Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
diana1 schreef:hennieb schreef:Hier liggen de strokorrels er nu een week in.
Ik ben eigenlijk niet zo heel erg positief.. Dat van mij begint aan de onderkant toch al flink te verkleuren en te stinken. Terwijl ik elke dag alle mest eruit haal en alles helemaal omgooi en recht hark...
Of mijn merrie plast zo'n vreselijk boel kennelijk.. of ik doe ergens iets niet goed. Vandaag toch een hele kruiwagen met aangekoekte rode strokorrels eruit gehaald... en gisteren ook al...
Is het nu de bedoeling om dat te laten liggen.. of moet ik het eruit halen...
Op de zakken staat na 2 weken gaan bijvullen... maar als ik nog een week uit moet zingen.. weet ik niet of het wat wordt...
Ik heb er ook al genoeg zakken ingedaan... 6 zakken op 10 vierkante meter..
Zucht... kom ik dan toch weer terug op dat oude vertrouwde stro...?
Volgens mij moet je niet alles omwoelen, alleen aanharken en elke dag de keutels eruit halen.
Staan jouw paarden de hele dag binnen?? maakt groot verschil..Imker heeft ze overdag buiten staan.
Fitzroy schreef:Balen, Imker, beterschap.
Hier zijn we op dag 4 maar ik loop weer tegen hetzelfde probleem aan als met Rapsodie. Doordat ik zo'n ongelooflijke smeerlap heb, vind je dus bijna geen mest terug, hij loopt het het er helemaal doorheen. Overal vind ik stukjes mest terug en het is dus ontzettend arbeidsintensief. Wel blijft het heel mooi droog. Ik vond een paar natte plekken en die heb ik door het droge spul heen geharkt.
Citaat:ze staan momenteel sedert een 3 tal maanden;ivm natte weiden ;24h op 24 binnen
Citaat:.........door beroepsomstandigheden kan ik enkel op zat ,zondag de ballen eruit halen,zoals reeds eerder vermeld,bij barry nihil,homburg mest op 1 hoop achteraan .de ballen eruit,de hoefslag wordt naar binnen getrokken
imker schreef:Goeiemorgen.
Ik denk dat Trekruiter de mestballen bedoelt: dus zij/hij mest alleen op zaterdag en zondag uit.
Het is nog steeds niet goed met mij en dus lig ik hier in mijn bed plat te laptopperen.
Vriendlief zegt dat het er nog steeds goed uitziet op stal. Morgen ws weer een update als ik dan wat langer rechtop mag en durf.
Citaat:Ik denk dat Trekruiter de mestballen bedoelt: dus zij/hij mest alleen op zaterdag en zondag uit.
Fitzroy schreef:Balen, Imker, beterschap.
Hier zijn we op dag 4 maar ik loop weer tegen hetzelfde probleem aan als met Rapsodie. Doordat ik zo'n ongelooflijke smeerlap heb, vind je dus bijna geen mest terug, hij loopt het het er helemaal doorheen. Overal vind ik stukjes mest terug en het is dus ontzettend arbeidsintensief. Wel blijft het heel mooi droog. Ik vond een paar natte plekken en die heb ik door het droge spul heen geharkt.
POLLO schreef:Wees voorzichtig hoor Imker als je niet lang genoeg wacht omdat lekje te dihten dan kan je je levenlang last houden.
POLLO schreef:Wees voorzichtig hoor Imker als je niet lang genoeg wacht omdat lekje te dihten dan kan je je levenlang last houden.
imker schreef:Goeiemorgen.
Ik denk dat Trekruiter de mestballen bedoelt: dus zij/hij mest alleen op zaterdag en zondag uit.
Het is nog steeds niet goed met mij en dus lig ik hier in mijn bed plat te laptopperen.
Vriendlief zegt dat het er nog steeds goed uitziet op stal. Morgen ws weer een update als ik dan wat langer rechtop mag en durf.
trekruiter schreef:hoi,
Ik heb 2 paarden op strovan staan, sedert meer dan 1 jr.
Ze staan momenteel sedert een 3 tal maanden, ivm natte weiden, 24 uur per dag binnen.
