Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Schadows17

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:46

Hier gelukkig geen last van eikenbomen, hadden hier wel andere vervelende bomen....esdoorns....maar die zijn wel allemaal gekapt :). Daarnaast wel veel teken in de wei, paard zonder deken heeft er regelmatig 1 te pakken....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:47

Vorig jaar heeft mijn oudje er mee te maken gehad en volgens de DA had ze het niet overleefd als ze verder in de keel waren gekomen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:49

Hier inderdaad ook erg veel teken! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:51

Dát valt hier gelukkig weer mee, tot nu toe maar één van de poes afgehaald.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:52

Hier Jonique een teek laatst, de kat heeft ze regelmatig en de hond heel soms, maar het valt me reuze mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:02

De katten hebben soms teken, voor de rest niets...

Esdoorns hebben wij ook, maar goed voorlopig gaat er gewoon regelmatig een boom om, eik of esdoorn :+

We hebben echt een meeega schietwilg achterin staan, daar wil ik zodra we erbij kunnen meer van planten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:59

Maartje1990 schreef:
Het is natuurlijk een 2 jarige plant, wellicht zaten de bloemen er nog niet op em viel het niet op? Ik kan je overigens die ragfork van paardnatuurlijk wel aanraden.

Hier 2 volle containers en 4 vuilniszakken jkk verder en nóg niet klaar. Dus ik ga zo nogmaals het moet voor morgen weg zijn.

Oh wow, dat is wel heel veel zeg! Sterkte ermee! Hopelijk ga je het verschil goed merken en komt er veel minder terug.

Ik gebruik die ragfork hier ook overigens, werkt ideaal vind ik. Ik heb dit jaar hier echt véél minder JJK nadat ik het vorig jaar religieus elke week weg haalde (toen had ik toch elke week zeker wel een volle vuilniszak. Nu denk ik vanaf begin van het jaar in totaal ongeveer twee volle kruiwagens).

DubbelDun, fijn dat Missy in elk geval weer wat beter lijkt te gaan!

Haha fijnstraal heb ik hier ook veel, maar vind ik niet zo erg. Je trekt ze er ook makkelijk uit. En ze mogen het gelukkig ook gewoon wel eten.

Lynn_Nikita, echt balen zeg! Een zaak beginnen is ook wel een flinke onderneming…

Hier hebben we gelukkig dit jaar een stuk minder last van de processierups. Gok dat het helpt dat we veel meer vogeltjes hebben dan vorig jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:18

Ik heb ook nog steeds een /ragfork staan en die gebruik ik ook voor andere onkruidjes :)

Vermoedelijk heeft Missy weer een Tia gehad. Ze loopt niet kreupel meer, maar de achterhand is zo zwabberig als maar kan. Ik kan haar met één vinger -bij wijze van- zo omduwen.
Maar zolang ze eet en drinkt en niet duidelijk heel ongelukkig is laat ik haar maar lopen.
Voorlopig heb ik ze beide (uit elkaar) maar opgesloten op de track, want in de paddock is het nu net de sahara %)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:24

Oh dan valt mijn kruiwagen vol JKK wel mee dus := vond dat al veel

Wat naar DD... lastige he, met die oudjes, wat nog wel kan en wat niet meer...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:28

Oh wat moeilijk zo met je oudje.
Wanneer is het de tijd....

Hier heeft de gemeente ook gespoten voor de rups, al jaren gelukkig.
En ik het barst hier van de vogeltjes.
Meesjes, mussen zwaluwen, ook eksters en kraaien.
Ik ben wel blij dat de gemeente dat doet, alle straten zijn hier eik, dus ook bij ons.

Onze jonge hond heeft nu ineens teken, de oudere niet.
Wat gebruiken jullie daar tegen? Waar fijne ervaring mee?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:45

MarliesR schreef:
Maartje1990 schreef:
Het is natuurlijk een 2 jarige plant, wellicht zaten de bloemen er nog niet op em viel het niet op? Ik kan je overigens die ragfork van paardnatuurlijk wel aanraden.

Hier 2 volle containers en 4 vuilniszakken jkk verder en nóg niet klaar. Dus ik ga zo nogmaals het moet voor morgen weg zijn.

Oh wow, dat is wel heel veel zeg! Sterkte ermee! Hopelijk ga je het verschil goed merken en komt er veel minder terug.

Ik gebruik die ragfork hier ook overigens, werkt ideaal vind ik. Ik heb dit jaar hier echt véél minder JJK nadat ik het vorig jaar religieus elke week weg haalde (toen had ik toch elke week zeker wel een volle vuilniszak. Nu denk ik vanaf begin van het jaar in totaal ongeveer twee volle kruiwagens).

DubbelDun, fijn dat Missy in elk geval weer wat beter lijkt te gaan!

Haha fijnstraal heb ik hier ook veel, maar vind ik niet zo erg. Je trekt ze er ook makkelijk uit. En ze mogen het gelukkig ook gewoon wel eten.

