Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:13

gefeliciteerd
Ik kom uit een dorp, eerst in het dorp gewoond en erna buitenaf, ik zou ook heel graag weer buitenaf willen wonen, al woon ik nu ook in een erg rustige straat gelukkig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:05

Ik heb de eerste 9 jaar van mijn leven in een stad gewoond, toen met mijn ouders en zusje verhuisd naar een boerderij 1.5 km buiten een klein dorpje in de Achterhoek.
Daarna gaan studeren en in Enschede gaan wonen. Daarna naar Hengelo gegaan (is een dorp van 74.000 inwoners) en nu dus weer op een boerderij bij een klein dorpje (800 inwoners, inclusief het buitengebied).
Mijn man heb ik leren kennen tijdens een concert van Jovink en de Voederbietels, maar ik spreek dan weer geen dialect :')

In het dorp waar ik als kind woonde was racisme wel een dingetje ja, de enige donkere mensen die je daar tegen kwam waren geadopteerde kinderen. Maar er werd bijvoorbeeld in die tijd veel op Janmaat gestemd :j
Wat Minimelona schrijft herken ik wel, racisme is vooral aanwezig op plekken waar de mensen het zelf ook niet goed hebben. Zoals de veenkolonien in Twente bijvoorbeeld. Maar goed, dat zijn sowieso minder fijne plekken om te wonen... klinkt heel flauw, maar er is een goede reden dat de huizen daar goedkoop zijn en die reden heeft met die dorpen te maken.

'Mijn' dorp ligt bij Neede, dat staat ook niet goed bekend, maar mijn dorp schijnt weer heel anders te zijn dan Neede, aldus de locals :')
Maar je moet het toch treffen, wij wonen in een heel leuke buurt (en dat is hier best belangrijk) maar die vrienden waarover ik eerder schreef hebben het minder getroffen met hun buurt, daar komen ze lastig tussen.
Belangrijke dingen om naar te vragen als je op zoek gaat naar een huis :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:10

Haha! Ik lach me gek! Ikwoon in hetzelfde inteeltdorp als MinimeLona. En ik maak geen grapjes, want ga maar eens kijken naar alle achternamen in het telefoonboek. En dan zijn vooral de getrouwde vrouwennamen interessant, want die voeren meisjesnaam en trouwnaam. Dan zijn er maar heel weinig namen, eigenlijk := .

Ik kom zelf ook uit de randstad (NH). Hierheen verhuisd. En ik als Ammesterrrdaammer ;kom ik niet eens vandaan, maar dat maakt niemand wat uit :D ) blijf toch een vreemde eend in de bijt. En dan ben ik ook nog getrouwd met een halve indonees. Da zijn moeder uit Groningen komt, maakt ook niemand wat uit. Want bij de bakker vragen ze war mijn man vandaan komt, vanwege zijn accent :o? . Nou eh... uit noord holland. Zelfde accent als ik, denk ik. Nou nee, het klonk toch wel erg buitenlands _O- :? . Nee, sorry, het is gewoon hollandse pot.... Maar donker haar en donkere ogen, tja, dan moet je wel een buitenlander zijn _O- Mss dat dat dan het effect van de inteelt is. Ik weet t niet. :=

In een heel racistisch dorp zou ik dan ook niet willen wonen. Lijkt me geen pretje. Des te meer omdat ik met die mensen ook niet veel heb.

Moet zeggen dat ik nu ook weinig contact heb met de echte 'inheemsen' hier. Ook meer net de import. Het directe van de Noord Hollander wordt hier niet altijd even veel op prijs gesteld := . Maar weer wel goed contact met de overboermannen. Helemaal homegrown boeren van deze plek, maar die worden weer uitgekotst door de rest van het dorp. Dus dat ik t daar weer wel mee kan vinden, zegt dan mss evenveel over hen als over mij... :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:30

Wat gaan jullie snel.
Mooie huis Nicole. Vooral die keuken.

Hier een hectare met een huis in prima staat voor net onder de 3 ton. Niks voor de paarden dus dat wordt stukje bij beetje aangelegd. In huis enkel verven en vloer leggen. Tzt boven renoveren (dakkapel en binnen opknappen, ketel moet vervangen)
Buiten een las van 700m2 die omgebouwd moet tot schuur. Wel op veengrond dus niet ideaal maar het wil prima. In zo-Drenthe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:39

Hahaha fabster! Was mij nog niet eens opgevallen, maar op de camping zitten juist alle “uitheemse” bij elkaar, sterft hier juist vd Rotterdammers en hagenezen die de randstad ontvlucht zijn voorgoed.

