Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:45

hier na nacht 4 nog steeds keurige stallen !
Weer alleen maar de mest eruit gehaald en de stal weer recht geharkt.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:36

diana1 schreef:
hennieb schreef:
Hier liggen de strokorrels er nu een week in.
Ik ben eigenlijk niet zo heel erg positief.. Dat van mij begint aan de onderkant toch al flink te verkleuren en te stinken. Terwijl ik elke dag alle mest eruit haal en alles helemaal omgooi en recht hark...
Of mijn merrie plast zo'n vreselijk boel kennelijk.. of ik doe ergens iets niet goed. Vandaag toch een hele kruiwagen met aangekoekte rode strokorrels eruit gehaald... en gisteren ook al...

Is het nu de bedoeling om dat te laten liggen.. of moet ik het eruit halen...
Op de zakken staat na 2 weken gaan bijvullen... maar als ik nog een week uit moet zingen.. weet ik niet of het wat wordt...

Ik heb er ook al genoeg zakken ingedaan... 6 zakken op 10 vierkante meter..

Zucht... kom ik dan toch weer terug op dat oude vertrouwde stro...?

Volgens mij moet je niet alles omwoelen, alleen aanharken en elke dag de keutels eruit halen.
Staan jouw paarden de hele dag binnen?? maakt groot verschil..Imker heeft ze overdag buiten staan.

Als ik alles aanhark alleen dan heb ik immers meteen al natte plekken bovenaan...
Mijn paard staat idd wel veel binnen... Misschien een uurtje of 2 per dag buiten.. Dus ja dat scheelt natuurlijk ook...
Als je ze alleen snachts binnen hebt tuurlijk dan kun je veeeel langer met zo'n stal...
Maar toch na een week, valt me toch tegen..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:19

Even een berichtje van mij:

Na overleg met het ZH moet ik nog een dag plat blijven liggen. Ws. is er een lekje bij mijn ruggeprik gekomen, waardoor ik knallende koppijn krijg zodra ik ga zitten. Dus even geen updates van mij.

Sorry.

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:04

joh wat vervelend!,hoop dat je snel weer beter bent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:10

@imker: geen sorry nodig hoor, je gezondheid gaat voor Ach gut

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:47

Balen, Imker, beterschap.

Hier zijn we op dag 4 maar ik loop weer tegen hetzelfde probleem aan als met Rapsodie. Doordat ik zo'n ongelooflijke smeerlap heb, vind je dus bijna geen mest terug, hij loopt het het er helemaal doorheen. Overal vind ik stukjes mest terug en het is dus ontzettend arbeidsintensief. Wel blijft het heel mooi droog. Ik vond een paar natte plekken en die heb ik door het droge spul heen geharkt.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:50

Fitzroy schreef:

Hier zijn we op dag 4 maar ik loop weer tegen hetzelfde probleem aan als met Rapsodie. Doordat ik zo'n ongelooflijke smeerlap heb, vind je dus bijna geen mest terug, hij loopt het het er helemaal doorheen. Overal vind ik stukjes mest terug en het is dus ontzettend arbeidsintensief. Wel blijft het heel mooi droog. Ik vond een paar natte plekken en die heb ik door het droge spul heen geharkt.

