Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:54

Volgens chat gebruikt een persoon tussen de 50 en 60 kuub per jaar. Als je paardjes dan samen ook nog eens 100/120 liter per dag drinken, dan is dat ook nog 40 kuub. Dan gaat het hard.
Wij hebben de paarden en alles buiten op grondwater. Geen idee daarom wat ze precies drinken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:21

Hier was het ook even schrikken met het water, ik zou eens na moeten kijken hoeveel het nou was.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:42

Wij zaten vorig jaar op 80m3 voor 2 personen, een hond, 3 kippen en 2 paarden. Moet ik er wel bij zeggen dat de paarden in 2024 er vanaf mei bij zijn gekomen. Ik reken voor dit jaar op minimaal 100m3 (ook omdat ik met enige regelmaat de slang vergeet uit te zetten als ik de waterton vul). Had beredeneerd dat 2 paarden ongeveer 30m3 water per jaar drinken. Zelf zat ons verbruik zonder paarden zo rond de 70m3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:50

Ik zet altijd een timer als ik de waterbak vul tegenwoordig, mijn brein met ADHD neigingen wil nog wel eens ineens iets heel ander willen doen en zo ga ik van klusjes doen buiten ineens een uur achter de naaimachine zitten omdat ik ineens een idee heb ofzo :')

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:58

Dat is best een goed idee. Die neiging heb ik ook namelijk, dan denk ik dat ik terwijl de bak vult, ik wel een ander klusje kan doen. Dat werkt niet :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:00

Qimm schreef:
Ik zet altijd een timer als ik de waterbak vul tegenwoordig, mijn brein met ADHD neigingen wil nog wel eens ineens iets heel ander willen doen en zo ga ik van klusjes doen buiten ineens een uur achter de naaimachine zitten omdat ik ineens een idee heb ofzo :')

:o dat gebeurd hier ook nog weleens

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:39

Ik heb een losse vlotter voor aan de tuinslang gekocht. Werkt uitstekend. Geen waterballet meer door de kraan te vergeten. en de paarden blijven er ook van af.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:58

Ik ben helaas al heeeel veel de kraan vergeten.. m’n man zelfs keer een hele middag.. (iets met een kind in het ziekenhuis) en dit jaar hebben we ons zwembad ook gevuld, soms ook beregend met kraanwater voor bepaalde planten. Dus zal wel een leuke rekening zijn.

Maar ja ons grondwater bevat enorm veel ijzer, dus geen optie om aan de paarden te geven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 18:01

Wij vangen regenwater op voor de paarden. Dat scheelt enorm.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 19:53

Ja ik zit er nu aan te denken om ook maar regenwater op te gaan vangen. Ook wel even een investering want onze schuur heeft nog geen regengoot. En dan moet er waarschijnlijk een ondergrondse tank komen met pomp maar ik verwacht dat we die wel terug verdienen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 19:53

KletsKoekje schreef:
Dank jullie wel.

Karindeb lekker op pad met de pup, leuke hond!

Matheno, ik heb grindtegels in de stallen, maar daaroverheen Biowald. Dat bevalt super. Alleen grindtegels zou ik niet aanbevelen, krijg je toch lastiger schoon door het reliëf is hier de ervaring.

Ik heb de biowald er juist een poosje geleden weer uitgehaald, dat had ik in een dichte stal. Nu ligt dat mooi mulch te zijn in de bloemen borders :+

Ik zou de grindtegels dan wel andersom leggen denk ik. Of wordt dat glad ?

Wat water betreft, dat zou ik even na moeten kijken. Wij zijn sowieso grootverbruikers. Mijn man heeft een bierbrouwerij, en ik heb een bloemenhobby wat in de zomer behoorlijk wat water kost. Hier krijgen de paarden ook "gewoon" leidingwater, al ga ik binnenkort een IBC vat op de goot bevestigen en dat grotendeels proberen voor de paarden te gebruiken.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 19:58

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 20:10

Wij vergeten om de haverklap de kraan. Hij heeft zelfs wel eens 2x 24u gelopen. Kon wel janken... Wat een verspilling. Waarschijnlijk denkt het waterschap dat we een zwembad hebben dat we elke keer opnieuw vullen. :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 00:11

Wij hebben de paarden, tuin en drinkbakken buiten voor de honden op grondwater.
In de zomermaanden sluiten we het grondwater ook aan op het huis dus dan spoelen we de toilet door met grondwater, we douchen en wassen ermee. Dan drinken we wel uit flessen maar dat is prima te doen.
Wij hadden vorig jaar met twee man, twee honden 120kuub water gebruikt. Dat is echt bizar veel, terwijl wij echt niet lang douchen of heel veel wassen oid. We zijn er nooit achtergekomen hoe dit nu kwam, dus dan maar dit soort oplossingen. Konden iets van 500-600 euro bijbetalen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 03:14

Hutcherson schreef:
Wij hebben de paarden, tuin en drinkbakken buiten voor de honden op grondwater.
In de zomermaanden sluiten we het grondwater ook aan op het huis dus dan spoelen we de toilet door met grondwater, we douchen en wassen ermee. Dan drinken we wel uit flessen maar dat is prima te doen.
Wij hadden vorig jaar met twee man, twee honden 120kuub water gebruikt. Dat is echt bizar veel, terwijl wij echt niet lang douchen of heel veel wassen oid. We zijn er nooit achtergekomen hoe dit nu kwam, dus dan maar dit soort oplossingen. Konden iets van 500-600 euro bijbetalen.

