[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:04

Okay, even kluspaniek:
De tracks grasvrij maken..... Ik heb de vraag al eens eerder gesteld, maar zoek toch nog even wat meer input.
Ga ik het pad kaalschrapen met een graver/ graafmachine?
Of laat ik het frezen en laat ik het zeer regelmatig slepen en jaarlijks opnieuw frezen?

Ik zit op hele hoge droge grond. Mijn buurman heeft ook een track, met 1 paard en 1 shet... en dat pad blijft nagenoeg kaal zonder dat hij er iets aan doet.

Ik moet knopen hakken..... maar potverdikkie: wat is wijsheid?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:06

Dan zou ik gaan voor freezen in een droge periode. Droogt de boel snel uit en kunnen de paarden het kaal houden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:19

belle_boef schreef:
Dan zou ik gaan voor freezen in een droge periode. Droogt de boel snel uit en kunnen de paarden het kaal houden

Ik wil ze over 2 a 3 weken gaan verhuizen..... Dus voor die tijd de boel een beetje op orde hebben.... Echt heel droog is het dan niet natuurlijk ;(

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:22

In deze periode de boel gaan frezen zou ik echt niet. Grote kans dat als er nog weer flink regen komt, het echt een enorme blubberbende wordt omdat de stabiliteit er dan uit is.

Met het juiste materiaal kan je heel misschien nog een toplaagje met gras eraf halen, maar ook dat lijkt me in deze periode ontzettend lastig. Als het "niet op gras" zo belangrijk is, is het dan niet handiger om voor nu iets van een paddock te maken en daar zand te laten storten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:23

Ninx schreef:
belle_boef schreef:

Ik wil ze over 2 a 3 weken gaan verhuizen..... Dus voor die tijd de boel een beetje op orde hebben.... Echt heel droog is het dan niet natuurlijk ;(

Kaal laten eten?
Ik weet niet wat voor type ondergrond je hebt. Als er zwaar materieel kan rijden maakt het niet zoveel uit. Als zou ik als je het freest ze er niet op zetten als het paarden zijn die dan op zoek gaan naar grassprieten vol kloeten zand.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:26

MarliesR schreef:
In deze periode de boel gaan frezen zou ik echt niet. Grote kans dat als er nog weer flink regen komt, het echt een enorme blubberbende wordt omdat de stabiliteit er dan uit is.

Met het juiste materiaal kan je heel misschien nog een toplaagje met gras eraf halen, maar ook dat lijkt me in deze periode ontzettend lastig. Als het "niet op gras" zo belangrijk is, is het dan niet handiger om voor nu iets van een paddock te maken en daar zand te laten storten?

Ja, dat laatste zit ik nu ook over te dubben..... Misschien kan ik ze dan in eerste instantie steeds een beetje track laten opeten.... en dan als het droger is de boel frezen.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:27

belle_boef schreef:
Kaal laten eten?
Ik weet niet wat voor type ondergrond je hebt. Als er zwaar materieel kan rijden maakt het niet zoveel uit. Als zou ik als je het freest ze er niet op zetten als het paarden zijn die dan op zoek gaan naar grassprieten vol kloeten zand.

Dat laatste is dus waar ik bang voor ben.... dat ze dan de hele dag polletjes gaan lopen zoeken....
De grond is heel hard en droog... dus alles kan er nu wel op rijden.

Het enige is dus die pollen :-(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:50

Ik heb het laten frezen met minitractor en frees en rol erachter. Niet te diep en is niet mul en geen geen gras meer te zien. Dit stuk was gras Afbeelding

En de rijbak nu na 1 x slepen, droog, los maar absoluut niet mul
Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:29

Wij hebben onze paarden ruim 3 jaar geleden verhuisd. Er stond toen nog heel veel gras. Ik heb het kaal laten eten. Het heeft 2 jaar prima gehouden. Het derde jaar werd het slechter en nu we de 4e winter in gaan is de track behoorlijk slecht. Ik dacht ook altijd op "droge zandgrond" te zitten. Zitten we ook, maar door de puntbelasting van de paardenhoeven is het toch dichtgetrapt. Misschien hadden we er ook wel te veel paarden op staan. Of de paden te smal. Ik weet het niet :) Wij hebben overigens hier en daar een sprietje gras op de paddock maar ik vind het zelf niet heel erg als de paarden wat kantjes maaien.

