Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
papagroom schreef:Chaos schreef:
Nou, kleigrond is 's zomers wel te doen, maar met nat weer niet.Hier op de klei-grond niet iig
uitgraven,draineren 30cm brekerzand,20cm C3Czand
dan gaat t prima op de klei...maar dat is ook niet goedkoop..en paarden niet los in de bak om graven te voorkomen
De lagen mogen niet gemengd worden
Knert schreef:exact...heel duidelijk.. daarom ook mijn doel : wij mogen hun wel waarderen!
. Sta €230,- all in met binnenbak, buitenbak, wasplaats, solarium, dagelijks weidegang en voer. Maar goed is wel een gevalletje boer uitgekocht door gemeente en huidig object vrij van financiering. En dan nog legt hij erop toe
. fenna1995 schreef:Ik heb niks te klagen. Hoef nooit uit te mesten of paarden binnen te halen, kan gewoon op vakantie en alles wordt geregeld.
Ruime stallen van 3,5x3m, en goed belucht.
Gehele dag weidegang
Buitenbak met goede bodem (20x60m)
Uitrijmogelijkheid, met ligging aan een ruiterroute
Verwarmde waterbakken
Prijs inclusief brok, ruwvoer, kuil, muesli, houtkrullen, wormenkuur en 's winters wortels.
Voorrijkosten van de hoefsmid/tandarts delen we altijd.
Prijs €175,- all in.
Als ik binnen wil rijden kan ik op 2 km afstand voor 5 euro een uur een binnenbak huren.
scoxxx schreef:Opvallend is toch -denk ik- dat vaak de wat jongere bokker (ongeveer onder de 20) pensionprijzen als duur ervaren, en de wat oudere bokker meestal de pensionprijzen als realistisch ervaren.
Of zie ik dat verkeerd?
Juliette86 schreef:Het valt me als bankmedewerker (zakelijk/agri) wel op dat de klagers geen rekening houden met de aanschaf van een dusdanig complex.
Je hebt grofweg 2 types pensionhouders:
1; boeren die gestopt zijn met boeren en hypotheek vrij, stallen, woonhuis en grond hebben.
2; mensen die zelf een complex bouwen of kopen.
Groep 1 heeft naast kosten voor de paarden en arbeidsloon alleen te maken met onderhoud, verbouwing en vervangingsinvestering. Groep 2 moet eerst zijn handjes ophouden bij de bank voor pak hem beet 1 mln euries (afhankelijk van lokatie en faciliteiten).
Groep 1 kan voor een heel gunstig tarief paarden houden omdat de grootste kostenpost niet aanwezig is.
Groep 2 zit alleen al met de volgende kosten voor de financiering:
Hypotheek 1.000.000,-
Uitgaande van een rente van 5% (kan iets hoger of lager uitvallen)
Looptijd van 30 jaar
Uitgaande van 40 stallen
- De rente komt dan uit op 50.000,- per jaar (104,- per box per maand)
- Aflossing komt dan uit op 33.333,- per jaar ( 70,- per box per maand)
Daar komt nog eens bij dat inventaris niet in 30 jaar afgelost wordt maar in 5 tot 10 jaar. Het aflossingstermijn ligt voor een deel van die 1 mln hoger dan hierboven aangegeven.
Een beetje leuke pensionstal in een bevolkt gebied met goede faciliteiten heeft dus al bijna 200 euro !!!!!! aan financieringslasten per box per maand. En dan staat er nog geen paard in.
Knert schreef:exact...heel duidelijk.. daarom ook mijn doel : wij mogen hun wel waarderen!
Lowara schreef:Jol1 schreef:Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.
hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.
dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt

Trennie schreef:Juliette86 schreef:Het valt me als bankmedewerker (zakelijk/agri) wel op dat de klagers geen rekening houden met de aanschaf van een dusdanig complex.
Je hebt grofweg 2 types pensionhouders:
1; boeren die gestopt zijn met boeren en hypotheek vrij, stallen, woonhuis en grond hebben.
2; mensen die zelf een complex bouwen of kopen.
Groep 1 heeft naast kosten voor de paarden en arbeidsloon alleen te maken met onderhoud, verbouwing en vervangingsinvestering. Groep 2 moet eerst zijn handjes ophouden bij de bank voor pak hem beet 1 mln euries (afhankelijk van lokatie en faciliteiten).
Groep 1 kan voor een heel gunstig tarief paarden houden omdat de grootste kostenpost niet aanwezig is.
Groep 2 zit alleen al met de volgende kosten voor de financiering:
Hypotheek 1.000.000,-
Uitgaande van een rente van 5% (kan iets hoger of lager uitvallen)
Looptijd van 30 jaar
Uitgaande van 40 stallen
- De rente komt dan uit op 50.000,- per jaar (104,- per box per maand)
- Aflossing komt dan uit op 33.333,- per jaar ( 70,- per box per maand)
Daar komt nog eens bij dat inventaris niet in 30 jaar afgelost wordt maar in 5 tot 10 jaar. Het aflossingstermijn ligt voor een deel van die 1 mln hoger dan hierboven aangegeven.
Een beetje leuke pensionstal in een bevolkt gebied met goede faciliteiten heeft dus al bijna 200 euro !!!!!! aan financieringslasten per box per maand. En dan staat er nog geen paard in.
Maar je bent het toch wel met me eens dat juist dergelijke bedrijven op dit moment erg kwetsbaar zijn?
In jouw voorbeeld is er ook nog eens sprake van een tophyporheek en geen eigen geld.
In een tijd als deze zijn dit de eersten die het de kop zal kosten.
Ik vind daarnaast een bedrijf starten op grond van jouw berekening een enorm risico waarbij je je dus inderdaad af kunt vragen of dit wel haalbaar is.
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.
Daarnaast rechtvaardigd dit nog steeds niet een belachelijk hoge pensionprijs.
Ditis gewoon slecht zaken doen.
Tis lang goed gegaan omdat het iedereen goed verging, maar ik denk nog steeds dat dit tij gaat keren.
Ik denk niet dat banken nu nog een dergelijke hypotheek zullen verstrekken.
Tot een paar jaar terug nog wel, het kon toen niet op...
Maar hierin zijn dus de geldverstrekkers ook een stuk kritischer en voorzichtiger geworden.
En terecht.
Een heleboel koppen beginnen te rollen of doen dit al.