het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:52

Teveel vertrouwen.
Peep deed het ook maar sloeg niet uit.
Tess rende er achteraan met slaande voorbenen.
Net op tijd weg, oeps.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:58

Jasmijn beet me net met voeren in de billen. Het was op Boon gericht maar ik stond in de weg, daarna had ze spijt }> en ging schuldbewust (of boos op mij) in de regen staan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:01

Auww...of ging het zachtjes?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:02

Fijn toch Duo Penotti!

Ha ha arme kip Horsii. Tess heeft wel DE looks hoor.

Oeps Dubbelfun, hopelijk kan je nog zitten :=

Vandaag heeft mijn vriend op Tess gereden. Nou is Tess echt een muts hoor. Ondanks dat ze mijn vriend dagelijks ziet, deed ze alsof ze een vreemde op dr rug had zitten.
Begon al met opstappen. Helemaal strak van de spanning.
Ik liep er eerst even naast, maar ze deed niet anders als dribbelen, zijwaarts gaan en bokken.
Nou is mijn vriend de rust zelve en tegenwoordig kan hij ook echt wel leuk rijden, dus hij reed gewoon rustig door.
Hij heeft ook wel gewoon gedraafd en zo, maar het was wel duidelijk dat Tess not amused was dat er iemand anders op haar rug zat.

Om het goed te maken, heb ik daarna nog even op haar gereden en toen was ze weer tevreden :D

Mirtje is inmiddels dusdanig ontspannen dat ik de paddock kan uitmesten en zij gewoon rustig blijft staan eten in plaats van aan te vallen.

Dingen als voeren of 1 van de andere paarden uit de paddock halen, is nog wel een ding voor haar, maar ze laat zich wel beter corrigeren en ontspant daarna ook weer in plaats van volledig uit dr plaat te gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:13

@boemel: fijn dat Mirte beter gaat en Tess is echt een muts :)

De beet van Jasmijn was een soort van schampschot. Ze wist donders goed dat ze fout zat, maar net was ze weer poeslief. Hopelijk leert ze die voernijd ooit nog eens af, maar met 19 is dat niet te verwachten :)

Net Boon maar een fleecedeken onder haar regendeken gedaan, want de regendeken was nog nat (buitenkant) en die is morgenochtend dan nog niet droog als die weer op moet..
Dus ik vouw de deken over haar rug op de hals en doe de fleecedeken over de rug. Doet ze net haar hoofd naar beneden om een hap muesli te nemen, dus de regendeken glijdt naar beneden en blijft halverwege hangen. Blijft ze gewoon zo staan tot ik de deken weer terug sjorde :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:25

Heerlijk dier Horsii! Kom dr snel ff in het echt bekijken en hopelijk ook je kippen :=
Tess lekker eenkennig
Boon stout

Hera had gisteren de kat in dr mond en omdat ik heel hard hey riep zat ie gelukkig alleen onder de kwijl..
lewie is nog steeds niet goed, net dierenarts weer gebeld maar die zegt als ie klinisch goed is.. had 39,7 nu

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:39

Was het niet gewoon knuffelen met de kat Marjan?

Ik vind het wel zorgelijk die koorts Marjan.
Hoop echt dat ie snel opknapt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:42

Nee oren naar achter en kat van onder tot boven in dr mond :')

Ja de dierenarts vind de koorts niet schokkend, hij zegt je zou zelf ook een paar dagen met paracetamol in bed kruipen.

Straks nog naar weer controleren, hij staat nu lekker te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:02

Alles boven de 39 vind ik toch wel zorgwekkend zeker om de nacht mee in te gaan, maar als ie net weer toe is aan een verse shot medicijnen zou het over de nacht weer kunnen dalen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:10

Heb hem om kwart voor 6 vanavond metacam gegeven. Toen 39.4 vanmorgen 39.7 gisteravond 37.9. Zo weer even temperatuur opnemen. Ik vertrouw op mn dierenarts want hij heeft me al zo vaak goed geholpen en heeft t ook altijd goed

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:17

Marjan oudje heeft een tijd koorts gehad wat niet zakte op metacam maar wel quadrisol. Maar bij hem was vermoedelijk een virus. Nadeel is dat je niet weet of het van de trap komt of van iets anders.

21 mm regen morgen......21 mm wanneer stopt die nattigheid eens?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:33

Zo vervelend Marjan. Zou blijven varen op zijn klinische symptomen.

Ja zoveel regen weer morgen..
Donderdag was de paddock droog, nu kan je weer zwemmen..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:42

Ik weet niet of jullie al buiten geweest zijn en of jullie net zoveel regen gehad hebben, maar dit is nu al absurd.

