Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:39

Volgens mij wordt NL enkelt nog maar voller en voller. Mensen die nu nog veel wei hebben, mogen het hopen te behouden denk ik!!

En je hebt ook gelijk, ik praat het niet goed, maar sommige mensen hier in dit topic gaan zover met opmerkingen, dat ik denk "nou eh, dan mag je je wel is druk gaan maken op dingen als brook hospital".

Maar goed, zoals ik eerder al zei een gebed zonder end. Zoveel mensen, zoveel meningen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:48

Orienta :

O oeps verkeerde naam gebruikt denk ik :o

Als je even leest : die paarden hoeven met zo'n regeling niet direct weg uit de pensions , maar kunnen daar gewoon hun hele leven blijven staan als hun eigenaar dat wil. Maar er mogen geen nieuwe paarden meer bij komen. Dus als iemand dan vanaf de dag dat zo'n wet nageleefd wordt toch een paard wil , dan zal diegene er aan moeten voldoen dat het dier een fatsoenlijk leven krijgt waar het dus niet als gevangene de dag door moet komen met slechts een paar uurtjes verplichte beweging en luchten.

Het is überhaupt al triest dat zoiets van bovenaf bepaald moet worden omdat mensen zelf niet genoeg om hun dier geven om het fatsoenlijk te huisvesten :n

Maar inderdaad ik verwacht ook niet dat zulke regelgeving er gaat komen. Simpelweg omdat het teveel mensen op de teentjes trapt en de mensen de macht hebben , niet de dieren. Als dieren nu ook stemgerechtigd waren :P

En het controleren zal best moeilijk worden. Zou wel weer werkgelegenheid scheppen trouwens :P
Maar natuurlijk ook kosten met zich meebrengen.

Dus het loopt sowieso ergens spaak. Enige oplossing zou zijn als mensen zelf met wat meer dierenliefde gingen handelen.
Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust van hun verantwoordelijkheden , maar het gaat wel langzaam.

De mens is in wezen nu eenmaal egoïstisch dus daar zullen dieren altijd wel de dupe van blijven.
Ook al neemt de welvaart toe , er zijn meer basisbehoeftes dan goed voer en mooie spullen.

Prinslover : denk je nu echt dat mensen die leed zien in onze maatschappij , dat niet zien in landen waar Brooks goed werk doet ? :P

Voor "ons" is Brooks leed net zo duidelijk als voor jullie , alleen zien wij dan ook in dat in Nederland ook paardenleed bestaat door de manier van houden , alleen dan wat subtieler omdat er geen etterende wonden aan te pas komen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:52

Nou dat gaat niet alleen om wonden hoor ;) . Slecht passend tuig, slecht eten, slecht onderkomen!
Dat paarden geen wei hebben wil niet zeggen dat ze dan maar heel slecht hebben en o zo zielig zijn........ Het is zeker geen ideale situatie nee, maar dood ongelukkig zijn ze niet ;) . Sterker nog, zet je ze los in de bak.. staan ze voor de deur de hele tijd, zet de deur open en ze lopen zo eruit terug naar stal. Raar maar waar.. Niet dat het daarom minder erg is, natuurlijk niet. Maar als het écht ondragelijk was echt pure dierenleed was het niet toegestaan he.. zo erg is het ook weer niet. Het is gewoon niet optimaal! En als ik kon kiezen, koos is voor heel veel wei.. Maarja, die keuze heb je gewoon niet altijd.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:52

dus kortom jij vind dat mensen die hun paard niet op de wei zetten dat zijn slechte eigenaren en behandelen hun dier niet met liefde?

dan zijn er veel slechte eigenaren in nederland

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:03

Dat is ook zoiets : als jij je paard los zet en het wil graag weer terug naar stal : dan zet je je dier dus op een waardeloze plek los.
Onze weide-paarden zijn het ook snel zat in een saaie bak of paddock hoor , daar is ook geen reet aan :)

Net zoals op een kale wei , of op een wei zonder vriendjes , of....noem maar op. Het gaat er nog steeds om dat je je paard een GESCHIKTE ruimte biedt.

Niet op de wei zetten : ook een (fijn ingerichte !!) paddock is nog best acceptabel. Ik zou het zelf nooit willen dat mijn paard nooit lekker in de wei kan , maargoed. En heel eerlijk : als je een dier op zo'n manier houdt dat het nooit echt even wat meer vrijheid heeft om zijn natuurlijk gedrag te tonen ,
dan ben je geen goede eigenaar nee. Hoe goed je het dier ook verzorgt en hoeveel tijd je er ook aan besteed , het draait niet alleen maar om wat de mens met hem doet , maar elk levend wezen hoort ook een eigen sociaal leven te hebben naast zijn functie als huisdier.

