Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:47

Kun je niet iemand meenemen om met 2 te wandelen. Bit vind ik persoonlijk geen optie bij een jonkie

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:50

Ik kan best eens iemand meenemen met een ander paard, maar ik ben meestal op mezelf aangewezen. Dus dan zal van al het wandelen niet veel komen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:50

Phoe een bit zou ik ook echt niet doen bij zo'n jonkie. Ik zou ook met 2 gaan. Of gewoon heel rustig uitbouwen steeds kleinere stukjes verder weg.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:54

Ja ik dacht dat eigenlijk ook. Maar de mensen die dat vertellen die zeggen, dat kan makkelijk. Ze beginnen met 1,5 al met tuigen en jij gaat alleen wandelen. Ik wil niet te lang wachten, wand ik wil dat ze het gewoon blijft vinden dat ze uit de kudde gehaald wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:55

Antheman, sterkte! Hoop voor je dat er niets kapot is.

kvulden, ik zit met hetzelfde probleem met mijn 4 jarige, daar kan ik uiteraard wel al een bit indoen, maar wandelen met een 80 km weg naast je, vind ik doodeng. Op zich vertrouw ik het paard wel, maar in mijn ervaring zijn er veel automobilisten die werkelijk GEEN IDEE hebben wat er met een paard kan gebeuren, laat staan dat ze weten of je er met een jong paard loopt (wat ik overigens ook wel begrijp). Rosie is wel eersmak, maar wat als ze losraakt omdat ze van iets anders schrikt en aan de kletter gaat bij de 80 km weg in de buurt?

Ik zou bij Rosie nog geen bit in doen. Dan zou ik eerder op zondagochtend om 6 of 7 uur gaan wandelen. Doe ik nu ook af en toe en dat gaat super.

Mijn jonkie vond het de eerste paar keer ook dramatisch dat ze uit de kudde werd gehaald. Stond continu op haar achterbenen :D . Ik heb dat opgelost door haar heel vaak (bijv 10x p.d.) heel even uit de kudde te halen en haar terug te zetten voordat er paniek uitbreekt. Steeds iets langer uit het zicht van de andere paarden en nu gaat het prima. Ze moeten even het vertrouwen krijgen dat het steeds weer goedkomt. Het kost wat geduld, maar het werkt prima.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 21:57

Ik zou absoluut geen bit in doen. Raar idee. Wordt er gesuggereerd dat ik mijn twenter niet kan houden zonder bit? Nou ze wilde vandaag toch echt heel hard weg maar dankzij het monty roberts halster kwam ze niet ver. (Was overigens gewoon in eigen weide; even testen wat ze op spuitbus veerust zou doen). Ik ben ook altijd alleen en ging aan het begin ook op rustige momenten. Nu met ruim 2 jaar maak ik me meer zorgen om de thuisblijver dan om haar, zij loopt en doet alles wel.

AB, is de merrie getraumatiseerd? Zulk gedrag is niet aangeboren. Ik zou de merrie beoordelen op gedrag naar soortgenoten en reactie op objecten, verandering etc. Haar relatie tot mensen is duidelijk verstoord. Zijn er eerdere nakomelingen van deze merrie? Wel opletten dat merrie dit gedrag zo min mogelijk toont in bijzijn van veulen. Die kleintjes zien en onthouden zoveel. Kleintje dus ook mak maken na afspenen, of gewoon erbij gaan in de wei en als kleintje komt afwachten in hoeverre nams het laat begaan.

Gefeliciteerd voor de afgestudeerde.

En voor de rest een :(:) en :D

Hoe is het met Claudia?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 21:58

Mensen, vergeten jullie het weekendje weg niet? Maandagavond ga ik verder organiseren en zie ik de lijst zoals hij dan is als definitief.

Lijst = mensen die datumprikjer hebben ingevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:59

Persoonlijk zou ik niet zo snel met 2 paarden gaan. Ik wil graag dat ze leert dat ze gewoon alleen moet kunnen zijn zonder dat ze in paniek raakt. Ben bang dat als ik met 2 paarden zou gaan, ze later niet meer alleen wil.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:02

Dat is ook precies wat mij tegenhoud inderdaad [***]. Inderdaad zondag heel vroeg is ook een goed idee.

[***] dat heb ik ook een beetje met het met zijn tweeën gaan. Soms is het moeilijk een goede manier te kiezen. Ik heb nu wel een touwhalster. Ik heb hem nog niet getest. Het Monty Roberts halster was ik al even weer vergeten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:03

Ik leer ze juist liever aan met een ander erbij zijn en ga erna alleen en bouw dat op.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:08

Touwhalster of monty Roberts halster.. wat ik ook al heb gezien is ketting over de neus en onder de kin bij sommige

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:10

Ik laat dat echt van het paard afhangen. Een paard wat snel dingen eng vindt, en ook nog eens moeilijk van huis gaat, geef ik graag een vriendje mee. Zo kunnen we stap voor stap trainen. Maar doorgaans zijn de Tinkers die ik in handen krijg stoer genoeg om een van beide al vanaf dag 1 eeg goed te doen. En volgens mij is rosie ook niet snel bang van iets. Dus alleen lijkt me geen probleem.