hoi,ik heb 2 paarden op strovan staan,sedert meer dan 1 jr,ze staan momenteel sedert een 3 tal maanden;ivm natte weiden ;24h op 24 binnen,uitmesten ttz de vuile verzadigde boel,haal ik na 3a'4 weken uit,ongeveer 2 kruiwagens;stallen 4,5 op 4;waarna ij de zijkanten omgeploegd met de droge zijde terug naar binnenbreng,en 1,5 zak bijstrooi,bij barry vind ik nooit mest terug,en toch duurt het2,5weken alvorens ik begin bij te strooien;homburg is een ongelofelijke plasser,en daar heb ik al natte plekken na 2 weken .volledig uitmesten gebeurt om de 10 weken ,tijdens de wintermaanden;daar ik reeds 1 jr op strokorrel sta,heb ik werkelijk verschillende methode's kunnen uitdokteren ,teneinde de beste kwaliteit /prijsverhouding en toch een droge stal te hebben.
ziehier hoe ik te werk ga:box 4 op 4,5 mt,ik strooi 5 zakken gelijkmatig uit,en ga dan met de gieter ong,15 a' 20 lt warm water over de korrels gelijkmùatig verdelen,ik steek wat hooi in de ruif,en wacht ong 30 min alvorens de paarden in de ververste box binnen te laten,
ik gebruik warm water omdat de korrels dan veel vlugger zwellen en uiteen vallen,1,zo vormen ze vlugger een bed,betere demping want betonnen vloer!2,als er nog droge korrels liggen gaat barry toch nog altijd eens proeven,ik ben niet bang van koliek,maar t'is bodembeddekking en geen voer!daarbij als de boxdeur openstaat,dan eten de loslopende geiten als gekken strokorrel.tot nog toe zonder gevolg,was eens heel gehaast om de deur te sluiten ,nadat ik juist gestrooid had,er niet op gelet en junior geit zat binnen,gedurende wel ong 2 h,de buik bolrond gegeten,tot n u toe nog altijd zonder gevolg.
opvolging:door beroepsomstandigheden kan ik enkel op zat ,zondag de ballen eruit halen,zoals reeds eerder vermeld,bij barry nihil,homburg mest op 1 hoop achteraan .de ballen eruit,de hoefslag wordt naar binnen getrokken,en:HEEL BELANGRIJK ,NOOIT IN DE BODEM GAAN STEKKEN?ENKEL DE LOSLIGGENDE MATERIE GELIJKMTIG NAAR HET MIDDEN VAN DE BOX TREKKEN.na 2,2a 3 wekken 1,5 zak erbij,en de volgende weken scenario herhalen,na 5 weken neem ik met de riek de nog altijd droge zijkanten van langs onder en smijt dat op een hoop in t'midden,ik werk vanuit de kant rondom rond naar t'midden toe,zolang ij nog niet verzadigde bodembeddeking tegenkom,ter info:mijn paarden krijgen wel door een derde persoon s'morgens en s'avonds voeder en hooi,maar die persoon neemt nooit een riek ter hand;de stand van zaken nu:box barry:3maand,enkel bijgestrooid,2x natte plekken verwijderd,bodem ligt nu 15 cm!.
box homburg 6 weken,na 2 weken wekelijks de natte plekken eruit,bodem nu 8a' 10 cm,met vr gr.trekruiter.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 01:32

hey bedankt voor je uitleg... misschien ben ik dan wel de mist in gegaan met het omwoelen van de bodem...
Ik heb het steeds mest eruit ...strokorrel losgehaald en vermengd met de rest... Maar nu na een week vind ik het al een behoorlijk smerige bende in het midden en ligt er veel schoon aan de zijkant...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:33

Citaat:
ze staan momenteel sedert een 3 tal maanden;ivm natte weiden ;24h op 24 binnen

en
Citaat:
.........door beroepsomstandigheden kan ik enkel op zat ,zondag de ballen eruit halen,zoals reeds eerder vermeld,bij barry nihil,homburg mest op 1 hoop achteraan .de ballen eruit,de hoefslag wordt naar binnen getrokken

Huh? Ziek

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:21

Goeiemorgen.

Ik denk dat Trekruiter de mestballen bedoelt: dus zij/hij mest alleen op zaterdag en zondag uit.

Het is nog steeds niet goed met mij en dus lig ik hier in mijn bed plat te laptopperen.
Vriendlief zegt dat het er nog steeds goed uitziet op stal. Morgen ws weer een update als ik dan wat langer rechtop mag en durf.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:24

imker schreef:
Goeiemorgen.

Ik denk dat Trekruiter de mestballen bedoelt: dus zij/hij mest alleen op zaterdag en zondag uit.

Het is nog steeds niet goed met mij en dus lig ik hier in mijn bed plat te laptopperen.
Vriendlief zegt dat het er nog steeds goed uitziet op stal. Morgen ws weer een update als ik dan wat langer rechtop mag en durf.

Ook goedemorgen,

Neem je rust hoor!! des te meer energie heb je straks om er weer volop tegenaan te kunnen!!