Wij zijn erg in dubio wat te doen met de track. Sommige stukken zijn op dit moment wel heel erg slecht. Vorig jaar hebben we een stukje op afschot laten leggen richting een wadi. Dat bevalt ons eigenlijk erg goed. De wadi staat nu voller dan vol. De paarden drinken er heel graag uit en liggen graag in het witte "strandzand". Overwegen om meer van dit soort plekjes te maken. Maar ja, hoe groot wil je alles weer maken :') Want voor je het weet wordt het weer een complete "verbouwing" van de wei }>

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:12

Ik zie net een topic over allemaal voorzorgsmaatregelen omdat het gaat waaien morgen. Nou heb ik wel de losse zooi op t erf opgeborgen en de trailer zo gezet dat ie niet het erf over waait maar verder eigenlijk niks gedaan. Ik ga ook gewoon werken morgen.

Doen jullie bijzondere dingen ter voorbereiding?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:33

Wij doen niet zoveel. Vannacht was er wel boom op de omheining gevallen. Gelukkig komen ze vrijwel niet achterin de wei.
Vanavond even gauw gezaagd zodat de draden weer vrij zijn. De rest komt zaterdag wel.
Morgen zetten we de toch al onbegaanbare track af.
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:36

Ervaar deze winter helemaal niet als zo nat, vorig jaar winter harder af moeten zien ;) Als je naar de cijfers kijkt is er in december en januari minder regen gevallen dan normaal. In december 76mm tov 86mm normaal en in janauri viel er maar 50mm tov 72mm normaal. En weinig vorst gehad.
En hè, nog een maand en het voorjaar begint :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:38

Marjo89 schreef:
Wij doen niet zoveel. Vannacht was er wel boom op de omheining gevallen. Gelukkig komen ze vrijwel niet achterin de wei.
Vanavond even gauw gezaagd zodat de draden weer vrij zijn. De rest komt zaterdag wel.
[ [url=m/LBcgng.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeps... :Y) Die zag er niet zo best meer uit.

Mijn enige zorg is inderdaad dat er s nachts een boom op de omheining valt en de paarden de weg op kunnen. Niet heel logisch allemaal maar zou kunnen. Gelukkig waait het nu overdag. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 08:22

Oei Marjo, gelukkig niemand ontsnaopt

Ik heb alleen de track en rijbak afgezet ivm de bomen ( angst dat er een boom opkomt en er staan er al een paar scheef) en ik moet hooi halen -O- ( neem altijd van werk mee)

Ik had dat dinsdag al willen doen, wil altijd iets eerder halen dan dat het echt op is, had de trailer al mee maar toen was de dierenarts langer bezig en had ik geen tijd meer ( dochter uit school halen) en wist ik niet dat het vandaag ook nog ging stormen. Woensdag vrij, gisteren moest ik de trailer van het werk meenemen dus moet het vandaag want vanavond is alles op.
Nu is het op beetje regen na fijn weer, windstil, maar ik ben echt bang voor wat komen gaat

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:36

Hier doe ik weinig bijzonders. Ik voer wel “vooraan” zodat de paarden niet onnodig onder de grote bomen achteraan hoeven staan. Maar dat doen we toch al vanwege alle nattigheid.

Ik ervaar deze winter overigens ook zeker niet als natter dan vorig jaar. Maar door weinig vorst en onze slechte ondergrond blijft het wel lang nat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:10

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb het laten frezen met minitractor en frees en rol erachter. Niet te diep en is niet mul en geen geen gras meer te zien. Dit stuk was gras [ [url=m/m2JdkS.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de rijbak nu na 1 x slepen, droog, los maar absoluut niet mul
[ [url=m/047uuk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ziet er wel heel goed uit :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:12

belle_boef schreef:
Kaal laten eten?

Eigenlijk heb je zowel bij kaal eten als bij frezen te maken met mogelijk teveel zandconsumptie denk ik?

