Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:47

Azmay schreef:
Je hebt een mooi plekje Myra, als het daar niet zo koud was was ik in de verleiding gekomen daar ook heen te gaan :+

Ben met Prim aan het oefenen met voetjes geven, hoe ze haar ooit bekapt hebben gekregen is me een raadsel. Ze begint al met uithalen zodra je naar haar been wijst >;) Ze trapt niet gericht en na heel wat pogingen mocht ik hem vast houden maar vind het wel bijzonder.
Mag ook niet aan haar buik komen, is het nog steeds te vroeg om er een Equest Pramox in te duwen?

Ik heb al wel nachtvorst gehad hier. Maar dat verschilt wel door het land denk ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:48

belle_boef schreef:
Azmay schreef:
Je hebt een mooi plekje Myra, als het daar niet zo koud was was ik in de verleiding gekomen daar ook heen te gaan :+

Ben met Prim aan het oefenen met voetjes geven, hoe ze haar ooit bekapt hebben gekregen is me een raadsel. Ze begint al met uithalen zodra je naar haar been wijst >;) Ze trapt niet gericht en na heel wat pogingen mocht ik hem vast houden maar vind het wel bijzonder.
Mag ook niet aan haar buik komen, is het nog steeds te vroeg om er een Equest Pramox in te duwen?

Ik heb al wel nachtvorst gehad hier. Maar dat verschilt wel door het land denk ik.

Het heeft een paar nachten flink gevroren maar is nu weer wat warmer.

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:55

Waarom zou het te vroeg zijn om te ontwormen met Pramox? Ik weet niet anders dan dat je dat in het late najaar doet, dat is het nu wel..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:59

Flew schreef:
Waarom zou het te vroeg zijn om te ontwormen met Pramox? Ik weet niet anders dan dat je dat in het late najaar doet, dat is het nu wel..

Maar wel pas als je nachtvorst gehad hebt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:12

Myra: welkom hier ik volgde je andere topic ook al :D

Vreemde gewaarwording, kom ik vanmorgen vroeg op stal om de beesten te voeren en buiten te zetten ligt er toch een bult zand. Zonder ook maar één appje of telefoontje is de vrachtwagen blijkbaar gemaakt en zijn ze vanmorgen zeer vroeg of gisteravond laat al begonnen met zand rijden. Als ze dat nu even hadden laten weten dan had ik iemand met shovel geregeld, die had ik juist allemaal afgezegd voor dit weekend omdat ze pas maandag zouden gaan rijden. Nu heb ik dus wel zand, maar geen shovel := Nou ja dan ligt er straks 100 kuub zand in de berm dit weekend.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:35

Mer1980 wat een gedoe met dat zand bij jullie...met sommige mensen valt er werkelijk geen afspraak te maken.

Myra wat een lap grond zeg _/-\o_

Lynnikita geen idee waar mijn stal oligt...maar ik heb van die flappen voor de deur hangen en bij mij werkt dat prima tegen de wind.

@stephanie, ik zou zeker naar de buren gaan en het gesprek met hun aangaan (zonder verwijten ect.). Het likkt me echf verschrikkelijk om burenruzie te hebben dus dir moet je gelijk in de kiem smoren 8-) voor mijn werk bij politie kwam ik vroeger vaker bij burenruzies, afschuwelijk wat mensen elkaar onderling het leven zuur kunnen maken. Al woon je nog zo mooi dat was voor mij een reden om te vertekken. Dus, op naar die buren voor een goed gesprek :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:47

@Mer, dan kijk je wel ff gek op ja!
Beetje onhandig wel..

@Myra, mooi plekje en heerlijk veel ruimte!

Hier nooit geweten dat je de pramox pas na eerste nachtvorst mag geven.
Geef het altijd ergens in het najaar, hangt er vanaf wanneer ik er aan denk :Y)
Toevallig moeten ze er nu een krijgen, alleen nog even halen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:46

Myra, ik had je topic ook gelezen. Prachtig plekje :j
Alleen de donkere wintermaanden zouden mij tegen staan. Het klimaat past me verder wel.

Hier zit de pramox er ook al in, op advies van de DA. Maar we hebben hier ook al nachtvorst gehad hoor.

Dat zand :') ben je mooi klaar mee...