En je had toen ook paarden aan huis of die drinken al grondwater?
Wij mogen nu ook flink bij betalen want er is 155 kuub verbruikt. Is toch even schrikken.

Hoe zit jouw grondwater voorziening er dan uit dat je dat zo makkelijk kan omzetten?
Ik het systeem wel met opvangwater maar grondwater moet toch eerst opgepompt worden?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:16

Bij ons staan de stallen aangesloten op de regenwaterput
Op de weide vul ik een speciekuip

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:09

Wij zijn ook enorm veel meer water gaan gebruiken sinds ze in december aan huis staan. Er zijn 5 paarden bij gekomen en die krijgen kraanwater. Ons grondwater is echt veel te ijzer-rijk. Maar misschien is er met regenwater nog wel te werken, komende tijd eens uitzoeken.
In elk geval was de meting in 2024 94 kuub in een jaar en is dat voor dit jaar ineens 148 kuub...

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:27

Dan blijf ik het alsnog raar vinden dat wij op 155 zitten met 2 paarden en 2 shetlanders. Zouden onze kleine trekpaarden dan echt zo veel meer drinken dan een normaal gebouwd paard?
Ze zijn rond de 1,50/1,60

Hoeveel persoonshuis houden heb jij nickeltje?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:46

Wij zijn met 2 volwassenen, geen kinderen.
5 paarden (normaal, grote, KWPN paarden) die drinken uit een 1000 liter bak en wij hebben een hottub. Daarin gaat 1500 liter water en dat verversen wij ongeveer 4 keer per jaar (dus dat komt op 6 kuub voor de hottub) en de rest van het verschil tussen 2024 en 2025 is denk ik echt wel de paarden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:03

Heb net even gekeken, maar sinds begin december vorig jaar tot aan nu, hebben we precies 80m3 verbruikt. Schat dat we dan voor het hele jaar op zo’n 110m3 maximaal uitkomen. Valt me nog mee eigenlijk

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:06

Ik heb geen idee en kan niet inloggen om het te checken. Zou het een teken zijn dat ik dat vooral niet moet doen :')

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:08

Moska schreef:
Heb net even gekeken, maar sinds begin december vorig jaar tot aan nu, hebben we precies 80m3 verbruikt. Schat dat we dan voor het hele jaar op zo’n 110m3 maximaal uitkomen. Valt me nog mee eigenlijk

En hoeveel personen en paarden dan?

Karin_deB schreef:
Ik heb geen idee en kan niet inloggen om het te checken. Zou het een teken zijn dat ik dat vooral niet moet doen :')

Hahaha :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:29

Ik kon alleen een afrekening van 2023 vinden en wij hadden een verbruik van 243m3. Toen stonden er 3 paarden en 2 shets. En een 2 persoons huishouden. Wij (lees ik of stalgenoot) hebben regelmatig de kraan vergeten dus sindskort heb ik ook in de bak een automatische drinkbak laten plaatsen. Ik deed ook met een timer want je gaat even wat anders doen en hup je vergeet de kraan weer dicht te draaien.

Wij hebben 1,8 hectare vlakbij het bos en de hei. Grootste gedeelte is weiland of gebruik het al weiland :-)
Ik laat mijn mest ophalen want anders zou je wel heel veel van je tuin kwijt zijn om te laten liggen zodat het compost kan worden. Hier wordt 3-4 keer per jaar 20 kuub opgehaald.

Met vakantie komt er hier iemand in huis. Hier krijgen ze in de vroege ochtend hooi en brok, dan naar buiten. Tussen de middag de wei op en rond 19:00 uur naar binnen en hooi en brok en dan voor de nacht nog een keer. En de katten en mijn konijn krijgen 2x per dag brok.

Onze rijbak ligt iets hoger omdat wij op een heuvel zitten dus het water loopt hier altijd snel weg. In de ochtend kan het een zwembad zijn op sommige plekken en in de middag is het water al weg.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:35

193m3

2 volwassenen, 2 kinderen, een bad, paarden/varkens/kippen drinken leidingwater en af en toe de tuin sproeien.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:37

Hannanasjuh schreef:
Moska schreef:

En hoeveel personen en paarden dan?

2 personen, 2 paarden, 2 katten, 3 kippen en 1 hond. Rijbak sproei ik eigenlijk niet (dit jaar wel een keer gedaan, maar was teveel werk voor het uiteindelijke resultaat) en de tuin sproeien we ook niet. Alleen de planten in potten en bakken krijgen water (maar dat is grotendeels het water wat vrijkomt van de condensdroger)