Uitmesten ttz (?). De vuile verzadigde boel haal ik na 3 a 4 weken eruit, ongeveer 2 kruiwagens.
Stallen 4,5m bij 4m, waarna ij de zijkanten omgeploegd met de droge zijde terug naar binnenbreng, en 1,5 zak bijstrooi.
Bij barry vind ik nooit mest terug, en toch duurt het 2,5 weken alvorens ik begin bij te strooien.
Homburg is een ongelofelijke plasser, en daar heb ik al natte plekken na 2 weken.
Volledig uitmesten gebeurt om de 10 weken tijdens de wintermaanden
Daar ik reeds 1 jr op strokorrel sta, heb ik werkelijk verschillende methode's kunnen uitdokteren, teneinde de beste kwaliteit /prijsverhouding en toch een droge stal te hebben.
Ziehier hoe ik te werk ga:
Box 4 op 4,5m: Ik strooi 5 zakken gelijkmatig uit, en ga dan met de gieter ongeveer 15 a' 20 liter warm water over de korrels gelijkmatig verdelen.
Ik steek wat hooi in de ruif,en wacht ong 30 min alvorens de paarden in de ververste box binnen te laten.
ik gebruik warm water omdat de korrels dan veel vlugger zwellen en uiteen vallen.
1: Zo vormen ze vlugger een bed,betere demping want betonnen vloer!
2: Als er nog droge korrels liggen gaat barry toch nog altijd eens proeven. Ik ben niet bang van koliek, maar t'is bodembeddekking en geen voer! Daarbij als de boxdeur openstaat, dan eten de loslopende geiten als gekken strokorrel. Tot nog toe zonder gevolg.
Was eens heel gehaast om de deur te sluiten ,nadat ik juist gestrooid had, er niet op gelet en junior geit zat binnen. Gedurende wel ong 2 uur de buik bolrond gegeten. Tot nu toe nog altijd zonder gevolg.
Opvolging: Door beroepsomstandigheden kan ik enkel op zat, zondag de ballen eruit halen.
Zoals reeds eerder vermeld, bij barry nihil, homburg mest op 1 hoop achteraan.
De ballen eruit,de hoefslag wordt naar binnen getrokken,en:HEEL BELANGRIJK ,NOOIT IN DE BODEM GAAN STEKKEN? ENKEL DE LOSLIGGENDE MATERIE GELIJKMTIG NAAR HET MIDDEN VAN DE BOX TREKKEN.
Na 2,2 a 3 weken 1,5 zak erbij, en de volgende weken scenario herhalen.
Na 5 weken neem ik met de riek de nog altijd droge zijkanten van langs onder en smijt dat op een hoop in t'midden.
Ik werk vanuit de kant rondom rond naar t'midden toe, zolang ij nog niet verzadigde bodembeddeking tegenkom.
Ter info:mijn paarden krijgen wel door een derde persoon s'morgens en s'avonds voeder en hooi, maar die persoon neemt nooit een riek ter hand.
De stand van zaken nu:
Box barry: 3 maand,enkel bijgestrooid, 2x natte plekken verwijderd, bodem ligt nu 15 cm!.
box homburg: 6 weken,na 2 weken wekelijks de natte plekken eruit, bodem nu 8a' 10 cm.
met vr gr.trekruiter.
yvvv schreef:Trekruiter, zou je je verhaal nog eens op kunnen schrijven? Ik wil het wel lezen, maar begrijp er gewoon helemaal niks van...
Je tweede tekst snap ik wel, maar kan ik daar uit concluderen dat de stal ontzettend smerig is? Lijkt mij dat als ze alles doorlopen, het geen fris boeltje meer is...?
Vandaag, na nacht 3, zag ik de eerste natte plek. Heb deze naar boven gehaald en verspreid over de rest. Mijn verzorgster had alleen een hele dikke laag stro eroverheen gedaan, omdat ik was vergeten te vertellen dat ik dat niet meer wilde, dus die konden we er weer allemaal uithalen.
Imker, schiet nog niet zo op he? Nou, rust lekker uit en laat je vent het werk doen... Beterschap!