BETERSCHAP!!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:51

Wees voorzichtig hoor Imker als je niet lang genoeg wacht omdat lekje te dihten dan kan je je levenlang last houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 10:53

Citaat:

Ja dat snapte ik wel maar wat ik niet begrijp is: paarden 24/24 op stal, alleen uitmesten( ballen verwijderen) op zaterdag/zondag en dat Trekruiter dan schrijft: bij barry nihil,homburg mest op 1 hoop achteraan
.... als mijn (grote) paarden een week zo zouden staan, dan ligt er mest tot aan hun knieën.. als een paard normaal gevoerd wordt, poept-ie toch tig keer per dag.. dus vraag ik me af hoe representatief het verhaal van Trekruiter is. Vind het sowieso al wat lastig te lezen Knipoog

Beterschap trouwens Imker! Kallempies aandoen!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:41

Haha ja als ik na een week al ellende met de stal heb... snap ik niet hoe ze dat een week volhoudt....

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:46

Fitzroy schreef:

POLLO schreef:
Wees voorzichtig hoor Imker als je niet lang genoeg wacht omdat lekje te dihten dan kan je je levenlang last houden.
POLLO schreef:
imker schreef:
Goeiemorgen.

lastig lezen,ja komt misschien door dat ik een bels ben,(man)inderdaad barry loopt ook alles dooreen,waardoor werkelijk geen mestballen tevinden zijn,bijstrooien is de boodschap.nu,machtig mooi vriesweer hier bij ons aan de vlaamse kust,en ik ga lekker gaan uitwaaien aan t'strand met homburg,ook voor imker,beterschap toegewenst.en mischien kom ik vanavond er nog eens terug op het net,als er vragen zijn,never mind asking,grtz,trekruiter.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:19

Jeetje Imker, net nu je in zo'n belangrijk experiment zit! Tong uitsteken

Grapje uiteraard, doe rustig aan en beterschap!! Ach gut

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:23

Ik zie op de foto's zo weinig poep in de box na een nacht!? (voorbeeldige paarden!) bij mijn paard liggen hele bergen ook nog eens verstopt onder de rapshodie! Hij krijgt wel onbeperkt hooi.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:27

Trekruiter, zou je je verhaal nog eens op kunnen schrijven? Ik wil het wel lezen, maar begrijp er gewoon helemaal niks van...
Je tweede tekst snap ik wel, maar kan ik daar uit concluderen dat de stal ontzettend smerig is? Lijkt mij dat als ze alles doorlopen, het geen fris boeltje meer is...?

Vandaag, na nacht 3, zag ik de eerste natte plek. Heb deze naar boven gehaald en verspreid over de rest. Mijn verzorgster had alleen een hele dikke laag stro eroverheen gedaan, omdat ik was vergeten te vertellen dat ik dat niet meer wilde, dus die konden we er weer allemaal uithalen Lachen.

Imker, schiet nog niet zo op he? Nou, rust lekker uit en laat je vent het werk doen Knipoog... Beterschap!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:11

trekruiter schreef:
hoi,

Ik heb 2 paarden op strovan staan, sedert meer dan 1 jr.
Ze staan momenteel sedert een 3 tal maanden, ivm natte weiden, 24 uur per dag binnen.
Uitmesten ttz (?). De vuile verzadigde boel haal ik na 3 a 4 weken eruit, ongeveer 2 kruiwagens.
Stallen 4,5m bij 4m, waarna ij de zijkanten omgeploegd met de droge zijde terug naar binnenbreng, en 1,5 zak bijstrooi.
Bij barry vind ik nooit mest terug, en toch duurt het 2,5 weken alvorens ik begin bij te strooien.
Homburg is een ongelofelijke plasser, en daar heb ik al natte plekken na 2 weken.
Volledig uitmesten gebeurt om de 10 weken tijdens de wintermaanden

Daar ik reeds 1 jr op strokorrel sta, heb ik werkelijk verschillende methode's kunnen uitdokteren, teneinde de beste kwaliteit /prijsverhouding en toch een droge stal te hebben.

