Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:15

Citaat:
CLauH, die je nu hebt is wat feller? Misschien ontdooien ze wel als ze op een fijne plek zitten. Misschien kun je op een dekentje slapen en die dara neerleggen dat ze je ruiken??

Ja en nog geen jaar dus daar heb ik alle vertrouwen in.
Het poesje schijnt wel heel schuw te zijn, maar misschien trekt ze zich straks een beetje op aan haar vriendje.

Ik ga op een handdoek slapen, goed idee +:)+

Zo heb ik ooit een poes haar leven gered. Ik had een poes van ongeveer een jaar die waarschijnlijk vergiftigd was oid. Lag bij de dierenarts aan het infuus en was aan het opgeven. Ze knapte op van mijn bezoekjes maar ging daarna weer bergafwaarts. Toen mocht ik van de DA iets met een luchtje van thuis mee nemen.
De volgende ochtend kreeg ik voor het eerst te horen dat ze weer wat alerter was.

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:19

Bij katten heb ik altijd het idee dat we nog heel veel niet van ze weten. Er wordt veel gezegd, maar vaak kloppen dingen helemaal niet. Ze zijn meestal apart en bijzonder.

Ook de wat minder vriendelijke katten willen vaak wel contact of hebben wel nieuwsgierigheid.

Onze rooie koos ons zelf uit, maar haalde vreselijk uit en was altijd boos en chagerijnig. Haalde ook uit naar de honden ook. We hebben hem maar in zijn waarde gelaten. Hij wilde wel bij ons zijn, maar schrok er zelf van leek het. Na de winter mocht hij in de tuin en kwam wel als we hem riepen.

Nu kunnen we hem oppakken, knuffelen en doen. Hij komt bij je, maar wil na 5 min gewoon weg en gaat 1 meter naast je liggen en wil geaaid. Prima. Hij blert wel de hele boel bij elkaar als we weg zijn geweest.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:25

Dat klinkt precies als mijn merrie _O- misschien was ze in haar vorige leven een kat :Y)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:30

Paarden zijn slecht voor je hart en nachtrust. Had beter kunnen gaan schaken geloof ik.

Haal ze net van de wei en de shet loopt helemaal scheef en moeizaam.
Toen ik 15 was mn pony moeten laten inslapen vanwege ataxie en die liep precies zo.

Gelukkig valt het mee. Madame had gerold en dr buiksingel zat achter haar achterbeen dus ze kon niet anders lopen :Y)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:50

oooh.. dan krijg je toch een hartverzakking!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:35

ClauH, hahaha ja nu ik het zo lees......................Onze merrie kan ook wel bij die beschrijving.

Ik zeg altijd dat alle vrouwen en vrouwelijke dieren hetzelfde zijn en alle mannen en mannelijke dieren ook.
( is toch ook wel een beetje zo.............?? )

Karin, jeetje, dat kan ik me voorstellen.

Onze shet kan zich verstoppen tegenwoordig met de nieuwe mestcontainer en het is alsof hij het weet als ik aankom dat ik hem dan even niet kan vinden. Normaal komen ze allemaal aan rennen, maar ben hem 2x kwijt geweest en dan lopen roepen en kijken. Nu lijkt het alsof hij dat leuk vindt en blijft daar staan en kijkt me dan heel stom aan.

Mn man zegt dat ze gister echt als wilde bezig waren met rondjes rennen. Vandaag was mn ene ruin de andere aan het pesten en die wilde maar spelen. 19 en 20j, maar nog steeds kleine jongetjes :p

Mn teefje is ook van de toverdozen. Ze krijgt op een vreemde manier steeds haar riemen los. Ik liep met tuigjes aan in bos en had de dubbele lijn meegenomen toen, dus zaten ze aan een karabijn haak. Zij liep steeds los en mag daar dus niet.
vd week met halsbandjes en halstertouwen liep ze ook los. Ik dacht omdat ze lag te rollen, maar gister liep ze gewoon uit het niks los. Oke...........Raar
Nu had ik ze met tuigjes mee naar stal en ook 2 zelfde halstertouwen. Eerst had ze 1 ringetje los van het instap tuigje. Dus ik maak vast. Later liep ze helemaal los?? Snap er echt niks van, want sluiting is gewoon goed. Ze kan er ook niet bij ofzo. Het is net alsof ze weet hoe ze moet schudden om het een tik te geven??
Geen ramp vaak, maar er zijn plekken waar ze toch echt vast moeten en moeten blijven. Heb al eens ducktape om de sluiting gedaan bij lange wandeling.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 19:41

Ah gelukkig. Die van mij zijn niet de enige die liever zeiknat regenen.

Nouja ze zijn in ieder geval nog niet weggelopen ClauH haha. Ze zijn nu waarschijnlijk maar al te blij met de ruimte en verstopplekken. Die zijn er ik een asiel niet vaak.

Klinkt als een top koning uhh kat superpony. Vind het altijd zo kloppend “een kat heeft personeel”.

Ah fijn Karin! Leuk zulke grapjassen. Eerst je dochter bijten en dan nep kreupelen. :=

Je zou haast denken dat ze iets uit de kom gooit om m uit te trekken. Slangenhond!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:55

ClauH: haha, ze spelen nog even verstoppertje. Komt vast goed met wat tijd.

