Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:42

DubbelFun schreef:
Had ik net een foto willen plaatsen van mijn zonnetentje hoe mijn zen-kikker met zijn neus in de boter/bloemen gevallen was
[ Afbeelding ]

Het hele tentje voor de beeldvorming
[ Afbeelding ]

Maar helaas is mijn tentje nu officieel 'overleden', ik dacht een verbogen poot te repareren met een spalk, maar op dat moment brak hij door. Nu is het hele dak naar beneden gekomen.
Nu kon ik iig makkelijker het doet van het dak/achterwand loshalen en hoef ik minder bang te zijn dat ie alsnog gaat vliegen.

[ Afbeelding ]

Een nog grotere desillusie was het dure hooi van Venhorst. Dat werd net bezorgd en na uitpakken bleek dat behoorlijk muf te ruiken en er kwam nog meer stof uit als uit mijn frisruikende iets te stoffige hooi wat ik nu voer. ;(

Het ziet er wel een beetje grappig uit, het beeld.

Wat balen van het hooi zeg, zeker als het zoveel meer kost. Echt prut.

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:02

Dat ziet er prachtig uit Chasey! De paddock lijkt zo enorm groot ook, wat zijn de afmetingen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:26

DubbelFun schreef:
Had ik net een foto willen plaatsen van mijn zonnetentje hoe mijn zen-kikker met zijn neus in de boter/bloemen gevallen was
[ Afbeelding ]

Het hele tentje voor de beeldvorming
[ Afbeelding ]

Maar helaas is mijn tentje nu officieel 'overleden', ik dacht een verbogen poot te repareren met een spalk, maar op dat moment brak hij door. Nu is het hele dak naar beneden gekomen.
Nu kon ik iig makkelijker het doet van het dak/achterwand loshalen en hoef ik minder bang te zijn dat ie alsnog gaat vliegen.

[ Afbeelding ]

Een nog grotere desillusie was het dure hooi van Venhorst. Dat werd net bezorgd en na uitpakken bleek dat behoorlijk muf te ruiken en er kwam nog meer stof uit als uit mijn frisruikende iets te stoffige hooi wat ik nu voer. ;(

Agosh, je kikker ligt er maar droevig bij! Jammer dat je tentje het niet overleefd heeft -O- En wat jammer van het hooi. Ik meen gelezen te hebben dat ze die proefbaaltjes niet meer doen sinds deze maand mei.
Zelf heb ik vorige week een levering gehad van Venhorst, zowel weidehooi als kruidenhooi (om te proberen ook). Indy was maandagochtend echt flink aan het hoesten terwijl het het minst stoffige hooi is wat ik tot nu toe heb gevoerd sinds ze aan huis staan. Ik ben het gelijk maar weer nat gaan maken, maar daar hoopte ik heel stiekem wel een beetje vanaf te kunnen gezien de vele positieve berichten over het stofarme hooi :+. Ze eten het ook wel graag, maar ze eten het net zo graag als het graszaadhooi, niet speciaal veel smakelijker ofzo. Daar had ik stiekem toch wel op gehoopt gezien de prijs van 7 euro per baal :'). De balen zijn ook beduidend kleiner dan mijn andere baaltjes hooi en de plakjes hooi zelf zijn ook een stuk lichter.

Chasey, wat een verschil al! Fantastisch *\o/* *\o/* En die mestbak is ook ideaal lijkt me :D

Belker, wat een knappe man heb je daar! <3 <3

Malenka, geniaal die creaties van google photo's. Extra grappig omdat hij daar zelf mee komt en je dan even goed moet kijken wat je nu eigenlijk ziet :')

Prairy, ik zou toch oppassen met stroom in de buurt bij de paarden. Zelf heb ik het hier wel (mijn man heeft dat geinstalleerd terwijl ik er niet bij was en ik heb, heel ondankbaar, al gezegd dat ik het daar absoluut niet wil hebben). Soms klinkt het allemaal wat overdreven, maar ik had gisteren daardoor een losgetrokken stroomkabel langs mijn hoofd zwiepen. Godzijdank stond er geen stroom op dat moment, maar wat als er wel stroom op had gestaan? Ok, nu waaien de deuren niet dagelijks kapot (nouja...), maar toch. Daarbij; mijn vorige paard was een echte sloper. TL's gingen van het plafond, stekkerdozen uit de muur, waterleidingen van de muur, voerbakken er af. Alles moest bij hem kapot :')

