Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:44

Wij hadden vorig jaar 121 kuub en zitten tot nu toe op 90 kuub. 2 persoons huishouden en een fjord en Welsh. We sproeien met grondwater maar durf het grondwater niet bij de paarden te gebruiken. Het kijkt gewoon oranje door de hoeveelheid ijzer die er in zit..

Heb wel eens gelezen dat fjorden meer drinken dan warmbloeden? Wellicht geld dat ook voor andere koudbloed achtige paarden?

Hannanasjuh

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:04

Ja als ik het zo lees bij iedereen dan wisselt het sowieso nogal per paard hoeveel ze drinken. Het zou best kunnen dat ze meer drinken. Ze wegen ook wel meer dan een gemiddeld paard natuurlijk. En ze krijgen voornamelijk hooi. Anders zouden ze uit het gras ook wel vocht halen.

Ik ga dus maar eens kijken voor regenwater opvang en daarmee de wc en wasmachines iig te ondervangen en natuurlijk het drinkwater voor de paarden. Totaal zouden we nu op 1300€ per jaar aan water zitten. Dat vind ik toch zonde als dat met "gratis" water kan worden ondervangen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:09

Wij moeten nog gaan meemaken hoe veel meer we gaan gebruiken nu we een twee persoons huishouden hebben en de paarden aan huis. Als eenpersoons huishouden zonder dieren gebruikte ik al 59m3 per jaar zonder gekke dingen te doen.

Wil jullie alleen op het hart drukken je paarden GEEN GRONDWATER als drinkwater te geven. In de meeste gebieden in Nederland is het grond- en oppervlaktewater veel te ijzerrijk. Door dit water aan je paarden te drinken te geven vergiftig je ze langzaam (lever en andere organen) en dit merk je pas als het te laat is.

Je paard sterft dan een vreselijke dood!
IJzervergiftiging is nog niet algemeen bekend bij dierenartsen en paardenhouders en wordt daarom ook vaak niet altijd als ziekte of doodsoorzaak herkend. Koliek en/of plotse neurologische uitval kan bijvoorbeeld al het gevolg zijn van ijzervergiftiging. Er is ook geen veilige behandeling voor een ijzer overschot bij paarden.

Dus voor die paar extra euro's per maand... geef je paard alsjeblieft leidingwater of schoon opgevangen regenwater te drinken.

PS: Ook als jouw bron getest is en niet veel ijzer blijkt te bevatten kan dit door de loop der tijd veranderen. Daarom is eenmaal getest er geen garantie dat je water veilig blijft.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:22

Oeps, ik weet niet wat wij doen maar wij hadden vorig jaar een verbruik van 278 kuub en dit jaar zijn er 2 paardjes bij zelfs -O-

278 kuub met 2 personen, 2 paarden, 2 katten -O-

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:22

Dat is echt wel heel veel...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:33

Hier een eigen bron die iedere 2 jaar getest wordt, sowieso omdat onze eigen drinkwatervoorziening, er ook aan hangt. Dus het kan prima als je voldoende vaak test, lijkt mij niet meer dan logisch.

Waterverbruik bij dieren hangt ook wel grotendeels samen met hoe goed ze o.a. met warmte om kunnen gaan. Misschien dat koudbloedachtige paarden daardoor een hoger verbruik hebben. Daarnaast merk ik ook wel verschil bij de een of andere grasbaal, dat ze meer of minder drinken en hoelang je ze nog op het gras hebt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 11:47

Nickeltje schreef:
Dat is echt wel heel veel...

Het is idd wel heel veel. Wel een goed idee om beter op te gaan volgen.

Ik bedenk me net dat we wel heel veel verbouwingen hebben gehad en de aannemers ook veel water hebben verbruikt. Onze energie rekening was ook extreem hoog.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:06

Toen ik de speciekuipen nog had staan dronken ze van de zomer per 2 zo’n bak wel bijna leeg in de ochtend. In de wei en stal zitten automatische drinkbakken. Nu drinken ze veel minder. De jaarlingen hebben wel nog een speciekuip in de bak want daar kon ik geen eentje maken. Ze worden volgend jaar ook gecastreerd dus uiteindelijk gaat alles weer bij elkaar.

