Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:59

Natte plekken vermengen met de de rest is de hele bodem "om zeep helpen".
Verwijderen is dé manier om de boel netjes te houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:13

Je hebt ook natte plekken en natte plekken. De algemene pisplek die iedere dag verzadigd is, die haal je er idd best volledig uit. Maar waar maar 1 klein pisje gedaan is, kan je gerust omharken, het droogt zeer mooi op en je verpest de bodem er niet mee.

Diana, strokorrel is een goed product, maar geen mirakelproduct. Paarden die echte alleseters zijn zullen bij ieder stalstrooisel vroeg of laat problemen krijgen. Iedere ochtend een volledig leeggegeten stal is gevaarlijk, ongeacht of er dan stro, vlas, zaagsel, of korrel in ligt. Zulke paarden zou ik dus op stal onbeperkt hooi geven maar nog liever op rubbermatten zetten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:02

Omharken is ook wat anders als , zoals Strovan zegt, de natte plakken op de droge korrels leggen. Maar dan nog ben ik er niet voor om nat spul over het droge te trekken. Paarden hebben meestal een vaste plek waar ze plassen, die plek kun je ook met rust laten totdat het een natte plak wordt en dan er uit scheppen. Dat werkt bij mij tenminste het beste. Verder hark ik de box natuurlijk wel door.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:06

Gini schreef:
Je hebt ook natte plekken en natte plekken. De algemene pisplek die iedere dag verzadigd is, die haal je er idd best volledig uit. Maar waar maar 1 klein pisje gedaan is, kan je gerust omharken, het droogt zeer mooi op en je verpest de bodem er niet mee.

Gini, u heeft 100% gelijk. Ik kan onmogelijk voor iedere situatie en ieder paard een sluitende aanbeveling geven. Bedoeling is het principe van de werkwijze aan te tonen.
Een natte plek in de zomer is anders te bekijken dan een natte plak bij mistig weer,
Een groot paard en een poney is ook anders te bekijken...
Men moet ook wat leren werken met het produkt strokorrel

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:29

Gini schreef:
Diana, strokorrel is een goed product, maar geen mirakelproduct. Paarden die echte alleseters zijn zullen bij ieder stalstrooisel vroeg of laat problemen krijgen. Iedere ochtend een volledig leeggegeten stal is gevaarlijk, ongeacht of er dan stro, vlas, zaagsel, of korrel in ligt. Zulke paarden zou ik dus op stal onbeperkt hooi geven maar nog liever op rubbermatten zetten.

Gelukkig heb ik geen leeggegeten stal.....
Na 4 jaar gebruik van strokorrels (en daarbij dus het eten ervan) geen problemen gelukkig.
Ik vind het alleen jammer dat ik het product nat moet maken om het eten ervan te voorkomen...lees natgemaakte en vervolgens gedroogde, en dus uit elkaar gevallen korrels worden niet gegeten.

Een paard enkel op rubberen matten, nee dankje...dat wordt pas echt een zooi.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:03

Dat natmaken doe ik maar een drietal keer per jaar. Dan heb ik de hele stal leeggehaald en dan liggen er enkel korrels in. Voor het comfort van het paard giet ik er dan 20 l water overheen en geef ik de paarden Jopack voordroog. Dat is net ietsje lekkerder dan hun gewone hooi, waardoor ze dat echt wel prefereren boven de korrel.
Wanneer ik wekelijks een zak bijgooi, maak ik niets nat. Dat vermeng ik gewoon met het andere. Ook daar nemen ze wel een paar happen van, maar zoals ik al eerder gezegd heb: dat vind ik niet zo erg. Alle paarden eten wel van vers, welriekend strooisel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:05

Ken geen paarden die hun vlas of zaagsel stal leegeten...neem aan dat dat alleen voorkomt als deze dieren gewoon niet gevoerd worden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:42

Hoeveel topics kom je alleen al op bokt niet tegen: help, mijn paard eet vlas.
In veel gevallen zal er idd iets mis zijn met het onderhoud/stalmanagement, maar ik ben voorzichtig met alles over 1 kam te scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:52

Een paar happen zal best wel, maar een stal leegeten zoals bij stro en strokorrels dus echt niet...vlas is vies, paarden eten vlas omdat ze vezels te kort komen of gewoon hingwr hebben, een paar happen is vaak uit gewoonte, eten is eten...na die paar happen en dat als je net hebt opgestrooid, vaak al snel voorbij...

