Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:12

Donja schreef:
Ik heb in 1 stal matten eronder, dat scheelt in de hoeveelheid korrels.
Wij hebben hier de korrels van Strovan, bevalt heel goed. Vallen makkelijk uit elkaar (en ik maak ze nieteens nat) en ook mijn alleseter blijft ervan af.
Ik heb nu 4 leveringen van Strovan gehad, van afgelopen winter tot aan vorige week en kwaliteit is heel gelijk. Daarvoor heb ik Zeolite gehad en daar was de kwaliteit toch wisselend. Wel in aanschaf goedkoper, maar uiteindelijk ben ik bij Strovan door het gebruik goedkoper uit!

Kan je dit verduidelijken voor mij. Dus hoeveel je eerst verbruikte en hoeveel dat nu is? Want anders wil ik ook wel eens zien naar die Strovan.

Donja

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:09

Zeolite heeft zakken van 14 kg, Strovan heeft zakken van 20kg.

Ik starte in mijn grootste box met zeolite met 10 zakken, met strovan start ik met 6 (is dus 20kg minder zeolite). Bij zeolite moest ik met een dag of 10 al een zak bijstrooien en daarna 2 per week, ivm uithalen van veel natte plekken. Bij strovan strooi ik na 2 weken een zak bij (niet noodzakelijk, maar dan haal ik voor de eerste keer een natte plek eruit, dus vul ik bij) en dan kan ik het bijhouden met een halve tot een hele zak per week.
Het bed van strovan is ook dikker.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:42

Dat is interessant om te lezen Donja, ik heb nu voor de 2e keer Zeolite. De eerste keer was ik super tevreden en gebruikte ik veel minder dan bij deze zending. Tussendoor heb ik nog een pallet merkloos gehad en ook daar gebruikte ik veel van.
Als mijn huidige voorraad op is ( dat duurt nog wel even, ik heb nog bijna 2 pallets staan) dan ga ik ook eens kijken naar de Stovan korrels.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:41

Jammer dat Strovan zoveel duurder is.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:42

Hier gebruiken we de strokorrels ook als kattenbak korrel. Gaat ook heel goed.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:06

@ kaspar, strovan is inderdaad in aanschaf duurder, maar ik ben goedkoper uit in gebruik doordat ik veel minder hoef te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:34

Maar dat is alleen als ze er niet van eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:35

Kaspar schreef:
Hier gebruiken we de strokorrels ook als kattenbak korrel. Gaat ook heel goed.

Kan je beter kattenbak korrels van hout kopen die zijn de helft goedkoper

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:07

Ik heb ook toen ik een kattenbak moest vullen stro korrels gepakt. Bevalt zo goed dat ik nu geen kattenbak korrels meer koop.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:25

@ russel, daar moet ik weer speciaal voor naar de winkel, terwijl ik hier thuis een pallet strokorrel heb staan. Als ik de stal bijvul gebruik ik ook altijd een beetje uit de zak voor de poezenpoepdoos.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:57

Ik weet niet goed wat ik met de strokorrel moet, ik vind ze zeer fijn in gebruik maar mijn pony's eten het. Zou ik er dan wel mee verder gaan?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:44

granu schreef:
Als mijn info juist is, komen de korrels van Zeolite vanuit 9 verschillende sites, het is dan ook normaal dat het niet steeds dezelfde kwaliteit is.
De leverancier is volgens mij een machinefabrikant , die zijn klanten helpt verkopen.
http://www.granofyt.cz/aboutus.html

Deze dingen weet je dus NIET zéker?

Als mijn info juist is.....is volgens mij.....

Beetje vaag ;)

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:15

diana1 schreef:
granu schreef:
Als mijn info juist is, komen de korrels van Zeolite vanuit 9 verschillende sites, het is dan ook normaal dat het niet steeds dezelfde kwaliteit is.
De leverancier is volgens mij een machinefabrikant , die zijn klanten helpt verkopen.

Deze dingen weet je dus NIET zéker?
Als mijn info juist is.....is volgens mij.....

Beetje vaag ;)

Dat Zeolite een distributeur is van Granofyt is een mededeling van Jan Bejlek, Verkoopsdirecteur van Granofyt.
Dat Granofyt pellets betrekt bij 9 verschillende pellet fabrikanten ziet u op deze website

er staat : we work with over 9 pellet manufacturers across the Czech Republic.

Granofyt behoort tot Atea Praha, welke machines maakt
http://www.ateap.cz/index_EN.html

Granofyt is opgericht in 2007 om de producten gemaakt met de machines van Atea Praha te verkopen.

http://www.ateap.cz/Aboutus_EN.html

Voor de juistheid van de gegevens op de site ben ik niet verantwoordelijk.

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:09

Geachte strokorrelgebruikers,

Even ter info voor al onze trouwe klanten;
Wij produceren voor 80% onze strokorrels in eigen beheer in Duitsland van super vers tarwestro, en voor ca 20% procent kopen wij elders in een ander land met alle benodigde certificaten die voor elke klant op verzoek bij ons ter inzage liggen.

Daar wij inmiddels al ruim 2800 klanten hebben in Nederland, Belgie, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk, gaan we binnenkort flink uitbreiden.
Het ligt in de planning in het voorjaar een hele nieuwe verpakkingslijn opzetten om aan de zeer sterk stijgende vraag naar onze strokorrels te voorzien en zo onze productie met minimaal 100% uit te breiden naar 2500 ton op jaarbasis.