Hier hebben we de storm van gisteren ook weer overleefd. De deuren alleen niet, dus nu moet ik ze heel onhandig helemaal aan de hand buiten zetten, over het erf, langs 1 poort en 3 draden... En oh wat vinden ze dat spannend, want daar komen ze dus nooit :')
Iemand tips voor goede schuifdeursystemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:11

@dais: bedoel je die zware schuifdeuren die voor een schuur hangen ??
Vaak hangen die alleen aan een bovenrail/wiel-systeem en onderop hebben ze een stopje, maar de deuren kunnen wel vrij bewegen aan de onderkant. Met harde wind dus altijd een 'slap' systeem.
Beter kun je dan iets hebben met een geleiderail onder, maar gezien het feit dat het een schuur is zal deze snel vollopen met rommel en werkt dan ook niet meer. Een opliggende rail is dan een optie, maar dan heb je geen gelijke vloer meer met de kans dat de rail beschadigd wordt en ook niet meer werkt.
Al met al is het met harde wind gewoon een zwak systeem.
Misschien werkt een oproldeursysteem dan beter. Die heb je ook met kijkglaasjes er in.

Hoorde ik net goed op het nieuws dat het zondag wel 20 graden kon worden ???

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:11

Bedankt voor de adviezen allemaal, ik zal eens kijken of ik nog een verandering doorgevoerd krijg :')

Chasey, mooie ruimte zo!
En Malenka, dat is wel een erg leuk plaatje.

Geen tips over schuifdeuren helaas.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:36

Het moeten geen al te zware schuifdeuren zijn. Van hout is prima. Ik zal eens spieken in onze andere schuur, daar zit een rail aan de bovenkant en de onderkant met een houten schuifdeur. Beter goed gejat dan slecht verzonnen :D.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:39

rover_, de afmetingen van de paddock heb ik geen idee van, dat zouden we even moeten nameten.

Dais, de mestplaats betaat uit 2 vakken. Zo kan ik de mest omscheppen als vak 1 vol is naar vak 2. Tegen de tijd dat vak 1 dan weer vol is, is vak 2 klaar voor de moestuin :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:49

@dais: hout is natuurlijk een prima materiaal, maar best zwaar en blootgesteld aan weer en wind wel gevoelig voor uitzet/krimp en goed onderhoud is altijd nodig. Deuren van kunststof of aluminium zijn prettiger om open/dicht te doen (lichter), beter bestand tegen weersinvloeden en makkelijker in onderhoud.
Mijn voerboer heeft zijn hooi/wagen-loods afgesloten met een schuifdeur van dat metalen profiel en die deur is 6x4 en met één hand te bedienen :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:44

ik vond de schuifdeuren zowel met opliggende rail als met stopje altijd prima werken op pensionstallen. Waren wel in beton gegoten, dus kwam echt niet van z'n plek. Zelf geen ervaring met vinden/maken/hangen alleen. Wij hebben gekozen voor openslaande deuren in de opslag en voor de boxen hebben we 2e hands openslaande deuren waarvan luikje open kan.

malenka, leuk die foto zo met paard er 3x op :D

hier ook geen stroom binnen bereik anders dan de stroom voor het schriklint. waterleiding loopt op 220 hoog, en lager zit er een beschermkap omheen.

chasey, jullie gaan hard met de verbouwing!

dais, ik ben ook de eerste 3 bundels venhorst aan t voeren (weidehooi), er zit wel beduidend meer energie in dan graszaadhooi, ik moet nu op gaan letten dat merrie niet te dik wordt, terwijl ze met graszaadhooi (niet van venhorst overigens) zichzelf 3 slagen in de rondte vrat en alsnog schraal werd. Het valt mij niet tegen, heb de indruk dat er iets meer energie in zit dan wat ik hiervoor had, en het is iets fijner. stofgehalte is prima, is niet erg stoffig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:07

Jade, de weidehooibalen kunnen erg verschillen. Ik heb van wat jij beschrijft er 2 liggen maar ik heb ook een baal die erg grof en stoffig is met veel distels, riet en zuring. Ze zijn in dezelfde levering gekomen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:58

Jeetje wat een gedoe zeg met dat hooi.
Jullie maken me nu zenuwachtig hahaha.

