Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:23

Kirrr, dat gaat ook het grote punt met Andor zijn. Heeft ook al 3 jaar niet meer in een echte stal gestaan.
Hopelijk lukt het met jouw merrie!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:31

Ik adviseer een border collie. Maar ik ben bevooroordeeld.

Vanmorgen net op tijd kunnen vluchten voor dit monster. Hoezo geen regen in Limburg. Met bakken horizontaal gevolgd door hagel formaat duivenei. :x

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:34

Palousa, de pomp heeft geen vlotter, gewoon een stekker. Het liefst zouden we 'm laten liggen (en dan wel met vlotter), maar het snoer loopt dwars door de paddock (die met dit weer intensief wordt gebruikt als route naar de schuilstallen). Als het echt ons eigen terrein zou zijn, zou ik het snoer (en de afvoerslang) wel ingraven. Gisteravond even overleg gehad met onze verhuurster. Op de plek van de pomp willen we graag een grotere geul graven, voor betere afvoer van het water / groter verzamelgat. Ze vond het een goed idee en wilde dan ook wel gelijk kijken of het de moeite zou zijn om een buis naar de sloot te boren +:)+ Nu nog wat andere graafmachine-dingetjes aankaarten... :D

Ik zag iemand met een vraag over bak slepen met een quad
Afbeelding
Deze quad werd gebruikt voor hooi voeren, uitmesten, track / wei slepen (met een gewone weidesleep) en bak slepen (met de in hoogte verstelbare baksleep waar sakvis het al over had). Misschien heb ik ergens nog wel betere foto's.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:35

Yontheke, bedankt. Wanneer verhuis jij hem?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:37

Op stal zetten gaat hier prima, zo lang het maar per 2 is :Y) alleen breken ze de boel af om weer bij de rest te kunnen komen.

Zag op Facebook idd weer veel schade en mooie foto's voorbij komen.
Iedereen weer succes met al het water.

Hier inmiddels een lekker buitje gevallen dus de temperatuur is weer even wat gezakt.

Hilary, dat klinkt hoopvol :)
Eventueel zou je een stuk tapijt over de kabel en slang kunnen leggen (maar zou het dan ook nog ingraven)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:10

Kirrr schreef:
Yontheke, bedankt. Wanneer verhuis jij hem?

Vanavond of hopelijk ten laatste morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:13

Jongens, wat was dat hier vannacht! Geluk geen hagel, maar wel de ene onweersbui na de andere. Onze hond van bijna 9, die nooit bang was voor onweer, is er de laatste weken wel bang voor. Gevolg, beest kwam continu onze slaapkamer, die eigenlijk verboden terrein is, binnen om aandacht te vragen. We hebben haar uiteindelijk maar naast ons bed laten liggen of we kwamen zelf niet aan slapen toe.

De garage is gelukkig niet onder gelopen deze keer, al stond het water wel even tot aan de rand. Maar in de voorraad is het opnieuw prijs. Zodra ik terug ben van de winkel, kan ik gaan pompen. Kan er mij iemand dat systeem dat hier een paar pag geleden passeerde een keertje in kleutertaal uit leggen (ton met pomp in de grond), misschien kan ik op die manier toch wat water bij de paarden weg krijgen. Bacardi zijn koten stonden gisteren zo gespannen door het vocht, dat er tegen de avond kleine wondjes waren. Ik wil dus echt niet dat hij te veel door het slijk moet ploeteren en hoe rapper is water weg heb, hoe liever.

Nu het wat koeler is, lijkt hij zich wat beter te voelen. Koker is minder gezwollen, benen blijven voorlopig wel dik, maar ik denk wel dat we zonder problemen het weekend door komen.
Afbeelding
Afbeelding

Meneer wilde niet uit zijn hoekje komen, dus onduidelijke foto's

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:16

Sandra, DubbelDun heeft een ton-in-de-grond-met-pomp-erin systeem, wij hebben een gat-in-de-grond-met-pomp-erin systeem. Ik zal vandaag even duidelijke foto's maken.
Stap 1: in de auto naar van Cranenbroek voor een dompelpomp (al dan niet met vlotter), verlengsnoeren, tuinslang(en) en slangkoppelstukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:37

Oef, naar de winkel moet ik al niet, alles ligt hier nog van de vorige wateroverlast. Ik heb wel een pomp met vlotter te leen van mijn pa. Zo'n blauwe ton heb ik niet, ik heb wel genoeg plastiek kuipen waar er gaten in de bodem zitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:02

Lynn_Nikita schreef:
Morgen huisarts maar bellen ik wordt gek van de muggenbulten. Reageer er altijd heftig op en heb er zeker 30 na gisteren maar lig gewoon wakker ervan en het os zo ontzerrend moeilijk om niet te krabben. Zijn ook al flink gezwollen nu.

Hier ook afwisselend droog onweer en regen

Moet je even hooikoorts tabletjes gaan halen. Zijn zo verkrijgbaar ik heb ze op advies van de huisarts. Ben zeer allergisch voor muggenbeten. Ik gebruik Cetirizine. Ik kan soms wel bulten krijgen van 10cm. En ze gaan zonder de tabletten echt niet weg. Dat duurt dan wel 3 weken. Azaron ed helpt heel even en dan begint het weer. Voor mij zijn deze tabletjes een uitkomst. Mijn oudste zoon gebruikt ze ook.

Het heeft hier wel geonweerd en regen. Geen hagel. Maar het ging allemaal goed. Ik had vanmorgen meer water in de bak verwacht.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:09

Klopt, allergiepillen werken daar zeer goed tegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:10

@SandraVerl: omdat mijn pomp 'vast' in de paddock staat en ik niet wil dat ze er over struikelen oid zit ie in een ton. Hilary heeft hem net buiten de paddock, dus geen beschermende ton nodig.
Ik heb op het laagste punt van de paddock waar altijd met regen een enorme plas staat de ton deels ingegraven zodat ie nog 60 cm boven de grond uitsteekt.
In de zijkant zit een gat voor de afvoerslang die net onder het zand zit (10 cm) en in de zijkant heb ik driehoekjes uitgezaagd zodat het water er met genoeg snelheid in kan stromen. Bovenin heb ik een stuk elektriciteitsdraad waar ik de kabel aan ophang zodat de stekker niet in het water komt.
Als er een fikste plas staat dan rol ik de kabel uit naar de schuiltent waar ik stroom heb hangen (ook een verlengsnoer) en laat de pomp zijn werk doen. Na 10/15 minuten is de plas zo goed als weggepompt en rol ik het snoer weer op, deksel op de ton en klaar voor de volgende plas :D
Omdat het snoer dus los door de waterplas in de paddock ligt wil ik geen vaste verbinding die altijd onder stroom staat.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:25

kvulden schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Morgen huisarts maar bellen ik wordt gek van de muggenbulten. Reageer er altijd heftig op en heb er zeker 30 na gisteren maar lig gewoon wakker ervan en het os zo ontzerrend moeilijk om niet te krabben. Zijn ook al flink gezwollen nu.

Hier ook afwisselend droog onweer en regen

Moet je even hooikoorts tabletjes gaan halen. Zijn zo verkrijgbaar ik heb ze op advies van de huisarts. Ben zeer allergisch voor muggenbeten. Ik gebruik Cetirizine. Ik kan soms wel bulten krijgen van 10cm. En ze gaan zonder de tabletten echt niet weg. Dat duurt dan wel 3 weken. Azaron ed helpt heel even en dan begint het weer. Voor mij zijn deze tabletjes een uitkomst. Mijn oudste zoon gebruikt ze ook.

Het heeft hier wel geonweerd en regen. Geen hagel. Maar het ging allemaal goed. Ik had vanmorgen meer water in de bak verwacht.

Die pilletjes verkopen ze bij de LIDL. Kosten geen drol.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:36

Fabster: cattle dog... Ik heb er 1, oneindig veel energie en zeer intelligent... Ik zou wel een teefje nemen. Ik heb een reutje... Zou ik niet adviseren.Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:48

Ik heb een border collie. Schat van een beest, maar altijd vuil.
Zou volgende keer ook eerder voor een cattle gaan of zelfs mechele herder. Toch iets makkelijker in ouderhoud. Hoewel veel ook afhangt van de hond zelf.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:59

Ik zou heel graag een duitse staande willen. Maar weet niet of er ooit een hond komt....
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:59

Rijbak valt mee maar de wei is half verzopen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sterkte iedereen met de overlast :(:)

Vandaag druk dagje met de kids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:02

Bij ons wel regen maar niet dramatisch gisteren. Ongeveer 25 mm.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:05

Bij ons ook wel regen, maar lang niet zo erg als in andere delen van Nederland. De heftigste buien zijn precies langs ons getrokken.

Nog bedankt voor de antwoorden op mijn drainage-vraag, had het even te druk om eerder te reageren.

Las ook nog van een kat met verlamming, heel veel sterkte met het verlies :(:)

Ik hoop nu weer wat actiever te kunnen zijn in dit topic, ik ben namelijk afgelopen woensdag afgestudeerd :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:22

Gefeliciteerd BernetteO, dat zal een heel fijn gevoel zijn!

Hier viel het gisteren alles mee, nog geen 10 mm regen gevallen en het onweer viel gelukkig ook mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:37

Border collie is mij te langharig. Een Duitse staander is wel lief, maar waakt niet en is mij te hysterisch. Cattledog trekt me wel. Ik heb altijd teven. Dus dat is prima. Mechel kijk ik ook wel eens nasr, maar die Ijn ook aardig hysterisch en blaffen veel. Duitsers trekken me ook wel, alleen die aflopende rug vind ik niks. Ik kijk veel naar kruisingen. Vind ik altijd leuk en ook wat vriendelijker geprijsd. De prijs van een rashond komt bijna overeen met de aankoopprijs van mijn paarden. Ik vind dat wel veel.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:40

Wij hebben border collies gefokt in het verleden en hebben een Mechelaar en een Jack Russel gehad. De Russel hebben we nog steeds. Alle honden kwamen uit werklijnen buiten onze Border Collie reu. Onze teef uit een werklijn daar werd je knettergek van zo neurotisch kon die zijn. Heel lief dier hoor maar wel apart. Met de Mechelaar kon ik niet door 1 deur maar daar werd op die moment ook te weinig mee gedaan. Nu is ze naar andere mensen gegaan die er pakwerk mee doen en dat dier is veel gelukkiger zo.

Doe mij maar een Jack Russel :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:42

@Monmaster: als een reu te fel/druk is zou ik hem laten helpen. Daar worden de meeste honden een stuk aangenamer in de omgang van.

@spatter: zo te zien kun je ook wel een pomp gebruiken mits je het ergens naar toe kwijt kunt.

'Mijn' hond is een Ierse wolfshond of een Deerhound, maar die gaat er ook niet komen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:49

Onze oude buren fokken Ietse Wolfshonden. Doen daar internationaal races mee ook. Maar die gaan niet echt lekker met de kat. Mijn vorige kat liep nog wel eens mee als ik de honden ging uitlaten. Als ik dan de roedel wolfshonden tegen kwam, moest ik wel de kat verstoppen. Anders bleef er niks van over.

Ik wil eigenlijk dat dat mijn huidige honden gewoon een jaar of 5 bleven. Die vind ik echt heel leuk. Maarja, helaas worden ook die oud en gaan eerder dood dan ik. Mijn Miep kon echt uren achtereen mee. Maar nu niet meer. Vind dat zo jammer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fabster op 24-06-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:50

Mijn volgende hond wordt een bordercollie.
Ik heb een Keeshond en een Aussie. Echt gek met ze 8-)

Over de Quad, daar wilde ik nog steeds op reageren.
Toen wij hier gingen wonen, hebben we na een half jaar lopen zoeken naar "iets" wat ons kon helpen hier. Ons werd een quad aanbevolen. Maar een quad heeft te weinig power om bijv te kunnen maaien. Daarom hebben we een minitrekker gekocht. En daar ben ik heel blij mee.

Afbeelding

Ik ben zo blij met mijn drainage. Gisteren heb ik mijn bak nog nooit zooo nat gehad. En toen ik thuiskwam, was hij droog!

Mijn Epervierdaagse zit er alweer een week op. Ik ben helaas onder mijn paard terecht gekomen. De paden waren zoo ongelofelijk slecht, dat we geregeld door 1 meter diepe plassen moesten. Floki is daarbij gevallen en ik lag eronder. Ik heb behoorlijk pijn aan mijn knie en maandag wordt er een foto of MRI genomen. Ik vind het zo ongelofelijk vervelend als mij lijf me in de steek laat. ;(