Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:23

Ik huur hier en dat is geen all in prijs of zo. Dat is 1 ding wat ik wel zeker weet: ik ga geen 300+ euro per maand kwijt zijn aan een paar kneusjes, waar ik niks mee kan. No offence maar die eer hadden en houden Lona en MiniMe.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:37

Ik heb geen tip mbt het veulen uit de kudde halen.

Edit ojajoh. Dat zou ik ook een hoop geld vinden voor een dier houden waar je verder niet zo veel mee kan.

Ik kan wel janken.. wat zeg ik? Ik heb al gejankt. Gisteren avond is de dierenarts geweest. Want tijdens het fotos maken schrok ik me rot. Ik zag iets verdachts wen dacht gelijk aan droes. Da laten komen en ik had gelijk. Mn nieuw haflinger heeft droes! :(
Is daar een centraal topic voor met tips oid? Ik kon het met de zoekfunctie zo 123 nier vinden.
Hij oogt er verder nog niet ziek onder. En hij is alert en eet goed.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:46

Mijn merrie heeft Droes gehad, na de verhuizing naar dit huis. Ik was haar bijna kwijt. De da is 's avonds om 23 uur nog gekomen en haar spuitjes gegeven. Daarna kwam hij dat nog 3 dagen doen en is de merrie helemaal opgeknapt.

Dank je wel allemaal voor jullie uitleg over jullie methodes van het trainen naar een veilige wandeling toe. Ik kan hier echt wat mee. En ga er weer fijn mee aan de slag. Het bit blijft nog mooi even liggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:49

Mijn merrie heeft op haar 13e (!) een milde droes gehad. Geen koorts, hooguit verhoging, at prima. Het enige waar ze last van had was eenzame opsluiting in de koeienstal (wel met uitzicht op de koeien).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:50

Mijn ruin heeft ook droes gehad niet al te lang nadat ik hem had. Verhuizen kan veel impact op de weerstand hebben. Ik heb met trekzalf gewerkt en mijn ruin is wel een paar weken echt ziek geweest maar niet levensbedreigend ofzo. Hij at al die tijd wel, ook met 40 graden koorts. Daarna kreeg hij een luchtweginfectie en dubbele longontsteking... dat was enger. :')
Goed oppassen met besmetting.. kleren wisselen en paard indien mogelijk apart zetten. Succes en laat je niet gek maken door alle horrorverhalen hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:12

Droes is idd heel besmettelijk, dus idd kleding. borstels etc goed schoonmaken. Overigens kunnen de droesbacteriëen wel tot een half jaar actief blijven zonder dat de gastheer er ziek van is, maar het wel doorgeven.

@sandra: heb je de vlotter wel goed horizontaal want anders slaat de pomp af en doet idd niets meer. Zo te zien op het plaatje staat ie ook niet diep genoeg.
Soms slaat ie bij mij ook niet aan en moet ik even schudden en hem scheef houden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:21

ohjajoh6 schreef:
Ik huur hier en dat is geen all in prijs of zo. Dat is 1 ding wat ik wel zeker weet: ik ga geen 300+ euro per maand kwijt zijn aan een paar kneusjes, waar ik niks mee kan. No offence maar die eer hadden en houden Lona en MiniMe.

Er zijn ook nog wel paarden te krijgen waar je wel wat mee kunt hoor :) daar moet je alleen wat beter voor zoeken. Er komt dan vaak wel een hoop gezeur achteraan omdat de mensen bang zijn dat je ze doorverkoopt etc.

Wandelen met ons jonge ding hebben we gewoon gedaan. Dus gewoon uit de kudde getrokken en een rondje gaan lopen. Ook gewoon met een halster.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:47

AbbyBlues schreef:
Over veulens van geschifte merries. Zouden jullie zo'n veulen kopen? Heb er een op het oog van een hengst die ik geweldig vind maar de merrie heeft echt een steek los. Kan niemand bij in de stal nu want ze schopt je verrot. Voordat ze drachtig was durfde bijna niemand d'r te rijden. En in de wei moest je opletten dat ze niet in je arm hing. Echt een paasei.
De hengst daarentegen is fantastisch en zijn lijn fokt hele vriendelijke karakters. Zit een beetje in dubio.

Een veulen hoeft niet altijd een kopie van mams te worden. Heeft ze al eerder veulens gehad? Hoe zijn die van karakter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:58

Wordt mams in een kudde gehouden of alleen en zo ja in een kudde is ze daar de alpha of juist niet. Die dingen zijn wél van belang bij de opvoeding van een veulen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:08

Hij staat al met een super dik voorbeen heeft zichzelf aangetikt. Was alleen op de paddock geweest terwijl ik gevraagd had om hem samen met Ami te zetten. Heeft zichzelf aangetikt want er staan kappen op. appelflap! Heeft hij op al die jaren weide met al zijn rare toestanden nog nooit meegemaakt. Dus ik ben al in staat om hem per direct terug te verhuizen..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:20

Ja wandelen gewoon doen, zou ook mijn ding zijn, maar met een 80 km weg is gewoon doen geen veilige optie. Dus we moeten wel iets beter beslagen aan het werk gaan en geen risico's gaan nemen.