Ben zo druk met werk en klussen dat ik jullie nog niet zo goed kan volgen. Zal binnenkort wat actiever mee kletsen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:11

Oh wauw, dat wordt mooi Chasey!

Wat lastig Dais. Ik heb alleen ervaring met die deuren die aan de bovenkant vast zitten zoals DF ze beschrijft, die waren wel zwaar en idd beweeglijk.

Pff, de stal staat er net een week en ik ben nu al opgesloten in de zadelkamer door mijn shet.
Ik was even voer aan het pakken en hoor ineens iets schuiven, heeft ze gewoon de grenden ervoor geschoven. _O- Gelukkig was mijn man thuis en kon die me bevrijden, haha. Daar moeten we dus wat anders op verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:19

Hahaha slimme pony :=

Hier druk druk met de schuilstal en zometeen lessen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:42

Dat is idd een slimme pony :) Wel leuk, al kan het zeer vervelend worden als er niemand meer thuis is :D

Hier net een fikse bui en ze vetrokken beide in draf naar de tent waar ook hooi lag.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:50

Hahaha sorry Niwla maar moest er even om lachen :')

Hier nog op en af met de regen. Die 20 graden van dit weekeind is welkom! Gras heeft nu wel weer warmte en zon nodig om flink te groeien. Zal wel een duur hooi jaar worden :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:54

Niwla _O-

Gisteren hier 5 mm gevallen, vandaag nog niet gekeken.
Dus nog wat regen is niet erg.
Maar het mag wel wat warmer worden zodat de grasjes ook kunnen groeien :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:01

Hier mag het echt wel eens stoppen met die regen, we hebben echt meer dan genoeg gehad. De sloot staat zelfs op het punt om te overstromen. :x

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:08

Hier gaven ze vandaag 1mm af, maar vanochtend stond de hele paddock blank dus dat was wel al meer. En vannacht hadden we ook flink onweer en hagel. Maar nu is alles alweer weg. Er mag hier nog best wat vallen.

Niwla opgesloten door de shetlanders haha. Een sluiting die langs 2 bediend kan worden is misschien wel handig met van die slimme poownies :D

Maartje, hier van hetzelfde..de weide is niet ingezaaid dus zowel dit als volgend jaar geen weidegang. Continu hooi voeren dus! |(

Robijn, wat gaaf!! Schuilstal in wording :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:13

Hier in het zuiden nog nauwelijks regen gehad. Ook vorige week niet. Wel wind gisteren maar echt minimaal regen. Vannacht is er wel een bui gevallen en ze voorspellen nu ook onweer. Voor de wei heel welkom!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 13:19

We hebben hier meer dan genoeg regen gehad. Afgelopen week al ruim 20, gisteren nog iets van 5 en nu gaat het weer tekeer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:23

Voordeel van die buien, ook regenbogen.
En daar ben ik dol op!!

Gisterenavond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:47

Er kwam net een mega donkere lucht aan, en buienradar waarschuwing voor onweer dus pony’s even binnen gezet met hooi... 3 min later.... weer droog en zon {:}

Mooi die regenboog DP!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:02

En die pot met goud stond nét achter de dikke boom :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:32

Mooie regenboog DF.

Robijntjuh, en is het te doen, de schuilstal bouwen met dit weer?

Niwla, hele slimme pony. Fijn dat e gered kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:35

We doen het in fases. Lessen in dit weer is niet veel beter :') ik zat er net op met die hoosbui een uurtje geleden. Maar erna nog fijn kunnen rijden. Lekker gewerkt aan langzaamaan meer lengte in haar lijf en meer de hand volgen.