Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:10

Granu, dus als een paard van Strovan strokorrels eet, dan komt er een groter volume vrij waardoor het risico op verstopping groter is? Mijn paard eet namelijk korrel, paar happen maar en dat is tot nu toe (met Zeolite) goed gegaan, dus ik laat het nu maar zo. Als Strovan natuurlijk meer opzwelt, dan zou het gevaarlijk kunnen worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:25

Hhmm dan zou ik ook niet zo blij zijn met de strovan korrels, want die worden bij die van mij heel fanatiek gegeten. :\

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:16

Gini schreef:
Granu, dus als een paard van Strovan strokorrels eet, dan komt er een groter volume vrij waardoor het risico op verstopping groter is? Mijn paard eet namelijk korrel, paar happen maar en dat is tot nu toe (met Zeolite) goed gegaan, dus ik laat het nu maar zo. Als Strovan natuurlijk meer opzwelt, dan zou het gevaarlijk kunnen worden.

Gini, we spreken over strooisel.
Strokorrels worden nat, vallen open, bij het drogen zwelt de massa sterk op.
Een goed strooisel geeft een dik, droog bed met veel volume.

Als je de strokorrel nat maakt en nat houdt is dit een natte, compacte massa.
Dit is voor alle strokorrels zo.

Ik heb geen weet van problemen met dieren die strokorrel eten en gezondheidsproblemen krijgen, ook in dit forum heb ik nog niets gezien hieromtrent.

Je kan ook afvragen waarom het dier strokorrel eet, uit verveling, uit honger,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:24

Sommige dieren eten altijd...net als mensen...

Als ze veel eten en weing drinken kan dat net zoveel kwaad als met elk strooisel......logisch...
Alles op voorhand natmaken, heeft dat zin?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:27

Citaat:
Granu: Als je de strokorrel nat maakt en nat houdt is dit een natte, compacte massa.

Ik zou niet graag een natte compacte massa in mijn stallen willen hebben :(

Liever heb ik droge stallen met een lekkere bodem waarin heerlijk kan worden gelegen door de paarden;
dit alles uiteraard voor een leuke prijs ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:28

]
Citaat:

Liever heb ik droge stallen met een lekkere bodem waarin heerlijk kan worden gelegen door de paarden;
dit alles uiteraard voor een leuke prijs ;)

Helemaal mee eens....en belangrijker : mijn paard is het er ook mee eens....die ligt iedere avond heerlijk languit te ronken in zijn box..op de Zeolite ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:23

granu schreef:
Je kan ook afvragen waarom het dier strokorrel eet, uit verveling, uit honger,...

Van nieuw, vers strooisel wordt vaak wel gegeten hoor. Het zijn allemaal plantaardige producten die -zeker vers uit de zak- zeer sterk ruiken. Dan moet je al een zeer gedisciplineerd paard hebben wil die er niet van eten. Ik heb het trouwens niet over gestructureerd heel de stal leeg eten, maar gewoon een vijftal happen. Mijn paard doet dit bij stro, vlas, strokorrel en zelfs houtvezel. Gewoon even proeven.

Mijn strokorrel is juist superdroog. Het trekt zelfs het vocht van de hoeven van mijn paard en dat vind is zeer handig wanneer je paard op leemgrond staat.
Russel, ik maak het wel een beetje nat. Zodat de brokken toch al grotendeels uit elkaar vallen. Het ging in tegen mijn gevoel, een stal met opzet nat maken, maar echt waar, het droogt meteen op. Het absorptievermogen van strokorrel in het algemeen is zeer groot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:56

russel schreef:
Sommige dieren eten altijd...net als mensen...

Helaas dus zo'n gevalletje staan. 8)7

Maar heb de oplossing en dit word dus hakseld stro en geen strokorrel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:07

Gehakseld stro gebruikt, was geen succes, nog sneller nat dan vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:10

diana1 schreef:
Citaat:
Granu: Als je de strokorrel nat maakt en nat houdt is dit een natte, compacte massa.

Wat is het nut van een natte compacte massa? Als we juist onze paarden droog willen laten slapen?

Het liefst elke dag een berg droge massa, zou het liefst elke dag kniehoog opstrooien met stro....maar ja dan heb ik een mesthoop hoger dan mijn huis...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:59

Gisteren is mijn eerste pallet Strovan binnengekomen, toch maar voor dit merk gekozen.
Ik heb in beide boxen, 3 x 3, 2 zakken gegooid. Er zat nog vlas in. Hoe lang duurt het voordat het gaat opzetten?
Ik heb nu de neiging er bij te gaan gooien maar als ik het zo lees kan ik beter even afwachten toch?
Ze staan alleen 's nachts op stal.
Ik zag wel dat het veel fijner is dan het vlas, het ligt ook vlakker.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:01

diana1 schreef:
Citaat:

;)

Diana, misschien had je niet bemerkt dat het ging over eten van strokorrel.
Dan komen de korrels in de maag, en daar drogen ze niet, en vormen een compacte massa.