Vaak zie je dat paarden veel dergelijke rommel gaan eten omdat ze wormen hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:02

Ik ben Strovan niet, Strovan is de producent zelf.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:42

Vraagje: ik ben nu ook strokorrels aan het gebruiken. De verkoper (Zeoliet) raadde mij aan 5 zakken in de stal te doen. De stal is 16,8m² voor 2 pony's, inloopstal. Is dit voldoende of raden jullie meer zakken aan?

Hopelijk heb ik morgen nog iets in de stal liggen. één van de pony's begon er fanatiek van te eten. Ze kwam net van de wei dus had een volle maag. Nadat ik het had natgemaakt, ging ze wel nog op zoek naar de overgebleven korreltjes

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:34

b485 schreef:
Vraagje: ik ben nu ook strokorrels aan het gebruiken. De verkoper (Zeoliet) raadde mij aan 5 zakken in de stal te doen. De stal is 16,8m² voor 2 pony's, inloopstal. Is dit voldoende of raden jullie meer zakken aan?

Hopelijk heb ik morgen nog iets in de stal liggen. één van de pony's begon er fanatiek van te eten. Ze kwam net van de wei dus had een volle maag. Nadat ik het had natgemaakt, ging ze wel nog op zoek naar de overgebleven korreltjes

Heeft de verkoper dat aangeraden op basis van grootte van de stal of weet hij de afmetingen van de stallen niet?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:49

B485, voor een inloopstal zou ik maar de helft instrooien (de helft die het verste van de ingang af ligt). Dan heb je bijna 9m2 om in te strooien en ik zou daar zeker 120 kilo instrooien. Ze lopen een deel mee naar buiten en als je geen rubber onderlaag hebt, is dat geen overbodige luxe.
Indien je deuropening bijv. maar een meter is, zou je kunnen overwegen om een balk te plaatsen bij de ingang, dat ze minder mee naar buiten lopen.
Wij van Strovan adviseren een basisinstrooi op een stal van 3x3 met betonnen ondergrond van 120 kilo (dus 6 zakken).
Bij rubber ondergrond volstaat ca. 80kg.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:20

@Myfairytaile: ik hed de m² vermeld. Hij zei dat 5 zakken goed is: inloopstal, 2 a-pony's

@Pieteritus: mijn stal heeft L vorm met 2 deuren. Dus halfinstrooien gaat niet lukken. Voor de stal is er 50m2 verhard. Dus wat ze buitenlopen, lopen ze de verharding op en kan ik netjes weer binnenborstelen.

Ik ga er dus maar een aantal zakken bij in doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:02

Is er iemand in de omgeving van Epe die het heeft? En bij wie ik eens zou mogen kijken? Wil het enerzijds graag proberen, maar ben bang dat het teveel gegeten gaat worden door de hengsten (allesvreters) of door de bejaarde man.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:03

@b485: oké, duidelijk.
Hadden ze er nog veel van gegeten?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:07

diana1 schreef:
Natte plekken vermengen met de de rest is de hele bodem "om zeep helpen".
Verwijderen is dé manier om de boel netjes te houden.

Nochtans werken vele Strovanklanten op deze wijze, en Strovan scoort heel goed op verbruik per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:29

Ik ben van de droge schone stal en dan is het moeilijk...een kennis van moj doet ook oppotten, die stal is bijna zwart, maar paard is ook vies...ik hou daar niet van.

Het zal dan wel aan het hooi liggen, maar mojn paarden hebben wel ammoniak in hun urine en dat wil ik niet verspreid hebben over de stalbodem.

Het is zo persoonlijk hoe men met stallen omgaat, dat zag ik al toen ik half pension stond.

Daarom is het ook bijna onbegonnen werk om te promoten..als ik op fofo's zie hoe dergelijke stallen er uit zien, zou bij mij ALLES er uit gaan, maar die mensen zijn blij en tonen het trots, bij hun is nat, pas nat als het sopt..bij mij als het donker is en vast en als een plag opgevat kan worden, dat MOET er bij mij uit.