Alles staat blank. Alleen een meter of 15 nieuw bijgetrokken paddock nog niet.
We houden er serieus rekening mee dat we straks nog een noodstal moeten maken en dat ze alledrie op stal moeten :(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:45

Nou ik was vannacht even wakker en het regende zo dat ik dacht dit gaat problemen geven. Zat net ook te denken anders moeten ze maar op stal en op het verharde deel vandaag

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:47

ja, nu is het hier vrij snel droog na een bui dus niet alles staat blank, maar ik heb het bijna lege IBC vat weer half gevuld na 1 nacht
Boemel, is een sleuf trekken zodat het water wegkan geen optie of is het echt modder allemaal

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 08:48

Ai boemel dat is niet fijn. Is een noodstal wel mogelijk? Bij ons is eigenlijk vooral het stuk waar we dagelijks doorheen moeten modder waar je tot de enkels in zakt. Gisteren was ik bijna een laars kwijt welke niet meer mee wilde lopen. Het is glad en nat maar zijn wel genoeg plekken waar ze niet in het water staan. Ik ga eens kijken of ik via de camera een foto kan maken.

Afbeelding

Deze camera hangt bij het hooihok, tot de plaat die er ligt is de modder.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:53

Ik heb gisteren besloten dat ze vandaag op stal blijven. Vannacht de hele nacht regen en vandaag ook.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:09

Ja, een noodstal kan wel.
Onze paarden staan in een schuurdeel van totaal 50m2.
Ze hebben de helft daarvan als inloopstal.
Op de andere helft staat voer, bodembedekking en de zadelkasten. Denk dat we in een paar uurtjes wel een voor de korte termijn acceptabele box kunnen maken.

Daar moet dan wel Diekke in. De andere 2 zijn er te stout voor :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:10

Dat is niet zo mooi boemel.
Wel fijn dat een oplossing kan.

Hier voor ons doen wel nat. Maar is nog wel oké.
Maar het is zo enorm guur met die koude wind en de regen dat ze maar kort buiten staan. Of ze moeten zelf niet aangeven niet naar binnen te willen. Maar dat kan ik me niet voorstellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:01

Hier ook alles van voor tot achter nat met fikse plekken op de vaste plekken en het ziet er idd niet naar uit dat het snel gaat stoppen. Dus ook ik denk er over dat nadat ik de stallen heb uitgemest om ze weer binnen te zetten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:03

Het valt hier enorm mee gelukkig. Paddocks zijn wel heel nat, maar dat waren ze al dus die kunnen niet veel hebben. Over een uurtje maar mooi de wei op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:07

Hier is de wei juist heel nat :+

Dierenarts komt nog straks want lewie had 40.3… hij eet goed (toont geen pijn meer op z’n kaak) poept en is nog wakker zat. Snap er echt niks van -O- heb ze dus ook maar bij stal opgesloten zodat ie niet in de regen staat

Eigenwijze kop net
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:08

Kijk bij ons kunnen ze natuurlijk droog staan en liggen, maar Tess wil dat niet.
Diekke en Mirtje staan wel regelmatig in stal.

Tess in de stal opsluiten vindt ze voor een uurtje prima en daarna schiet ze in de stress.
Liggen gaat ze hoe dan ook niet doen.

Voerplek is verhoogd en die zal niet onderlopen. Nou ja, als die onderloopt, dan is echt alles ondergelopen.

Ik twijfel dus nogal of ik ze wel gedwongen op stal moet zetten. Waarschijnlijk geeft het ze alleen maar stress. Het zijn echte buitenpaarden.

Door de Paddockroosters en goede zand is het niet glad en kunnen ze ook niet wegzakken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:09

Wat vervelend Marjan. Is de kaak nog wel dik?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:20

Wat een toestanden allemaal :(:)

Hier is het ook niet meer te doen de grond is zo verzadigd en nu gaat het ook nog (flink) vriezen deze week.
Hebben jullie nog aanpassingen die jullie deze week gaan doen (of tips) om de vrieskou/blubberbende te lijf te gaan? Ik had dus de oprit beschikbaar gemaakt, maar als de oprit dichtvriest dan durf ik ze daar niet op te zetten. Nu kan ik zout strooien, maar dan zal Dex wel weer de hele dag het zout (en daarmee dus ook zand) van de oprit aflikken.
Ze hebben ruime stallen, dus ik kan er voor kiezen om ze op de ergste dag op stal te laten staan, maar dat heeft niet mijn voorkeur.