Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:14

ja dat schiet wel op nu ja haha

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:21

Ja haha, nu hopen dat we het voor de (vast onvermijdelijke) buien van zaterdag binnen kunnen krijgen :7

Wel lekker dat jullie gaan kijken of je meer zelf kunt opslaan!! Ik ben er ook nog niet helemaal over uit hoe wij dat het beste kunnen gaan doen.. en hopen ook op nog een snede later het jaar :P

Werd mij aangeraden om nadat het hooi er straks af is, varkensmest er overheen uit te rijden.. doen jullie zo in de zomer ook nog een keer bemesten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:28

Hier is het eind mei gemaaid, begin juni van het land af en daarna (toen ging het ook weer regenen) bemest. Wij hebben er koemest op altijd.
Voor zaterdag binnen lijkt me wel verstandig ja := Mooie is wel dat het met die regen meteen weer de lucht in kan schieten!

We hebben zelf een platte wagen, maar in de ruim 2 jaar die we hier nu wonen nooit gebruikt :+ We lenen altijd die van de buurman want die is lager en dus fijner. Dus die gaat nu uit de loods, gaan we buiten stallen, en ik denk dat we deze gaan verkopen en misschien een lagere gaan zoeken dan. Maar als die uit de loods is, hebben we dus ineens een zee van ruimte over voor hooi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:32

Lekker hooi als je een fikse voorraad kwijt kunt.

Ik heb altijd begrepen dat varkensmest niet zo goed is voor de grond en dat koeienmest beter is. Maar waarom geen idee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 16:34

DubbelDun schreef:
Lekker hooi als je een fikse voorraad kwijt kunt.

Ik heb altijd begrepen dat varkensmest niet zo goed is voor de grond en dat koeienmest beter is. Maar waarom geen idee.

Volgens mij zit daar meer ammoniak in. Maar hoe het helemaal zit weet ik ook niet,

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:39

Ik heb nu 150 pakken liggen en zou er nog graag 150 bij willen. In de winter gaat er hier ruim een pak per dag doorheen, momenteel doen ze daar ongeveer 2 weken mee :+ Dus dan zou ik ruim voldoende hebben voor een jaar

Ik weet wel dat de boer hier zei dat koemest minder snel je gras verbrandt als het niet hard genoeg regent, verder ook geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:51

Wij gaan morgen inpakken en dan gaat er nog een keer kunstmest op. Van het voorjaar alleen koeienmest geïnjecteerd. Hoop ook op een goede 2e snede.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:01

Ik weet dat ik ook meerdere keren heb gelezen dat je beter koeienmest gebruikt dan varkensmest, maar ik heb ook niet meer onthouden waarom precies.

De geur alleen is overigens al wel een goede reden om toch voor koeienmest te kiezen :+

En man wat een temperatuur inderdaad zeg... Vind er niks aan zo.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:22

Maartje_M schreef:
Voor zaterdag binnen lijkt me wel verstandig ja := Mooie is wel dat het met die regen meteen weer de lucht in kan schieten!

Dat is dan wel weer waar ja!! :D

[***] schreef:
Wij gaan morgen inpakken en dan gaat er nog een keer kunstmest op. Van het voorjaar alleen koeienmest geïnjecteerd. Hoop ook op een goede 2e snede.

Wij zouden het dan juist precies andersom doen :P Eerst kunstmest gedaan, maar dat was meer omdat er nog geen zwaar materieel over de grond kon rijden := Nu wel.. dus zit nu toch aan koeien- dan wel varkensmest te denken...

Hoorde inderdaad ook iets over dat varkensmest de ammoniak sneller/beter loslaat en daardoor een grotere groeispurt geeft... maarja... wil je dat wel... :Y) Ik ga er nog even over nandenken...

Hahaha Marlies.... hmmm, da's waar ja _O- Dat geloof ik gelijk... dat je het voor de geur ook al wel wil laten :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:36

xXutopiaXx schreef:
Ja haha, nu hopen dat we het voor de (vast onvermijdelijke) buien van zaterdag binnen kunnen krijgen :7

Wel lekker dat jullie gaan kijken of je meer zelf kunt opslaan!! Ik ben er ook nog niet helemaal over uit hoe wij dat het beste kunnen gaan doen.. en hopen ook op nog een snede later het jaar :P

Werd mij aangeraden om nadat het hooi er straks af is, varkensmest er overheen uit te rijden.. doen jullie zo in de zomer ook nog een keer bemesten?

