Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:07

Ik stap ook sinds een paar jaar op met een krukje. Gewoon net voor ik de bak in stap. Twee voordelen, beter voor de ruggen én mijn schoenen en chaps blijven mooi droog. :D
Ik rij ook altijd met zadel, gewoon omdat ik lekker dressuur wil rijden.

Mijn vriend heeft ook liever kleiner formaat. Rond 1,62m, wendbaarder in de marathon.

Moet zeggen, kleiner formaat is wel makkelijker ook aan elkaar te rijden da zo'n slagschip.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:12

Zonder zadel heb ik nooit gedaan met Walter :n als ik het doe, dan moet het echt met een barebackpad ivm schoft en ruggegraat. Maar ik heb een heerlijk zadel, dus ach...

Walter is met zijn 1.58m ook groter geworden dan de bedoeling was, ik ging eigenlijk voor een D/E pony. Maar ja, om daar een paard nu voor weg te doen ging me ook te ver.
Ik reed eerder trouwens ook wel eens op het kasteel van mijn vriendin, die was 1.85m. En daar ging ik dan op met mijn 1.60m. Geen idee hoe dat er moet hebben uitgezien, maar ik vond het verrassend makkelijk gaan eigenlijk.

Het plan is ook hier om te gaan rijden zo. Vanmorgen de paarden al buiten gezet met hooi.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:25

Ik rijd altijd met zadel, beter voor mij :D en met een opstapje al lukt het nog wel zonder. Hier staan overal paaltjes langs de fietspaden in het bos, dus prima opstapjes.

Het is nat, maar ontdooid, dus we zijn op de goede weg :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:43

Ik zal mijne eens meten, moet toch voor nog twee hem pakken, voor de verkoop. Daar staat wel een maat bij op papier, maar dan heb je het even actueel.
Ik hou persoonlijk ook van grotere paarden. Vanaf 1.70 in elk geval, naar kleinere zoek ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:46

Pfff, was daar straks dus maar weer wat blij met zadel en zelfgemaakt bok riempje,
Vuile bloedmongool dat ze er was. Echt van alles wegspringen, ook de auto's op de terugweg en bokken niet te zuinig ook. Moest het een beetje normaal afsluiten en is wel gelukt met een paar voltes in draf in de bak, maar ik lig aan het zuurstof. Kan merken dat de magnesium in de balancer niet toereikend genoeg is, dus maar weer bij gaan voeren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:47

Ik heb vroeger veel op grote paarden gereden, lekker ruime beweging , maar het doorzitten vond ik vaak toch minder.
Nu 2 E'tjes met weinig knie-aktie en dat bevalt een stuk beter :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:51

Zapje is maar 1,48 ongeveer. Dat is niet groot, aangezien ik toch 1,74 ben. Maar het kan net. Vind ik zelf dan :P Wel lekker handzaam, vind alles boven de 1,50 nu groot lijken :P Voor bakwerk vind ik een iets groter paard wel fijner rijden. Maar ik rijd toch voornamelijk in het bos. 1,50/1,60 heeft mijn voorkeur.

Zonder zadel rijden vond ik vroeger super, maar zap is klein en smal en dat zit niet zo lekker/stevig.

Net gehoord dat we geen kalk mogen strooien op de wei van staatsbosbeheer, helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:54

@zap: wat voor reden geven ze daar voor ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:10

ohjajoh6 schreef:
Pfff, was daar straks dus maar weer wat blij met zadel en zelfgemaakt bok riempje,
Vuile bloedmongool dat ze er was. Echt van alles wegspringen, ook de auto's op de terugweg en bokken niet te zuinig ook. Moest het een beetje normaal afsluiten en is wel gelukt met een paar voltes in draf in de bak, maar ik lig aan het zuurstof. Kan merken dat de magnesium in de balancer niet toereikend genoeg is, dus maar weer bij gaan voeren...

Balen zeg, dat kan je heel niet hebben in het verkeer.

ps ik heb een oude beugelriem om zijn nek zitten, de mijne schrikt momenteel ook overal van. Heb het voor de zekerheid om hangen maar nog niet hoeven te gebruiken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:12

Ik heb een keer zonder zadel gereden op Marinka. Ze gooide me er meteen af. Ze vond het blijkbaar niks. En ik moet zeggen, ik ben gek op het gekraak van het zadel. Marinka is een mooie hanteerbare maat. 1,63. Ik hoop dat Rosie die maat ook ongeveer krijgt ze is mooi op weg. Met 8 maanden was ze al 1,42.

Ik was vanmorgen een beetje aan het nadenken over de nieuwe stal. Die hopelijk dit zomer komt. De binnen maat van de stal nu is 3,40x 3,80. Dat is een mooie maat voor ze. Het is een inloop stal en ze staan er samen in. En Rosie ligt er dan nog bij. Nu zou ik de nieuwe inloopstal willen maken, maar zo, dat ik er bv een touwtje tussen kan doen zodat ze allemaal even los van elkaar kunnen eten als het nodig is. Maar wat is dan een minimale breedte om aan te houden per paard/pony. De shet kan met minder dan de merrie. De rest van de dag dus de touwtjes er weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:16

Was ook echt niet grappig: ze verliest zichzelf dan ook echt een beetje en word met de stap die ze zet heftiger. Maar ze heeft haar hele leven al magnesium tekorten en ze zeggen dat je dat niet moet bijvoeren met de balancer omdat daar genoeg inzit, maar merk na 2 maanden dus overduidelijk verschil, dus ze krijgt het er gewoon weer bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:19

@kvulden: 2 meter is handig, maar dan met iets stevigers als een touwtje anders gaan ze staan 'rekken' en dan staat er een alsnog niet echt lekker.
Of zet je ze vast tijdens het eten ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:37

Met voeren staan Kjarni aan de andere kant van het hek,Beer en Fax laten hun voer niet uit hun bak stelen.

Met erg slecht weer krijgt Kjarni zijn voerbak in de slowfeederbak die tussen Fax en Beer instaat.Daar blijf ik op het einde dan echt bijzitten omdat meneer Fax zonder te ademen zijn bak leegzuigt en kijkt of hij dan nog een hapje van Kjarni kan stelen :Y) Inmiddels weet hij dat als in naar hem grom,hij weet dat hij moet wieberen wat hij dan ook doet :o

Ik weet niet hoelang ze over hun voer doen maar is het voor jou ook geen optie om even te wachten tot ze het op hebben? Ga altijd even op mijn vouwkrukje zitten :)

Ik heb ook BBP,verleden veel mee gereden, maar het is te pijnlijk om mee te rijden,mijn benen hebben steun van de beugel nodig.Anders gebruik ik mijn been(en kuitspieren) teveel en lopen is daarna dan een te groot probleem.Ook merk ik dat ik zonder beugels toch eerder zuurstofgebrek krijg en wordt duizelig(ruzie met de zwaartekracht _-:( )...geen zin om van paard af te flikkeren.Ook al zijn ze niet zo hoog :P

Beer net gestoomd,hij was weer zo braaf en hij gaf aan dat hij het na 6 minuutjes welletjes vond.Nou dan is dat de grens...blij met zijn "snoepje".
Fijn dat vriendlief er ook even bij was om Kjarni's neus uit de emmer te houden..lastpak :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:39

Ik zag laatst een heel mooi apparaat, kon je aan een halster hangen, van de firma die ook de Haygain maakt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:39

Net weer een heerlijk rondje getuft. ..met zadel. Gelukkig haha..her en der was het eng en zette ze dr kop dr ff op.

Toet bij thuiskomst ook even de beentjes gestrekt. Zo grappig, die gaat uit dr zelf tig rondjes in ren galop Door de bak en die stuift dan plat over de cavaletti's.. mooi gezicht. Toen ze klaar was was ze helemaal nat van de blubber :D

Hier hebben de dames een kliekjes dag. Even de restjes in de netten goed opeten. Blijft altijd wat in zitten. Komt nieuwe bovenop en dat eten ze eerst. Ze doen het er maar voor vandaag haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:54

DubbelDun schreef:
Ik zag laatst een heel mooi apparaat, kon je aan een halster hangen, van de firma die ook de Haygain maakt.

http://www.haygain.co.uk/shop/FLEXINEB- ... -Nebuliser

Ik vind ruim 700 pond wel een tikje aan de dure kant DD :$ ...Mijn oplossing is "iets"goedkoper met mijn oude saladebak-stukjes-stof-en-emmer constructie :D :D

Fijn als ze zich nog even lekker uitleven he :D

Claudia...wat vervelend is dat,dat een paard zulke tekorten op kan bouwen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:57

Wat gaan jullie weer hard! Was flink bijlezen :P

Voorzichtige *\o/* voor Vliegje :)

Ik ben blij met Whiz z'n maat (1.55, ongeveer). Vind ik eigenlijk groot zat. De KWPN'er is 1.63, das ook nog leuk, maar heel veel groter hoeft van mij echt niet. Mijn Welsh is natuurlijk veel te klein om te kunnen rijden (1.25m); hoewel ik er in het bos nog wel eens op kroop als ik merkte dat ze even hard wilde ipv saai wandelen. Dan liet ik haar uitrazen, en stapte ik daarna weer af. Bij de laatste controle door de holistisch dierenarts werd artrose vastgesteld in haar rug (stukje na de schoft), waarschijnlijk als gevolg van een heel erg slecht passend zadel in de tijd dat ik haar nog niet had. Nu is ze dus echt wandel-, fiets-, step-, en handpony geworden. Misschien nog voor de kar, maar we kijken even aan of ze dat leuk vindt of niet.
Mocht ik nog een ander paard erbij kopen, wordt het waarschijnlijk ook een D of E. Grote IJslander ofzo.

Ik rij meestal met zadel, zeker op buitenrit. Dan ben ik al gauw 2 uur onderweg en dan is niet echt lekker kunnen lichtrijden niet fijn. Mijn benen en onderrug worden er ook zo moe van. Bovendien lijkt het me voor Whiz ook niet fijn als mijn zitbeenknobbels twee uur in z'n rug zitten te porren. Een kort rondje buiten of 20 minuutjes rijden wil ik nog wel eens met bbp doen. Ik heb een jaar of 3 geleden een half jaar op bbp gereden om een beetje spieren en conditie op te bouwen voordat ik een zadel kocht. Ook veel aan de lange lijnen getraind, zodat ik er niet elke keer op hoefde.

Gisteren zijn we naar de zadelmaker geweest (Country Mill). Blijkt Whiz dus echt met drie boommaten uit z'n zadel gegroeid te zijn :oo En gewoon braaf z'n bosritten lopen afgelopen half jaar. Hij liep niet altijd even vlot, maar dat heeft ie nooit gedaan. Dacht ik. Gisteren dus een ander zadel erop en daar ging ie *zoefzoef* door de bak heen. Altijd erg fijn dat je daar uitgebreid kunt proberen en testrijden :j
Maar, elk nadeel bleek weer z'n voordeel te hebben: hij was dus uit z'n dressuurzadel gegroeid, maar past nu wel perfect in z'n westernzadel (die ik al ruim drie jaar niet meer had gebruikt omdat het niet paste, zelfs niet met een build-up pad). Dus nieuw dressuurzadel, en op zoek naar een mooie westernpad zonder build-up. Een paarse, als iemand nog tips heeft?

kvulden, als het alleen om voertijd gaat, is in principe formaat stand toch voldoende? Dan kunnen ze daarna achteruit weer de stand uit als ze klaar zijn. Even aannemende dat je stal een geheel open voorkant heeft.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:13

Ja klopt. De diepte kan zo'n 4 meter diep worden. En de breedte komt langs de paddock en is dus helemaal open. Ik moet nu dus die breedte een beetje bepalen. En de indeling. Er komt een mestbak naast en ik zoek nog een mooie oplossing voor mijn baal hooi. Zodat hij onder dak staat en dat het hooi makkelijk te pakken is. En ze moeten het er met de trekker in kunnen leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:26

@hilary: dat is weer een mooi voordeel. Had Herman niets in het paars liggen ??

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:33

Thnx Kristel! Mijn schoonvader is dinsdagnacht opgenomen met een hersenbloeding. Naar omstandigheden gaat het gelukkig goed. Maar veel ritjes naar het ziekenhuis. 55 jaar....

Ben je inmiddels al wel je bed uit ;)

Mijn fries zit rond de 170. Ik ben fan van paarden rond die maat. Komt ook omdat zelf ook best lang ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:34

@ppeet: jeetje, dat is schrikken. Sterkte en beterschap!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:38

DubbelDun schreef:
@hilary: dat is weer een mooi voordeel. Had Herman niets in het paars liggen ??

Ik ben een beetje vergeten te kijken. Had al een leuk bedrag uitgegeven en het was ook ongeveer sluitingstijd.
En ik weet nooit wat ik moet vragen voor m'n verjaardag, dus daar vond ik dit wel geschikt voor :D

Oei, Pppeet, das schrikken! Erg jong ook :(

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:39

Bedankt. Zit nu naast mijn vriend id auto dus eindelijk Bok tijd haha.

Het is wel deprimerend weer zeg. Over depressief gesproken. Volgt 1 van jullie dat topic op MWS over dat meisje dat haar bekken etc heeft gebroken door een val van haar 'paard'? Maar wat na 80 pagina's blijkt dat ze helemaal niet van een paard is gevallen maar zelf van een brug is gesprongen?? :oo :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:40

Maar vind je een binnen stalmaat van 3.40 bij 3.80 wel genoeg voor straks 2 paarden en een shet? Kvulden?

Sterkte en beterschap voor je schoonvader PPeet!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:44

Jeetje ppeet. .heftig..ik weet wat het is. Sterkte!