Ziehier hoe ik te werk ga:
Box 4 op 4,5m: Ik strooi 5 zakken gelijkmatig uit, en ga dan met de gieter ongeveer 15 a' 20 liter warm water over de korrels gelijkmatig verdelen.
Ik steek wat hooi in de ruif,en wacht ong 30 min alvorens de paarden in de ververste box binnen te laten.
ik gebruik warm water omdat de korrels dan veel vlugger zwellen en uiteen vallen.
1: Zo vormen ze vlugger een bed,betere demping want betonnen vloer!
2: Als er nog droge korrels liggen gaat barry toch nog altijd eens proeven. Ik ben niet bang van koliek, maar t'is bodembeddekking en geen voer! Daarbij als de boxdeur openstaat, dan eten de loslopende geiten als gekken strokorrel. Tot nog toe zonder gevolg.
Was eens heel gehaast om de deur te sluiten ,nadat ik juist gestrooid had, er niet op gelet en junior geit zat binnen. Gedurende wel ong 2 uur de buik bolrond gegeten. Tot nu toe nog altijd zonder gevolg.

Opvolging: Door beroepsomstandigheden kan ik enkel op zat, zondag de ballen eruit halen.
Zoals reeds eerder vermeld, bij barry nihil, homburg mest op 1 hoop achteraan.
De ballen eruit,de hoefslag wordt naar binnen getrokken,en:HEEL BELANGRIJK ,NOOIT IN DE BODEM GAAN STEKKEN? ENKEL DE LOSLIGGENDE MATERIE GELIJKMTIG NAAR HET MIDDEN VAN DE BOX TREKKEN.
Na 2,2 a 3 weken 1,5 zak erbij, en de volgende weken scenario herhalen.
Na 5 weken neem ik met de riek de nog altijd droge zijkanten van langs onder en smijt dat op een hoop in t'midden.
Ik werk vanuit de kant rondom rond naar t'midden toe, zolang ij nog niet verzadigde bodembeddeking tegenkom.
Ter info:mijn paarden krijgen wel door een derde persoon s'morgens en s'avonds voeder en hooi, maar die persoon neemt nooit een riek ter hand.

De stand van zaken nu:
Box barry: 3 maand,enkel bijgestrooid, 2x natte plekken verwijderd, bodem ligt nu 15 cm!.
box homburg: 6 weken,na 2 weken wekelijks de natte plekken eruit, bodem nu 8a' 10 cm.

met vr gr.trekruiter.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:39

Dat ziet er al wat leesbaarder uit, asjemenou, bedankt.

Ik ben er alleen nog niet echt achter wat nu de bedoeling is. Moet je de natte plekken nu wel of eruit vissen en laten drogen?
Volgens Strovan nl. wel.
Imker, als je weer een beetje hersteld bent, wat doe jij nu precies?

Ik heb vandaag bijna niets gedaan aan de stal en er kwam ook maar een halve emmer mest uit. Je ruikt nog steeds niets.
Dag 5 is dit trouwens.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:42

Ok, thanks!
Stuk beter zo, maar nog snap ik de helft niet Haha!...
Zal wel aan mij liggen...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:09

Ik zit met de eerste stal (een inloopstal) nu op dag 4, ik vind dat bij het uitmesten het grote verschil is dat je bijna geen strooisel mee schept. Verder loopt het een stuk minder naar buiten als vlas, dat vind ik echt een groot voordeel Pling .
Mijn stal wordt gebruikt door twee minipaardjes, die dus ook miniplasjes en mini hoopjes leggen er liggen dus ook nog veel korrels. Het mesten is altijd veel werk omdat het door de hele stal ligt, maar met de strokorrels wordt het een stuk schoner dan met vlas.

Ik heb vandaag ook de mini die 's nachts op stal staat op strokorrels gezet, maar dit is een heel net en zindelijk paardje dus dat zal wel geen problemen geven. Over ongeveer een week gaat ook mijn arabier over en dat wordt de echte uitdaging, ze eet n.l. alles en valt ook onder de categorie mixer paard Boos! .

Tot nu toe vind ik het fijn spul, enig nadeel is dat mijn ene mini er iedere ochtend uitziet alsof hij een duik in de biks ton heeft genomen, de korrels en de kruimels zitten overal Clown . Hij vind het heerlijk om er in te rollen Haha! !