Maar waar ik woonde in Overijssel hadden ze van Hardenberg tot aan Almelo ook zowat allemaal dezelfde achternaam...
Maar dat was bv in Ter Heide / Westland / den haag echt niet anders...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:23

Hier waren in mijn jeugd ook amper buitenlanders, ja , een chinees van,,,, je raad t al t chineese restaurant in het dorp en 1 gezin met vluchtelingen uit Afrika. Verder niks, alles blank. Nu nog steeds vrij weinig buitenlanders. Veel mensen ook van de oude stempel, als je al niet uit het dorp komt wordt je eerst uitgehoord en een gezin uit landgraaf, nogal hippies in mijn jeugd werd ook braaf vermeden

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:32

Wendy, jouw dorpje reed ik vaak door met James als ik naar de Needse zandkuil ging. Mooie tijden :)

Rij er nog wel eens met de auto door als we naar Daans ouders gaan. Wonen in Geesteren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:33

Libera schreef:
Hier iets minder dan 3 ton betaald voor 2.5ha... en ik wil eigenlijk nog wel wat meer grond :o

Komt hier ook een track, met weilanden. In de winter regent het veel dus we hebben een grote paddock. I rijd dressuur dus grote 20x60m bak, en de schuur neemt ook behoorlijk wat ruimte in.

Persoonlijk zou ik 3000m2 echt te klein vinden voor 3 paarden, dan kunnen ze nooit eens lekker rennen want dat word allemaal super klein, vooral als daar ook nog een bak en huis af gaat.

De bak als paddock ruimte gebruiken is ook verre van ideal, dat betekend dat je de hele winter niet kunt rijden, en je bak gaat naar de kl*te...

Bij de vrouw waar ik nu een paard voor tijd is de bak al dik 20 jaar oud. De paarden lopen er elke dag een paar uur los in en voor de bak heeft ze twee stenen paddocks van 5-10 waar ze de rest van de dag in staan, lopen en gevoerd worden. Van voorjaar/najaar heeft ze dan ook nog een aantal stukken wei waar ze dan lopen (Totaal 1,3ha grond inclusief huis/schuren/pad)

Het voorste deel en de hoefslagkant langs de bomen is nu wel toe aan een opknapbeurt (vieze vertrapte zand/gladde blubber met blad en mestresten er af en schone laag zand erop plus de gaten/lage plekken opvullen) maar het grootste deel van de bak is echt niet vreselijk te rijden! Niet natter dan bij mij thuis waar ze er slechts sporadisch een keer in loslopen om kantjes te eten. En die van mij is gedraineerd en die bak alleen zand opgebracht.

Als je een stenen pleintje hebt om te voeren en waar je ze even op kunt sluiten als je wilt rijden en je houdt alles echt goed schoon dan kun je best redelijk uitloop en bak combineren als je geen keuze hebt.

Bij mij in de paddock staan ze ook veel op de stenen en in de stal als het zand erg nat is. En ze poepen en plassen dan ook meer in de stal en op de stenen.
Wel fijn want het maakt makkelijker schoon en spaart het zand.

Ideaal scheidt je alles maar kan dat niet hoeft het geen drama te zijn.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:53

Grappig Joyce, dat is precies hoe wij het hebben. Inloopstal met stenen ervoor van 4 x 4m gok ik. Daarop het hooi en meteen daaraangesloten de bak/ paddock. Het witte zand is net pas naar boven gehaald (als in: deze week) dus ik ben benieuwd hoe goed het blijft, maar eerder was het gewoon zwart zand en kwam ik nauwelijks hooi en rommel daar tegen.

Interessante info over de esdoorns. Ik heb er ook twee langs m’n wei staan, maar ik moet nog even zoeken welke dat precies zijn. (Amerikaans, Noors of Nederlands) Vooralsnog haal ik de bladeren trouw uit de wei.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:09

Ik ben geboren in Raalte. Daar waren geen buitenlanders. Zat in een klas van 45 kinderen. Toen verhuisd naar Hengelo. Daar waren veel buitenlanders. We woonden aan de rand van de stad. Net weilanden voor het huis. Achter het huis een wijk met het merendeel buitenlanders. Ik zat daar in een klas van 28 kinderen 18 waren er buitenlands. Ik had er niks op tegen maar hun wel. Ik werd erg gepest en ben van school gewisseld. Daarna samen met mijn man naar Maarssen gegaan coor de eerste baan en na 3,5 jaar naar Twello. We konden in Maarssen niet aarden. Nu wonen we net buiten Twello. Twello wel moeilijk om je te binden. Woon hier nu 17 jaar. Wel mooi dicht bij apeldoorn en deventer. Handig voor het voortgezetonderwijs. Mensen die ik hier ken zijn allemaal via mijn kinderen :+ en meer bekenden dan vrienden. Hier kent ons ons ook, maar van buitenaf kom je er niet goed tussen. Hier ken iedereen elkaar nog van vroeger. Alle ouders zaten vroeger ook op de school waar mijn kinderen nu ook zitten. Maar we wonen hier fijn. Buitenaf maar toch overal dicht bij. Alleen zou ik wel iets meer grond willen. Dat lijkt niet te lukken. Daar hadden we bij de koop misschien wat beter naar moeten kijken. Maar ja ..... voor de kinderen gaan we nu echt niet meer weg.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:23

Jotoma schreef:
@joke: lastige vijver blijkt dus waar we in zoeken. Vrijstaand is ook wel mijn eis. Ik ben bekend in Drenthe, maar niet in Groningen. Wat is voor jou een reden om niet in die omgeving te willen wonen?