Net de hooi zolder cat proof gemaakt, met 2 mandjes, wat speeltjes, bakjes, opstapje naar het raam, volgens mij best een fijne ruimte voor katten :

Afbeelding

Afbeelding

De merries hadden ook weer goed hun best gedaan :'). De drainage die we hebben aangelegd werkt goed, er moet alleen nog schoon zand op. Wat lastig is aangezien hier geen vrachtwagen kan komen. Dus we rijden zelf iedere zaterdag met de aanhanger heen en weer.
Maar de pony's zien er dus zo uit:

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:03

Heb je de pony nog helemaal niet ontwormd Azmay? Had ik meteen de eerste dag al gedaan als die wormen heeft en heb je dikke kans dat het nu ook in je grond zit

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:22

Stephanie: oh wat ellendig, problemen met de buren. Ik zou ook uitleggen waarom het op het moment is zoals het is. Ergens ook wel heel lief natuurlijk, dat ze zich het welzijn van jouw paarden zo aantrekken. Om dan meteen met instanties te dreigen is weer wat overdreven. Maar goed ik denk dan: mensen met een hart voor dieren, daar is vast wel mee te praten.

Lynn_Nikita: mijn stalingang is op zuid-west. Ik denk niet ideaal, maar er zit wel een overkapping die is afgeschermd met windbreekspul aan vast, dus ik denk dat het wel goed komt.

Mer: wat een verrassing dat zand. Wel positief dat er schot in de zaak zit.

Myra: wat een fantastische plek! Ik volg je topic al, wat een mooie stappen hebben jullie al gemaakt.

Azmay: oh, stoute Prim met de vliegende hoefjes. Doe je voorzichtig? Misschien met een carrot stick (of lookalike) proberen zolang het nog gevaarlijk is om 'live' dicht bij te komen?

Dank voor de tips over de hoogte van de slowfeeder. Ik ga voor een tussenoplossing :D . Laat de pallet onder 1 van 75 cm uithalen, dan is hij 65 cm. Dat moet wel te doen zijn. Verder vandaag de rubberen tegels opgehaald. Ik heb nu 12 m2 rubber tegels in de paddock liggen, zodat er zandvrij gegeten kan worden. Helaas wel problemen met de omheining, stroomapparaat werkt wel en er staat stroom op een klein stukje van de omheining, maar helaas niet op paddock en grootste gedeelte van de weide. Stond vandaag echt behoorlijk te regenen, dus ik speur morgen verder naar het 'lek' (denk dat het in de ondergrondse draad onder een poortje zit). Er moet op bepaalde plaatsen ook wel even gebosmaaierd worden. Helaas is de bosmaaier de enige powertool na onze BlackFriday koop aktie die nog geleverd moet worden. :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:36

Wat een mooie zolder :j
Heb je zand, is er geen shovel :+

Had nog niet ontwormd nee, was er in de hectiek helemaal bij in geschoten. Niets meer aan te doen.
O ze slaat naar achteren, maakt ook niet haar "ga weg" geluidje. Voel me er prima veilig bij, ze komt nog niet in de buurt van mij met haar hoefjes maar gaat enkel een klein stukje recht naar achter ermee. Kont komt niet omhoog. Blijf rustig oefenen want volgende week komt de smid al.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:20

Dank voor de leuke reacties! Vind het tot nu toe reuze meevallen met de kou. Heeft paar dagen flink gevroren, en de vorst maakte het prachtig! Grote kristallen ook. Maar nu flinke modder. Ik kan niet wachten op de sneeuw :D

Hoe doen jullie dat, krijgen jullie paarden ook swinters wat gras te knabbelen?

Azmay, heeft zemisschien last van haar voeten?
Vorig jaar november had ik ook een pramox gegeven (gebeurde op hele stal). Waarom is het beter om na de vorst te doen? Is dit ivm met de bloedworm?

Mer, sta je dan met je berg :)) ach wel weer fijn dat je het iig hebt!

Zoefie & Karin, zeker een lap grond! Verschil met NL, die ruimte en rust :D Nu nog uitvogelen hoe ik ze zoveel kan laten lopen zonder teveel gras :’)

ClauH, lekker plekje voor de katten! Daar zou ik zo bij gaan liggen :))

Stefanie, wat zoefie zegt. Op af stappen en rustig met de buren praten. En zo slecht klinkt het toch niet? Ik vind een paard de hele dag op stal meer reden om de dierenbescherming te bellen dan een modderig weiland (en top dat ze een verhard droog stuk hebben en beschutting).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:45

Ik geef de pramox in februari, maart. En ivermectine in november of december. Scheelt mij een kuur panacur in mei juni....