Dit jaar zal een stuk hoger het verbruik zijn want ze hebben het dak gereinigd en we zijn aan het verbouwen en ze hebben 2 grote ramen gemaakt in de kelder dus veel water bij verbruikt.
Ik heb het idee dat de jaarlingen veel meer drinken dan mijn kwpn merrie en shet.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:45

Het exacte verbruik weet ik niet zo uit mijn hoofd maar ik weet wel dat wij met twee paarden en drie volwassenen minder verbruiken dan gemiddeld bij een huishouden van drie. Paarden krijgen grotendeels leidingwater, alleen de bak in de wei achter kunnen we vullen met regenwater indien beschikbaar (halve zomer vaak niet vanwege droogte). We sproeien niet, alleen heel soms ons groene dak als het droog is. Geen tuin.

Ik heb trouwens een koudbloed en een warmbloed en mijn warmbloed gebruikt beduidend meer water.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:27

Ik heb het ook even nagekeken .
Schrok van zulke hoge bedragen. Maar in midden Nederland is Vitens de water leverancier.
Zie dat in Noord -Holland het water 2x zoveel kost.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:44

Jullie hebben me getriggered om ook even te gaan kijken.
2023: 163 kuub
2024: 120 kuub
2025 - 9,5 maand: 153 kuub

2 volwassenen, 1 peuter
5 pony's en sinds november 2024 6 pony's
We hebben geen waterput of gebruik regenwater.

Best veel, maar ik zie dat ik niet de enige ben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 16:29

Wij hadden afgelopen jaar net geen 90 kuub volgens mij.

De 3 (sinds okt 4) pony's drinken kraanwater, opgevangen regenwater vinden ze niet lekker. Tweepersoons huishouden en 2 honden, met dus nu 4 pony's (1x B, 1x C en 2x D/E maat).
We sproeien de tuin niet met kraanwater, hebben ook geen bak om te sproeien. Dus watervebruik is echt drinken voor iedereen, douchen/wassen, schoonmaken.

Ben wel benieuwd of de 4e die dit jaar het hele jaar er staat een verschil maakt. Maar ben te lui om daarvoor de meter te gaan blootleggen en bekijken, dat zie ik wel weer als de standen doorgegeven moeten worden :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:45

Feb 2024 tot maart 2025 hebben wij 6m3 leidingwater verbruikt. 2 volwassenen en 2 paarden. We leven extreem zuinig wbt water.

We gebruiken een wasmachine buitenshuis dus wat we daar gebruiken durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar dat is 1 was per week gemiddeld. Met 50 liter per keer zou er dan nog 2,5kuub bijkomen. Dus totaal 8,5m3.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:18

1 was per week? Dat is knap! Wij wassen hier bijna elke dag :(

Maar goed, ik heb dan een zoontje die 3x per dag nieuwe kleren aan moet omdat hij in de modder heeft gerold oid, en mijn man vindt dat hij zelf ook de hele dag vies is ofzo _O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:23

Wil net zeggen, 1 was per week, hoe doe je dat?!

Maar hier ook 2 kinderen en een man die zich graag omkleedt :')

Als ik 1 dag niet was voelt het meteen alsof ik 3 dagen achterloop :')

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:41

Hoi! Ik ben even benieuwd: zijn hier mensen die gebruik maken van een timer en systeem om een hooinet te laten zakken? :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 20:33

Nee maar ik heb wel een automatische hooibak

Ze hadden hem voor de tweede keer gesloopt (lees Lando die pakte de klep en duwde die dicht waardoor de stang verboog en ie niet meer dicht ging)

Dus nu net stroom er op gemaakt :+ }>

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 15:09

Terug van weggeweest!
Een heerlijke vakantie gehad en ook een prachtige rit in de Franse Vogezen gehad.
De paarden zijn fijn gereden en verzorgd.
Heel blij mee :o

Ik eh heb net een andere paardentrailer gekocht.
Een kans die ik ondanks dat ik eigenlijk even plek op de plaats wou maken, toch niet voorbij wilde laten gaan.

Dat betekent dat ik een vol aluminium 2 paards trailer te koop heb. Het mooie eraan is dat hij slechts 630kg weegt.
Prima trailer, maar voor onze Fries, die graag verticaal de nek erop zet en vervolgens vindt dat ze te weinig ruimte heeft, heb ik toch graag iets meer ruimte.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 18:51

Dat ziet er geslaagd uit Boemel!

Ik ben vandaag veel aan schilderen geweest. Kijkt alweer heel anders als het zwart is.

