Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:59

Dat omgooien om de natte plek te laten drogen klinkt leuk, maar in praktijk werkt het bij mij niet. Hier staan ze nl. alleen 's winters op stal en dan is de temperatuur gewoon te laag om de natte plek te laten drogen.
Daarnaast wordt de bodem minder fijn (vind ik) door het omwoelen.
Een keer per week de natte plek eruit (als dat nodig is) werkt hier het beste.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:18

russel schreef:
Maar het zijn hier geen kleine plasjes, hier gaat een kraan open elke dag...misschien verschilt dat per paard.

Het omwoelen kostte mij erg veel energie

Hier loopt de sloot compleet leeg in de stal...... |( Bij voorkeur plassen voordat ze 's morgens naar buiten gaan, en als ze binnen komen ook. Het plast blijkbaar lekkerder binnen............

Ik heb met Strovan wel een veel vlakkere bodem dan met vlas, daar zaten altijd gaten en bulten in.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:48

Gini schreef:
Ik vind het best wel jammer dat jullie de nuance niet kunnen zien en impliciet gezegd wordt dat je natte stallen hebt wanneer je kleine plasjes 1 dag even omwoelt. Echte plasplekken worden uiteraard gewoon eruitgehaald, niemand heeft toch iets anders beweert dacht ik.
Uiteraard is een pisplek door de hele stal trekken nefast, kan me ook niet voorstellen dat iemand dat doet. Maar een klein plasje ter plaatse een beetje harken, dat is juist het voordeel van strokorrel, dat het mooi opdroogt en niet naar ammoniak ruikt.

grote of kleine plasplekken spelen een rol, het weer speelt ook een rol.
Als het vriest, of heel warm is, is de situatie anders dan als het mistig is.

Daarnaast, de korrel neemt naargelang de producent van 250 tot 400% vocht op.
Als je niet genoeg gestrooid hebt kan je ook niet verwachten dat er dan genoeg kan geabsorbeerd worden.
Het basisbed moet voldoende groot zijn, zodat het genoeg kan opnemen en ook voldoende tijd heeft om weer droog te worden.
En goed drogen doet het pas als de korrel voldoende vocht heeft gehad, dus nat en droog mengen is toch enigszins nodig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:16

granu schreef:
En goed drogen doet het pas als de korrel voldoende vocht heeft gehad, dus nat en droog mengen is toch enigszins nodig.

Deze "logica" ontgaat mij :o

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:06

diana1 schreef:
granu schreef:

Deze "logica" ontgaat mij :o

Blijkbaar laat jij de korrel zwellen door op voorhand de korrel volledig te bevochtigen, waardoor hij volledig openvalt en droogt.
Je kan hetzelfde effect bekomen door natte korrels door droge korrels te mengen, dan zal het enkele weken/dagen duren voor je hetzelfde effect bekomt.

Dat er slechte geur ontstaat door deze werkwijze klopt niet, in professionele kippenstallen blijft het strooisel een 6-tal weken liggen, en daar strooien ze strokorrel om ammoniakgeur te verminderen....

Misschien moet je toch eens een proef wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:16

Kippenstallen en paardenstallen zullen toch verschillen? Zullen die geen afzuiginstallatie hebben? Plassen kippen ook meteen 4 liter per keer? Gelukkig kan ik er af en toe een emmer onder zetten. Maar alleen daardoor al is er verschil. Ammoniak is een gas dus steigt op en net als bij varkensstallen zal er een automatsche afvoer zijn, anders worden de kippen vergast...

Maar mijn houtkorrels droog zijn na 3 dagen allemal poeder.

Ik snap het principe wel, maar een stal waar net een paar zakken in zijn gegooid is altijd van betere kwaliteit als dat er al geruime tijd dit inligt en 1 zak opstrooien per keer is dan niet voldoende.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:20

Kippen produceren bijna geen urine en kan je dus niet vergelijken met paarden. Ook stinkt een kippenstal gewoon.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:22

Als ik een zak droge strokorrels bij zou strooien zouden de natte korrels niet de kans krijgen om de droge korrels "op te nemen". De paarden zouden denk ik eerder de korrels hebben "opgenomen" :D

Ik heb gelukkig ook 1 deels zindelijk paard waarvan de urine van 1 plas toch minstens de plasjes van een paar honderd kippen is ;)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:31

Een van mijn stalkatten is ook dol op de strokorrels. Die zit 's ochtends al te wachten totdat de paarden naar buiten gaan en de stallen worden uitgemest. Dan komt meneer op z'n gemakje naar binnen wandelen om rustig z'n gemakje te doen :+.

Quiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:55

wat is het verschil tussen de 2 strokorrels Diana?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:57

mauvestraat schreef:
Een van mijn stalkatten is ook dol op de strokorrels. Die zit 's ochtends al te wachten totdat de paarden naar buiten gaan en de stallen worden uitgemest. Dan komt meneer op z'n gemakje naar binnen wandelen om rustig z'n gemakje te doen :+.

hahahaha.....jouw kat wil gewoon een heeele grote kattenbak voor zichzelf :D

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:57

Van mij mag hij, beter dan de plek in de tuin waar hij eerst graag zijn behoefte deed tussen de planten en een van de honden het als een delicatese zag :r.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:57

mauvestraat schreef:
Van mij mag hij, beter dan de plek in de tuin waar hij eerst graag zijn behoefte deed tussen de planten en een van de honden het als een delicatese zag :r.

Strovan maakt ook een korrel voor bodembedekker in de tuin,
zie http://www.strovan.eu/bodembedekking

Daar krijg ik ook soms de opmerking dat katten er graag een pakje achter laten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:19

De honden gaan hier ook graag "op de box" ..... het poept zo heerlijk weg.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:47

Lekker als je paard er in gaat staan.....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:12

russel schreef:
Lekker als je paard er in gaat staan.....

