Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:03

xXutopiaXx schreef:
Als jullie zoveel uit de grond halen, ga ik toch twijfelen of ik hier niet iets over het hoofd zie :=

Ik wist eerst niet hoe de variant zonder bloem er uit zag. Maar bii ons staat het ook in de berm dus dat helpt niet. Maar als ik klaar ben met de weide ga ik de berm doen want al die zaadjes komen in de wei.

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:08

Verstandig inderdaad ja, wij hebben ook een hoop onkruid uit de berm geplukt, uit voorzorg dat 't de wei in waait :P Maar JKK moet ik nog maar 's goed naar op jacht :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:11

@rover: is die bacterie ook een zoönose ??
@maartje: dat is flink wat JKK. Hopelijk ga je het winnen !!

Met Missy lijkt het iets beter te gaan. Ze loopt nog wel heel voorzichtig, maar niet meer zó beroerd als gister. Hoefzweer heb ik niet vast kunnen stellen; geen extreme hartslag in de kootholte of reactie bij indrukken zool. Verder ook niets kunnen merken aan drukken in spieren of verdikkingen. Ik hou ze vandaag nog maar wel even met een draadje er tussen, want humorischtische akties van de bonte kan ze nu zeker nog niet aan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:13

Ik heb de indruk dat het hier ook veel meer JKK is dan andere jaren. Misschien met de droogte van vorig jaar dat ze goed zaad hebben kunnen zetten + best wat kale plekken in de grasmat, ook door de warmte/kort gegraasd. JKK heeft die open plekken nodig om te kiemen.

@Dubbeldun: fijn dat Missy alweer wat beter gaat :) zijn toch zorgenkindjes he zo'n oudjes. Met mijn 27 jarige was er op het einde ook om de haverklap wat aan de hand, meestal dingen die zichzelf wel oplosten maar je maakt je toch elke keer zo'n zorgen..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:20

Mooi dat je ze nog even gescheiden kan houden DD, dat ze ff wat meer bij kan komen.. :)

Misschien dat we hier dan niet zoveel JKK hebben, omdat we de wei waar vorig jaar enkele plantjes stonden, opnieuw hebben ingezaaid. Áls ik een plantje vind, staat ie in de tuin _O- Waar ik overigens wel he-le-maal gestoord van word, is die fijnstraal :') Die komt echt uit élk kiertje wat ie kan vinden _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:21

Hier staat het ook in de voortuin, maar het krijgt nooit de kans om hoger te worden dan 4 cm :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:14

Gelukkig heb ik het hier niet staan. wel vingerhoedskruid en iets kruipens. vogelpoot meen ik dat dat heette

net voor de extreme hitte beide stallen uitgemest, heb een vrije ochtend. Vind ik altijd zo`n heerlijk voldaan gevoel, 2 schone stallen ( voor even) en de paarden zijn ook blij want dat betekend extra op het gras staan ( normaal paddock en rijbak maar de wei is te klein om ze er de hele dag op te zetten)

Hier is de wijkagent bij de buurman geweest na 6 mislukte pogingen om hem aan te treffen. Hij wilde via de gemeente de rupsen laten weghalen maar zoals ik al zei doen die dat niet bij particulieren en torn heb ik advies gevraagd aan een wijkagent. Die gaf aan dat hij verplichtingen had en wij een rechtzaak konden beginnen als hij er niks aan deed. Ik heb erna ook nog met de buurman zelf gesproken en hij gaat er dit jaar niks meer aan doen. Nesten zaten te hoog en hij heeft hoogtevrees en een bedrijf inschakelen wil hij niet. Hij wil volgend jaar met ons en de andere buren folie om de stammen plaatsen. Enige wat ik nu volgens de wijkagent kon doen is een zaak starten bij de rechter, dat gaat mij echter te ver

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:23

Wat doet folie om een stam ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:24

Wordt hier op veel plekken gedaan, die voorkomt dat die beesten omhoog kruipen. Geen idee of het werkt maar ik ben al blij dat hij in elk geval iets wil gaan doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:25

Op google kun je terug vinden dat het niets helpt. Ze gebruiken het zelfs als dankbaar aanhechtingspunt voor een nest.
Wat wél helpt is een 'kruipzak'. Die zijn hier helaas nog niet te koop, maar je kunt ze wel zelf maken.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:26

Maartje1990 schreef:
Het is natuurlijk een 2 jarige plant, wellicht zaten de bloemen er nog niet op em viel het niet op? Ik kan je overigens die ragfork van paardnatuurlijk wel aanraden.

Hier 2 volle containers en 4 vuilniszakken jkk verder en nóg niet klaar. Dus ik ga zo nogmaals het moet voor morgen weg zijn.

Probleem is meer dat ik 2 enkele planten zonder bloem inderdaad had weggehaald en de hele wei had gecheckt (stond niks meer) maar vervolgens staan de paarden daar al enkele weken niet meer, denk misschien toch al 6 weken niet meer....en de wei ligt niet direct aan huis (10 min ervandaan lopend) en ben er eigelijk niet meer geweest haha.... dus eigen schuld, dit weekend maar effe alles weghalen. Ik dacht oke weinig dit jaar, en meer komt er niet....geen idee waarom ik niet bedacht had dat het wat later zou komen dit jaar :P. Ze komen er voorlopig niet op, eerst een ander weiland afgrazen de komende 8 weken, is een wei met veel zon en weinig schaduw dus daar komen ze meestal alleen in voorjaar en najaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 10:27

DubbelDun schreef:
Wat doet folie om een stam ??

Helemaal niks. Schijnveiligheid. Die voorkomen dat nesten op de grond in die boom naar boven kunnen kruipen maar dan gaan ze naar een andere boom. Nesten hoger in de boom ontwikkelen zich nog steeds.

Dan werkt het beter om vogels aangezien trekken
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 25-06-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:29

DubbelDun schreef:
Op google kun je terug vinden dat het niets helpt. Ze gebruiken het zelfs als dankbaar aanhechtingspunt voor een nest.
Wat wél helpt is een 'kruipzak'. Die zijn hier helaas nog niet te koop, maar je kunt ze wel zelf maken.

Maar dat is juist het doel, dat ze daar een nest maken zodat je niet op 10 meter hoogte een nest weg hoeft te halen maar op een makkelijkere hoogte. of dat ze naar andere bomen gaan, prima want die zijn van de gemeente en die bestrijden ze
Ook komen er meer nestkastjes te hangen. Die bomen zijn ruim 20 meter hoog, ik denk nog hoger, Zelf kan en wil hij er niet meer aan gaan doen dan dit dus ik hoop dat het iets doet zodat ik niet volgens jaar 20 nesten in mijn achtertuin heb. De wei afzetten gaat niet, rijbak idem, alle bomen groeien daarnaast en ik ga ze geen 4 maanden op stal en een paddock van 10 x 20 houden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 10:31

Wil hij ze niet gewoon compleet weg laten halen? Dat is bij eiken vaak wel gratis door mensen die de stAmmen graag willen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:32

Ik lees nu dat die vangzakken ook eerder geschikt zijn voor de dennenprocessierups en niet zozeer voor de eiken-variant ;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:33

Buurman hier heeft al zijn eiken omgedaan vanwege de rups. Lijkt me toch de beste optie :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:34

Ik wel, maar hij niet en ik vraag mij ook af of hij zomaar alles mag kappen, het staat als bos ingekleurd in zo`n register. Is een stuk van 22 meter breed x 50 denk ik met voornamelijk hele hoge eiken. daarvoor is een tennisbaan ( die al 20 jaar buiten gebruik is en waar vanalles groeit) waar aan de zijkanten eiken groeien. daarvoor een wijngaard en zijn tuin en eigenlijk is dat stukje tuin het enige waar hij soms zit en iets aan ( probeert) te onderhouden

Zijn er andere dingen die je als particulier dan tegen die rupsen kan doen behalve een bedrijf inschakelen?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-06-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:34

Bij gebrek aan eiken gaan ze ook wel eens andere bomen in hoor :)
Hier hebben ze gelukkig gespoten en ik check de bomen regelmatig, maar heb nog niets gezien gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:35

Dan hebben we hier nog wat te doen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:35

Op welke manier bestrijdt de gemeente de rupsen? Bij ons gingen ze gif spuiten. Lekker dom, want daarmee vergiftig je ook de vogels en andere rovers die de rupsen eten.
Ik zou het gewoon proberen door het plaatsen van nestkasten en anders de nesten weg laten halen door een bedrijf. Niet beide, want zonder rupsen is er geen voedsel voor de vogels die je wilt aantrekken. Vogels komen er alleen als er ook voedsel voor ze is. Dat is iets wat bijna iedereen vergeet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:36

Robijntjah schreef:
Dan hebben we hier nog wat te doen :')

veel eiken en rupsen? Heb je ( of de paarden) er geen last van
Ik had vorig jaar echt weken jeuk en rode armen ervan, moet nu * afkloppen* nog geen last maar dat kan nog komen

De gemeente hier spuit aaltjes meen ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:37

Veel eiken, een paar kleine nesten. Zelf geen last, paarden ook niet. Vriendlief af en toe een beetje.

1 nest heeft zichzelf opgelost want die hebben tegen het stroomdraad aan gebouwd :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:38

Bij ons spoten gewoon gif. Ook echt midden in de nacht.
Bij navraag wat ze spoten konden ze alleen vertellen dat het een biologisch middel is. Grapjassen. Biologisch gif is nog steeds gif.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:40

@JudithO: vogels hebben ook voedsel zonder de rupsen hoor, ze zijn er iig niet van afhankelijk.
Verder is het zo dat vogels die brandharen ook niet lekker vinden en ze schudden de rupsen eerst 'kaal' voor ze gegeten worden. Dus de brandharen vliegen alsnog in het rond.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:44

Robijntjah schreef:
1 nest heeft zichzelf opgelost want die hebben tegen het stroomdraad aan gebouwd :+

Briljant _O- HAHAHA!
Ik en de beesten hebben er allemaal geen last van, Kevin echter héél erg!!! En hier ook bijna alleen maar eiken om ons heen, kappen zal geen optie zijn. Niet allemaal althans... dan blijft er geen bos over :=

En wij hebben flink veel koolmeesjes enzo, en extra nestkastjes opgehangen. Als ik zie hoeveel last mijn vriend er van heeft, is het dan absoluut niet waard geweest. Die jongen gaat kapot.... Ben heel erg voor alles natuurlijk oplossen, maar dat is hiermee niet te doen op deze schaal...