Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:37

Ik ga van 25 naar 30 minuten reistijd en ik klaag al :')

Iemand die even mee wil denken? In deze loods gaan we de stallen maken. Ik wilde muren metselen maar we kwamen er gister achter dat er steentjes liggen in plaats van beton. Nu krijgen we in februari de sleutel en ik wil de paarden zo snel mogelijk over. Maar in februari beton storten wordt natuurlijk niks. Iemand een suggestie?
Afbeelding
Afbeelding

Faetje_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:40

Misschien betonplaten als ondergrond? In plaats van gestort beton?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:54

en gewoon zo`n bestaande stalwand, van hout of kunstof?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:01

Je kunt een geul graven met een paar geultjes die er dwars op komen en daar (gewapend) beton in storten. Als je daar dan wat betonstaal uit laat steken dan kun je dit in de muur door laten lopen voor de stevigheid. Maar het is een beetje afhankelijk waarmee je wilt metselen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:03

Even met zwager overleggen over de betonplaten, die heeft er meer verstand van haha

Bestaande stalwanden zijn hoog en ik wil maar 1.40 of 1.50 meter hoge muren zodat ze bij elkaar kunnen

Oh palousa_boy dat is een heel goede tip! Neem ik ook mee

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:35

Er zijn ook stalwanden die half hoog zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:23

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:05

Maartje, ik zou gewoon wachten met beton storten totdat het weer het toelaat. Ondertussen kun je een noodinrichting maken. Zelf zou ik de koeiendelen weghalen. Zijn de paarden elkaar gewend? Dan een open inloopstal. als dat nog niet ok is, even improviseren met betonplex. Dan kun je schotjes maken en zo toch voldoende veiligheid bieden aan de laagste in rang.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:52

Paarden leren elkaar nu kennen dus dat zit tzt wel goed. Maar mijn pony is slechtziend en een paniekkip dus ik wil ze graag in het begin een eigen plekje geven zonder stress. Ze staan nu naast elkaar met een halfhoge stalwand en dat vind ik eigenlijk wel ideaal.
Koeienspul gaat er allemaal zo snel mogelijk uit. Misschien eens beter zoeken naar halve stalwanden want tot nu had ik nog niks gevonden

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:55

Maartje_M schreef:
Paarden leren elkaar nu kennen dus dat zit tzt wel goed. Maar mijn pony is slechtziend en een paniekkip dus ik wil ze graag in het begin een eigen plekje geven zonder stress. Ze staan nu naast elkaar met een halfhoge stalwand en dat vind ik eigenlijk wel ideaal.
Koeienspul gaat er allemaal zo snel mogelijk uit. Misschien eens beter zoeken naar halve stalwanden want tot nu had ik nog niks gevonden

of op zijn westerns, met horizontale balken een afscheiding maken. Kunnen ze wel neuzen, maar gericht meppen levert niets op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:56

Anders misschien zoeken naar pony stalwanden :+

Maar ik denk dat je beter even contact met een stallenbouwer in de buurt op kunt nemen, die hebben vaak nog wel wat 2e hands spul liggen en anders een idee geven van wat ze kunnen maken/ bestellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:56

Maartje_M schreef:

http://menten-hilkens.nl/
Benader deze man eens.
Alles naar wens op maat en goed stevig vinden wij.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:26

Toen wij met de stallen aan de slag gingen hebben we nog over steenschotten gedacht. Uiteindelijk andere stalwanden geplaatst, maar misschien voor jou een goede oplossing?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:07

Bedankt voor alle opties tot nu toe! Vanmiddag even met de bouwdeskundigen in de familie overleggen haha

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:03

Wij hebben ijzeren u- profielen geplaatst tegen de wanden en daar planken in gedaan, soort v rubber mat er tegenaan en het is superstevig zo hoog of laag als je zelf wilt en makkelijk wegneembaar mocht je interesse hebben zet ik wel een foto neer