Ik hoop nog vele positieve bijdragen te mogen lezen op dit forum en wens alle paardenliefhebbers veel succes met de strokorrels in hun stallen.

Met vriendelijke groet

Hans van Embden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:11

Wie zijn "we"? Ik heb even gemist van welk merk u bent.

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:22

Gini schreef:
Wie zijn "we"? Ik heb even gemist van welk merk u bent.

Zeolite Products

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:31

Ah zo bedankt! Ik gebruik nu ook Zeolite. Soms twijfel ik door de verhalen hier of ik niet beter Strovan zou kunnen gebruiken, maar het lijkt me zo gek dat zo een gekende merknaam brol zou verkopen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:01

Interessant allemaal.
Ik zal deze week eens bij de verschillende aanbieders informeren naar prijzen en mogelijheden.
Als ik het zo lees komen Strovan en Zeolite het beste uit de "test".

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:58

Gini schreef:
Ah zo bedankt! Ik gebruik nu ook Zeolite. Soms twijfel ik door de verhalen hier of ik niet beter Strovan zou kunnen gebruiken, maar het lijkt me zo gek dat zo een gekende merknaam brol zou verkopen.

Je moet niet twijfelen door de verhalen hier...
Eigen ervaring met het product is veel belangrijker.

Het is crisis....vergeet dat niet ;)

Myfairytale schreef:
Interessant allemaal.
Ik zal deze week eens bij de verschillende aanbieders informeren naar prijzen en mogelijheden.
Als ik het zo lees komen Strovan en Zeolite het beste uit de "test".

Welke test?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:05

valkparkiet schreef:

Wij produceren voor 80% onze strokorrels in eigen beheer in Duitsland van super vers tarwestro, en voor ca 20% procent kopen wij elders in een ander land met alle benodigde certificaten die voor elke klant op verzoek bij ons ter inzage liggen.

Daar wij inmiddels al ruim 2800 klanten hebben in Nederland, Belgie, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk, gaan we binnenkort flink uitbreiden.
Het ligt in de planning in het voorjaar een hele nieuwe verpakkingslijn opzetten om aan de zeer sterk stijgende vraag naar onze strokorrels te voorzien en zo onze productie met minimaal 100% uit te breiden naar 2500 ton op jaarbasis.

Ik hoop nog vele positieve bijdragen te mogen lezen op dit forum en wens alle paardenliefhebbers veel succes met de strokorrels in hun stallen.

Met vriendelijke groet

Hans van Embden

Ik sluit me aan bij deze mededeling.
Strokorrels zijn in volle marktontwikkeling, en nemen een steeds groeiend aandeel in van de markt van strooisels.
Strovan heeft reeds in 2009/2010 zwaar geïnvesteerd in productieuitbreiding en in een nieuwe verpakkingslijn. Onze capaciteit bedraagt 25.000 ton.
Wij hebben van in het begin geopteerd voor verpakking met informatie op gedrukt, ondanks de veel hogere kostprijs.
Wij aanzien Zeolite als een faire speler op de markt.
Welk product het beste is dient ieder voor zijn eigen uit te zoeken.
Ik denk dat Zeolite zich ook kan aansluiten bij het volgende : Start uw eerste ervaring met Strokorrel met een goed product.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:14

Maar dat is dus de vraag, hoe weet je of je een goed produckt hebt :) . Ik twijfel ook nog tussen Strovan en Zeolite. Maar zal toch eens prijzen van beide opvragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:09

Ik denk dat je zowel met Strovan als met Zeolite goed zit. Het zijn toch de twee topmerken op dit gebied.
Ik ben voor Zeolite gegaan omdat het goedkoper is en de dealer dichterbij is.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:13

Inderdaad, beide merken zullen goed zijn. Natuurlijk heeft ieder zo z'n persoonlijke voorkeur en overwegingen om voor een bepaald merk en prijs te kiezen. Gelukkig maar ;).

Zeolite bevalt mij goed, Strovan misschien ook (ik hoor in ieder geval niet veel negatieve verhalen) maar Zeolite zit dicht bij mij in de buurt dus ik bespaar de transportkosten door het zelf op te halen dus dat maakt de overweging makkelijk :).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:12

valkparkiet schreef:

Met vriendelijke groet

Hans van Embden

En gaat die nwe verpakkingslijn ook gevolgen hebben voor de prijs?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:03

Sharani schreef:
Maar dat is dus de vraag, hoe weet je of je een goed produckt hebt :) . Ik twijfel ook nog tussen Strovan en Zeolite. Maar zal toch eens prijzen van beide opvragen.

Minstens even belangrijk als de prijs is de kwaliteit van het product.
Strovan biedt korrels van diameter 6mm aan, Zeolite heeft 8mm.
Het gevolg hiervan is een ander type product. Misschien eenvoudig omschreven : het stro moet door een plaat met allemaal gaatjes van 6 of 8mm worden geperst. Hoe kleiner de diameter, hoe groter de benodigde kracht, en dus hoe meer het stro wordt ontsloten.
Voordeel van kleine diameter : veel betere werking achteraf
Nadeel : veel kleinere productie per uur, dus duurder.

Kleinere korrels zullen meestal een groter volume geven na zwellen, een beduidend betere werking hebben tegen ammoniakgeur en een betere vochtopname en vochtafgave achteraf.