Ik ben nog een beetje aan het rondvragen hoe andere mensen in de buurt het hebben gedaan met hun paddocks, niemand heeft tracks namelijk....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:18

Ninx: hier scharrelen ze ook wel op de track, waarbij de vooral de kantjes snaaien. Maar ik merk wel dat dat beperkt is als ze voldoende hooi en stro tot hun beschikking hebben.
Kun je niet onbeperkt ruwvoer voeren? Zeker in het begin. Op verschillende plekken, zodat ze ook nog gestimuleerd worden tot bewegen. Ik verstop regelmatig wortels in de slowfeeders als bezigheidstherapie. Alles om ze af te leiden van het zand zeg maar.
Ze krijgen hier wel maandelijks een preventieve zandkuur.

En wat betreft je bodem zou ik kiezen voor nu kaalgrazen met strookbegrazing, naast hooi (en stro) aanbieden, en dan frezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:21

Even een foto van de situatie, aan de rechterkant van de bomen zou mijn pad moeten komen. Dit gras is pas 1 jaar geleden ingezaaid.
Aan de andere kant van de bomen, links, zie je een glimp van het pad van de buurman. Na zeer heftige regenval.... je ziet dus hoe droog het is.

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:23

Daihyo schreef:
Ninx: hier scharrelen ze ook wel op de track, waarbij de vooral de kantjes snaaien. Maar ik merk wel dat dat beperkt is als ze voldoende hooi en stro tot hun beschikking hebben.
Kun je niet onbeperkt ruwvoer voeren? Zeker in het begin. Op verschillende plekken, zodat ze ook nog gestimuleerd worden tot bewegen. Ik verstop regelmatig wortels in de slowfeeders als bezigheidstherapie. Alles om ze af te leiden van het zand zeg maar.
Ze krijgen hier wel maandelijks een preventieve zandkuur.

En wat betreft je bodem zou ik kiezen voor nu kaalgrazen met strookbegrazing, naast hooi (en stro) aanbieden, en dan frezen.

Het zou inderdaad wel een idee kunnen zijn om rondom de stal voldoende paddock te creëren (daar staat helemaal niets) en dan de track maar op te laten eten en te laten aanpakken door de loonwerker als over een paar maanden heel droog weer is.

Ik bied op zich wel veel snaaierij aan.... Ik kan inderdaad kijken hoe ik het zo kan optimaliseren dat ze zichzelf niet volstoppen met zanderige pollen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:29

Ik denk niet dat je het 100% kunt voorkomen. Maar zo wordt het wel minder aantrekkelijk door de afleiding.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:12

Ik heb de track uitgezet en ze de hele track gegeven met gewoon voldoende hooi en stro.
Het belangrijkste is om je perceel te leren kennen. Wat is de natste plek, hoe loopt het water weg. Dat weet je pas na een jaar of nog langer. Dan kun je het ook goed gaan (her)inrichten. Veel plezier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:32

Belker schreef:
Ik heb de track uitgezet en ze de hele track gegeven met gewoon voldoende hooi en stro.
Het belangrijkste is om je perceel te leren kennen. Wat is de natste plek, hoe loopt het water weg. Dat weet je pas na een jaar of nog langer. Dan kun je het ook goed gaan (her)inrichten. Veel plezier.

Mmm.... dank je Belker! Ik begrijp je redenatie..... Ik neig er nu ook naar dit zo te gaan doen.
Brutale vraag: waar zit jij ongeveer? Dan kan ik misschien even komen loeren? Als dat uitkomt hoor........

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:50

Marjo89 schreef:
[ [url=m/LBcgng.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie geen omgevallen boom , ik zie een leuke hindernis :+ :D

Hier ook niet heel veel bijzonders, pony's gaan wel op stal omdat ik geen open schuilstallen heb.
Heb getwijfeld ze buiten te laten , maar gezien de hoeveelheid bomen hier en mogelijk takken die eruit kunnen komen dan vind ik binnen een fijner idee.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:56

Ninx schreef:
Belker schreef:

Mmm.... dank je Belker! Ik begrijp je redenatie..... Ik neig er nu ook naar dit zo te gaan doen.
Brutale vraag: waar zit jij ongeveer? Dan kan ik misschien even komen loeren? Als dat uitkomt hoor........

Ik zit in Eerbeek. Je bent welkom, stuur maar PB.