Zelfs korrels met een leuke prijs zullen niet drogen in de maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:11

Dat was niet duidelijk uit je bericht, ik las het ook als dat het bij natmaken een natte massa wordt en dat het natmaken juist is om te zorgen dat zw geen korrel meer hebben om te eten.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:45

russel schreef:
Dat was niet duidelijk uit je bericht, ik las het ook als dat het bij natmaken een natte massa wordt en dat het natmaken juist is om te zorgen dat zw geen korrel meer hebben om te eten.

sorry dat het onduidelijk was

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:11

Oké, ik heb ook onlangs informatie aangevraagd. Moet eerlijk zeggen dat ik toch wel even flink schrok van het prijsverschil Zeolite-Strovan.
Ik ben echter wel benieuwd of er echt zó veel verschil tussen zit in kwaliteit.

Twijfel nu of ik van beide een pallet zal bestellen of eerst losse zakken ga halen.
Enige nadeel van 2 pallets tegelijk is dat ik het nog nooit eerder heb gebruikt en dus niet weet of het zal bevallen.

Bonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:18

Gister eerste start met strokorrels gemaakt. Heb eerst jaren met stro in de stal gewerkt. 1 paard eet heel veel stro, een tijd op rubber matten alleen gehad maar dit vond ik niet echt prettig voor de paarden.
Strokorrels in de twee stallen verdeeld. Omdat het de eerste keer was ook water er over heen gespoten zodat de paarden het niet als brokjes zouden zien. Het droogde verbazend snel! na half uur al mooie kurkdroge zachte laag. Paarden in de stal gezet, ze waren wat verbaasd en nieuwsgierig. paar hapjes er van genomen maar daarna lekker aan het hooi gegeten. Vol spanning vanmorgen naar de stal...aangenaam verrast! De drollen kon ik erg gemakkelijk verwijderen, het waren een soort 'gepaneerde'keutels. de plasvlek even doorgeharkt en daar was daarna niets meer van te zien. De korrels waren allemaal mooi uitelkaar gevallen in een zachte droge dikke laag. De paarden zelf zagen er ook bijzonder schoon uit, ze hadden weer lekker gelegen in de stal ( met de matten alleen deden ze dat niet zoveel). de geur in de stal was beter dan ooit! Heb 1 ruin en 1 hengst en de heren stonken voorheen nogal eens. Nu een hele fijne strogeur.Ben benieuwd naar het verdere verloop.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:51

Hier even een vraagje aan zowel zeolite als strovan. Ik heb een pony met een mijten allergie, in stro zitten mijten maar hoe is dit met jullie produkt? Wordt het op een bepaalde temperatuur en tijd verhit om tot brokjes geperst te worden.
Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is het vochtig maken en dan toch een potsysteem maken werkt dit geen schimmel in de hand?

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:46

jobamara schreef:
Hier even een vraagje aan zowel zeolite als strovan. Ik heb een pony met een mijten allergie, in stro zitten mijten maar hoe is dit met jullie produkt? Wordt het op een bepaalde temperatuur en tijd verhit om tot brokjes geperst te worden.
Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is het vochtig maken en dan toch een potsysteem maken werkt dit geen schimmel in de hand?

Beste Jobamara,

strokorrels worden onder grote druk en hoge temperatuur geperst zodat al het ongedierte wat er in het stro zou kunnen zitten geen schade meer aan kan aanrichten.
Persoonlijk lijkt me een potstal voor de hygiene niet bevordelijk, daar er inderdaad een kans bestaat dat er schimmelvorming op kan treden bij elk soort stalstrooisel en dit kan van negatieve invloed zijn en nadelige gevolgen hebben voor een paard.

Nu leveren wij als strokorrelleverancier een product om schimmelvorming tegen te gaan, en wel een 100% natuurlijk kleimineraal Clinoptolilite wat wij op de markt brengen onder de naam ZeoHorse stable.
Dit product neemt schimmels op als ook schadelijke bacterien en amoniacgeurtjes die niet bevordelijk zijn voor de luchtwegen van uw paard.
Tevens bij gebruik heeft u in de zomer weinig tot geen vliegen in uw stal, dit is een weldaad voor uw paard.
Een ander product uit ons assortiment (ZeoHorseFeed) kan misschien het allergieprobleem van uw paard verlicht/oplossen.
Ik hoop dat ik uw vraag afdoende heb beantwoordt.