Hmm zou ik alleen doen als je regen verwacht, kunt beregenen of t niks uitmaakt als t er maar op ligt en niks doet en ook ik zou je ook koeienmest aanraden ipv varkensmest.

Hebben jullie ook zoveel last van jacobskruiskruid trouwens, ik word echt gek er van

Dit was gisteren

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:37

Dit jaar voor het eerst hier JKK, kom ook steeds overal vanalles tegen. ZO irritant

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:03

martinev schreef:
Wat een toffe dingen komen er weer voorbij!

Unseen, dat wordt een geweldige zadelkamer!!

Robijntjah, wat een mooie foto's, mooi stel zijn jullie met zijn vieren!

Chasey, klinkt als een goede stap, succes met alles wat nog moet gebeuren!

Wij hebben sinds anderhalve week echt next level wat betreft genieten van de paarden aan huis! Het was al geweldig, maar nu ons überknappe veulentje geboren is kan ons geluk helemaal niet meer op, wat een enorme luxe om hier gewoon de hele dag naar te kunnen kijken <3 <3

[ [url=m/tLsspX.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2PRB5i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5YE5R6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw <3 <3 <3

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:14

Hé hallo, wat een berichten weer. Wat groeit het gras momenteel he??

Hier valt het om, omdat de zode hier nog niet goed is komt er een klepel maaier. We wilde er schapen op zetten maar dat werd ons afgeraden.

Even een impressie, Allo was gisteren ontsnapt.. ik hing kort na het maken van de foto achter hem en ging plat op m’n b*k :')

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:56

Ah je maakt kennis met de leuke dingen van paarden aan huis zie ik :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:05

Lol... :)
Verder niks naars gebeurd hopelijk ??

Hier liep mijn oudje ineens heftig kreupel, maar ik kan niks vinden aan haar benen. Dus ik gok dat ze bij het opstaan haar schouder oid stevig gestoten heeft. Ze heeft tegenwoordig een hoop ruimte nodig wil ze weer haar balans hebben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 19:13

Hier valt het JKK nog mee. Wel meer berenklauw in een van de weides.
Hier hebben we gisteren laten maaien. Helaas kwamen ze met een klepelmaaier en hebben ze het op hoogte afgemaaid. Dat laatste maakt dat het eronder nu nog groen is maar het is wel erg kort aan stengels.
Bijeen oom hebben we een antieke vorkjeshark opgehaald die het na 50 jaar nog steeds zo doet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:54

Varkensmest bevat te veel voedingsstoffen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:46

Ook als je het land wil hooien? Niet voor begrazing...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:49

Wat sneu, sterkte DD hoop dat het snel bijtrekt.

Hier in de buurt gebruiken ze wel varkensmest; ben er zelf geen fan van. Zeker niet als je laat begrazen. Voor jonge paarden met name gevaarlijk:
De varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor. Paardendierenarts Kees Kalis van de GD spreekt over een ''opkomende ziekte''.

Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg. Bij paarden neemt zowel het aantal inzendingen voor onderzoek als het aantal ongunstige testuitslagen toe, aldus Kalis in GD Veterinair. De GD biedt de test sinds 2009 aan.

De ziekmakende bacterie kwam tot voor kort slechts zelden voor bij paarden. Het is onbekend hoeveel paarden inmiddels zijn besmet. Vooral veulens lijken er last van te hebben. Zij vertonen diarree en koorts. Paarden kunnen op de aanwezigheid van de bacterie worden getest bij darmklachten. Bekend is dat de bacterie twee tot drie weken overleeft in varkensmest. Percelen waarop paarden worden geweid, kunnen dus beter niet worden bemest met verse varkensmest. Andere besmettingsroute kan zijn lopen vogels en knaagdieren.

Ileitis is de meest verspreide darmziekte binnen de intensieve varkenshouderij in Europa. Negentig procent van de Europese varkensbedrijven is seropositief voor Lawsonia intracellularis. Besmette varkens zijn bleek en hebben een bloederige, stinkende diarree of gewone diarree en verminderde groei.

Ik zou kijken wat je bodem nodig heeft; hier al 2 jaar niet gemest omdat er nog voldoende voorraad van vroeger in de bodem zit. En het groeit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:56

Bij de pensionstal waar ik vroeger mijn paarden had staan, werd elk jaar flink met varkensmest geïnjecteerd. Zowel het graasland als het hooiland.

Moet eerlijk zeggen dat er nooit problemen zijn geweest bij de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:10

rover_ schreef:
Wat sneu, sterkte DD hoop dat het snel bijtrekt.

