[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:44

Ninx, een stuk kan droog zijn als het niet continue belopen wordt door paarden maar blijft dat niet als je het continue laat belopen door paarden. Verkijk je niet op het 'droog' zijn. Goed dat het nu niet onder water staat, dat is al mooi, maar een bodem die continue toegelopen wordt, neemt geen nieuw water meer goed op. Ik heb dit hier ook gezien. Het eerste jaar top, het tweede jaar mwoaaa, het derde jaar pff en het vierde jaar drama. Dat is vier jaar bodem toelopen. Wij gaan dus wel laten keren.

SSDesign: ga je toch niet keren? Of twijfel je over wat anders?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:46

Hier ook. Wij frezen elk jaar. Komend voorjaar willen we ook weer frezen maar gaan dan ook voor zand erbij en de natuurlijke afwatering volgen. Kijken hoe dat zich gaat houden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:26

Wij frezen ook jaarlijks, in oktober. Komend jaar gaan we voorzichtig wat doen qua afwatering, maar ook proberen om zo min mogelijk te hoeven frezen. Dat gefreesde laagje zorgt toch ook voor de gevreesde (pun intended) modder, terwijl een strakke bodem zorgt dat het water er vanaf loopt (ons perceel loopt iets bol en schuin, daar willen we met ons voorzichtige afwateringsklusje komend jaar gebruik van gaan maken).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:27

Belker schreef:
Ik heb de track uitgezet en ze de hele track gegeven met gewoon voldoende hooi en stro.
Het belangrijkste is om je perceel te leren kennen. Wat is de natste plek, hoe loopt het water weg. Dat weet je pas na een jaar of nog langer. Dan kun je het ook goed gaan (her)inrichten. Veel plezier.

Dit blijft heel waardevol advies.

Wij hebben op de rijvereniging een rijbaan laten keren. Er zit daar meer dan genoeg geel zand. 90% van de rijbaan is top geworden. Maar er is 1 plek die nat is, nat blijft en meteen verzuipt als er een druppel water naar kijkt. Daar zit iets in de bodem, of komt iets uit de bodem.
Want de opbouw is daar exact hetzelfde als in de overige 40x60.
10 meter verderop ligt de *uitgegraven) waterbak. Daar moeten ze met allerlei kunstgrepen water in houden. En dat lukt bijna niet.
Dat soort dingen wil je wel weten voor je toevallig nét daar je voerplek wilde maken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:40

Soms heb je een soort plek waar water omhoog komt. Mijn moeder en stiefvader hebben dat bij hun carport/garage.

Onze track gaat de paddock uit op het laagst gelegen stuk van het perceel. Als ik volledig alles met het perceel kon doen, zou ik eea ook zeker anders hebben ingericht daar, maar helaas is het pacht en zijn het nou niet de meest meewerkenden daar… we gaan dus voorzichtig toch wat aanpakken, maar proberen dat net binnen de lijntjes te doen, zeg maar.
Als het aan mij lag, keerden we alle stukken track.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:45

Hilary schreef:
Wij frezen ook jaarlijks, in oktober. Komend jaar gaan we voorzichtig wat doen qua afwatering, maar ook proberen om zo min mogelijk te hoeven frezen. Dat gefreesde laagje zorgt toch ook voor de gevreesde (pun intended) modder, terwijl een strakke bodem zorgt dat het water er vanaf loopt (ons perceel loopt iets bol en schuin, daar willen we met ons voorzichtige afwateringsklusje komend jaar gebruik van gaan maken).

Dat is ook onze ervaring, vandaar de aanpak van dit jaar.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:13

Hoe diep frezen jullie?
Tot nu toe alleen de bak losgewerkt met de cultivator en die dook op 1 plek heel diep (hele tanden er in) en die plek was wel een paar weken te mul. Volgende keer dus wel het wiel instellen ;) maar benieuwd wat jullie ervaring is. Tot hoe diep weten de paarden het te verdiepen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:04

neile schreef:
Ninx, een stuk kan droog zijn als het niet continue belopen wordt door paarden maar blijft dat niet als je het continue laat belopen door paarden. Verkijk je niet op het 'droog' zijn. Goed dat het nu niet onder water staat, dat is al mooi, maar een bodem die continue toegelopen wordt, neemt geen nieuw water meer goed op. Ik heb dit hier ook gezien. Het eerste jaar top, het tweede jaar mwoaaa, het derde jaar pff en het vierde jaar drama. Dat is vier jaar bodem toelopen. Wij gaan dus wel laten keren.

SSDesign: ga je toch niet keren? Of twijfel je over wat anders?

De buurman (nieuw) ter plaatse stuurt me net een foto van zijn track van vandaag. Zijn track ligt aan 1 kant van de bomenrij, de mijne komt dan aan de andere kant.
Het is wel echt heel droog en hard, maar frezen zou dat inderdaad mogelijk kunnen verpesten......

