Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:belle_boef schreef:Dan zou ik gaan voor freezen in een droge periode. Droogt de boel snel uit en kunnen de paarden het kaal houden
Ik wil ze over 2 a 3 weken gaan verhuizen..... Dus voor die tijd de boel een beetje op orde hebben.... Echt heel droog is het dan niet natuurlijk
MarliesR schreef:In deze periode de boel gaan frezen zou ik echt niet. Grote kans dat als er nog weer flink regen komt, het echt een enorme blubberbende wordt omdat de stabiliteit er dan uit is.
Met het juiste materiaal kan je heel misschien nog een toplaagje met gras eraf halen, maar ook dat lijkt me in deze periode ontzettend lastig. Als het "niet op gras" zo belangrijk is, is het dan niet handiger om voor nu iets van een paddock te maken en daar zand te laten storten?
belle_boef schreef:Kaal laten eten?
Ik weet niet wat voor type ondergrond je hebt. Als er zwaar materieel kan rijden maakt het niet zoveel uit. Als zou ik als je het freest ze er niet op zetten als het paarden zijn die dan op zoek gaan naar grassprieten vol kloeten zand.
Marjo89 schreef:Wij doen niet zoveel. Vannacht was er wel boom op de omheining gevallen. Gelukkig komen ze vrijwel niet achterin de wei.
Vanavond even gauw gezaagd zodat de draden weer vrij zijn. De rest komt zaterdag wel.
Morgen zetten we de toch al onbegaanbare track af.
[ [url=m/LBcgng.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lynn_Nikita schreef:Ik heb het laten frezen met minitractor en frees en rol erachter. Niet te diep en is niet mul en geen geen gras meer te zien. Dit stuk was gras [ [url=m/m2JdkS.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de rijbak nu na 1 x slepen, droog, los maar absoluut niet mul
[ [url=m/047uuk.jpg]Afbeelding[/url] ]
belle_boef schreef:Kaal laten eten?
Ik weet niet wat voor type ondergrond je hebt. Als er zwaar materieel kan rijden maakt het niet zoveel uit. Als zou ik als je het freest ze er niet op zetten als het paarden zijn die dan op zoek gaan naar grassprieten vol kloeten zand.
Daihyo schreef:Ninx: hier scharrelen ze ook wel op de track, waarbij de vooral de kantjes snaaien. Maar ik merk wel dat dat beperkt is als ze voldoende hooi en stro tot hun beschikking hebben.
Kun je niet onbeperkt ruwvoer voeren? Zeker in het begin. Op verschillende plekken, zodat ze ook nog gestimuleerd worden tot bewegen. Ik verstop regelmatig wortels in de slowfeeders als bezigheidstherapie. Alles om ze af te leiden van het zand zeg maar.
Ze krijgen hier wel maandelijks een preventieve zandkuur.
En wat betreft je bodem zou ik kiezen voor nu kaalgrazen met strookbegrazing, naast hooi (en stro) aanbieden, en dan frezen.
Belker schreef:Ik heb de track uitgezet en ze de hele track gegeven met gewoon voldoende hooi en stro.
Het belangrijkste is om je perceel te leren kennen. Wat is de natste plek, hoe loopt het water weg. Dat weet je pas na een jaar of nog langer. Dan kun je het ook goed gaan (her)inrichten. Veel plezier.
Marjo89 schreef:Wij doen niet zoveel. Vannacht was er wel boom op de omheining gevallen. Gelukkig komen ze vrijwel niet achterin de wei.
Vanavond even gauw gezaagd zodat de draden weer vrij zijn. De rest komt zaterdag wel.
Morgen zetten we de toch al onbegaanbare track af.
[ [url=m/LBcgng.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ninx schreef:Belker schreef:Ik heb de track uitgezet en ze de hele track gegeven met gewoon voldoende hooi en stro.
Het belangrijkste is om je perceel te leren kennen. Wat is de natste plek, hoe loopt het water weg. Dat weet je pas na een jaar of nog langer. Dan kun je het ook goed gaan (her)inrichten. Veel plezier.
Mmm.... dank je Belker! Ik begrijp je redenatie..... Ik neig er nu ook naar dit zo te gaan doen.
Brutale vraag: waar zit jij ongeveer? Dan kan ik misschien even komen loeren? Als dat uitkomt hoor........