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:16

Ik heb het vandaag precies een week en één dag liggen.
Heb er 4 kruiwagens natte prut uitgehaald... Terwijl ik elke dag de mest eruit heb gehaald.. en alles doorgeharkt en weer recht getrokken heb.
En mijn paard is niet echt een viesspeuk... Ze staat wel 22 uur per dag op stal... Maar goed precies zo gedaan als gepland.
Maar ik was de zooi zat en heb er 4 kruiwagens uitgehaald en 4 zakken bijgestrooid...
Ze mag er nog even een weekje van genieten.. Daarna alles eruit en op stro...
Ik vind het dus niks...

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:05

yvvv schreef:
Trekruiter, zou je je verhaal nog eens op kunnen schrijven? Ik wil het wel lezen, maar begrijp er gewoon helemaal niks van...
Je tweede tekst snap ik wel, maar kan ik daar uit concluderen dat de stal ontzettend smerig is? Lijkt mij dat als ze alles doorlopen, het geen fris boeltje meer is...?

Vandaag, na nacht 3, zag ik de eerste natte plek. Heb deze naar boven gehaald en verspreid over de rest. Mijn verzorgster had alleen een hele dikke laag stro eroverheen gedaan, omdat ik was vergeten te vertellen dat ik dat niet meer wilde, dus die konden we er weer allemaal uithalen Lachen.

Imker, schiet nog niet zo op he? Nou, rust lekker uit en laat je vent het werk doen Knipoog... Beterschap!

allez,heel simpel,bvb box 3 op 3,4 zakken erin,15a 20 liter water ,best met de sproeier.dan wat hooi erop en na half uur ,t'paard erin,dagelijks alleen de mestbalen eruit,en de hoefslag naar binnen harken,nooit in de materie steken,tot na 4,5 week,Natte plekken,uithalen en in de hoeken ,of onder de voerbak werpen en bij het doorharken van uit de zijde nr binnen toe,de natte plek wat openspreiden,teneinde het de mogelijkheid geven wat op te drogen,door kontekt met de buitenlucht.na 2,5 weken 1 tot anderhalve zak touvoegen,zondder terug nat te maken,na 3,5 weken terug 1 a' 1,5 zak erbij,en na 4,5 weken de ronde van de box ,met de riek ,van onderaan opscheppen en omgekeerd op 1 hoop in't midden gooien,je paard loopt dat dan wel terug open ,en verdeeld de droge koek mooi in de stal!en dan met wat geluk haal je makkelijk 6a' 7 weken droge stal,natuurlijk is de kleur dan wel donkerder geworden,maar je paard staat nog altijd droog,.optisch minder mooi,maar ik kijk naar de portemonnee,en naar het droge stalklimaat!vrienden van mij;nl;ruiterschool rode berg,westouter,die hebben 85 paarden op dit spul staan ,en er komt niks anders meer binnen.daar zijn de boxen n3 op 3 en zij werken zo;vuil en proper paard door mekaar,6,5 zakken gemiddekd op 6 weken,zijn bewering ,ten opzichte van stro ,enkel wat aan koop betreft,22%goedkoper,en als hij de mestwegvoer en arbeidsduurverminderingskosten erbij rekent,dan komt hij op een winst van ong 45% ten opzichte van conventioneel stro!voor wat de stal van barry betreft,je moet er ook rekening mee houden dazt de ballen ij het strooiesel ingelopen ,oob baat hebben van het produkt,en uitdrogen ,wat ook een voordeel is nr volun-me in de box van de stalmat.zo,beste mensen ten vroegste woensdag ben ik er terug,want ik moet met een lading naar bretagne,fr,ik ben nl int ,wegvervourder,waardoor mijn hobby meestal in de weekend is,sorry v r de spelfouten,but i have to had the gang off it again,as we joust to say,back in maple country,grtzyours,trekruiter.

a 2,5weken 1 zak toevoegen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:09

het spijt me zeer, maar ik kan het echt heeel moelijk lezen. spaties, punten en komma's. en hoofdletters zou heel fijn zijn, zeker met zulke lappen tekst.

(niet dat ik foutloos schrijf hoor Bloos )

Imker, doe heel rustig aan, je gezondheid is boven alles het belangrijkst hoor.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 27-12-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt