[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:18

pol013 schreef:
Maartje_M schreef:
Lostrekken en een paar keer slepen doet vaak wel goed voor het mulle. Nadeel: het zit ook wel sneller weer dicht :+

Dat dus }:0
Ik had gerekend op een heel natte winter. En dus alles open getrokken. Wordt het niet zo'n kletsnatte winter en zijn de 2 hoeken achterin weer snel te mul :') Heb ik zelfs de sproeier al opgehad afgelopen weken.
Nu sleep ik dus bijna iedere week....altijd wat.....

NIET een kletsnatte winter???
Ik vind de winter echt welk kletsnat.....
Keren van de track heeft bij ons niet geholpen, kwam niet goed genoeg zand naar boven helaas en dit is direct weer dicht gaan zitten en dus wéér blubber. Zelfs ondanks drainage
Kan wel janken. Ze kunnen droog in de paddock hoor en hebben ook heuvel en pleintje en schuilstal maar ze lopen nu niet graag.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:37

Hier hetzelfde, echt vrij lang vrij goed gehouden maar deze laatste weken? Zo veel neerslag heb ik nog niet veel winters / jaren meegemaakt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:43

Hier is het ook niet meer leuk. Het eerste stuk van de paddock is het ergste, maar daar moeten ze dus wel steeds door om bij stal te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:50

Jep. Zelfs onze gekeerde stukken kunnen dit niet aan. Wij gaan dus open trekken zodra het droog is en zand bij storten en desnoods jaarlijks herhalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:53

Robijntjah schreef:
Jep. Zelfs onze gekeerde stukken kunnen dit niet aan. Wij gaan dus open trekken zodra het droog is en zand bij storten en desnoods jaarlijks herhalen.

Hier hetzelfde plan :j

Maartje_M schreef:
Hier is het ook niet meer leuk. Het eerste stuk van de paddock is het ergste, maar daar moeten ze dus wel steeds door om bij stal te komen

En hier hetzelfde probleem :\
De stukken waar ze het meeste lopen zijn het slechtst. Logisch op zich, dat is gewoon enorm verdicht.
Vandaag weer een droge dag gelukkig. Maar de komende dagen worden weer nat. Ik ben er zó klaar mee. Het is echt niet leuk om zo paarden te houden, met dat geploeter door het drijfzand.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:59

wij gaan een pad aan matten leggen als het droog is, om in ieder geval altijd een goede doorgang van voor naar achter te hebben. Grondwaterstand is hier gewoon mega hoog, dus we zijn een beetje bang dat dure werkzaamheden en duur zand het niet op gaan lossen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:11

Onze 4 weken geleden gekeerde track kan wel wat water gebruiken. We hebben 1 deel waar puin onder ligt, daar komen kleine plasjes in de hoefafdrukken. De rest van de track is kurkdroog. Maar het is inderdaad een hele natte winter, bleh. En die wind vind ik nog veel irritanter. Maar hé, de paarden staan droog op 1800 m2 track. Dus ik mag niet klagen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:14

Maartje_M schreef:
wij gaan een pad aan matten leggen als het droog is, om in ieder geval altijd een goede doorgang van voor naar achter te hebben. Grondwaterstand is hier gewoon mega hoog, dus we zijn een beetje bang dat dure werkzaamheden en duur zand het niet op gaan lossen

Dat gaan wij doen met de varkensroosters inderdaad :j
De track zelf houdt zich gelukkig wel goed. Is wel vastgeklonken, zeker na de overstroming. Maar ik verwacht dat dat met lostrekken wel goed komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:06

Het is hier echt droger dan normaal. We hebben wel eens periodes met plassen in de wei. In de 8 jaar dat we hier zitten bijna elke winter wel eens een dag of 2-3 gehad. Maar dit jaar nog niet voorgekomen. Ook niet de ochtend na die 24h durende plensbui. Dat betekend dat het grondwater nog diep genoeg zit. Het kan heel snel weer weg trekken.
En dan zit ik niet eens op hoge zandgrond. Gewoon zand.

Die wind ben ik ook echt he-le-maal beu

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:10

Tel je zegeningen en geniet er van. Alleen maar super fijn!
De wind heb ik hier wat minder last van gelukkig. Het waait wel stevig, maar niet de stormen die ik elders lees. En dan liever deze wind dan regen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:15

Met wind waait het tenminste nog een beetje droog _O-

Wij begonnen vorig jaar natuurlijk al met die extreme neerslag in limburg. En we hebben niet vaak dagen van meer dan 30 mm per dag achter elkaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:27

Hahahaha, ja dat ook :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:37

Hier vind ik het ook erg meevallen qua hoe nat deze winter (als geheel) is. Vorig jaar was echt veel natter. Niet gezegd dat ik de regen en nattigheid ook niet zat ben :+

Die harde wind zorgt er wel voor dat alles vanochtend al weer droog was gewaaid :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:50

ik vind die wind ook prima zonder regen. Lekker zonnetje erbij en alles droogt haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:00

Jullie zitten duidelijk in een ander deel van het land :+

Zag toevallig net overstroomde sloten. Die heb ik vorig jaar niet gezien.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:03

Hier eigenlijk nog elke dag heel blij met de gekeerde track. Geen plassen, niet te mul en het zand droogt ook snel. Denk dat we hem elke zomer even los trekken met de cultivator. Hebben 'n maar 1 stukje track nat omdat dat oorspronkelijk de uitloop vd nieuwe stal zou worden, dus dat zou dan dit jaar veranderd worden. Uitloop gaat er echter anders uit zien, dus dat stukje laten we ook nog keren dit voorjaar. Ook de varkensroosters doen goed hun werk, alhoewel het water daar soms wat later erover doet om weg te zakken, omdat de grond eronder wat dichter is.
Binnenkort een plan maken voor meer beplanting en paardvriendelijke struiken, plantjes en kruiden *\o/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:06

Ik zit weer zuidelijker maar moet zeggen dat het hier nog meevalt, de paddock is op een paar plekken natter maar de rijbak is kurkdroog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:07

Robijntjah schreef:
Jullie zitten duidelijk in een ander deel van het land :+

Zag toevallig net overstroomde sloten. Die heb ik vorig jaar niet gezien.

Zoiets? :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:25

Daihyo: hoe diep zit bij jou het grondwater.? Dit is anders dan het slootwaterpeil. Als er voldoende hoogte verschil is met het maaiveld, dan kan je misschien daar iets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:26

Hahahaha nee gelukkig niet! onze paddock waar we 2 jaar terug wit zand op hebben gebracht droogt nog altijd wel het beste dus dat bied perspectief :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:38

nikkel schreef:
Daihyo: hoe diep zit bij jou het grondwater.? Dit is anders dan het slootwaterpeil. Als er voldoende hoogte verschil is met het maaiveld, dan kan je misschien daar iets mee.

Geen idee. Dit was die dichte duiker 1,5 week terug.
Die overigens nu gewoon open staat, want ik zie het water stromen *\o/*

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:19

Fijn dat het water nu wel weg loopt Daihyo! Wat een ellende was dat :oo

Zo ligt het slechte stukje track er nu bij. Hier loopt het ook af dus onder ligt eigenlijk al het water. Rechts het hoekje wat je net niet meer op de foto ziet komt de poel waar ook de regenafvoer van de nieuwe stal naartoe gaat
Afbeelding
En zo ligt de rest erbij
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:55

Oh maar die rest is wel heel netjes!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:15

Maartje_M schreef:
Hier ook 140 boven de grond. De grootste hier is 160 en blijft daar keurig achter

Welkom elegance, mooie plek! Heb jij je rubber matten gewoon zo ‘los’ liggen? Blijft dat goed liggen of gaan ze toch aan de wandel?

Dankjewel! Ze liggen hier los, maar bij de buitenste rij hebben we wat zand op gegooid zodat het beter blijft liggen en tot nu toe werkt dat aardig.

Jeetje wat een water Daihyo! :wow: het is hier ook echt een heel nat jaar, op onze weilanden staan nu regelmatig enorme plassen, dat hebben we vorig jaar niet 1 keer gehad..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:17

Ik heb dus echt een kletsnatte winter. Zoveel water heb ik de afgelopen 4 jaar niet meer gehad. Echt ruk en de grond is zo verzadigd dat het amper wegtrekt. De sloten staan hoog dus voeren ook weinig af.