Heel veel redenen om in Drenthe te willen wonen, geboren en getogen, ik werk er maar bovenal wil ik absoluut op zandgrond zitten met de paarden aan huis. Liefst hoog en droog op de hondsrug. Zandgrond is een zegen als je paarden 24/7 buiten wil (helemaal afgeknapt op de groninger klei in de winter) maar ook omdat buitenritten in Drenthe zoveel mooier te maken zijn. Na een paar jaar in het groninger land weet ik nu hoe verwend ik was in Drenthe met zandpaden en bossen naast de deur.........

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:32

Daar noem je een heel goed punt. Ik ben ook erg content met de kleigrond, zandpaden en bossen naast de deur.
Mijn voorkeur blijft ook Drenthe!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:35

Niks gaat boven Limburg!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:36

Of Brabant... :D Alhoewel..... ik mis het strand

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:37

Strand vind ik ook geweldig maar dan zie ik dat wel op vakantie

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:38

Niet zoveel keus hier, manlief wilde Utrecht niet uit.

Ik klaag niet, 1,2 ha grond. Met mijn brave ponies is t goed buitenrijden. En omdat ik heel centraal zit, levert t ook werk op :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:29

Ik vind Limburg ook mooi!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:09

Het is alleen zo jammer dat er weinig werk is dames! Wij moeten binnen een uur van Rotterdam blijven. Helaas geen Groningen, Drenthe of Limburg voor ons haha. Wel gaan we Brabant uit. Ons nieuwe huis staat in Gelderland. Fruit kopen kan voortaan aan de straat :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:35

Selka schreef:
Het is alleen zo jammer dat er weinig werk is dames! Wij moeten binnen een uur van Rotterdam blijven. Helaas geen Groningen, Drenthe of Limburg voor ons haha. Wel gaan we Brabant uit. Ons nieuwe huis staat in Gelderland. Fruit kopen kan voortaan aan de straat :D

Poeh elke dag een uur naar je werk ik vind het knap incl gevoelig stuk weg kwa files denk ik? Mijn vriend vond 30 min al ver :') Nu gelukkig 7 km dus hij kan het fietsend af..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:48

Ik reed ook elke dag van omgeving Tiel naar Delft, ideaal is het niet nee :+ wekker ging om 5 uur en zat om 6 uur in de auto om om 7 uur te beginnen. Had dus geregeld dat ik een uur eerder begon en een uur eerder naar huis zou gaan ivm de files. 9 van de 10 keer ging het goed maar soms in de winter had ik pech en stonden er al files en vrijdag was soms wat drukker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:00

Jotoma schreef:
Daar noem je een heel goed punt. Ik ben ook erg content met de kleigrond, zandpaden en bossen naast de deur.

In Drenthe heb je ook nat veengebied.
En in Groningen heb je ook mooi zandgebied. Net als Zuid-Oost Friesland met veel zand, Gaasterland, Heerenveen, met ook weer stukken veen of klei.

Ik zou gerust bij verschillende gebieden kijken. Kijk anders naar bosgebieden met ruiterroutes. En dan wat er omheen aan plaatsen ligt en wat er te koop is. Wij zitten met veengrond en 300 meter verderop een zandkop en lopen ze hele jaar rond op de wei zonder problemen.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:34

joyce B schreef:
Jotoma schreef:

In Drenthe heb je ook nat veengebied.
En in Groningen heb je ook mooi zandgebied. Net als Zuid-Oost Friesland met veel zand, Gaasterland, Heerenveen, met ook weer stukken veen of klei.

Ik zou gerust bij verschillende gebieden kijken. Kijk anders naar bosgebieden met ruiterroutes. En dan wat er omheen aan plaatsen ligt en wat er te koop is. Wij zitten met veengrond en 300 meter verderop een zandkop en lopen ze hele jaar rond op de wei zonder problemen.

Klopt hoor. Ik kijk altijd op deze site om te checken hoe het met de grond zit. http://www2.hetlnvloket.nl/mijndossier/ ... TEN10.HTML

Voor ons geldt dat we ook beide zitten met een reisafstand naar ons werk en dat we dus een beetje in between moeten wonen. Dat sluit ook veel gebieden uit. Sowieso met paarden aan huis wil ik niet heel ver van mijn werk zitten zodat ik nog een keer heen en weer kan tussendoor mocht dat nodig zijn. Kortom mijn wensenlijstje is groot :7

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:46

@joke: thnx, die heb ik even opgeslagen

@joyce: nee hoor, maar los van de grond hebben wij sowieso een voorkeur voor drenthe :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:03

Nicole, klopt maar we willen gewoon echt niet in of bij Rotterdam wonen :+ en ja eigenlijk vanaf onze voordeur tot de deur van kantoor is het file :')

Palousa_boy, dat had je goed geregeld!
Helaas wel 's ochtends altijd file maar hij is zo enorm laat thuis dat naar huis rijden file vrij is. Scheelt weer ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:06

Als ik iets te laat vertrok kon ik gewoon bij elke snelweg achteraan aansluiten, dan is 110 km best een eind :+