Rosie is 15 maanden en is bij ons vanaf 6 maanden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:34

Aan het eind van onze weg is ook een 90km weg dus mochten ze op pad gaan zou dat ook problemen op kunnen leveren.
Gelukkig lopen ze tot nu toe altijd de andere kant op en daar loopt het dood (en gras van de buren is altijd interessant :Y) ).

Vind het lastig om er wat nuttigs over te zeggen eigenlijk. Ik ken het paard niet en dus niet hoe deze zal reageren op een naderende auto of vrachtwagen.
Onze oudere paarden reageren er niet op en is dus een goede basis. Echter vind ik idd ook dat de "kleine" het ook alleen moet kunnen en zal het dus moeten vertrouwen op mij (of ons).
Soms valt daar idd een kleine correctie maar zaken als hoofdstellen en correctie halsters daar zou ik niet mee beginnen. Als later blijkt dat het nodig is kun je het altijd nog pakken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:44

Wat ontzettend oliebol Yontheke.

Ik kan geen tips geven over veulens, ik heb daar geen verstand van.

Voor de mensen met paarden die droes hebben gehad, had jullie paard wel of geen AB? Want ik lees daar heel veel verschillende meningen over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:57

Zelf geen droes bij de paarden gehad(afkloppen), maar wel of niet ab is een beetje afhankelijk van leeftijd en graad van ziek zijn.
Bij oudere dieren of als er een abces zit wat zo dik is dat ze haast geen lucht meer krijgen en flinke hoge koorts dan zou ik ab laten spuiten, ook omdat het dan naar binnen kan openbreken en dat kán dodelijk zijn.
Bij jonge dieren die niet zwaar ziek zijn vertraagd het het genezingsproces en kun je beter niet spuiten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:04

Volgens het paspoort wordt Nick 30 juni 9 jaar. Hij oogt verder niet ziek. Hij is alert en eet en drinkt goed. Had woensdag op hem gereden, merkte niks aan hem. Was zelfs wat 'heet'. Althans, hij was ontzettend kijkerig naar zijn nieuwe omgeving.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:13

9 is op zich niet oud, maar het ene paard kan op die leeftijd al 'oud' zijn, terwijl de ander zich nog aanstelt als een jong dier.
Met jonge dieren bedoel ik eerder veulens tot 3 jaar.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:21

Ik weet eigenlijk niet meer of die van mij AB kreeg, volgens mij wel maar dat kan ook voor de longontsteking zijn geweest. Mijn ruin was 5 toen hij dat allemaal achter elkaar kreeg. Al met al een paar maanden verder voor ie weer zichzelf was. Geduld is ook belangrijk in zo'n situatie! Beterschap!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:22

DubbelDun schreef:
9 is op zich niet oud, maar het ene paard kan op die leeftijd al 'oud' zijn, terwijl de ander zich nog aanstelt als een jong dier.

Mijn merrie van 16 gedraagt zich meestal als een hysterische 3 jarige. :') Blij ei.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:33

kristelhans schreef:
DubbelDun schreef:

Mijn merrie van 16 gedraagt zich meestal als een hysterische 3 jarige. :') Blij ei.

Heel herkenbaar, mijn Moos was tot aan haar dood zo, veel mensen durfden er niet op te rijden

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:45

Haha, das dan weer minder leuk. Viool doet niks maar stelt zich altijd heel erg aan. Ze kan heeeeel hard gillen en maaien met haar voorbeentjes en dribbelen op de plek en knorren/grommen als ze d'r zinnetje niet krijgt. Maar ze is intussen wel heel gehoorzaam en bomproof en ik heb er voor mijn doel (bosritten/endurance) een onwijs leuke merrie aan! Gekocht als opknappertje 'voor erbij' maar inmiddels doet ze niet onder voor mijn klasse III ruin! :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:55

Hier gelukkig geen eigen ervaringen met droes. Wel ontzettend vervelend zeg!

Helaas Ami ook kreupel. Het is me mijn dagje wel zeg. Jumping morgen gaat dus niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:59

Ik heb altijd begrepen dat je bij droes pas AB gaat geven als die verslagen is (dus naar binnen slaat, ipv eruit komt) Doe je AB geven voordat het pus naar buiten komt, er juist een groter risico is op verslagen droes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:27

Nee, het risiko dat het naar binnen slaat is niet groter, maar daar de ab onderdruk je het doorbreken en duurt het dus langer voor ze er af zijn.

Hier net nog met een 30-jarige gewandeld en als het aan haar ligt draaft ze de hele weg :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:38

Het abces is open.

Wat naar dat Ami kreupel is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:51

Als het open is en hij kan goed eten en drinkt normaal (en geen koorts) zou ik er niets anders aan doen dan goed schoonhouden.