Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:37

Wij hebben ook een minitrekker en grote kieper voor de mest. Hooi haal ik meestal met de trailer, maar ik koop altijd kleine baaltjes.

Malenka

Berichten: 7638
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:25

De midi balen van 120kg verplaats ik zonder problemen zelf. Maar ik loop wel erg tegen de hanteerbaarheid (of eigenlijk het gebrek daarvan) van de 350/400kg balen. Het is een stuk voordeliger maar met de hand eigenlijk niet te doen.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:07

Ik heb het hooi op een klein zoldertje, dus dan zijn grote balen niet te doen. Nu met m'n hooistomer zijn kleine balen ook wel handig. Past er precies een in.

Pffff begin mensen die hun wei niet mesten wel te begrijpen. Scheelt een hoop tijd en afvoer :=
We hebben wel een kieper maar in de zomer maanden moeten we het uitscheppen óp de mesthoop van de boer :=

boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:48

We hebben hier een stroomstoring. De buren ook allemaal, dus we kunnen geen koffie drinken :D
De paarden net met de hand water gegeven.

Dinsdag komt de bestrijdingsdienst voor de hoornaars. Ze zitten ergens onder een dakpan nabij ons bed. Hoor steeds gezoem als ik in bed lig.

Ik ga vandaag de buurman helpen zn pony weer aan te spannen voor de wagen. Is na het beleren er al bijna 1,5 jaar niet meer voor geweest. Ben benieuwd :o

Ik ben van de week voor het eerst sinds lange tijd weer op Tess geklommen. Ze is in de wei nog steeds zuiver.
Ze was redelijk braaf.
Dus vandaag met mn vriend een stapritje naar het bos. Ze moet nu eigenlijk naar de kliniek voor controle, maar t wordt zo warm dat ik het maar even uitstel.

Hooibalen van 100kg lijken me nog net te behappen. Ik kan ze hier alleen als kleine baaltjes of als echt grote zware balen krijgen helaas.

Ben nu bezig met een partij 2e snede hooi voor eur 3,80 per baaltje.
Ik verwacht dat de prijzen nog flink gaan stijgen, dus ik gooi de boel hier maar vol :D

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:37

Ik ben benieuwd wanneer hier de 2e snee beschikbaar komt.

@boemel: oh dan lig je ook niet lekker met dat gezoem naast je.

Hier zit er in het dakbeschot ook een wespennest, die komen net door een klein kiertje in het trespa. Maar in huis heb ik er geen last van. Ik moet er allen met zemen wel rekening mee houden.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:47

Boemel wat fijn dat Tess zuiver is

Hier staat zo goed als geen 2e snede op.
Ja er staan een lange sprieten en van een afstand lijkt het heel wat, maar van dichtbij staat het onder niet opgevuld zeg maar.
Denk dat we het komende week wel laten maaien, word toch niet meer meer.

Wij hebben wel altijd grote ronde balen.
Trekker die aan de achterkant lange lepels heeft kunnen wij er voldoende mee vooruit.

horsii

Berichten: 7810
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:02

Hopelijk is de stroomstoring snel opgelost.
Fijn dat Tess nog steeds zuiver is.

O bah wespen.. ik haat ze.
Al een aantal keer geprikt.
Hier vermoedelijk een nest in de appelboom.


Goodmorning
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:26

Leuk die koppies zo en koeien in het water zie je ook niet vaak.

Ik heb maar weer wat (doorgesneden) appeltjes gevoerd aan het koeienechtpaar. Het kalf eet ze nog steeds niet.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:40

Ben benieuwd Boemel met Amy haar moeder! En mooi dat Tess ras loopt!

Hooi zal wel meevallen qua prijsstijging, iedereen heeft alles bomvol liggen. Krijg zo’n beetje elke dag hooi aangeboden, mensen die ik 1 keer gezien heb bellen me er zelfs voor.. hier ligt overal ook weer een mooie tweede snee op het land te drogen.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:36

Hier de vliegendekens maar omgedaan en de benen ingespoten, dan staan ze iets rustiger en even de rug 'getest' door op de knietjes 8 m2 onkruid tussen de stoeptegels uit te halen. Dat was hard nodig gezien de tubtrug die vol was daarna.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:44

Gaaf zo die koeien in het water. Met al die rechte sloten en steile oevers overal zie je dat nergens meer. Lekker afkoelen als het zo warm is.

Ik heb geen hooi gekocht dit jaar. Afgelopen winter is er weinig hooi door heen gegaan, omdat mijn oudje het niet meer weg kreeg. En nu met twee kleine pony's gaat het ook niet zo hard. Ik hoop het te kunnen redden tot het volgende jaar en anders haal ik nog een kleine lading van de winter bij mijn hooiboertje... Alles ligt hier op zolder dus ook alleen kleine pakjes.

De pony's eten nu ook mijn hooi van eigen land op. Dat is vrij stengelig, zware pakjes met ook wat kluiten erin. Niet het lekker fijne hooi, maar ze staan nu ook een deel op de wei dus ze doen het er maar even mee.

Gisteren nog even de pony's gewogen met Pavo meetlint. Bennie zou op 290 kilo uitkomen en Vera op 190 kilo. Op basis daarvan de Metazoa voor Vera en de 18plus voor Bennie even goed afgewogen. Dat kwam iets anders uit dan we nu voeren :D

Ik ga zo ook met de sulky aan de slag. wish me luck...

Stroomstoring al weer opgelost, hoop ik, Boemel?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:44

Hier hoor ik idd goede hooioogst. Wel maar 1 snee (voor paarden althans.... Voor de koeien blijven ze bezig).

Vanmorgen dikkie dik gelogeerd. Alvast de tip met de overgangen meegenomen. Vond hij best lastig, maar deed goed z'n best. Rechtsom werd hij zelfs best fanatiek. Linksom kan hij mij niet zien en dan merk je dat hij toch wat terughoudend blijft. Maar komt vast goed. Begin is er.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:50

@manzano: als hij terughoudend wordt omdat ie je niet kan zien kun je het misschien met je stem oplossen?
Ze kunnen er idd lekker fanatiek van worden :D Teken dat ze er ook lol in hebben.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:54

DubbelFun schreef:
@manzano: als hij terughoudend wordt omdat ie je niet kan zien kun je het misschien met je stem oplossen?
Ze kunnen er idd lekker fanatiek van worden :D Teken dat ze er ook lol in hebben.

Ja doe ik ook hoor. Krijg hem wel aan de gang, maar gaat allemaal wat moeizamer. Moet zelf ook werken om dan nog meer energie over te brengen.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:56

Wat balen Joyce :(:) Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op.

Fijn dat Tess nog steeds zuiver is Boemel, dat geeft toch al een beetje vertrouwen denk ik. Is de stroomstoring inmiddels verholpen?

Heerlijke plaatjes horsii!

Dat klinkt al goed manzano!

boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:58

Wat een leuke plaatjes Horsii!
Ach, vervelend Joyce, hopelijk gaat t snel beter.

Ja, we hebben weer stroom. :D

De dochter van de buren had vanuit een ander dorp koffie gebracht. Dus mijn vriend heeft zijn bakkie bij de buren gedronken :o

Aangespannen lopen ging de moeder van Amy (van Marjan) goed af. Zonder de wagen even wat spatjes in de wei aan de lange lijnen, maar eenmaal aangespannen super braaf.

Als bedankje kreeg ik een overlevingspakket mee uit eigen tuin :):)

Afbeelding

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:00

Ohh wat moeten die tomaatjes lekker zijn <3

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:03

Oehhh dat zijn nog eens lekkere kadootjes <3

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:28

Nou Boemel, dat ging het je beter af dan bij mij. Die gekke shet ging net al bokkend en galopperend er vandoor. :(:) . Gelukkig had ik net op youtube gezien hoe de noodstop werkt.. -O-

Het inspannen ging al beter dan de vorige keer. Ik had al wel gezien dat de sulky echt niet in balans lag, dus daar eerst aan gesleuteld. Nu nog niet optimaal maar veel beter dan in het begin. Pony stond gewoon te slapen terwijl wij aan het bankje aan het sleutelen en timmeren waren..

Wegstappen ging beheerst , maar toch gelijk spanning en die spanning ging met stappen iets weg en kwam in golven weer terug. Iets zit haar niet lekker, vooral in de wendingen is het spanning...
Na veel stapwerk, klein drafje geprobeerd, maar na twee rondjes ging ze er dus bokkend vandoor. . Dat ook weer meegemaakt. 8)7

Daarna nog even goed af kunnen sluiten met rondstappen met groom ernaast en daarna zonder sulky nog droog gemend. Toen was de spanning echt weer weg...

Dit is iets meer projectje dan ik had verwacht..

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:00

Balen GD. Prikt het lamoen in haar schouder in een bocht? Daar kunnen ze nog wel eens zo extreem opreageren.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:07

Oh dat is niet tof GD. Ik heb geen ervaring met mennen, dus kan er verder ook niks over zeggen. Gelukkig maar dat je de noodrem wel wist te vinden!

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:19

Die tuinopbrengst ziet er beter uit dan wat wij hebben :) Maar goed dat we daar niet van hoeven te leven :D

boemel

Berichten: 8617
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:28

Dat klinkt niet fijn Green Dragon. Lijkt me nog best spannend eigenlijk.
De pony van de buurman had meer t grapje van achteruit lopen, hoofd kantelen, draaien en bijna in de omheining lopen. Ze had de vorige keer het tuig al kapot gemaakt daardoor.

Een paar keer een tikkie met de zweep en veel praten en ze was al heel snel heel braaf en we durfden aan te spannen en een rondje weg. En dat ging verder heel goed.

Ik heb zelf ook niet zo'n mooie tuinopbrengst helaas. We hebben vooral heel veel last van slakken.

Alleen de peren, frambozen en pompoenen lijken het goed te doen :o

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:10

Ik was zelf heel rustig, mijn oudje was een EVB en daar heb ik ook vaak genoeg avonturen mee beleefd, maar dan zat ik erop.... Ik dacht net alleen maar, niet over de kop aub...

Mijn paddock is heel klein en heeft hele duidelijk afrastering, dus ze kon geen kant op. En mijn groom stond al vrij snel bij de pony, na de noodstop. Ik had al express mijn cap ontdaan van de spinnenwebben en opgezet ;-)

Maar mijn mencarriere heeft nog geen 30 minuten aan vlieguren gemaakt, dus ik kan nog niet zo goed inschatten wat het probleem is. Scheefheid, tuig wat niet goed zit, sulky niet goed afgesteld? Ik denk nu alleen maar; leuke uitdaging om mee aan de slag te gaan.

Het is dat alles zo duur is, maar het liefst zou ik de pony opladen en naar een wagenbouwer gaan en mooi goed tuig en een fijne wagen aanschaffen en direct alles goed af laten stellen. Nog liever beide pony's ;-)
Misschien dat Bennie minder uitdagingen heeft, maar die is gelijk zo grooot (1.20m :+ )

Nu ga ik eerst de men-instructrice maar een appje sturen.



Wij hebben bijna geen slakken in de tuin. We hebben wel kippen! idee?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:24

Ik heb vandaag de hooinetten maar eens in de wasmachine gegooid. Ideaal weer dit om dat soort klussen te doen.