Overigens kunnen paarden heus wel een heel acceptabel leven hebben hoor als ze opgehokt staan en er toch minimaal een paar uurtjes per dag uit komen en verder goed verzorgd en goed behandeld worden. Maar het is een trieste manier van dieren houden waarbij de behoeftes van het dier te weinig gerespecteerd worden.
Veel mensen weten niet beter , dat is nu eenmaal zo. Maar daarom hoeven we het niet zo te laten waardoor er steeds meer van zulke stallen gebouwd worden.

Heb je echt hart voor dieren dan voel je je minimaal schuldig dat je paard zo opgesloten staat. En praat je het niet goed / laat je het niet dag-in-dag-uit jaar na jaar voortduren al schouderophalend. Dat het met andere paarden gebeurt is 1 ding , maar bij je eigen paard...dat is alleen maar je eigen schuld.

Maar als je hart voor dieren hebt dan begin je ook niet aan konijnen in van die walgelijk kleine hokjes , of een vogeltje in zo'n waardeloos klein kooitje , of....vul maar in. En dat is ook nog steeds heel normaal in Nederland. Al die zaken mogen van mij best aangepakt gaan worden zodat het steeds minder voorkomt.

Er wordt gewoonweg teveel gesolt met dieren voor het plezier van de mens.

Nu we er steeds bewuster van worden moeten we dat gewoon aanpakken zodat er verbetering in de situatie komt , en het in ieder geval niet in stand houden !

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:06

pmarena schreef:
Dat is ook zoiets : als jij je paard los zet en het wil graag weer terug naar stal : dan zet je je dier dus op een waardeloze plek los.
Onze weide-paarden zijn het ook snel zat in een saaie bak of paddock hoor , daar is ook geen reet aan :)

Net zoals op een kale wei , of op een wei zonder vriendjes , of....noem maar op. Het gaat er nog steeds om dat je je paard een GESCHIKTE ruimte biedt.

Niet op de wei zetten : ook een (fijn ingerichte !!) paddock is nog best acceptabel. Ik zou het zelf nooit willen dat mijn paard nooit lekker in de wei kan , maargoed. En heel eerlijk : als je een dier op zo'n manier houdt dat het nooit echt even wat meer vrijheid heeft om zijn natuurlijk gedrag te tonen ,
dan ben je geen goede eigenaar nee. Hoe goed je het dier ook verzorgt en hoeveel tijd je er ook aan besteed , het draait niet alleen maar om wat de mens met hem doet , maar elk levend wezen hoort ook een eigen sociaal leven te hebben naast zijn functie als huisdier.

Overigens kunnen paarden heus wel een heel acceptabel leven hebben hoor als ze opgehokt staan en er toch minimaal een paar uurtjes per dag uit komen en verder goed verzorgd en goed behandeld worden. Maar het is een trieste manier van dieren houden waarbij de behoeftes van het dier te weinig gerespecteerd worden.Veel mensen weten niet beter , dat is nu eenmaal zo. Maar daarom hoeven we het niet zo te laten waardoor er steeds meer van zulke stallen gebouwd worden.

Heb je echt hart voor dieren dan voel je je minimaal schuldig dat je paard zo opgesloten staat. En praat je het niet goed / laat je het niet dag-in-dag-uit jaar na jaar voortduren al schouderophalend. Dat het met andere paarden gebeurt is 1 ding , maar bij je eigen paard...dat is alleen maar je eigen schuld.

Maar als je hart voor dieren hebt dan begin je ook niet aan konijnen in van die walgelijk kleine hokjes , of een vogeltje in zo'n waardeloos klein kooitje , of....vul maar in. En dat is ook nog steeds heel normaal in Nederland. Al die zaken mogen van mij best aangepakt gaan worden zodat het steeds minder voorkomt.

Er wordt gewoonweg teveel gesolt met dieren voor het plezier van de mens.

Nu we er steeds bewuster van worden moeten we dat gewoon aanpakken zodat er verbetering in de situatie komt , en het in ieder geval niet in stand houden !

liever dat me paard op stal staat en wat minder uurtjes buiten staat zodat ik gewoon toezicht erop heb en mensen er toezicht op kunnen houden dan dat ie 24/7 in een weiland staat te zwerven!