Touwhalster werkt ook goed schijnt. Ik ben ern rare dat ik daar niet mee overweg kan, maar net als monty roberts halster is het een touw over de neus voor wat extra druk. Ik doe graag halstertouw/leadrope aan de zijkant vast zodat ik ze makkelijk omtrek als ze weg willen rennen. Als het hoofd maar bij jou blijft, kan de rest ook niet weg :D

Ketting over de neus heb ik ook gedaan voor ik het halster had. Misschien niet zo vriendelijk maar veiligheid voorop en respect buuten kunnen ze beter in een keer goed leren. Over de neus omdat Lola snel omhoog komt bij spanning.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:23

Een extra touw om de neus???? Hoe zit dat dan?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:23

Kvulden, met mijn Sjaak was het oik lastig. En ik ben ook altijd alleen. Wat ik hebbgedaan is Leo een longeersingel om, Sjaak een touwhalster om. De leadrope dees ik door de ringen van de longeersingel en dan met 2 wandelen. Leonis dan ook wel bomproof. Zo kon ik Sjaak wennen aan het buiten wandelen. Inmiddels loop ik gewoon alleen met Sjaak buiten. Dat gaat prima. Maar dan was hij in ieder geval niet én op onbekend terrein én alleen. Kon hij wennen aan het wandelen en daarna kon hij wennen aan het alléén wandelen. Geen probleem.

Abby, ik heb een veulen van een brave vader en een idiote moeder (Sjaak dus). De eerste 2 jaar dacht ik: ik stap op een gegeven moment op en rij zo weg. Zo braaf als hij was. Tot er een trigger kwam, waardoor hij volledig flipte (alleen mee naar vreemd terrein. Dat was toen hij 3 was. Inmiddels is hij 6 en ik pluk er nog steeds de (zure) vruchten van. Ik weet niet of moeder ook zo was toen haar veulen aan de voet liep? Anders heeft hij daar dingen van mee gekregen. Als ik toen wist, wat ik nu weet, zou ik hem booit gekocht hebben. Hij gaat nu goed hoor. Maar alles gaat op een vreselijk traag tempo, anders raakt hij over zijn toeren. Nou wil ik niet zeggen, dat dat met alle veulens zo gaat, maar het kan zo maar zijn, dat je een hele lange adem moet hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:25

Kvulden jalstertouw over neus heen. Of eronderdoor van de ene ring naar de andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:36

poedersuiker met peren caily. Ik lees nog steeds mee, maar heb niets te zeggen...

Alleen dat ik hoop dat Anke terugkomt. Vond de woordenwisseling die indirect door mij ontstond erg jammer, maar wel lief bedoeld.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:45

Fabster schreef:
Morgen clinic Bent Branderup. Zag dat Perinne ook mee doet. Die ken jij toch ook, Namiro? Ylvy Fros doet ook mee. Vind ik wel leuk.

Naam zegt mij helemaal niks Fabster?! :o

Ik zie nog meer gestuntel met dompelpompen voorbij komen. Ik had het ding vanmiddag alweer bijna terug gebracht naar de winkel..
Kreeg hem niet aan de praat. Ding pompte wel maar er kwam geen druppel uit.
Uiteindelijk maar een diep gat gegraven en toen deed ie het wel.. Dus ik vermoed dat het toch aan mij lag..

Bit bij zo'n jonkie zou ik indd ook niet doen. Dan toch een touwhalster of evt met een hengstenketting. Voor Graulann heb ik nu ook een Monty Roberts halster gekocht. Volgende week komt een vrouw om me te helpen met hem. Ben erg benieuwd wat hij gaat doen.

Hoe is het met jou Ohjajoh? Las in je andere topic dat je weer thuis bent.. Trek je het een beetje?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:50

Knuffel Claudia. Het zal ooit slijten, echt. Als meer een idee in een richting van 'wat nu'? Als je ver van huis wilt vluchten ben je welkom hoor. Ik heb ruimte genoeg in huis, maar de paarden staan een eind verderop, dus je kan elk moment bedenken of je vitamine P wilt halen of juist niet. Geen noodzakelijke confrontaties.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:05

Kvulden, wij hebben redelijk wat ervaring met het verkeersmak maken van jonkies. De grootste uitdaging waren de drie IJslanders (van 6 tot 9) die nog nooit van het erf waren geweest.
We hebben ze samen met een ervaren paard mee uit wandelen genomen. Eerst gewoon de oprit af en naar alle auto's kijken.
Vervolgend een aantal keer op zondag een klein stukje met ze gelopen. Echt niet meer dan vijf minuten.
De afstand boeide ons niet. Wel de controle. Dus snel naar huis lopen was verboden (tip, loop gewoon je oprit voorbij). Iedere putdeksel was eng, ieder verkeersbord was eng, iedere auto, fietser... Noem maar op.

Alledrie gingen ze op een andere manier met hun angsten om. We hadden er 1 die bij het minste al aan het steigeren was, 1 die het continue op een lopen zette en 1 die dwars door je heen beukte als het eng was.