Hier in de buurt gebruiken ze wel varkensmest; ben er zelf geen fan van. Zeker niet als je laat begrazen. Voor jonge paarden met name gevaarlijk:
De varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor. Paardendierenarts Kees Kalis van de GD spreekt over een ''opkomende ziekte''.

Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg. Bij paarden neemt zowel het aantal inzendingen voor onderzoek als het aantal ongunstige testuitslagen toe, aldus Kalis in GD Veterinair. De GD biedt de test sinds 2009 aan.

De ziekmakende bacterie kwam tot voor kort slechts zelden voor bij paarden. Het is onbekend hoeveel paarden inmiddels zijn besmet. Vooral veulens lijken er last van te hebben. Zij vertonen diarree en koorts. Paarden kunnen op de aanwezigheid van de bacterie worden getest bij darmklachten. Bekend is dat de bacterie twee tot drie weken overleeft in varkensmest. Percelen waarop paarden worden geweid, kunnen dus beter niet worden bemest met verse varkensmest. Andere besmettingsroute kan zijn lopen vogels en knaagdieren.

Ileitis is de meest verspreide darmziekte binnen de intensieve varkenshouderij in Europa. Negentig procent van de Europese varkensbedrijven is seropositief voor Lawsonia intracellularis. Besmette varkens zijn bleek en hebben een bloederige, stinkende diarree of gewone diarree en verminderde groei.

Ik zou kijken wat je bodem nodig heeft; hier al 2 jaar niet gemest omdat er nog voldoende voorraad van vroeger in de bodem zit. En het groeit goed.

Over die bacterie heb ik de pensionhouder toen ook weleens horen praten. Paarden mochten na het injecteren ook 3 weken niet op het land...… Ik ben zo blij dat ik het nu lekker zelf kan bepalen *\o/* .

Ik bemest 1x per jaar met rundermest (drijfmest) en 2x met kunstmest. Dit is op de stukken waar we van hooien en later in het jaar mogen de paarden erop. Dit is meestal zo rond oktober/november.

Hoe gaat het nu met je paard DD? Ik vind het altijd zo naar om te zien als ze pijn hebben.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:40

Hier nu toch ook weer flink wat JKK.....dacht dat we minder hadden dit jaar want normaal komt het eerder opzetten, maar helaas nu 1 weiland paar weken met rust gelaten en staat er opeens best wel wat van die troep.....

Owjee DD gaat het al wat beter???

Het is idd echt warm weer, ben opzich blij als het weer wat minder is, tot Max 25 graden vind ik wel genoeg.
Gelukkig waait hier wel een redelijk briesje de afgelopen dagen, dus het is nog redelijk te doen.

En zaterdag weer regen *\o/* **\O/** fijn voor het gras. Mijne staan nu een paar dagen op een volle schaduw wei met dit warme weer, staat lekker sappig gras op van ongeveer 5-10cm. het uitgebloeide gras op de andere wei waar ze de rest van de tijd staan vinden ze toch minder lekker dan dit gras :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:45

DubbelDun schreef:
Lol... :)
Verder niks naars gebeurd hopelijk ??

Hier liep mijn oudje ineens heftig kreupel, maar ik kan niks vinden aan haar benen. Dus ik gok dat ze bij het opstaan haar schouder oid stevig gestoten heeft. Ze heeft tegenwoordig een hoop ruimte nodig wil ze weer haar balans hebben.

Hoefzweer wellicht? Hier ook laatst opeens kreupel, niks te zien. Heb haar bijna een week op rust gezet en toen was het weer goed. Ik loop ook een paar dagen niet lekker als ik mn enkel verzwik :+ ik ben zelf nooit zo'n druktemaker als paard slecht loopt (afhankelijk van hoe slecht/anderr klachten) vaak doet rust al voldoende.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:48

Schadows17 schreef:
Hier nu toch ook weer flink wat JKK.....dacht dat we minder hadden dit jaar want normaal komt het eerder opzetten, maar helaas nu 1 weiland paar weken met rust gelaten en staat er opeens best wel wat van die troep.....

Het is natuurlijk een 2 jarige plant, wellicht zaten de bloemen er nog niet op em viel het niet op? Ik kan je overigens die ragfork van paardnatuurlijk wel aanraden.

Hier 2 volle containers en 4 vuilniszakken jkk verder en nóg niet klaar. Dus ik ga zo nogmaals het moet voor morgen weg zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:58

Als jullie zoveel uit de grond halen, ga ik toch twijfelen of ik hier niet iets over het hoofd zie :=