Lynn_Nikita, echt balen zeg! Een zaak beginnen is ook wel een flinke onderneming…

Hier hebben we gelukkig dit jaar een stuk minder last van de processierups. Gok dat het helpt dat we veel meer vogeltjes hebben dan vorig jaar.

Wat een gelovig topic is dit :+ eerst werd er een paard bekeerd, nu ga je religieus te werk tjonge :')

Vorig jaar ook verwijderd, verwijderen het ieder jaar wordt er moedeloos van. Deze weide gaat wel volledig opnieuw ingezaaid worden waarschijnlijk dus hopelijk helpt dat ook

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:47

Bemest je ook?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:48

JudithO schreef:
Bij ons spoten gewoon gif. Ook echt midden in de nacht.
Bij navraag wat ze spoten konden ze alleen vertellen dat het een biologisch middel is. Grapjassen. Biologisch gif is nog steeds gif.

dat ben ik niet helemaal met je eens, als ze aaltjes hebben gespoten (die inderdaad snachts moeten worden gespoten omdat ze het anders niet overleven) is dat gewoon een natuurlijke vijand van nachtvlinders/rupsen, dat zie ik niet direct als gif. Weet niet precies waar je woont, maar hier is een overzichtskaartje met iets meer info over wat waar gebruikt wordt: https://www.vlinderstichting.nl/eikenpr ... -gemeenten

wij hebben zelf ook een aantal eiken, maar gelukkig ook een hoop koolmezen; vooralsnog hebben wij ook niks gespoten (vorig jaar 3 kleine nesten). Wel zijn er door de droogte ook drie eiken overleden dit jaar, die stonden ook vrij dicht op elkaar. weet niet hoe dat bij jullie zit, maar wij hebben een kapvergunning nodig voor eiken met een omtrek > 1m in het buitengebied. los van dat ik wat we nog hebben aan eiken eigenlijk wel willen houden, mogen wij ze ook niet zomaar omhakken :)

JKK heb ik hier nog niet gezien gelukkig

tegen teken gebruiken wij een tekenband, werkt ook niet 100%, maar beter dan andere middelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:52

Wij hebben 30 are eikenbos en tot nu toe maar één nest eikenprocessierups. Omdat de boom helemaal achteraan in de weide staat hebben we het laten zitten. Het stikt hier wel van de vogeltjes, misschien dat we daarom zo weinig nesten hebben?

Voor eiken van die omvang heb je wel een kapvergunning nodig inderdaad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:54

kapvergunning is per gemeente anders.
Wij mogen in principe alles kappen behalve als ze op een bepaalde lijst staan. Dan zijn het bijzondere bomen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:01

Zo jammer dat eiken wel van die prachtige bomen zijn <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:22

Hier ook ineens veel JKK!
Zal ook eens zo'n ragfork aanschaffen.

@DD, sneu voor je oudje :(:)

Hier komt er mogelijk een 3e bij maar ik zit heel erg te dubben hoe ik dat moet doen met laten wennen aan elkaar.
Op de wei geen probleem, daar kan ik ze makkelijk naast elkaar zetten met draadje ertussen.
Maar ik heb natuurlijk maar 1 inloopstal met paddock eraan. Als ik daar een draadje zet kan er iemand de stal niet in en de bestrating niet op.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:35

DubbelDun schreef:
Lekker hooi als je een fikse voorraad kwijt kunt.

Ik heb altijd begrepen dat varkensmest niet zo goed is voor de grond en dat koeienmest beter is. Maar waarom geen idee.

Van de hengstenhouder waar ik lang gewerkt heb heb ik altijd begrepen dat varkensmest een bacterie kan bevatten die schadelijk kan zijn voor paarden.
Hoe dit precies zit moet ik je schuldig blijven maar hij wou echt alleen maar koemest.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:04

Dus dit is JKK?

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:19

Ik twijfel of dat wel JKK is, denk toch wat anders. ik gebruik vaak de app plantnet als ik het niet weet.

Ik zet ze direct bij elkaar op de grote weide. Ik had vorig jaar een draadje gespannen maar de nieuwe merrie sprong binnen 5 minuten bij de anderen in, de draad meenemend. Bij elkaar ging hier direct super, dus ze ook gewoon bij de inloopstal gelaten. Als er toch wat moeten wennen aan elkaar, had ik ze bijv een week alleen op de wei gelaten, met goed weer en daarna pas ook bij de inloopstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:29

Nee dat is geen jkk

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:32

Wat sneu van Missy DD, kan dat net als bij mensen voor groot deel weer bijtrekken?
Over de varkensmest heb ik verder geen info. Weet wel uit betrouwbare bron dat er elders jonge paarden door zijn overleden. Daarom wil ik het zelf pertinent niet op de wei.

Waardeloos die verhalen over rupsen en JKK...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:46

nee das geen JKK nee, die 2e wel
Ik zweer ook bij plantnet :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:48

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:49

Ja, die app heb ik ook inderdaad :j Maar ik dacht hem niet meer nodig te hebben _O-