Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:11

MPR4 schreef:
Heeft iemand eigen foto's van een kast van Ruitersport Het Pakhuis?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar de foto's die geplaatst waren werken niet meer.

O, die heb ik!!
Bij mij ging het prima, de kast werd met een week of 3 keurig bezorgd.
Is geen superdik hout, maar keurig gemaakt.
Moest de plankjes nog een beetje verstevigen en ik heb de kast ook geverfd.
Edit: ik zie dat ik geen foto heb geplaatst, zal hem straks opzoeken.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:14

MPR4 schreef:
Heeft iemand eigen foto's van een kast van Ruitersport Het Pakhuis?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar de foto's die geplaatst waren werken niet meer.

Ik heb een kast van Het Pakhuis. Zoals je misschien al hebt gelezen vind ik de service echt slecht van hun. Maar de kast is verder wel prima.
Ik heb de kast wel aan de binnen- en buitenkant gebeitst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lideli

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:30

Hoe bewaren jullie dressuursingels?
Ik heb mijn springsingels aan een haak hangen maar met een dressuursingel vind ik dat niks :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:49

Misschien een domme vraag van een westernruiter :)
Maar wat is het verschil ?? (behalve de mindere lengte)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:49

DubbelDun schreef:
Misschien een domme vraag van een westernruiter :)
Maar wat is het verschil ?? (behalve de mindere lengte)

Bij mijn dressuursingels ligt de gesp op de singel zegmaar, bij springsingels is dat niet zo omdat de gesp op het zadel ligt. Die gespen kun je dus makkelijk over een spijker doen, terwijl je bij een dressuursingel dan snel het leer beschadigt.
(2 random linkjes van de EJ)
dressuur
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041
spring
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:09

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:36

lideli schreef:
Hoe bewaren jullie dressuursingels?
Ik heb mijn springsingels aan een haak hangen maar met een dressuursingel vind ik dat niks :')

Ik heb mijn singel op een korte buis (een kunststof poot gekocht bij de Hornbach) onder het zadel hangen zoals toevallig te zien is op de laatste foto boven jouw post.

Edit: linkje van de poot. https://www.hornbach.nl/shop/Tafelpoot- ... tikel.html
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 01-07-20 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:52

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:24

Ik heb ze gewoon over m'n zadel hangen, bij het zadel waar hij bij hoort. Wel even een hoesje erom doen en schoon weghangen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:14

Afbeelding

Jaaaaa ik kan ook eindelijk een foto plaatsen in dit topic, na steeds wat mee te lezen en af en toe een vraag te stellen. Alles is gemaakt van ‘afval’ hout. Afdekplaten die niet hoog genoeg zijn, gewoon een nieuw stuk gepakt en een stuk er boven op gemaakt met balken die in elkaar vallen. Het word mooi! Tot nu toe alleen een doosje schroeven aan kosten in de kast. Heb al wel mooie zwarte scharnieren gehaald en zwart slot. Denk dat mij kast totaal 40 euro kost straks! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:10

Leuk project :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:21

Wat een prachtige zadelkasten hier! Hebben jullie ook eens ervaren dat jullie een zadelkast moesten delen? Hoe was dat? Heeft iemand nog tips en tricks?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:17

Faya__ schreef:
Ik heb ze gewoon over m'n zadel hangen, bij het zadel waar hij bij hoort. Wel even een hoesje erom doen en schoon weghangen.

De mijne gaan ook over het zadel. Het zadel gaat onder z'n zadelhoes en de singel er los bovenop.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:37

Bralindy schreef:
Wat een prachtige zadelkasten hier! Hebben jullie ook eens ervaren dat jullie een zadelkast moesten delen? Hoe was dat? Heeft iemand nog tips en tricks?

Tenzij het een gezinslid of familielid betreft, zou ik toch pertinent weigeren.
Ik heb dure spullen en heb geen behoefte aan dat gezeur met een stalgenoot of die sus of zo van mij gezien heeft, of dat er daadwerkelijk spullen gebruikt worden zonder te vragen. Stel de ander sluit de kast niet goed af en jouw (dure) zadel wordt gejat. Nee, zou echt niets voor mij zijn.