Over goede paardeneigenaren gesproken:

ik val natuurlijk niemand persoonlijk aan maar gevallen van dierenmishandeling e.d gaat 9 van de 10 keer om paarden die in een weiland staan te verpieteren,dat is ook geen paardwaardig bestaan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:13

Gevallen van kinderen die worden ontvoerd is ook 9 van de 10 keer dat een kind van straat geplukt wordt...ook maar allemaal binnen houden dan ? :)

En die stallen die de fik in gaan met de paarden erbij ?
En die stallen waar paarden gevonden worden die tot hun knieën in hun eigen stront staan zonder eten ?

Een pensionhouder die de paarden op stal in de gaten houdt , kan dat ook in de wei :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:25

JoviBan schreef:
CCindy schreef:
Worden ze niet futloos als ze dag en nacht op de wei staan, vooral met rijden?

Jaaaa, daar heb je een héél goed punt!
Je kunt je paard maar beter opsluiten, dan is ie lekker fris als je gaat rijden!
|o

Doe even normaal. Ik vind het belangrijk dat hij niet futloos is, maar ik weeg het af. Het lijkt mij heerlijk voor ze om 24/7 buiten te staan, maar ik wil ook blijven rijden.
In de zomer lijkt het me een goed idee, en KiWiKo gaf me al een normaal antwoord dat ze niet echt futloos worden. Daar heb ik meer aan dan jouw antwoord.
In de winter zou ik dan kiezen voor minstens 12 uur buiten omdat 's nachts stal me dan wel fijn lijkt.

Hoe geven jullie ze hun brok als ze 24/7 op de wei staan, geven je die dan in een schuilstal ofzo of zetten jullie ze dan even binnen? En de kuil?
Of krijgen ze geen brok wanneer ze 24/7 gras ter beschikking hebben?
Want daar komen we bij nog zo'n punt... mijn pony krijgt heeel erg snel een grasbuik, dus zou op een vrij kale wei moeten, vooral als ze dag en nacht buiten staat want die blijft maar eten :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:27

Mijn pony is echt niet futloos als je haar gaat rijden. Ze staat dag en nacht in de wei, maar of ze nu op stal staat of in de wei... futloos is ze zeker niet!
Ook bijrijdpaard staat dag en nacht buiten, maar ook die is absoluut niet futloos!
beiden kunnen ze nog lekker gek doen, fris zijn en melig doen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:32

Marchador schreef:
Mijn pony is echt niet futloos als je haar gaat rijden. Ze staat dag en nacht in de wei, maar of ze nu op stal staat of in de wei... futloos is ze zeker niet!
Ook bijrijdpaard staat dag en nacht buiten, maar ook die is absoluut niet futloos!
beiden kunnen ze nog lekker gek doen, fris zijn en melig doen.

Fijn om te weten :j Mijn ouders zijn al een tijdje flink op zoek naar een woning met veel grond, zodat mijn pony erbij kan en dan nog een andere, zoals een shet of misschien wel een paard.
Lijkt me zo geweldig, alles doen wat jij het beste vindt, zoals dus heel lang in de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:38

Als ze zich al te erg volvreten kan ik me wel voorstellen dat ze futloos worden :)

Die van mij heeft daar geen last van , wel van het volvreten :P maar het is gewoon een alert en wakker diertje.

Ik denk dat sommige paarden juist frisser en voorwaartser zijn als ze lekker de hele dag hun natuurlijke gedrag kunnen uiten , dan als ze maar opgesloten staan te suffen. Daar worden ze stijf en ingeslapen van , of het worden juist van die negatief geladen bommetjes die hun energie kwijt moeten , waar je last van hebt als dat niet altijd uitkomt.

Voor een show-ruiter kan ik me voorstellen dat je je paarden in zo'n wat opgefokte met voer opgepompte staat wilt zodat ze lekker showen , maar voor de meeste ruiters is het toch fijner als die ergste overmoed eruit is als je in het zadel stapt.

Maargoed , wat dat betreft is elk paard natuurlijk verschillend.

Het lijkt mij wel ideaal om je paard gewoon lekker op de wei te hebben en 2 uurtjes (ofzo) voordat je gaat rijden het beestje even op de paddock te zetten met een plukje hooi zodat het ergste gras-gas kan ontsnappen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:43

Brok : als je je paard gewoon elke dag even uit de wei haalt om te poetsen en een rondje te rijden o.i.d. dan geef je het gewoon op dat moment zijn voer.

