Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:46

Daan, wat een rot situatie zeg. Ng even volhouden hoor.

Marvantom, ik ben zelf ook zoek naar een nieuwe omheining. Ik wil de bak afzetten en het hekje naar de tuin is ook aan vervanging toe. Heb maar iets van 30 meter nodig. Wil de planken en palen die ik nog heb liggen behouden als reparatie voor de bestaande houten omheining. Hier dus ook alle info over leveranciers en houtsoorten welkom.
Ik heb zelf helemaal niets met Kunsstof. Al is het onderhouden van de bestaande houten omheining wel een flinke klus. Heb de eerste 30 meter van 500-600 net opnieuw in de 'carboleum'. Gezet. Pffffffff
Maar stroom oid wil ik echt niet hebben op deze plekken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:16

https://www.google.be/search?q=omheinin ... 1024%3B660

Ik vind dit erg mooi staan.
Die halfronde palen kosten helemaal niet zo veel voor zover ik ze al opgezocht hebt op inet.

Zoiets zouden we willen gebruiken voor het stuk dat vlak achter het huis ligt, wel met stroomdraadjes aan de binnenkant.
Misschien ook zoiets in die stijl voor de rijpaddock/roundpen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:32

Ooh das mooi Kirrr, moet ik onthouden voor onze paddock hier...

Jeeej Daan wat een rotte situatie met dat zand... :x Probeer je niet te laten afschepen, dat onderzoek is al een goede stap, hopelijk krijg je ze voor het blok zodat ze alsnog je zand gaan vervangen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:43

Kirr, die is inderdaad mooi.
Bij ons gaat het om een kleine aanvulling op een bestaande omheining, wij hebben ronde palen en opgeschroefde planken dus ik wil weer zoiets, anders krijgen we zo'n ratjetoe.
Wat ik niet snap aan dat rond door rond: het zal best steviger zijn maar als een paard zo'n plank door midden slaat kun je dat toch nooit meer vervangen?

En heeft iemand hier verstand van de verduurzaming? De paarden blijven keurig van de omheining af maar de palen die uit de bouwmarkt komen, de lichte kleur, die vreten ze wel aan. Is dat het verschil tussen gecreotiseerd en geïmpregneerd?.?.
De palen en planken die wij hier nu hebben lekken op sommige plekken nog wat 'teer'. Dat zal wel gecreotiseerd zijn denk ik.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:01

Jup, de lichte palen met groene schijn zijn geïmpregneerd, de donkerbruine zijn gecreosoteerd. Bij die laatst wordt het hout in creosootolie gedompeld waardoor meer olie blijft "aanhangen". Creosootolie is een olieachtige vloeistof met bederfwerende eigenschappen die wordt gemaakt door destillatie van steenkoolteer.
Paarden zullen sneller van de geïmpregneerde knabbelen.

Gecreosoteerde palen zijn duurzamer dan geïmpregneerde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:04

En dan zit er ook nog verschil of ze gewoon in een impregneer bad gegooid zijn of dat ze vacuum onder druk geïmpregneerd zijn (en zo ja hoe hoog was die druk :D ).
Hoe hoger de druk hoe dieper het impregneermiddel IN het hout trekt en ze dus langer mee gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:47

DubbelDun schreef:
En dan zit er ook nog verschil of ze gewoon in een impregneer bad gegooid zijn of dat ze vacuum onder druk geïmpregneerd zijn (en zo ja hoe hoog was die druk :D ).
Hoe hoger de druk hoe dieper het impregneermiddel IN het hout trekt en ze dus langer mee gaan.

En mens doet hier wat kennis op! :oo

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:51

*\o/* super bedankt, daar heb ik wat aan!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:56

DubbelDun schreef:

Kun je die info nagaan of zien aan een paal of niet? Lijkt mij van niet? :P

Ik heb van die simpele geïmpregneerde palen, maar ze blijven er netjes af met hun tandjes (tot nu toe) :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:58

Je moet ze natuurlijk wel eten geven he. :P

Die van mij komen niet eens op het idee denk ik. Die hanteren de 5 seconden regel. (Als iets langer dan 5 sec op de grond heeft gelegen kun je het niet meer opeten want dan zitten er bacteriën op.)
Alleen voor gras maken ze een uitzondering.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:00

Die geinpregneerd komen er hier dus echt niet in. Die lusten ze. :Y) die andere blijven ze heel netjes vanaf.

Oh, eten geven? Zou dat helpen O:)
Heb een paar offertes opgevraagd.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:01

Gypsy schreef:
Je moet ze natuurlijk wel eten geven he. :P

Die van mij komen niet eens op het idee denk ik. Die hanteren de 5 seconden regel. (Als iets langer dan 5 sec op de grond heeft gelegen kun je het niet meer opeten want dan zitten er bacteriën op.)
Alleen voor gras maken ze een uitzondering.

