Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:29

Geblokkeerd?

Houtkorrels worden niet gegeten dan is het van minder belang dan bij strokorrels...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:39

Strovan word door fjord en shetlander als snoepjes gezien en dan ook nog na halve fles azijn door het water.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:59

granu schreef:
Ik koop enkel product waarvan ik weet wat er in zit.

Ik koop dus nooit een blanco zak.

Als er problemen zijn, bewijs maar dat het van uw leverancier komt. Vraag maar eens rond bij mensen die blanco zakken hebben gekocht die geblokkeerd zijn geweest, ze worden moeilijk of niet teruggenomen.

Mee eens, net als bij strokorrels het geval kan zijn, zijn er ook houtkorrels op de markt die ook allerlei stoffen bevatten die men niet wenst in een dierenverblijf. Blanco zakken en/of leveringen met onbekende afzender/fabrikant zijn vaak verdacht; er zijn inderdaad veel partijen (gelukkig) onderschept, zowel van hout- als van strokorrels, maar dat was waarschijnlijk een topje van de ijsberg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:32

Hebben de zakken van Zeolite dan een opdruk?
We hebben strokorrels van een gekende leverancier, staat ook als dealer op de website van Zeolite, maar het zijn toch witte zakken zonder opdruk.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:39

Ik heb 2 weken geleden een pallet bij Zeolite opgehaald en de strokorrels zatten in een blanco, transparante plastic zak.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:46

De zakken chopped strokorrels die ik van Zeolite Products heb zitten in doorzichtige plastic zakken zonder opdruk.
De zakken crushed strokorrels die ik van Zeolite Products heb zitten in witte kartonnen zakken zonder opdruk.

Marcella schreef:
Strovan word door fjord en shetlander als snoepjes gezien en dan ook nog na halve fles azijn door het water.

Hier helpt azijn ook niet...ook al gooi ik het puur over de strokorrels.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:49

Het klopt dat het blanco zakken zijn, maar het komt bij een bestaand bedrijf vandaag die let op productie en grondstoffen. Je kunt ergens terecht met vragen en opmerkingen en je kunt natuurlijk altijd vragen naar specificaties. Dat is wat anders als je een partij of pallet ergens besteld en nergens terug kan voor navraag of garanties.
Natuurlijk is het mogelijk om zakken te laten bedrukken, en daardoor professioneler over te komen, maar die kosten worden natuurlijk altijd teruggehaald bij de klant. Ik heb liever blanco zakken bij een gerenommeerd bedrijf vandaan als bedrukte zakken bij een bonafide partij vandaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:50

Dus het gevaar van blanco zakken is relatief, oef ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:52

Ja dat lijkt mij wel! Het gaat er om met wie je zaken doet. Als het een gerenommeerd bedrijf is die een naam hoog moet houden kan je er mijns inziens vanuitgaan dat ze die naam niet te grabbel gaan gooien en moedwillig rotzooi verkopen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:32

Het gaat er meer om wáár je korrel vandaan komt en wat de samenstelling is. Ik zou daar ten alle tijden éérst naar kijken, nog vóór je naar prijzen kijkt.
Je wilt per slot van rekening het beste voor je paard.
Houtkorrels komen er er bij mij pertinent niet in.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:46

mirim schreef:
Ja dat lijkt mij wel! Het gaat er om met wie je zaken doet. Als het een gerenommeerd bedrijf is die een naam hoog moet houden kan je er mijns inziens vanuitgaan dat ze die naam niet te grabbel gaan gooien en moedwillig rotzooi verkopen.

dus vermeld je op de zak wat er in zit en wie de producent/invoerder is
blanco zakken verkopen is noch vermelden wat je verkoopt, noch vermelden die de verantwoordelijke is,
dus het is niet omdat je al lang iets verkoopt in blanco zakken dat je geronnemeerd bent.....

Blanco zakken zijn louter handelaren, die overal kopen, op prijsbasis, kwaliteit en samenstelling speelt gen rol, enkel de winst per zak telt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:00

diana1 schreef:
Hier helpt azijn ook niet...ook al gooi ik het puur over de strokorrels.

Schijnbaar smaakt het heel erg lekker. :9

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:05

Mijn pony eet ook van de strokorrels, hij staat nu juist op strokorrels omdat ie zijn hele strostal leeg at. Dus je kan je voorstellen dat ik er niet blij mee ben. Hij had dit weekend dunne mest na het eten van de korrels.... (en ik me al afvragen waarom die stal zo vies bleef bij normaal opstrooien :-( )
Zijn er ook mensen bij wie die crushed strokorrels ook worden gegeten, misschien is dat nog een optie.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:09

Crushed wordt door mijn alleseters ook gegeten, het voordeel van de crushed is dat ze sneller uit elkaar vallen dan de chopped.

Pieteritus1 schreef:
Houtkorrels komen er er bij mij pertinent niet in.