Of na het rijden , of in de stal als je ze 's nachts op stal wilt hebben.

Maar veel mensen die hun paard wat natuurlijker willen houden waardoor het de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft , geven er weinig extra krachtvoer bij. Omdat het meestal gewoon niet nodig is als je niet op hoog niveau traint :)

Met een PAVO-koek kom je al een heel eind wat vitamientjes e.d. betreft , en in principe zijn paarden er natuurlijk op gemaakt om op gras te kunnen leven , ook als ze dagelijks lange stukken lopen in de natuur.

Dan kan dat uurtje rijden of die buitenrit van 3 uur ook wel hoor :)

Als je zwaarder traint geef je desnoods wat brok of muesli bij , hoeven geen kilo's te zijnn als je kwalitatief goed voer hebt dus dat hebben ze in max. een half uurtje wel op.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:04

Mijn paardje staat meestal zo'n 10 uur per dag lekker in de wei en in 's nachts op stal.
In de winter gaat hij de zelfde tijden de paddock in!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:06

Qua voer is het zo dat hij op een vrij kaal land staat, maar wel hooi/kuil tot zijn beschikking heeft.
Hij krijgt daarnaast 's morgens en 's avonds 1/4 muesli bijgevoerd, ook voor de vitamines!
Hij wordt +/- 4 of 5 keer per week bereden, zowel in de bak als buitenritten.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:12

Mijn pony krijgt ook kuil, 2x voor zijn brokken en 1x 's nachts zodat ze kunnen blijven knabbelen. Ik train haar wel op dressuur M niveau, spring met haar en rijd elke week buitenritten. Brok is dus wel nodig, maar dat gaat dus wel lees ik :) Bij ons krijgen ze dus voor het eten ook kuil, hier zijn ze ook bijna een uur mee bezig volgens mij... is dit niet nodig als ze zoveel op de wei staan? Want dat duurt dus wel even en gaat stukken makkelijker in de stal als in de wei, want ze staat met een kleine kudde.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:16

Mijn Haf staat ook altijd buiten, dan is 'ie van karakter vrij kalm, hij is gewoon energiek met rijden en werkt gewoon prima mee! :)
Jep, ze hebben uiteraard meer ruimte om even een sprintje te trekken en zijn eigenlijk de hele dag door bezig met lopen, eten,
onderling contact.. maar rijden kan prima! :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:00

als die van mij opgeblazen is omdat ze te veel gegeten heeft dan weet ik dat ik haar beter voor het rijden alvast een uurtje of 2 op de paddock kan zetten... Ga ze nu ook even van de wei ophalen omdat ze teveel eten van vers sappig groen gras, en dan kunnen ze er vanavond nog wel even op...

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:09

Citaat:
="joyce B"]oke, dus ivm risico op darmproblemen en evt. het gras te sparen...

:7 nee.
we hebben vandeweek land gekregen en daarvoor hadden ze nog never nooit niet in een weiland gestaan .
we hebben alleen 1 grote bak . ik ben liever te voorzichtiger :z dus doe ff normaal ! JOYCE B

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:23

goh, blijkbaar lees je met een negatieve bril op. Ik gaf alleen maar aan dat ik dit begreep uit jouw antwoord :P Dus geen abnormale reactie lijkt mij, gewoon checken of ik het nu goed begrijp :D

Ik ging er met gras sparen even vanuit dat het misschien nieuw ingezaaid land was. En risico op darmproblemen lijkt me ook zeer legitiem om je paarden niet te lang op het gras te zetten...
Je wilt immers geen koliek!

Niet iedereen probeert elkaar hier af te ...... hoor!

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:43

joyce B schreef:
goh, blijkbaar lees je met een negatieve bril op. Ik gaf alleen maar aan dat ik dit begreep uit jouw antwoord :P Dus geen abnormale reactie lijkt mij, gewoon checken of ik het nu goed begrijp :D

Ik ging er met gras sparen even vanuit dat het misschien nieuw ingezaaid land was. En risico op darmproblemen lijkt me ook zeer legitiem om je paarden niet te lang op het gras te zetten...
Je wilt immers geen koliek!

Niet iedereen probeert elkaar hier af te ...... hoor!

sorry dan maar met die puntjes enzo erbij ;s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:56

CCindy schreef:
Doe even normaal. Ik vind het belangrijk dat hij niet futloos is, maar ik weeg het af. Het lijkt mij heerlijk voor ze om 24/7 buiten te staan, maar ik wil ook blijven rijden.
In de zomer lijkt het me een goed idee, en KiWiKo gaf me al een normaal antwoord dat ze niet echt futloos worden. Daar heb ik meer aan dan jouw antwoord.

