Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:50

Citaat:
Het stuifmeel kan een heftige hooikoortsreactie geven

Lekker dan _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:54

xXutopiaXx schreef:
Citaat:
Het stuifmeel kan een heftige hooikoortsreactie geven

Lekker dan _O-

Het is ook een exoot, dus deze kan je zonder pijn in het hart verwijderen :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:00

xXutopiaXx schreef:
Dus dit is JKK?

[ [url=m/R4bucF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat lijkt me fluitekruid?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:10

Solleke_Noah schreef:
xXutopiaXx schreef:
Lekker dan _O-

Het is ook een exoot, dus deze kan je zonder pijn in het hart verwijderen :D

Haha dat is geruststellend _O-

Gelukkig geen JKK, maar toch ongewenst :')

Trouwens! Hoe hebben jullie je 'paden'? Dus van stal naar bak/paddock/wei/straat/whatever? Bestraat, gewoon grond/gras, of houtsnippers, nog iets anders?! Ben beetje aan het nadenken wat ik eigenlijk wil en wat mooi/praktisch is voor paarden en/of trekker/auto.... :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 15:11

Ik zou afhankelijk van hoe het in de winter is bij blubber bestraten. Anders niks doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:20

Wij hebben het met grijze steentjes, zo:

Afbeelding

Alles binnen het rood is met grijze steentjes, buiten het terras, dat is gewoon een betonplaat :') willen we nog wel een 'echt' terras van maken maar voor nu handig voor de hoefsmid in de winter.

Groen is waar nu de paddock is (ondertussen opgeknapt) en ons hooi wordt bij de paarse ster geleverd. De tractor kan dus makkelijk oprijden en draaien daar, ook in de winter, door de steentjes. Laat ook niet tot amper sporen na, zelfs bij heel nat weer, ideaal!

Nu zijn wij niet echt zo'n fan van steentjes en een beetje lui met onkruid uitdoen :o dus we maaien het nu, het mag van ons een grasmat worden, maar dan toch nog een stevige ondergrond doordat de steentjes er wel liggen. Extra voordeel tov bestraten vind ik dat regenwater toch nog steeds goed weg kan.

Zo zag het eruit toen we nog wel moeite deden om het onkruid uit te trekken :P

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:23

Ohh da's ook wel een goeie, want daar zat ik inderdaad ook mee. Om die reden zat ik te denken aan grastegels, kun je ook met paarden/zwaarder materieel overheen, maar de regen kan wel weg :j

Leuk! Dank voor het delen, beide :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:28

Ik heb aan de zijkant van de track waar ik veel loop met de kruiwagen stukken tapijt liggen. Dat ligt er onderhand al járen en werkt super. Strak en stevig. Af en toe haal ik er wat zand af als er teveel ligt. De paarden lopen er meestal naast, dus soms moet ik een geultje dicht harken.

Houtsnippers heb ik ook gehad. Prima de eerste 2 jaar. Daarna wordt het een ondoordringbare keiharde koek die geen water meer door laat.
Lavakiezels ook geprobeerd. Werken oko leuk de eerste 2 jaar. Daarna verdwijnen ze onder het zand en wordt het daar alsnog modderig.

Missy heeft ondertussen al 3 Tia's gehad en de eerste week loopt ze het slechts (waggelend), daarna wordt het beter, maar echt sterk wordt de achterhand niet meer.
Het kan niet eindeloos zo doorgaan, daar ben ik me heel goed van bewust, maar het is zeker geen nodeloos lijden. Daarvoor heeft ze gewoon nog teveel aandacht voor de omgeving.
De vraag is verder wat moet ik daarna?? Boon alleen laten staan is geen optie, een 2e rijpaard erbij heb ik geen behoefte aan en Shetjes heb ik niks mee. Eerlijk gezegd voel ik ook niet echt veel voor een paard van een ander (pensionada), niet voor het paard maar meer voor de eigenaar die met enige regelmaat op de stoep zal staan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:07

Die vraag heb ik ook nog open dubbeldun. Mijn merrie klimt op de huidige stal over de boswandeling heen als er geen paard in de box naast haar staat, want dan is ze ‘alleen’ vind ze. Ik kan haar probleemloos alleen in de paddock gooien, ook swinters in het donker, dus het is voor mij nog even afwachten hoe dat aan huis gaat. Just in case heb ik dus wel een derde box.
Ik heb ook een opvang paard of oud manege/pensioen paard overwogen, misschien voor jou ook een optie? Wel verdrietig om haar zo te zien aftakelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:14

Ik voel er ook niet veel voor om weer een oud paard erbij te nemen (in eigendom). Ik word er ook niet jonger op en straks weer de zorgen en de kosten natuurlijk. Boon zal ook niet ver van haar pensioen afzitten met 24, alhoewel die nog geen problemen heeft momenteel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:38

lastige keuze DD...