Karin: wat een schrik. Gelukkig niks ernstigs.

Superpony: wat apart! Ik heb een sullige Golden Retriever, die blijft in alles zitten wat je over zijn kop haalt. Hij heeft dan ook al bizar lang dezelfde halsband bedenk ik me. Mmmm, kerstkadootje? <|- <|-

Zo, heb net in het donker geprobeerd uit te zoeken wat voor soort grond ik heb ik de paddock.... Ik weet nu dat een 'telefoon met zaklamp' vasthouden terwijl je een gat spit best lastig is en dat ik waterdichte laarzen nodig heb :D .
Grond zit in een bak met water, aan het bezinksel moet ik kunnen zien wat er in zit.
Op het eerste gezicht zand (zeker geen klei), dus dan is losfrezen en misschien wat aanvullen + vlakken wel een goed idee voor de paddock.
Gebruiksdoel ben ik nog niet helemaal uit voor lange termijn. Hij is net te klein als bak (ongeveer 30 x 12), grondwerk kan natuurlijk wel. Voor korte termijn (lees half januari tot voorjaar) gaat hij dienen als buitenruimte voor de paarden. Samen met een L-vormig stuk weiland wat ik ze stuk ga laten lopen. Dan hebben ze wat bewegingsruimte en spaar ik nog wat gras voor de zomer. Ik denk er nog over om een ander stuk aansluitend aan de stal te verharden. En later volgend jaar ga ik beslissen wat ik definitief met de paddock ga doen: omgooien zodat hij groter kan (en ik er dus ook in kan rijden) of toch zo laten. Ben geen fanatiek ruiter, dus daar ben ik nog niet uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:07

Weet je op welke bodemsoort je zit? Dat kan ook al helpen. Bij zandgrond is bijv de kans groter dat het gekeerd is dan bij klei. Op boerenbunder.nl kun je grondsoort zien, en hoogte boven NAP.

Houtsnippers zou mijn keus niet zijn, ook niet met gronddoek ertussen

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:28

Bedankt Hilary! Ik had wel eerder een dergelijke site gevonden, maar deze is veel gedetailleerder. Ons perceel is niet te vinden (want niet agrarisch), maar alles in de omgeving is 'licht zavel'. Net geen zand dus, maar ook lang geen klei :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:36

Ik blijk ook op lichte zavel te zitten. Had al zo'n vermoeden, maar leuk om te zien.

Waar ik nu tegenaan loop is dat de bodem echt vast zit. Paarden zakken absoluut niet weg, maar het water dus ook niet...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:04

Dat hebben wij momenteel op onze zandgrond ook. De bovenste 3-5 cm is los en nu dus nat, daaronder is het een harde laag die geen / weinig water doorlaat. Zaterdag dus maar weer de schep gepakt om de afvoergeul schoner te maken, dan kan al het water dat over de track naar dat punt stroomt gewoon worden afgevoerd.
Komend voorjaar of zomer laat ik een kraantje komen en maken we er een mooiere greppel van. Ik wilde dat stukje toch al een reconstructie geven.

Ook weer wat geleerd over schrikdraad. Ik krijg het er bij ons steeds maar niet goed op aan de binnenkant van de track. Blijkt de draad veel te veel weerstand te geven. Daar hebben we bij het uitzoeken niet zo goed op gelet, blijkbaar. Dus nu op zoek naar draad dat aan onze voorwaarden voldoet en dan steeds gedeeltes vervangen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:20

Wat voor draad is dat dan Hilary? Nooitgehoord dat dat kan.

Hier ook water in de paddock. Is na een dag wel redelijk droog maar jet regent op dit moment elke dag wel.

Paarden staan op een wei die ze mogen stuklopen. Ze hebben een bult zand gekregen die ze uit elkaar mogen schrapen. Vinden ze erg leuk. Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:25

Bij mij is het echt één grote vieze natte klei blubber, kan niet wachten tot de bak af is... Bah! Ik kan er zelf nauwelijks doorheen lopen zuig gewoon vast.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:39

Oei dat hebben wij gelukkig niet hier. Ik erger me wel aan de blubber, maar zak er niet in weg. Het ziet er alleen zo dramatisch uit, overal plassen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:30

We hebben nu schriklint met weerstand van 11 Ohm. Een beetje research levert op dat dat geschikt is voor korte (tot 500 meter), verplaatsbare omheiningen.
Onze omheiningen zijn grotendeels vast en de totale lengte is heel veel meer dan 500 meter (zeker als alle stukken wei aangesloten zijn, wat in de winter niet zo is, want dan komen ze niet op de wei). De buitenomheining is grotendeels van koord, dat zat er al toen wij hier kwamen en ik weet er de eigenschappen dus ook niet van. Sluit ik alleen de buitenomheining aan, dan heb ik aardig stroom, ook aan het einde van de draad (7 van de 8 lampjes). Haak ik de binnendraad aan, dan wil die niet lekker meedoen en kom ik niet boven 2 of 3 lampjes uit, soms op 4. De Shet heeft daar natuurlijk veel te veel haar voor, dus die staat gezellig onder de draad door te snaaien :roll:
Ik ga dus voor bruin lint van 2 cm breed met een weerstand van minder dan 0,5 Ohm en een niet al te hoge breekkracht (ik hoop zo’n 150 kg te kunnen vinden). Mocht de Shet in de draad belanden, moet ie wel breken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:21

Turtlelito, als het zand is, kan je het gewoon kapot laten lopen zonder dat het modder wordt. Hebben wij ook gedaan. Kun je altijd nog kijken wat je ermee wil.