:oo Dat kan ik mij niet eens voorstellen met mijn ik-eet-alles-op-wat-los-en-vast-zit-pony :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:02

Hahaha Gypsy lekker kieskeurige paarden :D

Ik heb gecreosoteerde palen en dat bevalt mij wel goed. De paarden vinden het niet lekker dus blijven er vanaf en ik vind het wel mooi dat het niet zo strak is maar een wat landelijkere uitstraling heeft. Of ze in bad zijn geweest of geïmpregneerd zijn weet ik niet :P

Ik heb een uitgebreide reactie naar de zandleverancier gestuurd en gemeld dat ik uiterlijk morgen 12.00 een voorstel wil hoe ze dit gaan oplossen of een bevestiging dat zij de kosten vergoeden voor als ik het zelf laat oplossen. Zo niet wordt de rechtsbijstand ingeschakeld. Ik ben erg benieuwd...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:06

Ik heb ook gecreosoteerde palen, vnl. omwille van de duurzaamheid en het niet knagen eraan. En samen met breed bruin lint "lijkt" het een beetje op een houten omheining, dus da's ook mooi meegenomen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:11

Daan_O schreef:
Hahaha Gypsy lekker kieskeurige paarden :D

Ik heb gecreosoteerde palen en dat bevalt mij wel goed. De paarden vinden het niet lekker dus blijven er vanaf en ik vind het wel mooi dat het niet zo strak is maar een wat landelijkere uitstraling heeft. Of ze in bad zijn geweest of geïmpregneerd zijn weet ik niet :P

Ik heb een uitgebreide reactie naar de zandleverancier gestuurd en gemeld dat ik uiterlijk morgen 12.00 een voorstel wil hoe ze dit gaan oplossen of een bevestiging dat zij de kosten vergoeden voor als ik het zelf laat oplossen. Zo niet wordt de rechtsbijstand ingeschakeld. Ik ben erg benieuwd...
+:)+ +:)+ Goed zo! Hopen dat er nu spijkers met koppen worden geslagen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:13

Dat krijg je he, als er in de paddock een all you can eat restaurant is, dat ook eens 24 uur per dag geopend is. :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:19

Djeenie schreef:
Kun je die info nagaan of zien aan een paal of niet? Lijkt mij van niet? :P
Nee, helaas kun je dat nergens zien. Wel heb je bij de betere tuincentra én het mrk palen wat daar verkocht wordt een indicatie hoe ze behandeld zijn.

Hillhout is niet voor niets een stuk duurder dan de gemiddelde Praxis-paal :)

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:23

Ik ben meer een stille meelezer, maar leer hier ook nog wat bij met betrekking tot zand en palen :D ..
Wij stonden ook even in dubio met betrekking tot onze gepachte wei, er moesten een stuk of 35/40 palen vervangen worden, maar dit wouden we eigenlijk zo goedkoop mogelijk doen, gezien het contract voor 5 jaar is. Vind het een beetje zonde om bakken met geld uit te geven terwijl ik niet weet hoe het in de toekomst gaat.

toevallig bood iemand hier 6km vandaan 45 gratis betonpalen aan, dus die hebben we opgehaald.
Het schuurtje wat eroo staat is ook aan wat vervanging toe, en daarvoor ben ik op facebook uitgeloot voor golfplaten, dus dat hebben we ook opgehaald _O- .
Al met al hebben we alleen nieuw band nodig, een paar isolatoren en een schrikdraadapparaat en dan zijn alle benodigheden gereed..

Mijn man ligt iedereen x helemaal in een deuk dat ik overal wat vandaan weet te toveren := :')

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:24

Daan_O schreef:

Ik ben heel erg benieuwd hoe ze hier op gaan reageren +:)+ ..
Heb je al iets over dat zand onderzoek bij die andere leverancier gehoord?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:27

Oh wat goed Dushi! Dat is echt heel knap. Zo bespaar je een hoop geld. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:30

@DUshi: ik heb nog een heel stel isolatoren liggen. Als je interesse hebt stuur maar een PB.

Afbeelding
Afbeelding

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:00

Zoals die 1e zoek ik idd.. ik pb je even :) ..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:27

:o Wij zoeken de tweede DD, hoeveel heb je daarvan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:33

Als het hier droog is loop ik even naar de schuur om de emmer te halen. Dan tel ik ze en zet het hier wel neer :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:05

Het resultaat van een losbandig leven :+

Afbeelding

In het emmertje zitten dus de isolatoren waar dushi88 interesse in had. Dat zijn er 60 en er zitten zelfs nog nieuwe bij :)

@Hilary: die dingen heb ik er dus niet zoveel meer van. 5 stuks. Qua opsturen niet echt interessant.