Ik vind het wel fijn veel grasloze bewegingsruimte te hebben vanwege mijn eczemer. Maar misschien moet dat dan toch maar gefaseerd groeien.

Keuzes, keuzes, keuzes..... 1ste wereld problematiek.... :D

Keren is hier sowieso geen optie... dat is niet toegestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:09

Belker schreef:
Ik zit in Eerbeek. Je bent welkom, stuur maar PB.

Leuk! Doe ik!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:24

In principe frezen we echt alleen het bovenste laagje om de graspolletjes los te woelen. Die harken we dan overigens met de bladhark bij elkaar (een brede kunststoffen van Van Cranenbroek), zeven het zand er zoveel mogelijk uit met de mestvork en slingeren de graspolletjes dan de wei in.
Op nattere plekken en in de bochten merk je snel dat je iets dieper gaat, soms graaft de frees zichzelf dan als het ware in. Daar blijft het idd langer mul en ontstaat een kuil waar water in blijft staan, of de plek blijft langer modderig.
Wij huren overigens een tuinfrees bij Boels en hobbelen daar dan een dag achteraan. Dat ben ik na een jaar of 6 wel zat, dus komend jaar gaan we proberen het beter bij te houden met slepen, en met verschuiven van de hooibakken. Rondom de bak lopen ze het dan mooi kaal, daarna schuiven we de bak weer een stukje op. Met een beetje mazzel hoeven we dan alleen de randjes te frezen. We frezen overigens ivm de chronisch bevangen merrie; ik weet niet zo goed wat ik zou doen als ik geen pony’s met hb-risico zou hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:44

Hilary, zo doen wij het ook. Dit jaar wil ik de rotoreg ook huren. Ik wil in de paddock zand erbij en dat wil ik dan gelijk netjes egaliseren. Hier moet veel handmatig of met tuinmateriaal ivm beperkte doorgang. Verder zit er nog een kelder van een huis ergens in de grond.
Ach het houdt ons bezig.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:58

Het verdichten door paardenhoeven ligt aan het topmateriaal. Sommige zandsoorten zijn erg grof ( kiezelig ) en laten zich bijna niet verdichten. Er zou wel een probleem met de hoefstralen kunnen ontstaan als het te grof is. 10 cm1 is in ieder geval van wat ik heb gezien, niet abnormaal.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:10

nikkel schreef:
Het verdichten door paardenhoeven ligt aan het topmateriaal. Sommige zandsoorten zijn erg grof ( kiezelig ) en laten zich bijna niet verdichten. Er zou wel een probleem met de hoefstralen kunnen ontstaan als het te grof is. 10 cm1 is in ieder geval van wat ik heb gezien, niet abnormaal.

Dat is interessante informatie! Wij overwegen om een deel van de track te keren. Is het verstandig om het zand eerst te laten checken?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:14

Zand met kiezels, betonzand is idd fijn. Wij hadden over en hebben dat in de paddock gegooid. Ik zelf vind rivierzand erg fijn. Wat grover, met steen en schelp.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:46

Heeft iedereen de storm goed doorstaan?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:29

Ja hier. Op de weg 1 boom om zonder schade en verder vooral losse takken. 2 rietschermen los mar dat was al flut.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:57

Hier helemaal geen schade, alleen wat zwervende takken maar ook daar niks enorms

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:14

Hier 4 bomen om en een paar op half 11 maar daar wouden we toch al vanaf. Allemaal precies goed gegaan dus dat is fijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:28

Hier geen schade op de camera te zien. Enige wat ik niet kan zien is de andere kant van de stal en daar klapperden wel wat dakplaten. Mijn stalgenoot is onderweg.
Maar geen bomen of andere gekke dingen de paddock in gelukkig.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:35

Tot nu toe 1 boom, maar nog niet goed gekeken

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:44

Ze hebben nog wel last van de storm in het lijf _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:29

Hier stal kapot, kijken of dit nog te fixen valt. Verder wat pannen af en tuinhek half neer. De rest heeft het goed gehouden

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:32

Haha lekker Daihyo! Ik zag ze gister meerdere keren met de wind mee stappen en dan in volle galop bokkend tegen de wind is terug race, zag er te komisch uit.

Gisteravond vloog onder het afdak aan huis lambrisering los, dan hebben we met tape en stro touwtjes weten vast te zetten, het hangt er nog en kan hopelijk gefixt worden.
Vanochtend al een appje van de buurman, een grote spar is over de omheining in onze wei beland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En nog een kleintje

Afbeelding
Gelukkig hulp met alle takken opruimen

Spar is niet giftig toch? Want de hele wei ligt onder de zooi

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:36

Hier ook lol met takken van een den

Anoniem