Op deze stal heeft alleen mij bijrijder mijn code, op de vorige stal was er een leaser die haar cap in mijn kast bewaarde, maar dan gaat het wel om mensen die ik vertrouw en die niet zomaar zonder te vragen wat zouden pakken of gebruiken.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:48

Ik heb wel eens een kast gedeeld met een stalgenoot, maar dat was omdat we beiden al een kast hadden en toendertijd veel spullen van elkaar gebruikten of zelfs deelden(samen gekocht, of afspraken over gemaakt). Toen hebben we samen nog een kast genomen waar we dan gedeelde spullen in hadden liggen.
Uiteindelijk merkte ik dat er steeds minder vaak gebruik van maakte dus toen ben ik ermee gestopt. Mede ook doordat stalgenoot en ik niet meer zo goed door 1 deur konden dus uiteindelijk werkte het niet zo geweldig voor mij haha.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:43

Ik heb vroeger wel eens gedeeld met een stalgenoot. Toen haar paard inclusief toebehoren onverwachts verkocht werd waren er ook ineens spullen van mij weg... ging maar om leervet etc en was toen jaar of 12 maar blij was ik niet.
Er komt straks wel een nieuwe kast voor mijn paard en pony dus ik deel hem dan met de 2 meisjes die hem leasen maar dat vind ik niet erg. Grote kans ook dat de cap en laarzen van een andere stalgenoot er bij komen maar haar vertrouw ik genoeg. Sterker nog, op dit moment is mijn kast altijd open. Al gaat de nieuwe kast straks wel op slot omdat er binnenkort ook nieuwe stalgenoten komen en er gewoon veel meer waarde in die kast gaat zitten.

Ik zou een kast alleen delen als je diegene 100% vertrouwd

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:01

Ik ben vanplan nieuwe zadelkasten te bouwen voor pensionklanten. De grootte heb ik op 2.60 hoog, 1m breed en 70cm diep. De bovenste ruimte is bedoeld voor spullen die weinig gebruikt worden. Met een trapje die hier al aanwezig is prima te bereiken. Hoe zouden jullie als pensionklant de indeling van zo'n kast het liefst zien?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:10

Je kan de inhoud ook aan de pensionklanten over laten. Dat had ik op een vorige stal ook. Zadelsteunen en haken enz, moest je dan zelf aanbrengen. Dan kan ieder voor zichzelf bepalen wat fijn werkt.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:14

Rena100 schreef:
Je kan de inhoud ook aan de pensionklanten over laten. Dat had ik op een vorige stal ook. Zadelsteunen en haken enz, moest je dan zelf aanbrengen. Dan kan ieder voor zichzelf bepalen wat fijn werkt.

Die vrijheid hebben ze nu ook, maar ik wil graag voor iedere kast wel een standaard indeling kwa planken. Ben benieuwd hoeveel plankjes et evt hoeveel tussenruimte in de hoogte voor evt. laarzen en of dekjes neer te zetten te hangen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:19

Die van ons zijn ongeveer net zo breed en diep, alleen minder hoog. Twee planken bovenaan, vind ik zelf wel heel fijn. Ik heb een dubbele zadeldrager en nog een losse stang, handig voor extra singels, borsttuig, longeer singel etc. Maar als ze dat zelf kunnen indelen helemaal prima natuurlijk.
De planken zijn minder diep dan de kast zelf, dus kan er nog wat aan hangen of aan de deur. In mijn geval een beschermer tas. Tussen het kozijn en de planken hangen dan hoofdstel hangers. Ik ben zelf erg blij met de ruime kast en zoals je ziet altijd nog genoeg 'zooi'. Dekens heb ik in een aparte deken kist maar als de kast zo hoog is kunnen die ook makkelijk op de bovenste plank.