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:24

Ik heb in de stal een gemetselde muur met daar een ijzerwerk op. De steben zijn overdwars gemetseld. De lengte vsn de steen dik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:23

sow, volgens mij is mijn arts ook omhoog gegaan met dagvisite, ik betaal nu 50.46 excl btw voor alleen de visite!
De medicatie ( ontwormen, ook tegen mijt) was 11- euro, ketjing zo krijg je wel flinke rekeningen. leuk datail dat de medicatie zoals ik al van te voren aangaf niet ging werken ( was net ontwormd en ik zag geen mijten en vond het ook onlogisch) en ze nu terug moet komen om bloed af te nemen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:37

Oh dat is zuur. Tikt snel aan even een bezoekje van de dierenarts

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:40

net opgezocht maar ik betaal dit blijkbaar steeds, alleen si normaal veel meer aan de hand dan alleen 11- ontwormen waardoor het nu ineens echt opvalt. meestal heb ik zelfs de pech dat het in het weekend gebeurd ( alsof de paarden het erom doen) en dat is zelfs 75-
Volgende keer eens vragen wat t kost als ik naar hun rij

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:21

Voor simpele dingetjes (enting, bloedje afnemen) wandel ik tegenwoordig naar de DAP. Het is net iets meer dan 2 km volgens mij, dus prima te doen en scheelt voorrijkosten.

Laatst moest mijn merrie naar de tandarts (tanden en/of kies trekken) en wilde ik mijn ruin even op locomotie laten bekijken; hij had bij de osteopaat een gevoelige buigpees in het voorbeen. Ik heb ze toen samen op de trailer gezet naar de praktijk (andere dan die voor de simpele dingen). Voor mijn merrie zou ik dat sowieso gedaan hebben; zij vindt het in haar eentje veel te spannend en ik vraag me af of ze dan goed te behandelen zou zijn geweest. Nu mocht mijn ruin de hele tijd in de behandelruimte staan terwijl de tandarts mijn merrie behandelde. De rekening was uhhh meer dan mijn pony gekost heeft, maar geen voorrijkosten :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:18

Ik snap niks van de prijzen soms. Ik heb mijn merrie klinisch en rontgen laten keuren aan huis en dat vond ik dan weer belachelijk goedkoop

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:37

Goedemorgen, onze dames hebben sinds juli mooi droog hooi gegeten (baaltjes niet ingepakt) van eigen land (nou ja, vd buurman) 1e snede. Dit werd prima gegeten. Nu ben ik begonnen aan de baal voordroog, we hadden nl te weinig tijd om te laten drogen tot hooi op het land dus is het in een ronde baal ingepakt. 9 weken laten staan, het ruikt heerlijk (beetje kruidig), het is mooi droog maar wel wat kortere stengels....nu eten de paarden het dus niet....hmmmm....zijn ze verwend? Gaan ze vanzelf wel eten? Of is er wat mee dat ze het niet eten? Lijkt me niet trouwens....overigens hebben ze een pact gesloten, want ze vertikken het allebei en staan er heel arrogant bij te kijken....hahaha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:08

Kun je het niet eerst mengen met hooi en zo het hooi afbouwen ?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:40

Ik zou het ook mengen en als ze daar nog steeds hun neus voor ophalen gewoon niks anders geven. Werkte bij mijn merrie ook.

Net 10 rubber matten Opgehaald voor in de stal. Kwam er eigenlijk maar 2 te kort maar meer is altijd handig en de prijs was mooi en zo goed als nieuw.
Van het weekend hebben we hier een tuinhuisje omgetoverd tot schuilstal zodat ze droog kunnen eten en evt. Langer buiten kunnnen/willen blijven. Nu nig de waterleiding afmaken voor de winter en dan hoop ik tot aan het voorjaar buiten klaar te zijn met de paarden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:07

Belle voor die wat er teveel hebt vind je vast wel een plekje. Altijd handig

Vandaag eindelijk een aggregaat gekocht. Die stond al langer op de planning maar nu de knoop op doorgehakt en gekocht.
Nu kon ik hem ook meteen bij de wei scheren ipv hetpaard mee naar huis te slepen. Dat kan ik weer afvinken, geen gezweet meer deze winter. Ik heb geprobeerd om de vacht kort te houden Door vroeg met dekens te beginnen maar k eens gaat t dan toch snel met die wintervacht