Heb je niet het idee dan dat ik het weg haal als ik het zie?

Ik maak de ruiterpaden en het weiland ook altijd schoon vooraf........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:45

Je zult er maar 1 missen, maar sowieso vind ik het vies, reden om de deur van de stallen dicht te doen. Zo had ik nl dat ook in pension ergens, brrrrr

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:30

Ach.... de kat springt toch ook door het luik dus.... en ik houdt van luchten (dus wel nodig! :+ )!
Het is in ieder geval geliefd spul.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:36

Zijn er ook mensen die de strokorrels als onderlaag onder stro gebruiken?
Ik ben dat vreten zo zat (hier vreten ze niet enkel korrels, maar ook de verse mot) dat ik er over zit te te denken om een dun laagje mot met daarover stro te gaa doen.
Iemand ervaring?
Hoe houd de bodem zich en hoe is het stroverbruik en onderhoud?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:40

Ik ben nog niet tevreden over strokorrel.
Haal elke dag verschillende keren het stront uit de stal.
Elke x als ik een natte plek verneem haal ik hem eruit.
En toch is de korrel geheel donker en een plakaat geworden.
Soms doe ik 2 a 3 x per week een zak erbij.
Ik heb een net paard en een zwijn als paard maar er is geen verschil.
Wat doe ik fout??

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:28

Kaspar schreef:
Zijn er ook mensen die de strokorrels als onderlaag onder stro gebruiken?
Ik ben dat vreten zo zat (hier vreten ze niet enkel korrels, maar ook de verse mot) dat ik er over zit te te denken om een dun laagje mot met daarover stro te gaa doen.
Iemand ervaring?
Hoe houd de bodem zich en hoe is het stroverbruik en onderhoud?

Ik heb een merrie die snel last heeft van rotstraal. Zij plast altijd op dezelfde plaats en niet weinig. Ik gooi regelmatig een paar zakken korrel onder het stro om de urine op te nemen en dit werkt heel goed. Aan de bovenkant zie je niet dat er korrel onder ligt. Ik denk niet dat ik minder stro gebruik, maar de merrie staat er veel droger bij.

Ook heb ik een paard die op korrel staat en daar strooi ik iedere dag wat stro bij om op te eten. Dit bevalt erg goed.

sietske83 schreef:
Ik ben nog niet tevreden over strokorrel.
Haal elke dag verschillende keren het stront uit de stal.
Elke x als ik een natte plek verneem haal ik hem eruit.
En toch is de korrel geheel donker en een plakaat geworden.
Soms doe ik 2 a 3 x per week een zak erbij.
Ik heb een net paard en een zwijn als paard maar er is geen verschil.
Wat doe ik fout??

Ik heb er erg lang over gedaan om enthousiast te worden over de korrels, maar wil nu niet meer anders als alternatief voor stro.
Maar er is echt een heel groot verschil per paard in gebruik en manier van uitmesten.
Sommige paarden gebruiken hier een zak per 10 dagen, maar er zijn er ook waar drie tot vier zakken per week in moeten om het toonbaar te houden.
Nu de stro prijzen weer normaal zijn heb ik deze paarden toch weer op stro staan. Dat is een stuk voordeliger.
Ga gewoon experimenteren. Stooi eens wat meer op dan je eigenlijk nodig vind en kijk of dat helpt. Zelf gooide ik ook weleens de natte binnenkant naar de buitenrand van de box. Dan gaat je bed wat gelijkmatiger omhoog en hoef je er minder uit te halen, te veel eruit halen is ook niet goed.
Laatst bijgewerkt door Sjarett op 10-11-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:32

Ik denk dat het beter gaat als je alleen de donkere plakaten eruit haalt en niet de losse plasplekken. En eens per week twee zakken tegelijk erbij doet. Goed doorharken en je kan weer een week toe.

Ik geef iedere dag gewoon een plak stro, schud het niet uit door de box. Als ze het stro niet eten is het wel moeilijker met uitmesten, omdat het stro dan wel door de hele box ligt. Hoe het werkt met een laagje mot of strokorrels en dan stro erover weet ik niet.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:18

Ik heb laatst 4 pakken ebij gedaan en binnen een week was alles al donker.
Stro zijn ze niet op te houden dat is 1 1/2 kruiwagen per dag wat eruit moet bij 1 van de paarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:47

Dus eigenlijk werkt geen enkel product echt goed.
Mag ik uit je verhalen aannemen dat jouw paarden lang op stal staan? Dan worden stallen idd automatisch vuiler. Toen hier een paard stalrust moest houden gingen er ook veel meer pakken vlas doorheen dan normaal (overdag buiten). Ik kan me voorstellen dat ook bij strokorrel het verbruik dan hoger ligt.
Strokorrel is in deze geen mirakelproduct. Het stalmanagement is nog altijd de grootste factor die bepaalt of een bepaald soort bodembedekking werkt of niet.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:59

Ik heb ze hiervoor op vlas gehad en dat ging goed.
De ene paard was netjes op stal en dan was het 1 pak per week.
Haar dochter daarin tegen is niet zo netjes loopt veel door haar box om contact te maken met de buren. En daar gebruikt ik 4 pakken in 3 weken ongeveer.

Waarom werkt het met strokorrel niet?
Haal elke keer het stront eruit daarna maak ik de bovenlaag los en wat ze naar achter lopen haal ik naar voren dat het egaal is.
Natte plek wat sopt haal ik eruit.

Aan stalmanagement zit het probleem niet.