Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:47

@selka: partner en ik zoeken een gulden middenweg. Niet spik en span af, maar ook geen klushuis.

@joyce: die eerste woning staat toevallig ook in mn lijstje :j
Die andere klinkt ook zeker heel goed. Maar werkelijk waar gewoon te groot voor ons :)
Fijn dat jullie allemaal meedenken en zoeken!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:24

@jotoma: wat versta jij onder een klushuis?

Ons huis heb ik op funda gevonden destijds. Vraagprijs was op de site toen nog flink hoger dan wij kwijt wilden, maar bij de 1e bezichtiging vertelde de makelaar meteen al dat ze gingen zakken :D
Uiteindelijk hebben we net iets meer dan 4 ton betaald voor een boerderijtje met 1,3 hectare grond, rijbak met verlichting en stallen.
Maar ook hier zit nog wel wat werk in, maar het is wel comfortabel wonen ondertussen.
Zo hebben we een nieuwe stal gebouwd, zijn nu bezig met bestrating op het erf, hebben nieuwe omheining geplaatst. Daarna gaan we de oude stal strippen (wegens boktor) en ombouwen naar werkschuur voor mijn man. En dan komt de bovenverdieping van het huis aan de beurt asbest dakbeschot er af, isoleren, andere dakkapel, nieuwe badkamer, etc.
Dus wij zijn nog wel even bezig, ondanks dat dit geen echt klushuis was :n

Alleen hebben wij wel gekocht op het dieptepunt van de huizenmarkt, net iets meer dan 3 jaar geleden. Dit hadden we nu dus niet meer kunnen kopen voor dit geld :n

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:37

@wendy: oei, dat klinkt voor mij toch ook als een best klushuis. Voor mij is een niet klus-huis een woning waar we alleen verf en vloer hoeven te doen. De keuken en badkamer mogen best 10 jaar oud zijn, maar moeten niet vervangen hoeven te worden. Ik heb dan bij voorkeur wel al buiten een grote schuur voor opslag, maar verder vind ik het niet erg als al het paardgerelateerde allemaal nog moet. Liever niet zelfs, want daar wil ik toch helemaal mn eigen ding van maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:43

Natuurlijk ken ik de regio niet (woon zelf in de Achterhoek), maar ik vraag me echt af of je doel dan realistisch is.
Vrienden van ons hebben een grote boerderij gekocht met 1 hectare grond voor ruim 2,5 ton, maar dat is dus een enorm klushuis. Dat is ook echt de enige manier waarop je in deze omgeving nog een huis met voldoende grond buitenaf kunt kopen voor een leuke prijs....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:51

Hier een huis voor 4,5 ton gekocht en alles is uit 1973. Je kan dat als klushuis zien of niet. Alles deed t nog, maar was oerlelijk. Overal bloemen (aan de muur, op de vloer). De keuken is nu (na 6 jaar) écht aan vervanging toe. Dus tja, wat is een klushuis. Alleen voor de paarden wat doen en dan een huis voor een lage prijs kopen is mss wel wat veel gevraagd. Zeker nu de huizenprijzen weer wat beter gaan (voor de verkopers dan).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:59

@wendy en fabster: het kan heel goed dat het niet haalbaar is voor 300.000. Ik ben aan het orienteren, dus doelen bijstellen kan altijd! Echter kijk ik tot 400.000 en ook dan is dat doel schijnbaar niet realistisch. Daarom vind ik het ook zo interessant om te horen hoe jullie dat zien als ervaringsdeskundigen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:23