Onze hondjes zijn 12 Dec jarig en heb al gevraagd wat ze willen hebben....Ik twijfel om een K9 tuigje te proberen. Maar lees ook vaak over half check halsbanden bij bull achtige hondjes. En dan de lange lijn van K9

Vandaag weer; Mee naar stal, instap tuigjes gepakt en even tijdens krui legen ze vastgelegd aan halstertouwen. Zie ik teefje zo in wei lopen, los zonder touw. Zijn gewoon goede halstertouwen, dus snap er niks van.

Wat katten betreft. Onze vorige rooie was echt veel te lief en kletste enorm veel. Nu doet deze dat ook steeds meer en wordt ook steeds liever en liever.
De zwarte spoort niet. Is hier dan wel va kitten, maar denkt dat hij een hondje is en trok daar ook meer mee op eerst. Nu sam sam, de honden en de rooie. Maar hij denkt dat hij mee gaat, wil ook ene koekje etc.

Hier dus weer wat gezeur met de verhuurder, dus mn man is het een beetje zat. Maar ik wil niet overhaast een huis kopen en hij wil liever nu al weg. Maar goed, nergens een dergelijke plek te vinden, dus even tot 10 tellen en nadenken. Maar als mensen chronisch zich niet aan afspraken houden, overal omheen draaien en dan ook nog staan te liegen, worden wij wel wat kribbig.

Mer, in de polder is een ramp, hahaha. Wij woonden sinds 1981 in Almere en alles zakte steeds weg.
Ik heb boeren gesproken die ergens anders vandaan kwamen en groter konden worden in de polder, maar erg klaagde over het land en de koeien te weinig buiten konden laten lopen. Die zette alles vol met mais en maaide voor kuil, maar echt weiden kon amper.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:51

Hilary schreef:
Weet je op welke bodemsoort je zit? Dat kan ook al helpen. Bij zandgrond is bijv de kans groter dat het gekeerd is dan bij klei. Op boerenbunder.nl kun je grondsoort zien, en hoogte boven NAP.

Hoe zien jullie dat dan? Als ik de grondsoort wil zien, moet ik een abonnement nemen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:53

Handige site Hilary!
Zit op zand en sommige stukken kan je schaatsen zo glad.

Voor waterdichte laarzen: Zoo Adventure, erg blij mee :)

Superpony, hopelijk valt er te praten met de verhuurder. Overhaast verhuizen is niet tof.

Gisteravond, stortbui en waar staan ze? Met zijn 4e midden op de paddock in het natte deel. Mijn Arabier kroop ongeveer weg onder de Fries. En vervolgens als het droog is in een schuilstal hooi te gaan eten..
Maffe beesten.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:57

Ik ben gewoon niet zo geschikt meer om te huren, maar hou me al tijden in. Nu loopt alleen mn man ook tegen dingen aan en die is echt wel heel nuchter normaal. Het is gewoon echt moeilijk als mensen niet eerlijk en niet redelijk zijn. Ze zijn super egoistisch en houden niet van dieren. Prima, maar gemaakte afspraken moet je wel nakomen en niet met leugens komen. Dat vind ik echt heel moeilijk.

Ethelate, hoe is je zand glad dan? Als het nat is??

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:00

Omdat door de droogte de onderlaag zo hard is, dat het niet wegzakt. Het is een laagje dunne gladde modder op een harde laag.

Vermoeiend dat soort mensen. Hopelijk valt er nog iets echt af te spreken.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:15

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:54

Morpheus81 schreef:
Hilary schreef:

Hoe zien jullie dat dan? Als ik de grondsoort wil zien, moet ik een abonnement nemen?

Je moet een vlakje zoeken waar je een markertje krijgt (op een agrarisch perceel klikken). Bij mij is het ook naast ons, niet op ons perceel, daar geeft hij geen gegevens. Dan krijg je aan de linkerkant de info te zien (er zijn meerdere tabbladen aan de bovenkant).

Prinnie: wat een leuke site, ga ik vanavond eens uitgebreid naar kijken :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:17

turtlelito schreef:
Je moet een vlakje zoeken waar je een markertje krijgt (op een agrarisch perceel klikken). Bij mij is het ook naast ons, niet op ons perceel, daar geeft hij geen gegevens. Dan krijg je aan de linkerkant de info te zien (er zijn meerdere tabbladen aan de bovenkant).

AHA! Merci! Zand bij ons dus....wat ik dacht en hoopte.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:37

Ik heb de site niet nodig om te weten wat voor bodem ik heb := dat is overduidelijk. zucht....