Met vriendelijke groet

Hans van Embden
Zeolite Products

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:58

Doet me er net aan denken dat we die mineralen en dat poedersupplement van Zeolite ook nog ergens hebben liggen. Ow ja, en ook die dingen die je in het water gooit zodat het niet groen wordt. We hebben toen flink inkoopjes gedaan blijkbaar. :o Krijgen we nu geen korting? :D

Jobamara, een potstal vind ik sowieso een uitmestsysteem dat ik nooit zou toepassen, eender welk strooisel. Bij strokorrel zou ik het ook enorm zonde vinden. Het uitmesten duurt echt maar 10 minuten. Wanneer de plasplek echt verzadigd is kan je die er ook zo gewoon uitscheppen. De plasplek blijft altijd heel lokaal. Strokorrel is juist ideaal om altijd een droge stal te hebben, bij een potstal staat je paard toch altijd op 30cm vuiligheid.

Bonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:30

inderdaad Jobomara, het is GEEN potstalsysteem. Het natmaken van de korrels doe je echt alleen de allereerste keer dat je het gaat gebruiken. (ook alleen de toplaag). dit zodat de paarden het niet herkennen als brokjes om te eten. het is na een uurtje al kurkdroog. Daarna niet meer natmaken, alleen zoals Gini schrijft, op een gegeven moment de verzadigde plek eruit halen en dan een zak nieuwe korrels mengen met het droge restant en dan weer verder.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:14

Bonk schreef:
Het natmaken van de korrels doe je echt alleen de allereerste keer dat je het gaat gebruiken. (ook alleen de toplaag). dit zodat de paarden het niet herkennen als brokjes om te eten. het is na een uurtje al kurkdroog. Daarna niet meer natmaken, alleen zoals Gini schrijft, op een gegeven moment de verzadigde plek eruit halen en dan een zak nieuwe korrels mengen met het droge restant en dan weer verder.

Dit werkt dus niet bij alle paarden; de "alleseters" zullen de korrels toch opzoeken en dus kun je niet volstaan met alléén het nat maken van de bovenlaag. Alles wordt uiteindelijk toch met elkaar vermengd doordat de paarden in de stal lopen/rollen etc.

De onderste korrels komen boven.
Daarom is het handig om de korrels nat te maken (en vervolgens te laten drogen) voordat ze in de stal worden gegooid.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:58

Alvast allemaal bedankt voor de reacties. Het is altijd een super schone pony geweest op stal, ik denk dat hierin het gevaar heeft gezeten. Op stro iedere dag 3 x per dag mestballen verwijderd en 3 x in de week de natte plekken en in de zomeriedere dag. Maar dan bleef het schone stro in stal. Sinds er een mijten allergie is vastgesteld heb ikhem op Plospan Xl staan maar ik merk dat het het beste is om eigenlijk iedere dag alles te vervangen voor nieuw we hebben gelukkig meerdere paarden waardoor ik een doorschuif systeem heb gemaakt maar iedere dag 3 nieuwe balen XL is toch wel duur en arbeidsintensief. Heb nu rubberen matten liggen met op zijn plasplaats plospan XL die ik iedere dag verwijder en hier weer 2 grote emmers nieuw XL strooi.
Nu ben ik dus eigenlijk voor de andere paarden op zoek naar een eventueel andere bodem waar ik eventueel wat stro wat gestoomdis met een hooistomer bijvoer om wat te knabbelen te hebben.
Ik ga zeker al de produkten van zeolite eens bekijken en laat hier nog even weten wat het geworden is en of het bevalt.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:45

jobamara schreef:

Wat Strovan betreft, wij werken enkel met tarwestro uit geselecteerde gebieden en welke in loodsen wordt gestapeld.
Bij ons geen stro dat buiten in grote mijten wordt gestapeld.
Hierdoor starten we met gezond stro.
Bij het persen worden hoge temperaturen bereikt welke de aanwezige schimmels en ziektes vernietigen.

Wat het vochtig maken betreft, we raden aan een 10 tal liter bij de eerste instrooi, en dit om het proces van openvallen/zwellen te starten. Bij het drogen wordt een mooi los bed gevormd.

Wij raden aan om de mestballen dagelijks uit te halen, en de natte plakken over de droge korrels te spreiden. De droge korrels zullen vocht opnemen, zwellen enz.
Bij het uitscheppen van de mest wordt het bed goed verlucht.

In een potstal blijft de mest in het bed, met strokorrel wordt de mest eruitgeschept.

Er is dus minder aanleiding tot schimmelvorming bij strokorrel.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:27

Dagelijks de mestballen eruit halen is helemaal oké, maar de natte plakken over de droge korrels scheppen lijkt mij niet fijn. De natte plakken haal ik er ook uit, dit hoeft bij mijn paarden niet eens dagelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:37

Wie is nu dan strovan weer? Strovan is toch een bokker, imker?

Natte plekken stinken bij mij en als ik die losstrek en bovenop gooi, stinkt de stal, natte plekken bedek ik met schoon stalbedekking en als zo een plek dik wordt schep ik die tot op beton leeg.