Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Belker schreef:Ik heb de track uitgezet en ze de hele track gegeven met gewoon voldoende hooi en stro.
Het belangrijkste is om je perceel te leren kennen. Wat is de natste plek, hoe loopt het water weg. Dat weet je pas na een jaar of nog langer. Dan kun je het ook goed gaan (her)inrichten. Veel plezier.
Hilary schreef:Wij frezen ook jaarlijks, in oktober. Komend jaar gaan we voorzichtig wat doen qua afwatering, maar ook proberen om zo min mogelijk te hoeven frezen. Dat gefreesde laagje zorgt toch ook voor de gevreesde (pun intended) modder, terwijl een strakke bodem zorgt dat het water er vanaf loopt (ons perceel loopt iets bol en schuin, daar willen we met ons voorzichtige afwateringsklusje komend jaar gebruik van gaan maken).
neile schreef:Ninx, een stuk kan droog zijn als het niet continue belopen wordt door paarden maar blijft dat niet als je het continue laat belopen door paarden. Verkijk je niet op het 'droog' zijn. Goed dat het nu niet onder water staat, dat is al mooi, maar een bodem die continue toegelopen wordt, neemt geen nieuw water meer goed op. Ik heb dit hier ook gezien. Het eerste jaar top, het tweede jaar mwoaaa, het derde jaar pff en het vierde jaar drama. Dat is vier jaar bodem toelopen. Wij gaan dus wel laten keren.
SSDesign: ga je toch niet keren? Of twijfel je over wat anders?
nikkel schreef:Het verdichten door paardenhoeven ligt aan het topmateriaal. Sommige zandsoorten zijn erg grof ( kiezelig ) en laten zich bijna niet verdichten. Er zou wel een probleem met de hoefstralen kunnen ontstaan als het te grof is. 10 cm1 is in ieder geval van wat ik heb gezien, niet abnormaal.