Morgenochtend heeft dochter Bixie, daarna wil ik proberen de rest af te schilderen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 19:10

Wat mooi wordt t daar van !
Super leuk die bixie

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 22:44

Hannanasjuh schreef:
Hutcherson schreef:
Wij hebben de paarden, tuin en drinkbakken buiten voor de honden op grondwater.
In de zomermaanden sluiten we het grondwater ook aan op het huis dus dan spoelen we de toilet door met grondwater, we douchen en wassen ermee. Dan drinken we wel uit flessen maar dat is prima te doen.
Wij hadden vorig jaar met twee man, twee honden 120kuub water gebruikt. Dat is echt bizar veel, terwijl wij echt niet lang douchen of heel veel wassen oid. We zijn er nooit achtergekomen hoe dit nu kwam, dus dan maar dit soort oplossingen. Konden iets van 500-600 euro bijbetalen.

En je had toen ook paarden aan huis of die drinken al grondwater?
Wij mogen nu ook flink bij betalen want er is 155 kuub verbruikt. Is toch even schrikken.

Hoe zit jouw grondwater voorziening er dan uit dat je dat zo makkelijk kan omzetten?
Ik het systeem wel met opvangwater maar grondwater moet toch eerst opgepompt worden?

Onze paarden hebben altijd grondwater gehad, geen leidingwater.
Wij hebben een grondwaterpunt in de schuur. Dat zat er toen we het kochten en anders hadden we het laten slaan. Hier hebben we een karcher pomp op aangesloten hydrofoor pomp (ben er niet heel erg in thuis) met een vat van 20 liter geloof ik. Met filter ertussen (die zit voor de pomp). Vanuit de pomp diverse aftakkingen gemaakt naar de drinkbak van de paarden (verwarmd), de tuinslang, sproeisysteem om de planten te wateren bij droogte en tevens een extra koppeling waar je gewoon een slang aan kan koppelen die wij op het watersysteem van het huis hebben gekoppeld. Dus er loopt dan gewoon een slang van de schuur de kelder in. Kan dus enkel in goede maanden zonder vorst maar hopelijk bespaart het heel veel geld. Bovendien begrijp ik nooit zo goed waarom we niet douchen met grond-/regenwater. Idem toilet doorspoelen. We drinken het niet omdat het testen daarvoor 300€ kost. Het is overigens wat getest op zware metalen etc.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:37

Heb ook vlotter aan tuinslang in mjin waterbak ehct goud waard. Kost euro of

Ze staan sinds eind april aan huis. Eten hooi dus drinken meer dan paard op gras.
En heb tijden hooi geweekt ivm suikers, dat watercdan weer gebruikt om planten water te geven.
Vorig jaar stonden ze op wei, maar water kwam v. Bji mji thuis, 1 persoon.
1e jaar ( juli 2024 tot 25 ) 115 kuub... denk nu ze thuis staan meer en hier alleen hooi.

Als er iets v schuilstal staat niuew wou ik daar regenwater v opvangen als reserve in geval v waterstoring en voor de tuinplanten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:33

Is dat dan een kop wat je op de tuinslang zet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:56

joyce83 schreef:
Is dat dan een kop wat je op de tuinslang zet?

Ja, maar je moet wel zo'n stukje van iets anders afhalen, ik had die nog uit een setje van die slangen die krimpen als je ze uit zet vd action.

Die draai je op de vlotter en daar klik je slang op.

Ik heb hem gewoon aptjid aanstaan, zo hoeft er maar 1 bak te staan. ( als ik weg ben zet ik extra)
Wel goede slang met aansluitingen gebruiken zodat het niet uitelkaar ploft door waterdruk, dan heb je alsnog waterballet.

Wat ik wel jammer vond de schroeven zjin te kort om hem op speciekuip te schroeven, ik heb daar houden blikje tussen zitten

Wil je op safe spelen zet je hem gewoon alleen aan als je in de buurt bent.

Ik ben er heel blji mee. Geen overstromingen omdat ik vergeet kraan uit te doen.
Agradi verkoopt ze maar agrishop ook.

Afbeelding

Als hji stroomt maakt hji wel geluid.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:11

Handig ding!

Nu we het toch over technische zaken hebben :D
Heeft iemand een goede tip om wat dof aluminium van de trailer weer mooi te krijgen?
Wil de paardentrailer mooi oppoetsen voor verkoop.