Ik strooi ook veel per maand op...weet dat ik het mij duur maak......

Eigenlijk wil ik een kniehoog dik strobed voor mijn paarden, zeker in de winter, maar moet het doen met anders, wat koud en hard is......

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:52

Russel, ik ben het met je eens...bij mij gaan de natte plekken er ook echt uit.
Ik ben echter niet zo duur uit, maar heb ook een schoon paard. Hij staat nu al een paar weken op een schone droge, gele bodem, ik heb maar een paar keer natte plekken eruit moeten halen ( en dan nog het meest omdat hij het leuk vindt om zijn waterbak te laten stromen -:(- ) en tot nu toe nog maar twee zakken korrels erbij hoeven te doen. Zijn bodem is ook niet hard, maar goed veerkrachtig.
Mijn paard had voorheen een box met een dikke laag stro, maar toen lag hij veel minder in zijn box als dat hij nu doet. Het lijkt wel of hij deze bodem van strokorrels toch fijner vindt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:32

Ook ik ben het met Russel eens :j
Hier gaan dagelijks de natte plekken er uit.
Eens in de week bij strooien is voldoende en de stal compleet leeg halen is op deze manier niet nodig.

Telkens als er nieuwe korrels in de stal komen wordt er heerlijk gerold.... zo helpen ze lekker mee pletten :D

Iedereen heeft inderdaad zijn/haar eigen manier van uitmesten en zijn/haar eigen norm van een schone stal.
Ik vind het prettig als ze schoon en vooral droog kunnen staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:34

Bij mij gaan ook de natte plekken er 2x per week uit. In de zomer, bij een vers bed, wil ik het nog wel eens overspreiden en dan de deuren wagenwijd openzetten, zodat het vlug droogt, maar in de winter ben ik daar geen fan van.
Nu eten die van mij weinig/slecht hooi en wordt het daardoor ook een stuk rommeliger in stal 's winters. In de zomer staan ze er bij mij zo bij:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:44

Hier eerst de natte plekken er doorheen geharkt, maar daarna toch over gegaan op het eruit halen van de kern van de natte plek, de randjes wil ik er dan wel weer doorheen harken, en dat bevalt toch vele malen beter omdat je inderdaad je bodem sneller om zeep helpt door die pis er weer doorheen te harken :r

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:05

Ik vind het best wel jammer dat jullie de nuance niet kunnen zien en impliciet gezegd wordt dat je natte stallen hebt wanneer je kleine plasjes 1 dag even omwoelt. Echte plasplekken worden uiteraard gewoon eruitgehaald, niemand heeft toch iets anders beweert dacht ik.
Uiteraard is een pisplek door de hele stal trekken nefast, kan me ook niet voorstellen dat iemand dat doet. Maar een klein plasje ter plaatse een beetje harken, dat is juist het voordeel van strokorrel, dat het mooi opdroogt en niet naar ammoniak ruikt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:19

Dit is wat strovan zelf op de site heeft staan:
Het vochtige gedeelte omgooien om te drogen, de oppervlakte van het strooisel lichtjes harken, OF wekelijks de natte plek verwijderen

Nou, dat omgooien, daar ben ik ook niet van..Vind het een vieze gedachte, dat mijn paarden in hun (misschien lukt het wel hoor, dat het droogt, maar dan nog) plas liggen te slapen..en 1 x per week de nattigheid eruit, is mij ook nog nooit gelukt. Met de juiste korrel om de dag en met die prut van andy's was het iedere dag eruit met de plasplek en dus weer vaker bijstrooien..
De paarden van mij lopen de hele dag (zolang er daglicht is) buiten, dus geen stalpaarden..
Ben nu proef draaien met koolzaadstro en vlas en ben tot nu toe erg te spreken over koolzaadstro. Nog betere opname van het vocht en een heel fijne bodem en ze eten hier ook niet van. Van vlas helaas wel een hapje, dus denk dat het wel de koolzaadstro gaat worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:26

Maar het zijn hier geen kleine plasjes, hier gaat een kraan open elke dag...misschien verschilt dat per paard.

Het omwoelen kostte mij erg veel energie