Stel nou dat kiwiki (of iemand anders) jou het antwoord had gegeven dat je paard wèl futloos zou worden van 24/7 buiten?
Wat had je dàn gedaan?
Dan toch maar opsluiten zodat ie lekker fris is met rijden?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:08

Die van mij wordt juist futloos van alleen maar op stal staan! Die van mij heeft behoefte aan veel beweging, gewoon lekker kunnen rondlopen beetje gras eten enz. Als ze in een stal staat wordt ze echt sloom en lui. Als ik haar uit de wei haal komt ze al vrolijk naar me toegelopen en heeft ze echt zin om te werken. Toen ze nog op haar vorige stalling stond, was echt zo'n flauw paard die alleen maar sloom voor d'r uit stond te staren.
Dus ik denk dat dat ook per paard weer verschilt.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:41

JoviBan schreef:
CCindy schreef:

Stel nou dat kiwiki (of iemand anders) jou het antwoord had gegeven dat je paard wèl futloos zou worden van 24/7 buiten?
Wat had je dàn gedaan?
Dan toch maar opsluiten zodat ie lekker fris is met rijden?

Opsluiten? Eh nee. Ik ben informatie aan het winnen voor als het ooit zou kunnen, dit soort dingen vragen lijkt me dan niet gek. Natuurlijk kan ik het ook uit proberen als het eenmaal zo ver is, maar ik was er wel benieuwd naar. Kan het de volgende keer beter niet vragen, wil ik niet meteen afgezeken worden.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:45

De dierenbescherming pleit ook voor meer weidegang voor paarden als ik t goed heb. Net als voor paarden die altijd maar alleen in de wei of stalstaan zonder soort genoten.
Vind ik ook mishandeling, om het maar even bot te zeggen. Het zijn kudde en bewegingsdieren, en het maakt zoveel verschil uit in hoe je ze houd.
Tuurlijk, ik wil ook dat mijn paarden op gewicht blijven en weten wat ze eten. Daarom staan ze alleen overdag buiten, en s avonds in de stal.
Mijn paard heb ik een tijdje in de winter op een pensionstal met binnenbak gehad, omdat ik even lekker door wilde trainen, en wij hebben thuis alleen een, wel gedraineerde en verlichte, buitenbaan.
Na 3 maanden flipte mn paard zowat. Heeel goede stal hoor, maar een uurtje per dag in de paddock en een uurtje in de molen, en ik kwam dan s avonds. Hij veranderde echt! Werd veel gestresster en had minder lol in zijn werk.
Toen naar huis gehaald, en weer lekker bij zijn maatjes in de wei en paddock overdag, en hij trok weer helemaal bij. Niets ten onrechte van de pensionstal, maar voor mijn paard werkt dat niet.
Hij is zoveel fijner als hij hier gewoon lekker overdag zijn vrijheid heeft en s avonds lekker in zijn eigen stalletje staat naast zijn vriendin :Y)

Ik ben er van overtuigd dat dat heel veel doet geestelijk en lichamelijk met een paard, overdag gewoon lekker hun vrijheid geven etc. Wij hadden hier ook een GP paard staan, die is nu verkocht, maar ook die stond overdag in de wei.
Toen hij kwam was hij mager en gestresst, nou hij knapte echt geweldig op. Ze kreeg ook complimenten op wedstrijden.

Tuurlijk kun je ze niet zomaar lukraak bij elkaar zetten, je wilt geen blessures, de meeste hier lopen wedstrijden. Wij kijken echt wie het beste bij elkaar kunnen, en maken dan kleine groepjes. Gaat perfect.
Maar het is een luxe, dat kan niet bij elke stal, dat weet ik uit ervaring.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:54

mijn paard staat ongeveer 4 uur buiten, soms 2 uur.
staat helemaal alleen omdat ze elk ander paard aanvalt en vrot schopt ( geen doen dus)

en in de wei word ze bloed chageijnig. ze is echt woest als ze in de wei moet en ik wegga. nee daar maak ik niet blij mee,

in de stal is ze veel blijer.

ik denk dat je naar het paard zelf moet kijken ipv het aantal uur benoemen 24/7 lijkt me heerlijk maar denk dat ik verschrikkelijk paard krijg op die manier