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:16

Myra: als paarden op de wei staan, adviseren ze na de vorst Pramox te geven omdat de horzels dan dood zijn en er geen nieuwe eitjes meer komen die je paard binnen kan komen.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:19

rover_ schreef:
Myra: als paarden op de wei staan, adviseren ze na de vorst Pramox te geven omdat de horzels dan dood zijn en er geen nieuwe eitjes meer komen die je paard binnen kan komen.

Juist, dank voor je uitleg!

Hier in Zweden gaat het trouwens heel anders. Wormenkuren zijn niet zomaar te koop. Je moet eerst je mest laten testen en pas als die positief is krijg je een kuur. Antibiotica zijn ze ook erg streng op.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:04

Myra schreef:
rover_ schreef:

Juist, dank voor je uitleg!

Hier in Zweden gaat het trouwens heel anders. Wormenkuren zijn niet zomaar te koop. Je moet eerst je mest laten testen en pas als die positief is krijg je een kuur. Antibiotica zijn ze ook erg streng op.

In NL zijn wormkuren ook niet altijd even makkelijk te verkrijgen. Maar daar zijn ook andere oplossingen voor.

Ik vind wel dat je op een gave plek terecht bent gekomen Myra. Ik volg je andere topic ook stilletjes..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:14

Wij hebben al wel nachtvorst gehad in ‘t noorden van NL.
Maar heb zelf ook nog niet ontwormd dit najaar.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:00

Ik heb wel al ontwormd en wij hebben al meerdere keren nachtvorst gehad. Zelfs al een keer meerdere ochtenden achtereen en ik zit in Zuid-Limburg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:39

Azmay, ik heb nog niet gegeven, maar ook geen nieuwe paarden erbij natuurlijk.

Ik doe ook na eerste nachtvorst en dat was normaal ook in het najaar, maar als je kijkt hoe lang het zacht blijft tegenwoordig, verplaatst dat een beetje en ga ik ook twijfelen.
Die van ons staan op zand en wij hebben nog geen vorst gehad echt.

Mer, dat is balen, maar het zand is er. Maandag heb je dus een bak :)

ClauH, ziet er heerlijk ruim uit, dus komt vast goed.

Myra, officieel is dat in Nederland ook zo. Enkele veeartsen geven wel de pramox voor het najaar nog zo als je rest van het jaar wel mestonderzoek bij de doet.
Maar er loopt een topic op Bokt waar mensen het uit buitenland laten komen. Vooral omdat mestonderzoek geen garanties geeft, willen mensen toch ontwormen.

Wij hebben weer een vrachtje hooi. En vanmiddag flink stuk no met de hondjes gelopen, was echt nog mooi weer. Paar druppels regen, maar die voelde je niet in het bos.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:27

Hier heeft het echt de hele nacht gegoten.
De shet is tenminste binnen gaan staan. De ander zal ik maar over zwijgen >;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:50

Afbeelding
Zo ontworm ik :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:56

Ik ontworm maar heel weinig, heb ook pas 1 keer gehad dat Diva echt bloedwormpjes had.
Normaal enkel een brede ontworming in het najaar en tussendoor een ivermectine.
Hoe ik het nu ga doen ligt er een beetje aan hoe de kleine blijkt te zijn :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:47

Djoena schreef:
[ [url=m/FeczUP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo ontworm ik :j

-O-
Dat meen je.

Ik probeer niet te ontwormen. Dit jaar waren ze allemaal schoon. Heel fijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:49

Mestonderzoek vertrouw ik niet, ik ontworm liever zonder onderdoseren en niet te vaak maar wel regelmatig.

Net alle 4 de voetjes uit kunnen krabben van Prim, de stress was een heel eind over. Komt vast goed donderdag O:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:50

Ik doe voorjaar altijd de nornale Equest
En najaar de Pramox.
Rocky heb ik van het zomer toen hij bij ons kwam wel meteen een pramox gedaan, maar ze krijgen volgende maand ook allemaal weer een pramox en dan worden ze ook gelijk geënt.
Geloof dat Rocky nog nooit geënt is, die heeft een Engels paspoort dus daar moet ik me nog even in verdiepen.