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:26

Zo'n indeling als Capriootje heeft, heeft mijn kast ook. Die is wel smaller en lager dan de afmetingen die jij noemt, Wendely. Ook heb ik hoofdstelhangers aan de deur. Ik vind het verschrikkelijk om haken naast mijn zadel te hebben, want als je daar spullen hangt zit het in de weg met het zadel erin/eruit doen en ik ben bang dat ik dan mijn zadel aan de haken beschadig. We hebben aan de buitenzijde van de kast 1 stang hangen om het dekje dat je gebruikt hebt aan te drogen.

Ik heb wel nog een extra plank onder mijn zadel (ik heb maar 1 zadelsteun in de kast) waar ik zeer op gesteld ben. Dan kan in het vak bij mijn zadel ook mijn laarzen en poetskist staan. In het onderste vak(/op de bodem) staat dan nog een mand met beenbeschermers. Heel vaak zie je dat je anders veel loze ruimte hebt onder het zadel als je daar geen plank meer hebt. Spullen opstapelen vind ik vervelend, want je hebt altijd net het onderste nodig :+

Gemak dient de mens, daarom hebben veel van mijn bakken waar ik spullen in bewaar geen deksels e.d. Dan ligt alles super makkelijk voor het grijpen en leg je het ook makkelijker terug. Als ik eerst 2 bakken van elkaar moet halen en dan nog deksels eraf dan ben ik altijd geneigd het dan maar ergens bovenop te leggen en is het uiteindelijk een grote zooi.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 09-07-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:29

Ik heb de vraag al eerder gesteld maar helaas geen reactie gehad. Mijn kast word 1.22 breed (gekke maat maar zo was de plaat)

Er komt een tussen schot in, zodat aan de ene kant zadel en laarzen kan. En aan de andere kant planken. Hoe breed moet het stuk voor het zadel zijn?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:38

kusvoorjou schreef:
Ik heb de vraag al eerder gesteld maar helaas geen reactie gehad. Mijn kast word 1.22 breed (gekke maat maar zo was de plaat)

Er komt een tussen schot in, zodat aan de ene kant zadel en laarzen kan. En aan de andere kant planken. Hoe breed moet het stuk voor het zadel zijn?

65 cm zou ik aanhouden. Het ligt aan het kopijzer, heb je een smal kopijzer er in dan red je 60 ook makkelijk. Ik heb 65 aangehouden, omdat ik een wijd kopijzer in mijn zadel heb en er naast nog wel wat wil kunnen ophangen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:54

@mavantos, er komt ook direct een aparte droogkamer a 3.5 x 3m voor dekens, dekjes, peesbeschermers e.d. Dus een rekje voor aan de kastdeur zal niet nodig zijn.

kusvoorjou schreef:

Ik heb dat stuk op 60cm nu en dat past prima. Breed dressuur zadel met dikke vaste kniewrongen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:56

@Wendely ik zou eerst uitgaan van het zadel, die heb ik zelf het liefst op ongeveer 1 meter hoog. En dan een stang uiteraard, niet die zadeldragers die je kussens beschadigen :| je hebt in de breedte prima plek dus ik zou de zadelsteun naar links of naar rechts hangen, en dan aan de andere zijkant de haken voor hoofdstellen etc. Bovenin inderdaad planken en onderin ook nog eentje?. zelf zou ik dan mn laarzen in het grote vak onder mn zadel zetten.
bezuinig vooral niet op haken. Ik had voor hoofdstel, hulpteugel, longeersingel, longeerlijn, reservehalster&lijn zo een haak of 6 vol.

oh en qua kast sluiting zou ik dus voor cijferslotjes gaan ipv sleutelslotjes waar jij de reservesleutel van moet bijhouden en drama pff was altijd het eerste wat ik verving op een pensionstalling

LAatste tip is om per kastje naar de lichtinval te kijken, en hoe de deur open draait. Misschien dat ze dan net spiegelbeeld ingedeeld moeten worden omdat je anders je hoofdstel niet ziet, of de deur voor de lamp zit. Als je begrijp wat ik bedoel?