Ze zijn alledrie verkeersmak gemaakt zonder extreme worstelpartijen. We hebben ze in de thuissituatie een goede grondwerkbasis meegegeven. Ze moesten zich ook op de weg aan die, al bekende, regels houden. Duidelijk en consequent dus.
Als ze zich al aan het opwinden waren voordat we überhaupt de oprit afwaren, dan gingen we nog drie keer de oprit op en af.

We hebben dit alles gewoon gedaan met een simpel touwhalster en een leadrope. Geen extra opsommingen oid. Want geloof me, als ze hun kracht tegen je gebruiken dan ben je al te laat. En die krachten kan je niet stoppen op een bitje. Hooguit dat ze er even van schrikken en de volgende keer drie keer zo hard trekken.

(Oeps, beetje lang verhaal geworden. Iets met extreem enthousiast over de combi grondwerk en jonge paarden:))

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:12

Andor is vrij op zijn gemak in stal en wil aan elke stal even kennis gaan maken met het paard dat er in staat. Hij is echter nog niet op zijn gemak in de stalgangen en piste maar is zulke drukte natuurlijk niet gewend en op die schaal ook nooit gewend geweest. Ami was door de tralies van stal heen wel heel erg lief tegen hem terwijl hij tegen andere paarden erg zuur is en ik heb wel gevraagd om ze morgen direct samen te zetten. Geeft normaal bij beide geen problemen.

Ik wilde hem even wandelen in de binnenpiste maar dat werd een uitraaslongeersessie met passage, maffe, veel geblaas en staart op zijn rug.. Tjah, moest zijn ei even kwijt.

Buddy staat bij het Shetlander hengstje van mijn hoefsmid en dat was veel piepen, klauwen, meppen en steigeren maar niet om schade te maken er was geen haar gekrenkt op beide beestjes. De hengst wilde hem alleen dekken en daar was hij niet zo van gediend. Hij is gewend van zelf de dominante vervelende donder te zijn :D

Al bij al hebben ze het beide wel goed. Ik kijk het een weekje aan met Andor en beslis dan wat ik ga doen. Ik vrees alleen dat ik op deze stal een nog sensibele versie van mijn paard ga zien dan hij normaal al is en dan valt hij gewoon niet te rijden dus ik zie nog wel wat ik doe. Mijn hart breekt wel een beetje als ik mijn über sociale beestje achter de tralies zie staan terwijl me dat bij Ami helemaal niets doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:13

<3 heel lief van je caily. Ik was al gevlucht voor een paar dagen, maar moet er toch een keer doorheen, dus ben ik gister teruggekomen. En geen idee wat ik ga doen. Ben wel druk met alle opties aan het bekijken, maar dat is meer bezigheidstherapie, want zelfs al ben ik zo gek dat ik weer toe ga werken naar paarden ( wat voor misschien wel jaren financieel geen optie zal zijn) moet ik mijn ziekte, leeftijd en of ik wel weer opnieuw wil beginnen met een paard, allemaal in overweging nemen. Of ik stap helemaal uit de paardenwereld. Wat ook niet goed voelt, juist omdat mijn meissies mij altijd op de been hielden om voor ze te knokken en door te gaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:48

Er zijn best paarden gratis over te nemen voor een goed huis, Ojajoh. Geen paard waar je op kan rijden, misschien, maar ook die doen het als vitamine P. Ik was stiekem al voor je aan het rondkijken (sorry, is een tic van mij. Ook soort bezigheidstherapie... :o )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:49

-Namiro- schreef:
Fabster schreef:
Morgen clinic Bent Branderup. Zag dat Perinne ook mee doet. Die ken jij toch ook, Namiro? Ylvy Fros doet ook mee. Vind ik wel leuk.

Naam zegt mij helemaal niks Fabster?! :o

Dan was t Samy mss. Ik weet het niet meer.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:50

Welke omgeving woon je ohjajoh? Ik weet misschien wel iets voor je namelijk ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:03

bernedette gefeliciteerd! -:)

antheman jeetje, beterschap :(:)

sandra je moet het vlotter opbinden anders doet de pomp het niet, vlotter moet omhoog

abby bekijk het veulen en zijn karakter!
Blue komt ook uit een paasei merrie , als ik de verhalen mag geloven.
Verschillende trainers hebben het geprobeerd maar ze was heel wisselvallig, vandaag liet ze je toe op haar rug, volgende dag was ze totaal onhandelbaar.
Blue is bij mij gewoon een doodbraaf paard al merk ik wel dat hij naar paarden heel dominant is en dat zou hij misschien naar een ander baasje ook kunnen zijn , maar hier totaal geen probleem, heerlijk simpel paard <3

kvulden gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.
Mijn idee is dat het niet uitmaakt wat je probeert, als het maar helpt.
Ik gebruik bij Tika een touwhalster en geef haar gerust een tik met de lijn op haar neus als ze te hard wil.
Je kunt wel een apart halster gebruiken maar ook zo'n halster zal ergens op inwerken om effect te geven.
Ik weet niet of het nu zoveel vriendelijker is om druk op de neus of achter de oren te geven.