Nou, ervaringsdeskundig is natuurlijk maar tot op zekere hoogte. Ik koop niet elk jaar een nieuw huis := . Ik heb maar 1 x een huis gekocht met grond voor de paarden, dus kan alleen uit deze ervaring vertellen. En ik zit ook nog aan de andere kant van NL (rond Breda). Het huis wat wij hebben gekocht (6,5 jaar geleden, dus midden in de crisis) stond aanvankelijk voor bijna 8 ton te koop. Stond ook al 3 jaar te koop, dus we hebben het uiteindelijk voor bijna de helft kunnen kopen. Maar dat waren toen wel andere tijden. En wij hebben (maar) 6200 m2 grond. Dat had ik graag ook met een ha gezien, maar was voor ons, in die tijd (net met eigen bedrijf begonnen) niet haalbaar. Paar jaar later mss wel, maar toen werd het nog lastiger met hypotheken (zeker met eigen bedrijf). Hadden we mss wel goedkoper en meer land kunnn kopen, maar alsnog de hypotheek niet rind kunnen krijgen, omdat er heel veel eigen geld bij moest. En dat geld hadden we dus niet, want dat zit dus in het bedrijf. Dus het is altijd een beetje lastig inschatten. We waren toen aanvankelijk met een andere boerderij bezig. Een oude varkensboerderij. Veel goedkoper én vet veel schuren én en hectare grond én een mooie tuin. Ook verouderd, maar alles mooier dan hier. Maar alhoewel dat goedkoper was, kregen we de hypotheek niet rond. Want dat huis ging voor de marktwaarde weg en ons huidige huis voor de executiewaarde (omdat hij al zo lang te koop stond). Dus het is nogal schipperen.

Boerderijen die te koop komen, hebben meestal geen 10 jaar oude keuken en badkamer (zeker in die prijsklasse). Dat zijn meestal oudere mensen die naar een bejaardehuis of naar 'het dorp' verhuizen. Dat is dus allemaal zwaar verouderd en bijna per definitie een Klushuis. Maar het is maar wat je wil. Hier hebben we ook nig niet echt iets verbouwd. Alleen onderhoud (schilderwerk, spouwisolatie) de wanden geschilderd en over de vloer een niet al te duur zeiltje gelegd. Eerst waren inderdaad de paarden aan de beurt. Nu moeten we wel echt gaan sparen voor een nieuwe keuken. En we hebben grote plannen met de rest van get huis. Maar geen grote plannen geld, dus alles op zijn tijd maar. We kunnen wonen, kiken, zitten, slapen en tv kijken. Dus we overleven het wel ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:33

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:49

Binnenkort komt in midden Limburg een heel leuk boerderijtje uit 1775 te koop met 6600m2 grond voor net geen 350.000 :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:10

AbbyBlues schreef:
Binnenkort komt in midden Limburg een heel leuk boerderijtje uit 1775 te koop met 6600m2 grond voor net geen 350.000 :o

maar ook daar oudere keuken en badkamer of hebben jullie die verbouwd?
niet verkeerd bedoeld, maar ook die is niet kant en klaar en af.
Prijzen zijn laatste 2 jaar flink aan het stijgen en wat realistisch geprijsd is is binnen 2 dagen al verkocht

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:21

Ons huis was een klushuis :p
En nog steeds. Het is nog niet af.
Het was strippen en overnieuw beginnen.
Huis van rond 1930 en de laatste 30 jaar niks meer aan gedaan.
Voordeel van strippen en overnieuw beginnen is dat alles weer nieuw is. Elektra, leidingen, afvoer, badkamer, keuken, cv, plafons etc.
Maar wel nog steeds oudewets ensuitedeuren, voor en achterkamer. Zo'n lange bijkeuken wat in die tijd was. Dat vinden wij mooi! :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:27

Wij gaan wel een en ander doen en op termijn badkamer en keuken maar in principe is het allemaal niet nodig. We hebben net het voorlopig koopcontract getekend *\o/*
Ons budget lag op 6 ton en dat is hier in de regio wel redelijk te doen dan

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:43

Jotoma schreef:
Ik klim weer even uit de meeleesstand en breek even in. Ik ben me aan het orienteren op paard aan huis, ik orienteer me nu een jaar of twee, maar ik vind het best lastig om iets geschikts te vinden.
Hoe of waar hebben jullie je woning gevonden?

Ik kijk voornamelijk op funda naar woningen met 5000m2 oppervlakte. Ik hoef ook niet meer, maar dat is ook de max die je aan kan klikken, want ik wil de paarden op paddock paradise zetten.
Ik kijk voornamelijk in noord drenthe en groningen rond de prijsklasse 250.000-400.000.

Maar ik ben eigenlijk nog maar 1 woning tegen gekomen die ik wat vond.. wat kan ik anders doen om meer te vinden?

Jotoma wij vissen in dezelfde (kleine) vijver :D . Wij hebben eindelijk ons huis nabij Delfzijl verkocht en zoeken nu ook in Noord-Drenthe een leuk boerderijtje with-room-for-a-pony. Voor dit budget en met absolute eis van mijn vriend - GEEN klushuis - vinden wij ook nauwelijks iets. We zoeken ons dus ook suf. Ons budget heeft nog iets meer rek maar dan moet het wel af zijn. Hetgeen we vinden wat geen klushuis is, voldoende grond heeft en stallen,rijbak weiland dat kost 6-7 ton. Voor minder doe je concessies op locatie (meer richting veendam pekela etc.), of meer klushuis of nog totaal niet ingericht voor paarden. Mijn vriend heeft versleten knieën dus heel veel klussen is er niet meer bij. We wonen nu tijdelijk in een vakantiewoning maar ik hoop wel dat het ons toch lukt de droom te verwezenlijken. Je ziet dat de prijzen weer behoorlijk zijn gestegen en dat het aanbod veel lager is dan zo'n 2-3 jr geleden.

https://www.funda.nl/koop/veendam/huis- ... erdiep-38/

Dit wat voor jullie Jotoma? Staat net op funda. Redelijk af. Wij willen perse vrijstaand en niet in Veendam wonen maar misschien jullie wel.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:13

Lynn_Nikita schreef:
AbbyBlues schreef:

maar ook daar oudere keuken en badkamer of hebben jullie die verbouwd?
niet verkeerd bedoeld, maar ook die is niet kant en klaar en af.
Prijzen zijn laatste 2 jaar flink aan het stijgen en wat realistisch geprijsd is is binnen 2 dagen al verkocht

De keuken is inderdaad wat ouder maar geen jaren 50 donkerbruin eiken of jaren 70 mosgroen :') Gewoon jaren 90 wit met witte vloer- en wandtegels. Klassiek maar toch eigentijds.

De badkamer was verbouwd net voordat wij het kochten. Vrij luxe met vloerverwarming, apart bad en douche en alles. Dus daar hoeft niks aan gedaan te worden de komende tijd.

Ik mag hopen dat het strakjes snel verkoopt. Ik heb andere plannen. :Y)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:22

Mag ik me bij jullie aansluiten? Ik zal me hieronder even netjes voorstellen :D
Ik lees hier veel over het zoeken van nieuwe woningen met room for a pony. Wij zijn bezig met hetzelfde. Alleen hebben wij inmiddels iets op het oog. We hebben nu iets van 2100m2 en 2 shetten, maar we ''moeten'' hier weg.
We zoeken nu iets met wat meer grond, omdat weer een grote D/E bij willen.

Ik ben dus Delphi (Jolanda) en kom uit Brabant. We hebben 2 dochters en 2 shetlanders. Deze staan al aan huis in een soort paddock paradise. We willen volgend jaar verhuizen en willen op ons toekomstige stek ook weer een soort paddock paradise maken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:27

Het antwoord op betaalbare huizen met veel grond = Duitsland _O-

Zonder gekheid, dat moet je natuurlijk wel willen.
Wij hebben 2 ton betaald voor een huis met 1.3 HA totaal perceeloppervlak.
En ja een klushuis. Net als Chasey strippen wij alles van onder tot boven muz van de badkamers. Die zijn prima.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:29

Hier hadden we maar een heeel klein budget, eigenlijk dachten we maar een ton te kunnen lenen maar dat bleek iets meer.
Ben dus al lang blij dat ik de paarden aan huis heb, al word het volgende huis echt wel wat met meer grond :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:38

Hier iets minder dan 3 ton betaald voor 2.5ha... en ik wil eigenlijk nog wel wat meer grond :o

Komt hier ook een track, met weilanden. In de winter regent het veel dus we hebben een grote paddock. I rijd dressuur dus grote 20x60m bak, en de schuur neemt ook behoorlijk wat ruimte in.

Persoonlijk zou ik 3000m2 echt te klein vinden voor 3 paarden, dan kunnen ze nooit eens lekker rennen want dat word allemaal super klein, vooral als daar ook nog een bak en huis af gaat.

De bak als paddock ruimte gebruiken is ook verre van ideal, dat betekend dat je de hele winter niet kunt rijden, en je bak gaat naar de kl*te...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:54

Nick en Bliksem staan nu op op 3000m2. Een vierkant stuk.
Daar kunnen ze wel een sprintje op trekken hoor.
Als je meer gewend bent, ja dan is het misschien klein. Maar als je minder gewend bent, dan is het best groot :P

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:59

Maar dat zijn er maar 2...waarvan 1tje een Shetlander is... en daar gaat geen bak ruimte meer vanaf toch?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:02

@fabster: misschien niet 10 huizen gekocht, maar om dat ene huis te kopen zal je wel de nodige ervaring en learnings hebben opgedaan :) Ik vind je informatie althans erg zinvol.

@cally: huis 1 in oude pekela vind ik fantastisch, zou ik zo in kunnen. Hoe komt die prijs zo laag? Is dat dan de locatie?
Huis 4 zou ik ook geen problemen mee hebben, weet iemand wat een ouderdomsclausule inhoud?

@abbyblues: haha voor ons te ver uit de richting :) Bij voorkeur in Drenthe, maar Groningen is zeker ook het overwegen waard

@joke: lastige vijver blijkt dus waar we in zoeken. Vrijstaand is ook wel mijn eis. Ik ben bekend in Drenthe, maar niet in Groningen. Wat is voor jou een reden om niet in die omgeving te willen wonen?

@azmay: ben jij voor een ton geslaagd? Of iets meer dan. Paarden aan huis, maar dan wel een enorm klushuis?

@libera: Zoals ik het uitgetekend heb vind ik minimaal 3000m2 zeker niet te klein voor 3 paarden. Ik zeg drie paarden, maar het zijn twee paarden en een pony. Ik zou niet weten waarom ze niet lekker kunnen rennen? Dat is de reden waarom ik een track maak. En de 3000m2 is alleen voor de paarden, bak en schuur. Dat is exclusief woonoppervlakte, daarom kijk ik naar 5000m2. De bak wordt niet gebruikt als paddock en gras heb ik niet nodig, dus daar hoef ik ook geen rekening mee te houden.
Maar goed, het is minimaal, groter mag ook.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:06

Libera schreef:
Maar dat zijn er maar 2...waarvan 1tje een Shetlander is... en daar gaat geen bak ruimte meer vanaf toch?

Nee, is helemaal vierkant graslandje. Geen stal, bak of huis staat erop. Gewoon saai vierkant stuk :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:06

Jotoma, ik heb maar 1000 vierkante meter eigen grond (en dan "krijg" ik daar een groot deel van, hoort eigenlijk niet bij het huis) en het is een 2 onder 1 kapper die goed bewoonbaar is maar toch wel 30 jaar zonder echt goed onderhoud heeft gezeten.
Gelukkig goede banden met de boer waardoor ik ook nog een stukje gras heb voor ze, vrees alleen dat vandaag de laatste dag is dat het kan. Toen ik ze net weg zette werd elke hoefafdruk eigenlijk meteen bruin.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:19

Jotoma, ouderdomsclausule is standaard bij oudere woning. Wij hebben ook gekocht met ouderdomsclausule. Simpel voorbeeld: als de elektriciteitsleiding niet goed is en vernieuwd moet worden is dat geen verborgen gebrek. Je kunt namelijk niet verwachten dat 40 jaar oude kabel net zo goed functioneert als nieuwe.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:20

@azmay; interessant! En dat is 1000m2 gras? Of hoe doe je dat als ze niet op t gras meer kunnen?

@selke: duidelijk, thnx!