Wij hebben een pad bestraat van de weg naar de stal waar een tractor overheen kan, zodat hooi achter geleverd zou kunnen worden. Eventueel kan het ook via de wei, afhankelijk van het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:45

Herkenbaar DD en Jade. Ik heb in februari mijn pony laten inslapen en nu dus nog "maar" 2 paarden. Merrie gaat helemaal uit haar panty als ik de oude ruin weghaal om hem te poetsen :D of iets dergelijks. Maar ik zit eerlijk gezegd ook niet op een nieuw paard te wachten. Pensionpaard heb ik overwogen, maar ik twijfel er nog steeds over. Ik ben erg gesteld op mijn privacy en als er ééntje komt dan moeten ze sowieso bij mij door de tuin/terras.

Vooralsnog hoop ik dat mijn oudje het nog een tijdje volhoud, krijgt nu voor de 5e dag Prascend en hopelijk krijg ik hem stabiel.

Zojuist is ons gras ingepakt *\o/* , 61 kleine ronde balen van zo'n 120 kg per stuk. Ik denk overigens dat het dit jaar eerder 100 kg is want het gras was echt perfect droog. Nu maar hopen dat het niet "te" droog is :o . Volgens de loonwerker was dat zeker niet het geval omdat er weinig tot geen blad tussen zit. Nou ja, we zullen het komende herfst gaan zien als we ze openmaken.

Morgen kunstmest erop en als alles gaat zoals voorspeld, zaterdag regen +:)+ . Als ik dan met de 2e snede nog een rondje of 25 heb, dan ben ik voor een jaar weer voorzien! Altijd een lekker gevoel.

Qua pad en bestrating lopen de paarden bij mij over een stuk grijze klinkers en een heel oud stuk asfalt als ik ze naar het land breng. In de paddock alleen maar zand en een klein stukje asfalt dat ik apart open zet als de paddock te nat is.

Dat ziet er mooi uit Solleke +:)+ .

Het asfalt pad willen we graag nog eens aanpakken, maar dat gaat een dure grap worden. Het is erg oud, dus teerhoudend. Afvoeren kost een kapitaal. We kunnen er wel overheen laten straten, maar dan moet de tuin ook een stuk opgehoogd worden. Dus vooralsnog hebben wij een oud asfalt erf. Staat wel erg knus bij het meer dan 100 jaar oude huis.

En mensen wat is het heet!!! Op dit moment zit te genieten van de beste investering in de laatste 5 jaar; een mobiele airco. Ik weet het, absoluut niet milieu vriendelijk en ook niet vriendelijk voor mijn elektriciteitsrekening, maar man wat een genot! Als het een paar dagen zo warm is als afgelopen week, dan wordt het bij mij in de woonkamer met gemak een graad of 35. En als dat eenmaal het geval duurt het dagen voordat het er weer uit is. Nu kunnen we het een graag of 22 houden. Heerlijk *\%/* *\%/* *\%/* . Ook de honden zijn mij dankbaar ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:59

Daar zit ik nu ook mee.
Eerst meer paarden gehad, nu sinds 2 maanden 2.
Een daarvan wil ook echt niet dat de ander weg gaat. De ene keer gaat het wel dat ik in de bak ben, de andere keer is ze over de zeik.
Een buitenrit ben ik nog niet gaan maken.
Maar ik wil echt niet meer meer paarden en ook geen pensionklant.

Lekker het hooi weer binnen [***]

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:25

Ik lees nog steeds mee, maar het gaat mij te hard om nog te reageren want dat voelt als inbreken haha!

Het achterlaten van paarden alleen vind volgens mij geen een leuk... mijn ouwe moest 5 uur alleen staan met de wissel van de pony's en dat vond hij niet leuk. Echter mijn hoogdrachtige merrie ging terug naar ons afgelopen april en mijn 2 twenters zijn toen daarheen gegaan omdat zij kampten met gebrek aan gezelschap. Vorig jaar heeft dat jonge spul bij iemand op de wei gelopen. Dan kwam ik eens in de week of 10 dagen even langs om te kijken en ik zorgde voor hoefsmid en andere noodzakelijke dingen, verder doe ik er niks mee. Nu staan ze bij mijn broertje en schoonzusje , ik geloof het wel. Ik kom als ik bij hun op visite ga en gezien de afstand is dat niet heel vaak. Gaat prima zo. Jonge spul heeft ook niet veel nodig.

Ik heb nog geen JKK gezien, mijn man onderhoudt het gras allemaal goed. We hebben gemaaid en morgen gaat het in kleine pakjes. Afgelopen week nog mee gemaaid, opbrengst was goed.

