banken nu nog een dergelijke hypotheek zullen verstrekken.
Tot een paar jaar terug nog wel, het kon toen niet op...
Maar hierin zijn dus de geldverstrekkers ook een stuk kritischer en voorzichtiger geworden.
En terecht.
Een heleboel koppen beginnen te rollen of doen dit al.

Wat is dat voor een onzin?
Als dat de kosten zijn, dan hangt daar een prijs aan. Logisch gevolg. Als paarden houden zo duur wordt omdat alles zo duur is geworden, dan is dat gewoon zo. Dan moeten we daar harder voor werken en anders kan het niet meer.
Je kunt niet verwachten dat andere mensen mee gaan betalen aan jouw hobby, of er verlies voor draaien. In heel veel landen is paarden houden echt iets voor rijke mensen, en de prijzen liggen daar ook veel hoger. Zeker bij pension- en trainingsstallen!
Zwitserland werd al genoemd, Oostenrijk is ook prijzig, Duitsland is 300 euro of meer ook vrij normaal wil je een beetje luxe hebben voor paarden en jezelf. In de verenigde Staten is paarden houden helemaal Elitewerk, tenzij je op het platteland woont en zelf voldoende grond hebt...
Groot Brittannië is ook duur... Nederland was gewoon een uitzondering!

Verder werken veel mensen, die zo'n stal bouwen, nog er naast.
Ze geven bijvoorbeeld lessen (€40,- per uur of duurder), nemen paarden in training (trainingsgeld inclusief stalling tussen de 450 en 1000 euro per maand of meer als je (inter)nationaal bekend ruiters hebt...)
Ze hebben een hengstenhouderij/KI station, een manege, etc. waar een deel van de voorzieningen voor nodig is en mee terugverdiend kan worden.
Of ze hebben er een ander bedrijf naast buiten de paarden, of een andere goed betaalde baan.

Maar duur tot onbetaalbaar is het wel!

Wij hebben nu 3 offertes binnen voor een Garage/Paardenstal met geïsoleerd dak en hooizolder boven het paardendeel, afmeting ongeveer 7 bij 28 meter, en alle drie zaten rond de €100.000 euro exclusief BTW en exclusief stalinrichting als boxwanden, staldeuren/luiken, waterbakjes, etc.!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-10-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:16

In de regio Utrecht/Amsterdam koop je voor 1 miljoen niet een bedrijf waar je 40 paarden kwijt kan. Voor een half miljoen meer misshcien, maar dan heb je pachtgrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:51

Het was ook een gemiddeld pak 'm beet getal ;) . Zal per regio wat hoger of lager zijn.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:56

Joyce B: heb het idee dat je de kern van het verhaal een beetje mist. Niet l-u-l-l-i-g bedoeld overigens,dus hoop niet dat je het aanvallend opvat.
In de kern komt het er op neer dat dit niet meer op te brengen is.
Tuurlijk: als dit de kosten zijn, dan is dat zo.
Maar er moet ook vraag naar zijn.
En de verhouding vraag - aanbod, daar draait dit topic in principe dus ook om.
Dus het is imo echt geen onzin.
Ik heb nog steeds nergens geen exact bedrag genoemd van wat ik een belachelijke pensionprijs vind.
Dt heb ik bewust niet gedaan, om de discussie hierover breed te houden.

Verder ben ik het volstrekt niet met je eens wat je vergelijking met het buitenland betreft.
Duitsland en Belgie zijn zelfs een stukje goedkoper dan Nld, hoewel deze 3 landen redelijk vergelijkbaar zijn.
Amerika idemdito: ligt het er maar net aan waar je zit.
En dat geldt in alle landen: zodra je in dichtbevolkte gebieden komt, wordt de grond schaars en de prijs hoog.
Hetzelfde zien we bij ons in het westen / randstad.

Wat betreft die 3 offertes: Als je het kunt betalen is het hardstikke fijn, maar voor de modale inkomens is dit natuurlijk niet te doen.
Daar heb je voor dat geld een gemiddeld genomen appartement.
Mensen die dit niet zomaar kunnen betalen, gaan op zoek naar een andere en vaak goedkopere manier om dit te bekostigen / realiseren.
Denk aan veel zelf doen, zelf inkopen etc.