Er zijn toch ook houtkorrels zonder "rotzooi" (mét milieukeurmerk etc)....dus waarom pertinent géén houtkorrels?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:25

@diana1: ik heb het idee dat hij alleen de korrels eet. Ik vind dat de strokorrels die ik nu heb, maar matig uit elkaar vallen, dus dan kan hij ze er tussenuit peuzelen....
Ben jij enthousiast over de crushed-versie?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:28

Klopt, hier eten ze het ook zolang het korrels zijn. Als het uit elkaar is gevallen blijven ze er vanaf.
Ik ga straks de 4e winter in met de strokorrels dus kan wel zeggen dat ik ervaring heb.
Gelukkig overkomt ze hier niets van het eten van de korrels, ik vind het alleen jammer dat er zoveel verdwijnt.
Dit is tevens de reden dat ik het nat maak alvorens het de stallen in gaat.

Mijn enthousiasme vwb de crushed versie is minder dan bij de chopped :(
Deze maak ik overigens niet nat. Ze zijn zo snel uit elkaar dat dit niet nodig is.
De vochtopname vind ik minder dan bij de natgemaakte chopped strokorrels, vandaar dat ik niet overstroom van enthousiasme :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:38

Hier eten ze er ook een klein beetje van. Ik denk dan zo: van vers stro en vlas knabbelen paarden ook. Dan heb ik liever dat ze wat strokorrel eten dan vlas. Uiteraard wanneer ze te veel ervan eten wordt het wel problematisch, maar dat is ook zo wanneer het om stro of vlas gaat.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:39

Zo is het ook, het is gelukkig een puur product.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:07

ik ga nu voor het 2e jaar op Strovan en het bevalt me uitstekend! Eerst een zak of 8 in de stal, wat water erbij om de bovenste laag wat te laten oplossen en per week 1 zak erbij en de meiden staan op een mooie ondergrond. Het onderste gedeelte wordt hard en vormt een mooie onderlaag en daarboven een soort zachte zandlaag waarvan je heel gemakkelijk de mest kan verwijderen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:18

Hier worden zowel de hele korrels gegeten als de verse mot.
Azijn, vliegenspray, eucalyptus er over werkt allemaal niks, ze vreten net zo hard door.
Zelfs het hooi laten ze er voor staan.
Enkel de natte plek door het schonen mengen wil wel eens wat helpen tegen het eten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:27

Heeft iemand ook ervaring met stal (drainage) matten eronder? Ik heb van vlas ook altijd veel minder gebruikt dan de hoeveelheden die jullie in de stal gebruiken. Ik heb natuurlijk al een zachte ondergrond....
Misschien iemand in de buurt van Hilversum die een vracht (en dus vrachtkosten) wil delen van Zeolite, dus dat ik meer bestel dan alleen voor mezelf?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:30

Ik heb er stalmatten onder, vochtdoorlatend. Scheelt me behoorlijk wat in het verbruik. Al moet ik zeggen dat ik liever niet te zuinig ben met korrels strooien. Mijn stallen moeten er altijd tiptop uitzien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:48

@ Diana: Ph in houtkorrels is anders. Niet goed voor paardenvoeten. Ik ben ook bang voor het resultaat als ze hout gaan eten.
Ook zijn die harder geperst en duurt het langer voor je een mooi bed hebt. En voor de rozenkwekers/volkstuintjes of je eigen weide is strokorrel ivm composteren en wederom Ph veel beter voor je land/plant.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:55

Ik heb in 1 stal matten eronder, dat scheelt in de hoeveelheid korrels.
Wij hebben hier de korrels van Strovan, bevalt heel goed. Vallen makkelijk uit elkaar (en ik maak ze nieteens nat) en ook mijn alleseter blijft ervan af.
Ik heb nu 4 leveringen van Strovan gehad, van afgelopen winter tot aan vorige week en kwaliteit is heel gelijk. Daarvoor heb ik Zeolite gehad en daar was de kwaliteit toch wisselend. Wel in aanschaf goedkoper, maar uiteindelijk ben ik bij Strovan door het gebruik goedkoper uit!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:47

Donja schreef:
Ik heb in 1 stal matten eronder, dat scheelt in de hoeveelheid korrels.
Wij hebben hier de korrels van Strovan, bevalt heel goed. Vallen makkelijk uit elkaar (en ik maak ze nieteens nat) en ook mijn alleseter blijft ervan af.
Ik heb nu 4 leveringen van Strovan gehad, van afgelopen winter tot aan vorige week en kwaliteit is heel gelijk. Daarvoor heb ik Zeolite gehad en daar was de kwaliteit toch wisselend. Wel in aanschaf goedkoper, maar uiteindelijk ben ik bij Strovan door het gebruik goedkoper uit!

Als mijn info juist is, komen de korrels van Zeolite vanuit 9 verschillende sites, het is dan ook normaal dat het niet steeds dezelfde kwaliteit is.
De leverancier is volgens mij een machinefabrikant , die zijn klanten helpt verkopen.
http://www.granofyt.cz/aboutus.html