22 mei heeft Fleur ons een fantastisch hengstveulen gegeven, wij zijn er dolblij mee *D
Voor nu staat de teller op mijn ouwe, Fleur en het veulen en de twenters verderop. In het najaar zal alles wel thuis staan (behalve de hengst dan) dus we moeten nog wel aardig wat dingen fixen voor het zover is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:25

Altijd spannend hoe nieuw hooi uit gaat pakken. Dan vind ik het toch wel prettig dat ik bij de voerboer gewoon eerst een paar baaltjes kan halen en proberen voor ik een lading laat komen.
Maar ik zie er nu alweer tegen op als het zover is %)

Overigens ga ik dit jaar het hooihok wel voorzien van kunststof pallets zodat ik hopelijk minder 'afval' heb wat tussen de pallets in gaat vallen. Ik merk ook dat de onderkant vaak wat stoffiger is door de open stukken in het hout.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:32

[***] hoe groot was het stuk dat jullie hebben gehooid? Hier gaat het morgen in balen, ben heel benieuwd hoeveel. Perfect hooi weer nu!

Mijn paden bestaan uit een laag zand van 1 meter, gewoon gekeerd. Blijft goed droog.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:33

Jaa bij ons gaat het ook morgen in balen. We doen grote balen, want minder arbeidsintensief en da's fijn met deze temperaturen := Dus het zullen er wel 1.5 worden _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:38

Kun je die grote balen wel verplaatsen dan?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:52

Zapje schreef:
Ik twijfel of dat wel JKK is, denk toch wat anders. ik gebruik vaak de app plantnet als ik het niet weet.

Ik zet ze direct bij elkaar op de grote weide. Ik had vorig jaar een draadje gespannen maar de nieuwe merrie sprong binnen 5 minuten bij de anderen in, de draad meenemend. Bij elkaar ging hier direct super, dus ze ook gewoon bij de inloopstal gelaten. Als er toch wat moeten wennen aan elkaar, had ik ze bijv een week alleen op de wei gelaten, met goed weer en daarna pas ook bij de inloopstal.

Zit alleen met de shet,die is HB gevoelig.
Die zou ik dan of alleen naar de paddock moeten zetten of met graasmasker op 12uur/dag.
Lastig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:20

Zapje schreef:
[***] hoe groot was het stuk dat jullie hebben gehooid? Hier gaat het morgen in balen, ben heel benieuwd hoeveel. Perfect hooi weer nu!

Mijn paden bestaan uit een laag zand van 1 meter, gewoon gekeerd. Blijft goed droog.

Iets groter dan een hectare. Stond eerst niet veel, maar na de regen in maart is het aardig bijgetrokken. Paar jaar terug 75 balen van hetzelfde stuk.

DD ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel fourage handelaren in de buurt heb die mooier spul hebben dan ik :o . Het grote voordeel voor mij is, dat ik exact weet wat er op gaat, wanneer ik wil en wanneer ik wil inpakken. Daarnaast is een vriend van adviseur qua grond, bemesting, bodem e.d.dus we krijgen goede adviezen. Tot nog toe gaat het prima. Mijn man helpt daar op het moment met zo'n 1200 kleine pakjes hooi op zolder gooien...... Ik zit lekker in de tuin met een glas koele, witte wijn.
Onderstaande foto's zijn van 24 juni 2016, wat een water! Zo kan het dus ook......
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:54

Wat een verschil! Wat nat toen zeg

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:59

Dat herinner ik me nog wel [***], hele erf stond toen blank. Niet normaal meer...

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen met kunststof pallets DD. Hier juist houten omdat de lucht er dan onder door kan. Anders toch meer kans dat onderste stuk klam/stoffig/vies wordt. Nu wel eerst weggehaald en oude hooi wat er tussen gevallen was weg en landbouw plastic eronder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:41

DD wat vervelend voor je oudje. Een gepensioneerde van iemand die ver weg woont en maar 1 keer in de x tijd komt kijken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:53

@lynn: dat zou een optie zijn :) Maar aan een pensionada ga je met de jaren kosten krijgen en wat als die ver-weg-eigenaar niets meer van zich laat horen ??

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:59

Dat zijn dan lastige overwegingen inderdaad. Hier beviel de pensionado vorig heel erg goed, baasje woonde twee uur verderop en ik kon het heel goed vinden met de eigenaresse. Maar hier hebben we dus ook maar kort van de situatie kunnen genieten omdat het paardje helaas heel snel te slecht werd opeens. Dat is wel een groot nadeel/risico met pensioenpaarden natuurlijk.

Ik had hier net voor het eerst in een tijdje weer eens iemand aan de deur dat ze een verzorgpaard zocht haha :D Gaan we niet doen. Maar toch grappig.