Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Slecht passend tuig, slecht eten, slecht onderkomen!
. Sterker nog, zet je ze los in de bak.. staan ze voor de deur de hele tijd, zet de deur open en ze lopen zo eruit terug naar stal. Raar maar waar.. Niet dat het daarom minder erg is, natuurlijk niet. Maar als het écht ondragelijk was echt pure dierenleed was het niet toegestaan he.. zo erg is het ook weer niet. Het is gewoon niet optimaal! En als ik kon kiezen, koos is voor heel veel wei.. Maarja, die keuze heb je gewoon niet altijd. 
pmarena schreef:Dat is ook zoiets : als jij je paard los zet en het wil graag weer terug naar stal : dan zet je je dier dus op een waardeloze plek los.
Onze weide-paarden zijn het ook snel zat in een saaie bak of paddock hoor , daar is ook geen reet aan
Net zoals op een kale wei , of op een wei zonder vriendjes , of....noem maar op. Het gaat er nog steeds om dat je je paard een GESCHIKTE ruimte biedt.
Niet op de wei zetten : ook een (fijn ingerichte !!) paddock is nog best acceptabel. Ik zou het zelf nooit willen dat mijn paard nooit lekker in de wei kan , maargoed. En heel eerlijk : als je een dier op zo'n manier houdt dat het nooit echt even wat meer vrijheid heeft om zijn natuurlijk gedrag te tonen ,
dan ben je geen goede eigenaar nee. Hoe goed je het dier ook verzorgt en hoeveel tijd je er ook aan besteed , het draait niet alleen maar om wat de mens met hem doet , maar elk levend wezen hoort ook een eigen sociaal leven te hebben naast zijn functie als huisdier.
Overigens kunnen paarden heus wel een heel acceptabel leven hebben hoor als ze opgehokt staan en er toch minimaal een paar uurtjes per dag uit komen en verder goed verzorgd en goed behandeld worden. Maar het is een trieste manier van dieren houden waarbij de behoeftes van het dier te weinig gerespecteerd worden.Veel mensen weten niet beter , dat is nu eenmaal zo. Maar daarom hoeven we het niet zo te laten waardoor er steeds meer van zulke stallen gebouwd worden.
Heb je echt hart voor dieren dan voel je je minimaal schuldig dat je paard zo opgesloten staat. En praat je het niet goed / laat je het niet dag-in-dag-uit jaar na jaar voortduren al schouderophalend. Dat het met andere paarden gebeurt is 1 ding , maar bij je eigen paard...dat is alleen maar je eigen schuld.
Maar als je hart voor dieren hebt dan begin je ook niet aan konijnen in van die walgelijk kleine hokjes , of een vogeltje in zo'n waardeloos klein kooitje , of....vul maar in. En dat is ook nog steeds heel normaal in Nederland. Al die zaken mogen van mij best aangepakt gaan worden zodat het steeds minder voorkomt.
Er wordt gewoonweg teveel gesolt met dieren voor het plezier van de mens.
Nu we er steeds bewuster van worden moeten we dat gewoon aanpakken zodat er verbetering in de situatie komt , en het in ieder geval niet in stand houden !

JoviBan schreef:CCindy schreef:Worden ze niet futloos als ze dag en nacht op de wei staan, vooral met rijden?
Jaaaa, daar heb je een héél goed punt!
Je kunt je paard maar beter opsluiten, dan is ie lekker fris als je gaat rijden!

Marchador schreef:Mijn pony is echt niet futloos als je haar gaat rijden. Ze staat dag en nacht in de wei, maar of ze nu op stal staat of in de wei... futloos is ze zeker niet!
Ook bijrijdpaard staat dag en nacht buiten, maar ook die is absoluut niet futloos!
beiden kunnen ze nog lekker gek doen, fris zijn en melig doen.
Mijn ouders zijn al een tijdje flink op zoek naar een woning met veel grond, zodat mijn pony erbij kan en dan nog een andere, zoals een shet of misschien wel een paard.
maar het is gewoon een alert en wakker diertje.

Bij ons krijgen ze dus voor het eten ook kuil, hier zijn ze ook bijna een uur mee bezig volgens mij... is dit niet nodig als ze zoveel op de wei staan? Want dat duurt dus wel even en gaat stukken makkelijker in de stal als in de wei, want ze staat met een kleine kudde. 
Dus geen abnormale reactie lijkt mij, gewoon checken of ik het nu goed begrijp 
joyce B schreef:goh, blijkbaar lees je met een negatieve bril op. Ik gaf alleen maar aan dat ik dit begreep uit jouw antwoordDus geen abnormale reactie lijkt mij, gewoon checken of ik het nu goed begrijp
Ik ging er met gras sparen even vanuit dat het misschien nieuw ingezaaid land was. En risico op darmproblemen lijkt me ook zeer legitiem om je paarden niet te lang op het gras te zetten...
Je wilt immers geen koliek!
Niet iedereen probeert elkaar hier af te ...... hoor!
CCindy schreef:Doe even normaal. Ik vind het belangrijk dat hij niet futloos is, maar ik weeg het af. Het lijkt mij heerlijk voor ze om 24/7 buiten te staan, maar ik wil ook blijven rijden.
In de zomer lijkt het me een goed idee, en KiWiKo gaf me al een normaal antwoord dat ze niet echt futloos worden. Daar heb ik meer aan dan jouw antwoord.
JoviBan schreef:CCindy schreef:Doe even normaal. Ik vind het belangrijk dat hij niet futloos is, maar ik weeg het af. Het lijkt mij heerlijk voor ze om 24/7 buiten te staan, maar ik wil ook blijven rijden.
In de zomer lijkt het me een goed idee, en KiWiKo gaf me al een normaal antwoord dat ze niet echt futloos worden. Daar heb ik meer aan dan jouw antwoord.
Stel nou dat kiwiki (of iemand anders) jou het antwoord had gegeven dat je paard wèl futloos zou worden van 24/7 buiten?
Wat had je dàn gedaan?
Dan toch maar opsluiten zodat ie lekker fris is met rijden?